پرخوری احساسی
۱۳۹۳-۰۸-۲۵
هیپنوتیزم بهترین و موثرترین درمان
۱۳۹۳-۰۸-۲۵
Show all

اراده و راه های تقویت اراده

اراده و راه های تقویت ارادهاراده و راههای تقویت اراده ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریر

برای رسیدن به هر خواستی نیاز به پیش زمینه هایی است که بالطبع در جهت نیل به  حاصل شدن توفیق ،  نیاز به یکسری پیش زمینه ها و قابلیت هایی است که در بسط و بالندگی این مهم نقش اساسی دارند. شاید بتوان گفت که  یکی  از این پیش زمینه ها و البته موثرترین پیش زمینه داشتن  اراده است .

 اراده چیست ؟ اراده به معنى  خواستن و به چیزی میل و رغبت کردن است ،  در واقع  به معنای طلب  و رفت و آمد در جستجوی چیزی است . اراده حالتی نفسانی در وجود انسان است که او را به سمت انجام عملی خاص بر می انگیزد لذا در برخی تعاریف اراده را به شوق موکد و انگیزه درونی که آدمی را به سمت بروز رفتاری حرکت می دهد  ، تعریف می کنند . اراده  کاربرد بسیار در زندگى افراد ‏دارد و نیروی باطنی است که برای اتخاذ تصمیمات، اقدام به کار، اداره و انجام اهداف و وظـایـف تـا زمـان تحقق یافتن آنها علیرغم تمام موانع ، دشواریها ، مشکلات و رنجهای درونی و خـارجـی دارد. نیروی ارده توانایی غلبه بر عادات منفی  نظیر تنبلی ، وسوسه ها ،  و دستیابی به اهداف ولو آنکه اهداف دشوار ، خسته کننده ، مغایر عادات و خلق و خوی باشند ، را دارد . در واقع وقتی می گوییم فردی  با اراده است، بدین معنا نیست که تنها در مقابل سیل مشکلات و عکس العمل های زمانه مقاومت می کند ، بلکه بدین معناست که تحت هر شرایطی قدرت مقابله و ایستادگی را دارد و بدنبال رسیدن و به تثبیت رساندن هدف متعالی خویش است.

اراده در ما سبب جرأت ، متانت ، شجاعت ، ترس ، تنبلی …….. و محور اصلی تمام موفقیت ها و شکست هاست ، زیرا اراده ، داراى جنبه مثبت و منفى است . صفاتى مانند عظمت ، شهامت ، ‏شجاعت و …… بر گرفته از اراده قوى و مثبت است .‏ بطور کلی  در تعریف اراده می توان گفت : اراده یعنی ایستادگی و مقاومت در صور مختلف در مقابل مصائب و تساهل زندگی و بازدهی مثبتی از خود نشان دادن. و یا به معنای رسیدن به خودباوری خویش در جهت بهتر شناختن تعاریف زندگی و خودباوری بدین معنا که ما ابتدا تعریفی درست و منطقی از دنیای درون خود داشته باشیم تا که بتوانیم بر همین اساس تعاریف زندگی را درک و در مقابل هر کدام از این تعاریف ایستادگی به خرج دهیم.

با تقویت اراده می توان بر انجام کارهای مشکل فائق آمد  . اوّلین راهکار برای تقویت اراده این است که انسان ارادۀ خود را به کار بگیرد و آن را بکار گیرد  تا قوی شود. قوی بودن دست راست انسان، نسبت به دست چپ، مؤیّد همین حقیقت است. معمولاً انسان از دست راست خود بیشتر کار می‌کشد و دست چپ را در اولویّت دوّم به کار می‌گیرد. از این رو دست راست قوی‌تر و مهیّا‌تر است. مهمرین راهکار تقویت اراده، اجتناب است. اگر انسان در مواقعی که زمینۀ ارتکاب  اعمال منفی دارد، از آن اجتناب ورزد، به طور ناخودآگاه اراده‌ای قوی پیدا خواهد کرد. براى این کار لازم است تصویری از تغییراتى ‏را که تمایل دارید در وجودتان ایجاد شود و نتایجى که از آن تغییرات به دست مى آورید را پیش روى خود ‏قرار دهید تا از این روش خود را براى پرورش و تقویت اراده آماده سازید . این تصویر  مى تواند در رسیدن به ‏ایده آل ها و اهداف ارادى خاص شما به عنوان الگو قرار بگیرد ، با بررسى و تکرار هر یک از مشخصه های این تصویر ، معانى آن را به ذهن بسپارید :

به عنوان مثال اینکه من مایلم در هر شرایطى آرامش و خونسردى خود را حفظ کنم .‏

من خواهان آرامش دائمى ، اطمینان خاطر و اعتمادى راسخ در خود هستم .‏

من مى خواهم در تمام مراحل زندگى ، اراده هاى مثبت و قوى داشته باشم .‏

من خواهان شکوفایى استعدادهاى درونى و پیشرفت روز افزون خود هستم .‏

من مى خواهم عوامل و تحریکاتى را که مخالف اهداف عالى من هستند و تعادل مرا بهم مى زنند را ، از ‏بیخ و بن برکنم .

من با اراده قوى کارها را آغاز می کنم و یقین دارم که در به انجام رساندن آنها ، ‏خداوند کمکم می کند .

هر کسی مى تواند اهداف مهم خود را ، به خود تلقین کند . مثلا اگر کسى خواهان درمان اعتیاد خود می باشد ، مى تواند این عبارت را سرلوحه آرمانهاى خود قرار دهد ، من مى خواهم اراده ام به قدری نیرومند شود که بتوانم بیماری اعتیادم را درمان کنم . ‏چنانچه این عبارت به صورت درشت نوشته شود و در مقابل دید قرار گیرد ، با تکرار و تأمل در ‏آن تأثیر بیشتر و سریعترى بر شما خواهد داشت ، این عمل نوعى برنامه ریزى براى ذهن است که ‏در صورت تداوم و پذیرش درونى ، نتایح آن آشکار مى شود .

اراده معمولاً به دو ‏عامل بستگى دارد :

۱ _ قدرت باز دارندگى

۲ _ قدرت عمل و اجرا

عدم تعادل بین این دو ‏باعث بروز حوادث ناخوشایند در زندگى روزانه ما خواهد شد . از مشخصات افراد با اراده مثبت ‏این است که ، داراى قدرت کشش کافى براى اجراى عمل ، بعد از تفکر و تصمیم گیرى هستند و به اندازه ‏کافى از نیروى بازدارنده براى جلوگیری از عملی که در موردش تفکر و تصمیم گیری نشده برخوردارند . افزایش یا کاهش یکى از این دو عامل سبب افراط و تفریط یا عدم تعادل اراده مى شود . یکى از شرایط داشتن اراده قوی ، تسلط برخود است . بدون تردید عقل سلیم حکم مى کند کسى که بر خویش تسلط بیشترى دارد بر عنان زندگى خود نیز تسلط خواهد داشت . براى داشتن اراده مثبت و نیرومند ، ‏تسلط بر جسم و روح از اهمیت ویژه اى برخوردار است . اگر ما به جسم خود مسلط ‏نباشیم ، رفتار و گفتارمان کنترل شده نباشد ، روح و نفس ما تحت اختیار ، تربیت و تزکیه ‏قرار نگیرد ، فردى سست عنصر و با اراده اى ضعیف به شمار می رویم و چنانچه جنبه منفى اراده ، ‏در ما قوى باشد و اراده کاذب ، جانشین اراده مثبت شود ، فردى غیر اجتماعى محسوب ‏می شویم .

 

 دکتر حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

16 دیدگاه ها

  1. سجاد گفت:

    با سلام
    من خیلی به مطالعه علاقه دارم ، ولی خیلی هم تنبلی میکنم.
    بیشتر ساعت فراغتم رو به خواب یا بازی یا فضای مجازی میگذرونم.
    شاغل هستم و متاهل.
    میخوام تلاش کنم ولی تنبلی میکنم.و تعدادی مشکل دیگه
    راهب هست با این روش بشه این مشکل رو برطرف کرو؟

    • سلام سجاد عزیز
      افسردگی ها میتواند چنین علایمی داشته باشد . در جلسه اول بایستی از مراجعه کننده شرح حال پزشکی گرفته شود تا ابعاد مشکل فرد بررسی و تشخیص گذاشته شود و سپس اقدام به درمان صورت پذیرد. مشکل شما با هیپنوتیزم قابل درمان هست . موفق و سلامت باشید.

  2. ممد گفت:

    سلام اقای دکتر لطفا جواب سوالمو بدید
    من کنکوریم و امسال زیاد خوب نبود برام
    میخوام بمونم پشت کنکور، مشکلم توی عدم تمرکزه و خیلی به مشکل خوردم سر مطالعه ایا با هیپنوتیزم درست میشه؟ لطفا بگید

  3. Davood گفت:

    سلام .آقا دکتر
    آیا میشه با هیپنوتیزم به اعتماد به نفس و اراده خوبی رسید که نتیجه بده
    من علاقه زیادی به موسیقی دارم وفکر میکنم استعداد تو این زمینه ندارم
    آیا میشه با هیپنوتیزم به استعداد بالای برسم

  4. Reza گفت:

    بسیار علی بود مرسی

  5. محمد پارسا گفت:

    سلام اقای دکتر خیلی ممنون از اینکه پاسخ کاربران رو بادقت و حوصله میدهید.
    من چند وقتی هست که بی هدف روزامو سپری میکنم نه به کار کردن علاقه دارم نه تحصیل نمیدونم هدفم چیه دنبال چیم میخوام چیکار کنم نمیتونم تصمیم گیری کنم برای خودم و در انجام کارها تنبلی میکنم مشکل من ضعف و نداشتن ارادست؟ آیا با هیپنوتیزم این مشکلم حل میشه؟ اصل مشکل من در کجاست؟

    • سلام محمد پارسای عزیز
      بله مشکل ضعف اراده و تبلی با هیپنوتیزم قابل برطرف شدن هست و بهترین روش برای رفع این مشکل هم هیپنوتیزم هست برای اینکه جایگاه قدرت اراده در خودآگاه است و چون این قسمت از ذهن نمی تواند بر خلاف استدلالات خود بیندیشد، اراده اغلب ناکارآمد است. در تجربیات بالینی خود بارها مشاهده کرده ام که مراجعین از ضعف اراده و از اینکه نمی توانند تصمیمات خود را عملی نمایند شکایت میکنند، غافل از اینکه اراده ماهیتا ضعیف است و من برای کمک به مراجعین جهت رسیدن به اهداف خود و تقویت اراده ، ابزار قدرتمند تری بنام هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم را در اختیارشان میگذارم . بنابر این بجای تلاش بیهوده برای تقویت اراده با تکنیک های قدرتمند هیپنوتیزمی به بخش های عمیق تر و قویتر مغز وارد و انها را بکار می گیریم.
      مهمترین موضوع در مورد خودآگاه ، قرار گرفتن فاکتور انتقادی در این قسمت است. در واقع می توان گفت تمام ذهن خودآگاه بصورت یک فیلتر عمل می کند. فیلتری قوی که از ورود اطلاعات متضاد با باورها، استدلالات و اعتقادات فرد جلوگیری میکند. باید متذکر شد که معمولا ما در برابر پذیرش واقعیت های متضاد با باورهای قبلی خود مقاومت میکنیم. مثلا اگر فردی احساس ناکارآمدی میکند و اعتماد بنفسش ضعیف است، فاکتور انتقادی مانع پذیرش جملات تاکیدی مثبت یا تحسین های دیگران از وی می شود. برای تغییر باید از این سد محکم عبور کرد و هیپنوتیزم مناسب ترین روش برای عبور از فاکتور انتقادی و رسیدن به عمیق ترین لایه های ذهن برای ایجاد تغییرات عمیق و پایدار است. و به همین دلیل درمان هیپنوتیزمی در این زمینه کارآمد و موثرتر عمل میکند. موفق و سلامت باشید.

  6. آزاده گفت:

    سلام مشکل من اینه که با کلی تحقیق و تفکر و اراده تصمیم به انجام کاری میگیرم، تا آن کار رو شروع میکنم خیلی زود ازش خسته میشم و نیمه کاره رهاش میکنم… کلا میل به ادامه کار رو از دست میدم و بعدش از مسئولیتی که برام ایجاد میکنه فرار میکنم…
    آیا با هیپنوتراپی قابل درمان هست؟

  7. مریم گفت:

    باسلام وخسته نباشید.من نوازنده پیانو هستم.تمام هدف وآرزوهام اینه که بتونم یک پیانیست حرفه ای بشم اما الان مدتیه که کلاسهام رو باانگیزه ادامه نمیدم حتی توی یادگیری خیلی احساس ضعف میکنم احساس میکنم دیگه باهوش نیستم.مدت زمان تمرینهام خیلی کم شده وحتی دیدن یک فیلم بی محتوا رو ترجیح میدم تا از زمان تمرینم کم کنم اما دائما احساس شرمندگی میکنم که چرا دارم اینکارارو میکنم ودلم میخواد دوباره با انگیزه به تمرینام برسم بی تفاوت شدنم نسبت به موسیقی به حدی رسیده که از برخورد کلاس با روز تعطیلی رسمی خوشحال بشم اما وجدانم احساس خوبی نداره. میخوام بدونم با هیپنوتیزم درمان میشه وچقدر میتونه موثر واقع بشه.ممنونم

  8. محیا گفت:

    سلام من کلا ادم پرانرژی هستم اما فوق العاده تنبل برای درس خوندن و حفظ کردن
    اصلا حفطیاتم خوب نیست
    بنطرتون با هیپنوتیزم قابل درمانه؟

  9. پارسا گفت:

    با سلام
    وقت بخیر
    بحث مهمی که در کنار اراده مطرح می شود ” داشتن انرژی ” است
    مشکل اصلی بنده اینست که زود انرژی خود را از دست می دهم
    در صورتی که در زندگی در شرایط مطلوبی قرار دارم و برای رسیدن به این درجه نیز تلاش بسیاری انجام داده ام
    سوال من اینست که جدا از درمان از طریق داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی و ورزش مناسب از طریق هیپنوتیزم امکان درمان وجود دارد یا خیر؟

    • سلام پارسا جان.
      یقینا در این سایت منظور شما از عبارت “از دست دادن انرژی” ، ایجاد خستگی جسمانی بعلت نداشتن آمادگی جسمانی نیست ، بلکه منظورتان نداشتن انگیزه و نداشتن توان روحی برای انجام کارها است . کمبود انرژی را جزء افسردگیها طبقه بندی میکنیم، چه افسردگی آشکار چه افسردگیهای پنهان، آثار ناکامی ها ، شکستها، خستگیها و فرسودگیهای روانی، که با هیپنوتیزم قابل درمان است. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.