افسردگی و پیشگیری از افسردگی
۱۳۹۲-۰۴-۰۷
آموزش های تخصصی هیپنوتیزم
۱۳۹۲-۰۴-۰۷
Show all

هیپنوتیزم، مغز و امواج مغزی

هیپنوتیزم، مغز و امواج مغزیهیپنوتیزم ، مغز و امواج مغزی هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

 در حالت هیپنوتیزم چه اتفاقی می افتد؟

مطالعات انجام شده در مورد مغز انسان، با جداسازی دو نیمکره مغزی در مورد برخی از بیماران صرعی نشان دهنده این واقعیت بوده است که مغز دارای دو بخش می باشد که بطور مستقل از یکدیگر عمل می نمایند. بدین ترتیب با مواجه با محرک های محیطی آنها بطور یکسان عمل نمی نمایند و هر نیمکره مغزی دارای وظایف و توانائی های خاص خودش است وصرفا” به محرک هائی واکنش نشان می دهد که در سیطره توانائی خودش باشد .

مراکز ادراکات، احساسات و تخیلات و دریافت هنری، موسیقی، مجسمه سازی و رقص در نیمکره راست مغز و مراکز مرتبط با منطق، ریاضیات، توانشهای کلامی و نگارشی و فهم علوم و فنون در نیمکره چپ مغز قرار دارد. بارنت (Barent,۱۹۸۱) ، در مطالعه خود متوجه گردید که با فعال شدن نیمکره راست مغز توانائی تصوراتی (Imaginative ability) و هیپنوتیزم (hypnotism ability) افزایش می یابد.
هیلگارد (Hilgard,۱۹۷۹) در مطالعاتی که روی افراد انجام داد به این نتیجه رسید که بین قدرت تصورات و قدرت خیال پردازی و هیپنوتیزم ارتباط نزدیکی وجود دارد. اریکسون (Erikson,۱۹۸۱) ، کشف نمود بیمارانی که با مشکلاتشان بطور منطقی و تحلیلگرانه (Analytical) برخورد می کنند و آمادگی بیشتری از دیگران برای حل مسائل منطقی دارند دیرتر و به سختی هیپنوتیزم می شوند.
بارنت (Barent,۱۹۸۱) ، اظهار نموده که نیمکره راست هشیاری (Consciousness) فرد را تحت سلطه خود دارد و بطور غیر مستقیم تأثیر در آگاهی (Awareness) دارد. چن، دورکین وبلوم کوئیست (Chen,Dworkin & Bloomquist,۱۹۸۱) عنوان نموده اند که نیمکره چپ در هشیاری نرمال (Normal Consciousness) مسلط هستنند و بیشتر فعالیت دارند حال آنکه نیمکره راست به نسبت فعالیت بیشتری را در حالت تغییر یافته آگاهی دارد.
میلر (Miller,۱۹۷۹): وقتی یک محرک قوی، جاذب و ثابت بکار برده می شود، برای مثال محرکی مثل کریستال برای خیره کردن چشم، این باعث کاهش و ساکن شدن فرایند تداعیات وارتباطات در کورتکس حسی می شود.
این حالت باعث و عامل تجزیه و انفکاک (Dissociation) و کاهش و نقصان در فعالیت های جسمانی می شود. به عبارت دیگر ساکن شدن ارتباطات در مراکز حسی کورتکس باعث کاهش در فعالیت های جسمانی می شود. تعداد قابل توجهی از محققین اظهار داشته اند که هیپنوتیزم یک حالت تغییر یافته از هوشیاریست (An altered state of Consciousness). هیلگارد (Hilgard, ۱۹۸۶) ، در زیربنای تئوریک هیپنوتیزم به لحاظ ذهنی اظهار می کند که هیپنوتیزم یک وضعیت تجزیه یا انفکاک در هشیاری ایجاد می کند. این انفکاک شامل یک شکاف در فرآیندهای روانی شده و آن را به دو شق یا قسمت از آگاهی در می آورد. یکی از این دو بخش در ارتباط با هیپنوتیزم کننده و محیط و جهان بیرون است و بخش دیگر مربوط به دنیای درون و ناظر درونی(Hidden Observer) است. هیلگارد اعتقاد دارد که اثرات هیپنوتیزم محصول این هشیاری تفکیک شده است. برای مثال زمانی که سوزنی به دست سوژه هیپنوتیزم شده فرو می رود و به سوژه گفته می شود که او کاملا” نسبت به درد بدون واکنش باقی می ماند یا اصلا” دردی را احساس نمی کند، واقعیت اینست که آگاهی بیرونی یا آگاهی مرتبط با هیپنوتیزم شونده می گوید که دردی احساس نمی کند، و از آنجائیکه بین هشیاری شکاف افتاده احساس درد نمی تواند به آگاهی درونی به دلیل انفکاک منتقل شود و در نتیجه دردی احساس نمی شود. در واقع آگاهی بیرونی تحت تأثیر حرف های هیپنوتیزم شونده است.
● امواج مغزهیپنوتیزم بیدار
تغییرات در هوشیاری رابطه بسیار نزدیکی با تغییرات الکتریکی در مغز دارد. همانگونه که می دانیم فعالیت های الکتریکی در مغز در چهار نوع یا شکل کلی نمایش داده می شود:
۱) داری و هوشیاری کامل – امواج ۱۳ تا ۲۴ سیکل در ثانیه (بتا Beta)
۲) حالت ریلکس جسمانی – امواج ۸ تا ۱۲ سیکل د رثانیه (آلفا Alpha)
۳) حالت خواب سبک – امواج ۴ تا ۷ سیکل در ثانیه (تتا Teta)
۴) حالت خواب سنگین-امواج ۴ سیکل در ثانیه (دلتا Delta)
مطالعات نشان داده که هنگام هشیاری یا هنگام حل مسائل ریاضی یا تفکرات، امواج (بتا) فعالیت مسلط دارند. هنگام استراحت و آرامش امواج (آلفا) فعالیت مسلط دارند. در رویاهای روزانه و یا تخیلات، هشیاری کاهش می یابد. در واقع خیال بافی شاید یکی از خواصش این باشد، که قدری انسان را از فشارهای استرس زای زندگی رهایی بخشد. در توهم آگاهی کاملا” قطع می شود. قطع کامل از واقعیات زندگی. کیفیت توهم، در هیپنوتیزم و بیماران روانی فرق دارد در حالت هیپنوتیزم حالتی شبیه به شبه توهم (Psudohallucination) دارد. بررسی های انجام شده نشان داده که در عمیق ترین درجات هیپنوتیزم درصدی آگاهی وجود دارد. حتی در خواب عمیق معمولی یا حتی بیهوشی به همین صورت درصدی آگاهی وجود دارد(Rymer, ۱۹۸۷). برای مثال برخی از محرک های خاص ممکن است در حالت خواب عمیق یا حتی بیهوشی شنیده شوند. مادر، در خواب عمیق متوجه کوچکترین سر و صدای فرزند نوزاد خود می شود، حال آنکه شاید هرگز متوجه رعد و برق شدید نشود (Bernnet, ۱۹۸۲) بعضی ازافرادی که در بیهوشی عمیق قرار داشتند، بعد از بیرون آمدن از بیهوشی برخی از حرفهای پزشکان را عنوان می نمودند و این نشاندهنده درصدی آگاهی بوده است . هیپنوتیزم خواب نیست، بیهوشی هم نیست، بلکه حالتی شبیه به خواب آلودگی است. در قویترین درجات هیپنوتیزم درصدی آگاهی وجود دارد و فرد می داند چه می کند و چه اتفاقی می افتد. در هیپنوتیزم سبک امواج آلفا و در هیپنوتیزم عمیق امواج بین تتا و دلتا گزارش شده است.

 

منبع :
تسواک اشتفان، مترجم منصوری ذبیح الله (۱۳۷۰)، کاشف هیپنوتیزم، دفتر نشر فرهنگی
Weiten. W.(۱۹۸۹), Psychology,Themes And Variations, Books/cole Publishing Company California.
Shirimali. N. D(۱۹۸۵),Practical Hypnosis, Khari Daoli,Delhi.
Ousby. J. W(۱۹۶۷), The Teory And Practice. Hypnosis, Thorsons Publishers Limited, North Amptonshire

دکتر  محمد جواد حریری ، پزشک و هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر )  هیپنوتیزم بیدار بالینی ایران

10 دیدگاه ها

  1. khosrow گفت:

    سلام اقای دکتر

    من حدود ۱سال و نیم است که دچار حملات پانیک شدم و نسبت به روزهای اول بهترم ولی همش فکر می کنم در حال مردن هستم یا تمام صحنه ها یا تصاور رو قبلا دیدم چکار کنم واقعا خسته شدم.

    مرسی

    • سلام خسرو جان.
      چند روز قبل تلفنی با هم صحبت کردیم. شما مبتلا به پانیک درمان نشده هستید و کمتر شدن علائم به معنی بهبودی شما نیست. در مورد شما پرسیدم گفتند وقت جلسه درمانی گرفته اید ، انشاءالله شما را ملاقات خواهم کرد و پلن درمانی شما را طراحی و اجرا خواهم کرد و بهبودی خود را بدست خواهید آورد. موفق باشید.

  2. احسان گفت:

    سلام آقای دکتر خوبید؟
    ببخشید برای درمان کامل وسواس فکری چه تلقیناتی در حالت هیبنوتیزم به خودم بدم درمانم میکنه؟
    میتونم بگم : افکار وسواسی هیچ وقت به ذهنم نمیاد یا….؟لطفا اگه تلقینی در این رابطه سراغ دارید بهم اطلاع بدید دعاتون میکنم

  3. صابر گفت:

    سلام جناب آقای دکتر
    فرزند چهار ونیم ساله دارم که ۲۸ هفته به دنیا اومده و ۲۳ روز انکیباتور بود دو سالگی متوجه شدیم که cp فلج مغزی خفیف هست اسپاسم شدید ساق پا که باعث اختلال در راه رفتن و حفظ تعادل البته راه میرود ولی با پنجه پا ۴ماه پیش هم تحت عمل جراحی کشش ماهیچه ساق پا برای رساندنپاشنه پا روی زمین توسط ارتوپدقرار گرفته از لحاظ ذهنی مشکلی ندارد و درک بالا دارد و حافظه خوب ولی توجه وتمرکز پایین و صحبت کردن بسیار عالی و بدون لکنت آیا هیپنوتیزم میتونه کمکی بهش کنه. ممنون از راهنمایتون

  4. مريم گفت:

    سلام جناب اقای دکتر
    میخواستم بدونم با هیپنوتیزم امکان برونفکنی یا رفتن به قهقرا امکان دارد؟
    اگر امکان دارد شما این کار را انجام میدهید؟
    ممنون

  5. نیاز گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت دکتر محترم، چیزی حدود ۲۰ روز گذشته با تجربه ی نوعی از هیپنوتیزم (انجام حرکاتی غیر ارادی بعد از وارد شدن به حالت ریلکسیشن) سوالاتی از شما پرسیده بودم و پاسخ های لازم رو گرفتم و جلسات حضوری رو پیشنهاد کردین اما متاسفانه تا حداقل بهار سال آینده امکان اومدم به تهران وجود نداشت و با مطالعه ی سایت پر بارتون و خوندن کارهای ارزشمند شما تو این زمینه چند باری از روی علاقه و کنجکاوی که بدونم خود هیپنوتیزمی چگونه هست امتحانش کردم ، البته با هشدار شما خیلی خودم رو درگیر این مساله نکردم تا وقتی به صورت حضوری بتونم آگاهی لازم رو بدست بیارم، مشکلی که اینبار می خوام مطرح کنم اینه که ….

    • سلام نیاز عزیز.
      هر چه گشتم پیام قبلی شمارا پیدا نکردم که در کدام صفحه بوده است تا سابقه شما را بدست بیاورم. در هیپنوتیزم باید سوابق پزشکی مراجعه کننده لحاظ و در صورت نیاز معاینه شود . امکان دارد تکنیک را اشتباه استفاده کرده باشید یا برای شما مناسب نبوده است و برای شما باید تغییراتی در آن داد . بارها گفته ام خوددرمانی صحیح نیست و تلقینات برای هر فرد بطور اختصاصی طراحی می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.