پارانویا
۱۳۹۲-۰۶-۱۷
ترس از مدرسه
۱۳۹۲-۰۶-۱۷
Show all

درمان روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم

درمان روده تحریک پذیربا هیپنوتیزم

درمان روده تحریک پذیر (IBS) با هیپنوتیزم
هیپنوتیزم بیدار – دکتر حریری

درمان روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم

روده تحریک پذیر یا اصطلاحا (IBS) یک اختلال شایع گوارشی است که در آن روده‌ها به انقباض‌های نامنظم و دردناک گرفتار می شوند. شیوع بیماری روده تحریک پذیر یا ( IBS) در سال‌های اخیر خصوصا با گسترش زندگی پر‌استرس و تنش‌آفرین شهری زیاد شده است.

مشکلات اقتصادی، استرس و اضطراب محیط کاری، فشار عصبی ناشی از یک تصمیم‌گیری بزرگ و سرنوشت‌ساز، شکست در یک رابطه عاطفی، مرگ عزیزان و نزدیکان و شکست اقتصادی، هر یک به تنهایی می‌تواند سیستم عصبی فرد را دچار اختلال‌های شدیدی کندکه روده تحریک پذیر را باید یکی از شایع‌ترین نتایج این اختلال‌ها در دستگاه گوارش بنامیم.

تجربیات بالینی بر آن دلالت دارد که علامت اصلی IBS یا روده تحریک پذیر ، درد شکم و تغییر در اجابت مزاج (اسهال یا یبوست) است. این درد که اغلب ماهیتی مبهم دارد، ممکن است همراه با نفخ شکم، افزایش گاز، آروغ زدن، سیری زودرس و حالت تهوع بروز نماید و فرد را حتی دچار فوریت دفع کند. در تعدادی از خانم‌ها نیز رابطه‌ای معنادار میان این گونه درد‌ها و سیکل قاعدگی وجود دارد. از دست رفتن نظم تحرکات روده و بروز تظاهرات بالینی این کسالت بیشتر در کمین افراد حساس، عصبی، زود رنج و وسواسی است؛ کسانی که هر روز به نوعی با فشار روحی و عاطفی، اضطراب و استرس یا افسردگی، سر و کار دارند.

هر چند تاکنون علت اصلی ابتلا به روده تحریک‌پذیر شناسایی نشده است اما باید گفت، خوشبختانه این کسالت به هیچ وجه زمینه‌ساز بیماری وخیم و یا عارضه مزمنی همچون سرطان روده نمی‌شود. در واقع حتی نمی‌توان  روده تحریک‌پذیر یا IBS  را یک بیماری محسوب کرد، و نشان از وجود هیچگونه ناهنجاری ساختاری در روده ندارد. به هر حال دست و پنجه نرم کردن با علائم دردناک و آزاردهنده IBS که اغلب تداخلات زیادی با فعالیت‌های اجتماعی و میزان حضور فرد در جامعه دارد و گاه اسباب شرمندگی فرد را نیز در معاشرت‌ها فراهم می‌سازد، نه تنها ممکن است برنامه‌های شغلی فرد را دستخوش دگرگونی‌های ناخوشایند نماید، بلکه حتی می‌تواند منجر به اختلافات خانوادگی عمیق گردد. اصلاح باورهای نادرست:مهم‌ترین شیوه کمک به این افراد،اصلاح باورهای نادرست آنها در خصوص این کسالت است. اول آن که در صورت استمرار علائم روده تحریک پذیر  بزرگ‌ترین اشتباه، انکار صورت مساله است. برخی افراد به‌دلایل مختلف مایل نیستند در مورد IBS صحبت کنند. این موضوع علاوه بر آنکه ایشان را از یک درمان اصولی و ریشه‌ای باز‌می‌دارد، ممکن است به استفاده خودسرانه از برخی دارو‌ها نیز برای درمان موقت علائم روده تحریک پذیر یا IBS  منجر شود. در صورتی که استفاده از داروهایی که روی دستگاه گوارش تاثیرگذار هستند، حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. دومین باور غلط آن است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند: IBS درمان ندارد. اما نکته‌ای در آن نهفته است که درمان می‌تواند نقش بسزایی در بهبود شرایط و کیفیت زندگی مبتلایان داشته باشد. درست است که تاکنون برایIBS یا روده تحریک پذیر درمانی شناخته نشده است، ولی برای کنترل علائم آزاردهنده آن شیوه‌های موثری بررسی شده و مورد تایید علمی قرار گرفته است.اولین رکن برای کاهش علائم آزاردهندهIBS رعایت یک رژیم غذایی مناسب و درمان استرس و ناراحتی های اعصاب و روان  است. اکثر افراد مبتلا بهIBS حساسیت‌های غذایی خاص خود را دارند. پرهیز از غذاهای چرب، غذاهای محرک، غذاهای باد دار و نفخ‌زا، غذاهای پر حجم، ادویه‌جات، پرخوری و تند خوری می‌تواند گام موثری در کنترل علائم روده تحریک پذیر محسوب شود.رکن دوم، دوری از فشار روحی و استرس است. فشار عصبی، استرس و اضطراب موجب تشدید علائمIBSمی‌شود. در واقع به جرات می‌توان گفت هر چقدر مبتلایان بهIBS یا روده تحریک پذیر  در کنترل استرس خود موفق باشند، به همان میزان نیز می‌‌توانند درد و علائم گوارشی خود را کاهش دهند.البته گاهی اوقات به جهت کنترل بهتر این علائم، دارو درمانی نیز توصیه می‌شود که حتما باید براساس نظر پزشک انجام شود.در پایان باید گفت امروزه برخورداری از یک زندگی پر از نشاط و شادی و همراه با انجام فعالیت‌های اجتماعی، تنها به سعی و کوشش پزشکان بستگی ندارد، بلکه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش درمان در دست خانواده‌های هوشیار و آگاهی است که از هر فرصتی برای تقویت روحیه افراد و ایجاد آمادگی در ایشان برای پذیرش مهارت‌های سازگاری با IBS استفاده میکنند.

دکتر محمد جواد حریری ، پزشک و هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر )  هیپنوتیزم بیدار بالینی ایران

51 دیدگاه ها

  1. امیر گفت:

    سلام
    Ibs, general anxiety, gastritis
    همه این موارد مشکلاتی هست که طی سالهای بعد از فوت مادرم به سراغم اومدن و من رو در ۳۳ سالگی بیمار و خونه نشین کردن میخواستم بدونم آیا درمانی هست با هیپنوتیزم و اگر هست چقدر زمان میبره.
    متشکرم

    • دكتر محمد جواد حریری گفت:

      سلام امیر جان.
      بابت مصیبت جانکاه فقدان مادر مرحومه اتان متاثر شدم و هر چند دیر هنگام، اما به شما تسلیت میگویم و برایتان صبر آرزومندم.
      وابستگی ها و افسردگی ناشی از سوگ عزیزان و حالتهای بیقراری و اضطرابی که اغلب در پیامد آنها می آیند، بشدت آسیب رسان هستند و اگر بیش از حد بطول بیانجامند حتما باید درمان شوند.
      امروزه دیگر هر کسی میداند که هر سه مورد بیماری های فوق را که فرموده اید منشاء اضطرابی دارند و جزء بیماری های روان تنی هستند.
      با هیپنوتیزم درمانی میشود بر اینها غلبه کرد و من با حدود ۱۰ الی ۱۲ جلسه میتوانم به شما کمک کنم که بهبودی پیدا کنید و بتوانید فعالیتهای اجتماعی و فردی خودتان را از سر بگیرید. اگر سوال دیگری دارید و یا هر وقت خواستید وقت بگیرید و درمانتان را شروع کنید از ساعت ۱۱ صبح ببعد با تلفنهای مطب تماس بگیرید.
      پاینده و سرافراز باشید.

  2. على گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم برأى من که خارج از ایران زندگى میکنیم و به بیمارى روده تحریک پذیر هستم خدماتى دارید با تشکر

  3. مرضیه گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    من ۳۲ سالمه و حدود بیست سال هست از ibsرنج میبرم
    فقط از نفخ زیاد رنج میبرم و شکمم خیلی بزرگ دیده میشه و دنبال درمان نفخ هستم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  4. سمانه گفت:

    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر عزیز من از چند سال پیش در هر زمینه ای به شدت استرس میگیرم و این استرس بسیار منو آزار میده.باعث شده سندروم روده هم بگیرم.اما درخواست اصلیم ریشه کن کردن استرس هست.آیا هیپنوتیزم قادر به این درمان هست؟

    • سلام سمانه خانم
      تجربیات بالینی نشان می دهد که علامت اصلی IBS یا روده تحریک پذیر ، درد شکم و تغییر در اجابت مزاج (اسهال یا یبوست) است. این درد که اغلب ماهیتی مبهم دارد، ممکن است همراه با نفخ شکم، افزایش گاز، آروغ زدن، سیری زودرس و حالت تهوع بروز نماید و فرد را حتی دچار فوریت دفع کند. در تعدادی از خانم‌ها نیز رابطه‌ای معنادار میان این گونه درد‌ها و سیکل قاعدگی وجود دارد.از دست رفتن نظم تحرکات روده و بروز تظاهرات بالینی این کسالت بیشتر در کمین افراد حساس، عصبی، زود رنج و وسواسی است؛ کسانی که هر روز به نوعی با فشار روحی و عاطفی، اضطراب و استرس یا افسردگی، سر و کار دارند.هر چند تاکنون علت اصلی ابتلا به روده تحریک‌پذیر شناسایی نشده است در واقع حتی نمی‌توان روده تحریک‌پذیر یا IBS را یک بیماری محسوب کرد، و نشان از وجود هیچگونه ناهنجاری ساختاری در روده ندارد. بله درمان اضطراب و استرس با روش هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی من با ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ای قابلیت بر طرف شدن دارد. موفق و سلامت باشید.

  5. پریا گفت:

    ببخشید من شهرستانم میخواستم بدونم چند جلسه برای درمان لازمه؟ و چون کارمندم و محدودیت دارم جلسات درمان با فاصله چند روز است؟

    • سلام پریا خانم
      یکی از راههای درمان آی بی اس هیپنوتیزم درمانی است و من با تکنیکهایی که بکار میبرم با حدود ۸ جلسه درمان بهبودی می یابید و در ضمن آموزشهایی می دهم که تا هر زمان که آنها را انجام دهید تاثیرات درمانی باقی می ماند و عود نمیکند مگر اینکه موضوع جدیدی در زندگی شما پیش آید که برای کنار آمدن با آن نیاز به کمک داشته باشید .جلسات درمانی را به استثنای جلسات اولیه با فاصله ۵ تا ۱۵ روز برگزار میشود. موفق باشید.

  6. zahra گفت:

    سلام. دکتر من ۲-۳ سال هست که ibs دارم و درمان راتحت نظر دکتر ادیبی انجام می دهم. بهتر شدم ولی وقتها درد دارم. دکتر گفتند به روانشناس مراجعه کنید. چه کمکی می کند؟ من ۳۱ ساله و دانشجو هستم.در بعضی موارد استرس زیاد را تجربه می کنم

    • سلام زهرا جان. سال نو مبارک.
      من تکنیکهای روانشناسی را طبق استاندارد در ترکیب با هیپنوتیزم انجام میدهم و فوق العاده موثر است. همانطور که میدانید این مشکل پایه اضطرابی دارد و شاهکار هیپنوتیزم رفع اضطراب است. شادکام باشید.

  7. بهناز گفت:

    سلام اقای دکتر
    من مدتی هست دچار یبوست شدید شدم که دکتر تشخیص دادن علت این بیماری اختلال در هماهنگی عضلات کف لگن هنگام دفع هست یعنی عضلات کف لگن به جای این که باز بشن منقبض و بسته میشن و این مشکل به این دلیل به وجود اومده که ارتباط و هماهنگی مغز با این عضلات به طور غیر ارادی به هم خورده
    ایا در مورد این بیماری هیپنوتیسم کارساز هست؟

  8. ........... گفت:

    با سلام و خسته نباشید..
    اقای دکتر من مشکلم سرو صدای شکم و یبوست هستش و نمیتونم بخاطر این مشکل در جمع حضور داشته باشم.
    می خواستم بدونم ایا وافعا با این روش درمان کامل میشوم .؟
    ممنون میشم جواب دهید..

  9. هستی گفت:

    باسلام، آیا هیپنوتیزم یک درمان قطعی برای ibs، محسوب میشود، یا باعث کاهش علائم آن میشود؟ ممنون از راهنماییتون

  10. نگار گفت:

    سلام اقای دکتر
    من حدود ۷ سال هست که مشکل ای بی اس رو دارم
    اوایل به صورت اسهال بود اما رفته رفته تبدیل به یبوست شد
    سوال من از شما اینه که این علایم با گذشت زمان بهتر میشه یا همچنین به مرور زمان بدتر می شه
    و روش هیپنوتیزم چند درصد می تونه مفید باشه
    ممنونم از شما

  11. مهدیه تنها گفت:

    حدود ۷ساله اسهال ای بی اس دارم درست ی روز بعد از دعوای شوهرم با برادرش ورفتار توهین امیز برادرش نسبت به من ،اونم توی مجلس عروسی خواهرش این اتفاق شوم واسم افتاد نیمیدونم فقط میدونم خیلی عذاب کشیدم من تو همه چیز پر انرژی بودم اما حالا با داشتن دو بچه و ی زندگی نسبتا خوب حاضرم بمیرم اخه هرروز این تکرار میشه درست بعد از بیدار شدن دفع گاز و بعد مدفوع شل مانند وابکی شدید دارم فقط میتونم بگم زندگیم برا شوهرم و فرزندام به لجن کشیده شده به خاطر بیماری من دلم واسشون میسوزه میشه کمکم کنید میخوام زندگی کنم اخه زندگی خیلی شیرینه اما نمیتونم با این بیماری مبارزه کنم خواهش میکنم ممنون

  12. مهدیه تنها گفت:

    با سلام حدود ۷سال اسهال ای بی اس دارم این بیماری یروز بعد از دعوای شوهرم با برادرش بود!!نمیدونم از فرداش این عمل تا ۱۰ بار تکرار شد اب خالی از ز‌یر پام میرفت صبح ها به محض بیداری دفع گاز وبعد مدفوع شل وتا ظهر ابکی دارم اقای دکتر بد ترین عذابی که من کشیدم وباهاش هفت ساله درگیرم در ضمن ۳۱سالمه ودو تا بچه دارم ارثیه های عاطفی از من ربوده شد!!

  13. hassan rostami گفت:

    با سلام …من ۸ سالی میشه این مشکل رو دارم و بیشتر تو مهمونیا و جمعیت دور همی عود می کنه و نفخ و گازروده زیاد دارم پیش بهترین فوق تخصص گوارش هم رفتم و درمانش افاقه نکرد حتی جدیدترین داروی آی بی اس ” کولوفاک” رو هم استفاده کردم اما زهی خیال باطل…راجب هیپنوتیزم و یوگا چیزهایی شنیدم بهرحال آدم باید راههای مختلفی را تجربه کنه و نتیجه بگیره و امیدشو از دست نده…حالا نمیدونم هیپنوتیزم شما کارگر هست یا نه؟

    • سلام حسن جان.
      یکی از راههای درمان آی بی اس هیپنوتیزم درمانی است و من با تکنیکهایی که بکار میبرم با حدود ۸ جلسه درمان بهبودی می یابید و در ضمن آموزشهایی می دهم که تا هر زمان که آنها را انجام دهید تاثیرات درمانی باقی می ماند و عود نمیکند مگر اینکه موضوع جدیدی در زندگی شما پیش آید که برای کنار آمدن با آن نیاز به کمک داشته باشید . موفق باشید.

  14. negar گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    حدود شش سال هست که با آی بی اس اسهال درگیرم..بعد ازانجام تمامی آزمایشات دکترمتخصص گوارش و
    مصرف تمامی داروها یی که تجویز کردن به علت اینکه بهبودی حاصل نشد به دکتر روانشناس ارجاع شدم ایشون هیپنوتراپی شناختی رو مناسب دونستن..میخاستم ازتون بپرسم روشی که مراجعه کننده هاتون درمان شدن هیپنوتراپی شناختی بوده یا نوع دیگر هیپنوتراپی؟ومیخاستم بپرسم شما درمان با کدوم روش رو بهتر ومفیدتر میدونید که اثربخشی بیشتری داشته باشه؟
    مرسی

  15. vida گفت:

    سلام مجدد
    اقای دکتر چرا سوال منو جواب نمیدین؟

  16. vida گفت:

    سلام آقای دکتر
    من۲۳ سالمه,حدودا۷-۸ ساله ای بی اس دارم,اوایل خیلی علایمم خفیف بود,مدت۲ساله داغون شدم,نه خواب دارم نه خوراک,۱۳کیلو وزن کم مردم در اثر کم اشتهایی,هر عکس وازمایشی از سیستم گوارشم گرفتم سالم هستم ولی دل درد شدیدی بعدغذا میگیرم
    دکتر ها میگن ای بی اس دارم,چیکار کنم؟
    کرمانشاه هیپنوتیز داره؟شما خبر دارین؟

    • سلام ویدا خانم
      درمان ای بی اس با هیپنوتیزم امکان پذیر است و مراجعین بسیاری در این ارتباط از سراسر کشور داشته ام که معالجه شده اند . در صورت درمان میتوانید با شماره های مطب ۴۴۲۷۶۳۱۱ و ۴۴۲۷۶۳۲۶ ۰۲۱ تماس بگیرید و تعیین وقت نمایید. خیر من در کرمانشاه از اینکه هیپنوتراپیستی باشد یا خیر اطلاعی ندارم .

  17. نازنین گفت:

    سلام،من از زمان کنکورم حدود سه سال میشه مبتلا به آی بی اس شدم،پیش بهترین دکترای گوارش هم رفتم ولی دیگه نمیخوام قرص بخورم حتی یه مدت از قرص های ضد افسردگی هم استفاده کردم،این بیماریم خیلی تووزندگی اجتماعیم تاثیر گذاشته،سر کلاسای دانشگام نمیتونم برم،گوشه گیر شدم،به نظرتون میتونم با این روش کامل از بین ببرم این علایمو؟:(

  18. کیان گفت:

    سلام اقای دکتر عزیز، من چهار ساله ای بی اس از نوع بی اختیاری گاز روده دارم و. و یبوست قبلا داشتم الان نه،قبلا انقدر شدید بود که خودکشی را ترجیح میدادم ولی حالا بهتر شدم،از درس و دانشگاه خیلی عقب موندم ایا با روش هیپوتیزم میتونم بدون علایم برم دانشگاه و تو کلاس شرکت کنم ایا علایم دفع گاز به کلی قطع میشه؟کلا چند ماه. طول میکشه دوره درمان؟
    سپاس،خداییش پزشک لایق

    • سلام کیان جان.
      حتما متخصص گوارش تشریف برده اید و آزمایشهای مربوطه را انجام داده اید . بهرحال توصیه های اولیه غیر هیپنوتیزمی شامل پرهیزهای غذایی و ورزش دادن عضله مخرج و تخلیه زودتر از موقع اضطرار و به آهستگی غذا خوردن ( نه با عجله و تند تند) کم خوردن در هر وعده، و برای بعضی افراد توصیه به مصرف نکردن شیر ( و در صورت تمایل به مصرف شیر ، خوردن شیر بدون لاکتوز ویا خوردن شیر معمولی همراه با مصرف آنزیم لاکتاز که از داروخانه باید بخرید) جویدن قرص نعنا و یا قرص دایمتیکون می باشد. یکی از کاربردهای هیپنوتیزم درمان آی بی اس است که حدود ۵ تا۶ جلسه زمان میبرد. موفق باشید.

  19. افشين گفت:

    سلام من ۸ سال است که آی بی اس نوع اسهالی دارم.
    من هیچوقت استرس و اضطراب و افسردگی نداشتم، آیا در مورد من هم روش هیپنوتیزم جواب می دهد ؟

    • سلام افشین جان.
      اضطرابهای ناپیدا از چشم بیماران و افسردگیهای پنهان، کم نیستند . IBS یکی از بیماریهای روان تنی است که با هیپنوتیزم درمان میشود . به هنگام مراجعه مدارک پزشکی خودتان را بیاورید تا آنها را هم بررسی کنم . موفق باشید.

  20. سمیه گفت:

    با سلام
    من تازه با سایت شما آشنا شدم و الان بعد از چند سال متوجه بیماری ibsخودم شدم، هزینه ی درمانش چقدره؟

    • سلام سمیه خانم
      درمان IBS با ۷ تا ۸ جلسه با تکنیکهای خاص هیپنوتیزمی قابل درمان است و نظر به اینکه طول جلسات درمانی متغییر است جهت اطلاع بیشتر با مدیر دفتر من خانم صادقی با شماره ۰۹۱۲۳۹۸۹۵۸۷ تماس بگیرید . سپاسگزارم

  21. مهدی گفت:

    با سلام من از حدود ۱۲ سال قبل حالت تهوع دارم متخصص های گوارش و اعصاب رفتم درمان نشدم آیا با هیپنوتیزم درمان میشم واقعا خسته شدم

  22. سمن گفت:

    با سلام.من ۱۰ ساله که ibs دارم.از زمان کنکور دچار این حالت شدم.نفخ شدید و گاهی بی اختیاری در دفع گاز روده.متاسفانه همونطور که گفتین این وضعیت مختل کننده روابط اجتماعی،شغل و … هست.با توجه به افرادی که به شما مراجعه کرده اند به طور متوسط چند درصد بهبودی داشته اند؟منظورم هر فرد هست.به نظر شما با توجه به مزمن بودن ان چند جلسه کارگشا خواهد بود؟

    • سلام سمن جان.
      IBS یا همان سندرم روده تحریک پذیر از مواردی است که خیلی خوب به درمان هیپنوتیزمی جواب میدهد. بطور متوسط ۶ تا ۷ جلسه کافی است که بسته به تعداد و شدت و نوع اضطراب های زمینه ای ، اضطرابهای پیدا یا پنهان است موفق باشید.

  23. سیاوش گفت:

    سلام آقای دکتر
    من ۴ ساله به این بیماری میتلا هستم و کارشناسیمو به زور تونستم بگیرم.متاسفانه این بیماری زندگی منو نابود کرد.من مشکل بی اختیاری ندارم.مشکل یبوستم ندارم.مشکل من سرو صدای شکم ونفخ شدیده.
    با استرس این علائم بیشتر میشن.
    آیا با هیپنوتیزم این بیماری قابل درمانه؟چند جلسست؟

  24. علی گفت:

    آقای دکتر درمان آی بی اس با هیپنوتیزم چند جلسه زمان میبره؟ آیا شما بیماری داشتین که با هیپنوتیزم مشکلش حل شده باشه؟

  25. مهسا گفت:

    امیدوارم جوابمو بدین!:)
    ولی خداشاهده این وبلاگتون خیلی جامع و مفیده..من ارشد روانشناسی قراره شرکت کنم..خیلی از مطالبتونو خوندم و واقعااستفاده کردم و لذت بردم از اینهمه علم و معلومات
    ایشالا شاد و موفق و سلامت باشین همیشه:)

  26. مهسا گفت:

    سلام آقای دکتر
    متاسفانه من الان با این سندروم درگیرم..بهمن ماه کنکور دارم..بخاطر همون استرس خیلی شدیدی دارم..فقط میخوام بدونم آیا بعد از کنکورم امکان دارم علایم این سندروم ناپدید بشن کلا؟

  27. محمد گفت:

    شکل فعلی سایت قشنگ تر شده.قبلاً اصلا جالب نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.