تلقین به خود
۱۳۹۲-۱۲-۱۷
هیپوکندریا یا خود بیمار انگاری
۱۳۹۲-۱۲-۱۷
Show all

آیا من هیپنوتیزم می شوم ؟

آیا من هیپنوتیزم می شوم ؟آیا من هیپنوتیزم می شوم - هیپنوتیزم بیدار

هیپنوتیزم  برخلاف تصور خیلی ها، امری اسرارآمیز نیست. واقعیت این است که هیپنوتیزم در زندگی روزانه اشخاص اتفاق می افتد. همه ما شبها درست لحظه قبل از خواب هیپنوتیزم می شویم. اگر در این لحظه صدای زنگ تلفن را بشنوید، ممکن است نتوانید بگویید که خواب می بینید یا در بیداری هستید. راننده ها وقتی در بزرگراههای طولانی رانندگی می کنند دچار نوعی هیپنوز خود بخود  می شوند. دانشجویان و دانش آموزان وقتی استاد در حال صحبت است گاه هیپنوز افکارشان  می شوند. علاقه مندان به موسیقی ممکن است هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود در حالت هیپنوز قرار گیرند .

تحقیقات نشان داده که بیماران دچار اختلالات تفکر ، شخصیتی و هیجانی از جمله اسکیزوفرنی قابلیت هیپنوتیزم پذیری بسیار پایین تری دارند. و از طرف دیگر در اختلالاتی مانند PTSD ( اختلال استرس پس از سانحه ) و اختلالات تجزیه ای قابلیت هیپنوتیزم پذیری بالا می رود. توجه داشته باشید که تقریباً ۵% افراد جامعه هیپنوتیزم پذیر نیستند.

 امروزه هیپنوتیزم یک علم است. زیرا از اجزایی تشکیل شده که براساس اطلاعات ، مشاهدات دقیق و تحقیقات و تجربیات به دست آمده اند. هیپنوتیزم همان قدر علم است که سایر علوم علم به شمار می روند. و به عنوان یک پدیده طبیعی برای آن اصول و قوانینی کشف و وضع  شده است.

 برخی افراد  نسبت به حالات هیپنوتیزم کننده حساس هستند، و برخی هنوز شک و تردید درباره هیپنوتیزم  دارند، زیرا هنوز برخی افراد هیپنوتیزم را نوعی سرگرمی و تفریح می دانند. اما در دنیای حرفه ای ها می توان از هیپنوتیزم  در درمان بیماریهائی چون اضطراب ، استرس ، افسردگی ، وسواس ، اختلال کندن موی سر و ابرو ، اختلال لکنت زبان ، تیک های عصبی ،  حملات پانیک ( حمله هراس) ، انواع فوبیا ، میگرن ، سردرد های تنشی ، فشار خون عصبی ، سندرم روده تحریک پذیر و…. ، همچنین دربهبود وضعیت افراد از جمله در تقویت حافظه ، تمرکز فکر،کنترل خشم و عصبانیت ، پرخاشگری ، تربیت فرزندان ، افزایش اعتماد به نفس ، عزت نفس و نیز در  بر طرف کردن برخی از عادات ،  برای از میان برداشتن عاداتی مانند خجالت ،  جویدن ناخن ،  سیگار کشیدن ، و برطرف کردن چاقی و لاغری  و بیخوابی و … استفاده نمود. به خصوص اگر شخصی به دلایل پزشکی نتواند بیهوش شود، می توان از هیپنوتیزم استفاده بسیار زیاد کرد. از همه اینها مهم تراینکه هیپنوتیزم قلب، کبد، کلیه، و یا ریه ها را هم زیر فشار قرار نمی دهد.

تست ، آیا شما هم هیپنوتیزم می شوید ؟

 اگر آنچه درباره هیپنوتیزم شنیده و خوانده اید علاقه شما را به خود جلب کرده است، ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که آیا شما هم می توانید هیپنوتیزم شوید؟ تکمیل پرسشنامه زیر جواب شما را می دهد. در این پرسشنامه، که با توجه به پژوهشهای به عمل آمده در دانشگاه استنفورد تهیه شده، ویژگیهای اشخاص مستعد هیپنوتیزم برشمرده شده است.

 ۱- من مؤنث هستم.

درست          غلط

۲- بیش از پنجاه سال دارم.

درست           غلط

۳- از نظر هوش از حد متوسط بالاتر هستم.

درست          غلط

۴- من اندیشمندی واقعی هستم.

درست          غلط

۵- من به لحاظ احساسی و عاطفی باثبات هستم.

درست         غلط

۶- من بیشتر خوشبین هستم تا بدبین.

درست        غلط

۷- من تا حدودی نسبت به انگیزه های دیگران سوءظن دارم.

درست       غلط

۸- من تقریباً از افسردگی رها هستم.

درست        غلط

۹- من از قوه تصور و تخیل خوبی بهره مندم.

درست         غلط

۱۰- من تا حدود زیادی مستقل هستم.

درست          غلط

محاسبه امتیازات

با توجه به جوابهای زیر در ازای هر جواب مشابهی که داده اید به خود یک امتیاز بدهید.

۱. درست   ۲. غلط   ۳. درست   ۴. غلط    ۵. درست    ۶. درست    ۷. غلط   ۸. درست    ۹. درست    ۱۰. غلط

امتیاز ۳ به پایین : هیپنوتیزم کردن شما دشوار است.

امتیاز ۴ به بالا: شما بدون تلاش زیاد در خلسه فرومی روید. هرچه امتیازتان به ۱۰ نزدیک تر باشد، برای هیپنوتیزم شدن بهتر و مناسب تر هستید.

 توضیحات

حتی اگر در این پرسشنامه نمره ضعیفی گرفته اید، معنایش این نیست که نمی توانید هیپنوتیزم شوید. بعضی از اشخاصی که در این پرسشنامه نمره کم می گیرند به قدری برای هیپنوتیزم شدن انگیزه دارند که به راحتی و به سرعت تحت تأثیر هیپنوتیزم کننده قرار می گیرند. در ادامه مطلب هریک از سوالات مطرح شده را توضیح داده ایم.

۱. درست. زنها بیشتر تلقین پذیر هستند و بنابراین راحت تر از مردها هیپنوتیزم می شوند.

۲. غلط. اگر بیش از ۵۰ سال دارید، امکان هیپنوتیزم شدنتان کاهش می یابد.

۳. درست. هوش با هیپنوتیزم شدن رابطه مثبت دارد.

۴. غلط. اندیشمندان بهترین کسانی هستند که هیپنوتیزم می شوند.

۵. درست. اشخاص بی ثبات دیرتر هیپنوتیزم می شوند.

۶. درست. اشخاص بشاش اغلب بهتر به هیپنوتیزم شدن پاسخ مساعد می دهند.

۷. غلط. حالت خلسه در کسانی که نسبت به دنیا بدبین هستند به دشواری ایجاد می شود.

۸. درست. اشخاصی که با افسردگی روبه رو هستند برای هیپنوتیزم شدن به پیش درآمدهای بیشتری احتیاج دارند.
۹. درست. اگر از تصور و تخیل خوب بهره داشته باشید، بهتر و راحت تر هیپنوتیزم می شوید.
۱۰. غلط. اشخاص مستقل اغلب برای هیپنوتیزم شدن خوب نیستند. اشخاص باید میل به وابستگی به دیگران داشته باشند تا بتوانند هیپنوتیزم شوند.

منبع: کتاب شما کی هستید؟
نوشته دکتر سالواتوره دیداتو
ترجمه مهدی قراچه داغی

دیدگاه ها بسته شده است