درمان لکنت زبان با هیپنوتیزم، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری
درمان لکنت زبان بوسیله هیپنوتیزم
۱۳۹۲-۰۲-۱۰
درمان بیماری پانیک ( هراس) با هیپنوتیزم
۱۳۹۲-۰۲-۱۰
Show all

هیپنوتیزم و آموزش درمان ناخن جویدن

هیپنوتیزم و آموزش درمان ناخن جویدنهیپنوتیزم و درمان ناخن جویدن - هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

از دیگر کاربردهای هیپنوتیزم ، درمان شب ادراری ، ناخن جویدن،    مو کشیدن ، کندن ابرو ، سردردها و میگرن‌های عروقی، درمان سندرم‌های خستگی، اختلالات خواب و اختلالات جنسی است که می خواهیم به مسئله درمان ناخن جویدن که از عادات مرتبط با استرس است بپردازیم .

ناخن های زیبا برای شما می تواند افتخار آمیز باشند . به ناخن هایتان به عنوان قسمتی از وجوتان احترام بگذارید. تو خیال میکنی کدامیک از انگشتهایت نیاز به ناخن ندارد ؟ در یک چشم تمرین کرده و آموزش دیده،  ناخن ها  می توانند سر نخ هایی در نورد سلامتی کلی شما باشند. “همچنانکه چشم ها دریچه روح هستند ، ناخن ها نیز هستند” علائم هشدار دهنده برای خیلی دیگر از وضعیت ها، ازجمله  هپاتیت تا بیماری قلبی، ممکن است در ناخن ها آشکار شوند، “تغییرات در ناخن ها می تواند نشانه ای از یک بیماری موضعی مانند یک عفونت قارچی یا یک علامت از یک بیماری عمومی مانند لوپوس یا کم خونی باشد” .”ناخن ها نشانه های کوچک زیادی از آنچه در درون شما می گذرد  پیشکش می کنند”. اختلالات وسواسی می تواند در ناخن ها نشان داده شود و می تواند به وسیله ناخن جویدن و ناخن زدن مشاهده شود.

یکی از عادات که برخی از افراد انجام می دهند و در ترک کردن آن دچار مشکلاتی می شوند جویدن یا خوردن ناخن است . این عادت زمانی رخ می دهد که فرد یا اینکار را بصورت اتوماتیک انجام می دهد و در واقع به کاری که انجام می دهد فکر نمی کند و بصورت ناخود آگاه غرق در انجام کار دیگری ، مشغول جویدن ناخن می شود و یا اینکه عادت ناخن جویدن فعالیت اصلی به حساب می آید بطوریکه به طور مکرر در حال قطع دیگر فعالیتهای خود به خاطر در گیری با این عادت ناخواسته است . اگر چه  بیماران ناخن جویدن را  به صورت جدی یک عامل مختل کننده ی زندگی خود نمی دانند و کمتر به دنبال در مان آن می روند، اما سوال این است که چرا این عادت ایجاد شده است ؟

زمانی که فرد تحت فشار و استرس است انجام این عادت عاملی برای  تسکین برای سیستم عصبی او محسوب می شود و زمانی که فرد منفعل و خسته است آمادگی برای ایجاد درجه ای از تحریک و بر انگیختن سیستم عصبی را دارا بوده که این ممکن است دلیلی برای ناتوانی فرد در توقف این عادت به شمار آید و در لحظه انجام عادت وسواس گونه احساس خوبی را به فرد منتقل کند بدون اینکه به نتیجه اش توجهی داشته باشد . از نظر بنیادی این علائم در صدد ارضای انگیزش ها و هیجانات فردی است لذا احساس غیر قابل کنترل بودن بارها از سوی مراجعین برای انجام چنین عادتی که پس از انجام ، غالباً به آرامش و احساس خرسندی موقت در فرد وسواسی می انجامد گزارش شده است .

علائمی مانند جویدن ناخن با عمیق ترین اختلالات در شناخت خود پیوند دارد . پویائی روانی شخص به در گیریها و تضادهای دوران کودکی بر می گردد و روشهای درمانی فقط در شرایطی مفید هستند که تضادها و تعارضات درونی بیمار از طریق تکنیکهای پیچیده تحلیلی هیپنوتیزمی حل و فصل شوند . اولین قسمت درمان مواردی چون مو کشیدن ، ناخن جویدن و شب اداری این است که به فرد آموزش داده شود که چگونه آرامش بیشتری داشته باشد . تکنیکهای هیپنوتیزم درمانی معمولاً موثر بوده و این بدلیل آن است که آرامش جوهره اصلی هیپنوتیزم است . فرد باید احساس آرامش خود را افزایش داده و از میزان استرس های خود بکاهد . از دیگر شیوه های تجربه شده برای بدست آوردن آرامش موثر و عمیق استفاده از خود هیپنوتیزم است که می تواند به اشکال مختلفی به فرد برای این منظور کمک کند . آرامش هیپنوتیزمی ضمن اینکه تنش زدائی می کند از طریق شرطی سازی قادر است که نوعی خود کنترلی از پیش برنامه ریزی شده را در لحظات حساس بر انگیختگی که اهمیت زیادی در درمان ناخن جویدن دارد فراهم نماید و بدینوسیله به فرد برای مهار تکانه اضطرابی یا مدیریت استرس کمک نماید . بسیاری بر این باورند که اگر رفتار جویدن ناخن را به کنترل آگاهانه خودمان در بیاوریم در این شرایط ، انگیزه توسط عوامل ناخودآگاه کاهش پیدا می کند و برای درمان ابتدا نیازهای هیجانی بنیادی بایستی درمان پذیرد و نه اینکه به ارائه تلقیناتی برای از بین بردن علائم بیماری بسنده نمائیم . باید به فرد بیاموزیم تا نسبت به عادات ناهشیارش خودآگاهی پیدا کند و بدین ترتیب می توان به این افراد تلقیناتی ارائه نمود تا به آگاه شدن قسمتهای هشیار انگیزه ها و تمایلات آنها برای از بین بردن ناخن جویدن کمک نماید . تلقینات پس هیپنوتیزمی که در حالت خلسه به فرد آموزش داده می شود و بوسیله خود هیپنوتیزم تقویت و تثبیت می گردد میتواند به عنوان یکی از تکنیکهائی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد ارائه شود. تکنیکهای هیپنوتیزم درمانی ( هیپنوتراپی ) برای حذف این عادت کارائی موثری دارد و با خود هیپنوتیزم تقویت و تثبیت می گردد . شیوه هیپنو آنالیز شناختی از دیگر راه های درمان این عادت است که نیازمند تجربه و مهارت درمانگر در اجرای آن دارد . لازم بذکر است  افراد برای درمان هیپنوتیزم باید به کسانی مراجعه کنند که درمانگر بودن آنها توسط مراجع قانونی تایید شده و به درمان با هیپنوتیزم مسلط باشند.

مطالب مرتبط :

هیپنوتیزم درمانی یا هیپنوتراپی

ناخن و زمینه آن می تواند ..

کاربرد های هیپنوتیزم در پزشکی

هیپنوتیزم درمان موثر اضطراب

دردها و ناراحتیهائی که با استرس ارتباط دارند

 دکترمحمد جواد  حریری ، پزشک و هیپنوتراپ ( هیپنوتیزم درمان گر )   هیپنوتیزم  بیدار بالینی ایران

12 دیدگاه ها

  1. پرديس گفت:

    سلام من دختر بیست و یک ماهه ای دارم که حدود یک ماهه ناخن هاش رو با دندون میکنه میشه راهنماییم کنید که چطور درمان میشه کرد ؟

    • سلام پردیس جان
      اختلالات عادتی مثل ناخن جویدن و همچنین اضطرابی که زمینه ساز ناخن جویدن دختر شماست با هیپنوتیزم بخوبی درمان میشود. بنظرم میرسد حدود هشت جلسه نیاز داشته باشند. با تلفن دفتر من ۰۲۱۴۴۲۹۵۵۹۶ و ۰۲۱۴۴۲۹۵۵۹۷ تماس بگیرید تا راهنمایی شوید. موفق باشید.

  2. فاطمه گفت:

    سلام من پوست انگشت شصتم و به شدت میکنم به طوری که گاهی وقتا خون میاد ، از بچگی عادت داشتم البته شروعش از جویدن ناخن بود و بعد در همان دوران بچگی به کندن پوست رسید ، اولش به این حد فجیع نبود ولی بعد از چند سال بدتر و بدتر شد ، واقعا نمیدونم چیکار کنم ، گاهی وقتا میبینم که مثلا یه روزه مه نکندم و یه کم وضعش بهتر شده بعد انگار که مجبور به کندنش باشم باید اینقد بکنم که کل پوست شصتم کنده شه تا همش و نکنم بیخیال نمیشم ، دارم دیوونه میشم ،٢۶ سالمه ولی همچنان این عادت بد باهامه ، همیشه تو یه جمعی باید دستم و قایم کنم ، خیلی ناراحتم کمکم کنید لطفا

    • سلام فاطمه جان.
      تعارضات درونی زمینه ساز ایجاد عادتهای نابهنجار هستند، اینطور که شما نوشته اید به احتمال وجود وسواس عملی اجباری هم فکر میکنم. بهرحال با هیپنوتیزم آن تعارضات را بررسی و رفع میکنیم و اگر زمینه وسواسی باشد آن وسواس را درمان میکنم. شادکام باشید.

  3. آرشین گفت:

    سلام مدت زیادی نیست که با این سایت آشنا شدم اما واقعا احتیاج به یک منبع اطلاعاتی پر مطلب و مفید داشتم که بتواند بهنگام مواجه شدن با مسائلی که بیشترشان هم در خصوص روانشناسی است بمن کمک داده و من را برای مقابله با آن مشکلات بسازد،با تمام وجود برایتان ارزوی موفقیت بیشتری را دارم و همچنین تشکر فراوان و خدا قوت.

  4. مرتضی گفت:

    سلام
    با تشکر از سایت خوبتون
    من کلکسیونی از اختلالات روانی رو به همراه دارم من ۲۸ ساله هستم و متاهل دارای مدرک کارشناسی معماری و ساکن تهران اما مشکلات من جدا از مشکلات دیگران است یعنی نه از اجتماع گریزانم و نه ازحیوانات و ترس از گیر افتادن بلکه بنده بدلیل رفتارهای نادرست اطرافیانم به فوبیای ارتفاع و آب دچار شده ام واکنون که ۲۸ سال سن دارم ورود ترس و واهمه ۴ سالگیم را هنگام قرار گرفتن در بلندی بیاد می آورم و باعث دلهره و قفل شدن تمامی عضلاتم میشود.ضمنا این امر باعث شده زمینه کاری بنده که ساختمان سازی هست را ترک و به کارهای دیگر بپردازم که این امر باعث اختلالات دیگر شده.همچنین وجود ترس از آب زمانی در من زنده شد که ۵ساله بودم ودر استخر عمیقی پرتاب شده و تا زمان رسیدن غریق نجات و یا بستگانم در آب معلق شده که این حس اکنون که شنا بلدم هم گریبانگیرم شده.یا اظطرابهایی که در کودکی داشته ام نه استرس مدرسه و مشق و کتاب نه یک تقلید غلط و یک الگو پذیری و تحت تاثیر گرفتن از کسی در کودکی به عادت و اکنون در این سن به یک مسکن روحی تبدیل شده و آن نیز ناخن جویدن است.که هم اکنون که این نامه را تایپ میکنم وثانیه ای برای فکر کردن می یابم به کندن ناخن مشغول میشوم.سوم با وجود تاهل داشتن از زود انزالی رنج میبرم که وافعا و قطعا مشکل زاست.حال با توجه به این که برخی از همکاران جنابعالی با تجویز قرصهای شیمیایی و روانگردانها و ارام بخشها و تز روبرویی با عوامل ترس را مطرح میکنند را خوش آیند نمیبینم به دنباله راهی دیگر گشتم تا اینکه در یک فیلم آمریکایی به درمان اختلالات توس هیپنوتراپ مواجه شدم که باعث گشت بدنباله این روش در ایران بگردم.جناب آقای دکتر بنده درخواستم از شما اینست که با چند جلسه میتوانم به خجالتها و ناتوانیهای جسمی ایجاد شده پایان دهم و ایا درمان همزمان این مشکلات ممکن است و هزینه این درمان چقدر میشود را اعلام نمائید ممنون و متشکرم خداوند به شما خیر دهد

  5. سهیلا گفت:

    سلام من متولد ۳۳ هستم و از بچگی عادت به جویدن زبلنم رادارم بطوریکه وقتی احساس سوزش میکنم میفهم که دارم چیکار میکنم . الان هم به مدت ۲ سال است که موهایم را وقتی در فکر وخیال هستم میکشم بطوریکه شقیقه هایم خالی شده و ملموس دیده میشود . البته اینرا هم بگویم در زندگیم از کودکی تا حال حسرت آرامش برایم رویا بوده و هست ودایماٌ در استرس و شوکهای شدید بوده و هستم و کلا زندگی سخت و پر رنجی دارم و از هیجی شروع کردم بدون حمایت مادی و معنوی الان هم دچار افسردگی خفیف هستم هیچ دارویی ابدا مصرف نمیکنم نمیدانم جه کنم ۲ بار هم خودکشی کردم الان هم خیلی دلم میخواد ولی شهامتش را دیگه ندارم بدادم برس چه کنم خواهشا

    • سلام سهیلا خانم.
      خوشحالم که میتوانم به شما مژده بدهم که شاهکار هیپنوتیزم ایجاد آرامش و رفع استرس و نگرانی است ؛‌ از اینکه زندگی سختی داشته اید واقعا متاسفم و در این مورد باید با هم با جزییات بیشتری صحبت کنیم تا بتوانم بهتر و موثرتر به شما کمک کنم . جویدن زبان و کندن مو هم جزء اختلالات عادتی است که با هیپنوتیزم قابل درمان است . برای تعیین وقت با تلفنهای من تماس بگیرید تا راهنمایی شوید. موفق باشید.

  6. سپیده گفت:

    سلام
    من نمی دونم که زدن ایمیل کار درستی بوده یا نه اما امیدوارم که به من کمک کنید تا بتونم از سایت مفید شما استفاده کنم و در صورت امکان یکی از درمانجویان باشم
    من از کودکی عادت ناخن جویدن داشتم در سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی این عادت خود به خود از بین رفت ولی با شروع دوران دبیرستان دوباره آغاز شد از دو سال پسش تصمیم به ترک گرفتم علت آن این بود که از شکل ناخن ها در نزد دوستانم خجالت می کشیدم و دوست داشتم دستانی زیبا داشته باشم این را هم بگویم که دستان من حتی در صورت بلند بودن ناخن ها و سوهان زدن مرتب چندان زیبا نمی شوند زیرا به طور کلی فرمی مردانه دارند
    من اکنون ۲۳ ساله هستم از دو سال پیش که تصمیم به ترک گرفتم دو بار به صورت مقطعی موفق شدم یک بار در تابستان بود که با رسیدگی مرتب به ناخن ها زدن لاکهای تزیینی جهت جلب توجه هنگام انگشت به دهان بردن و استفاده از لاکهای تلخ ماوالا و رشد کننده ی ناخن ماوالا به مدت ۲ ماه ناخن نجویدم ولی متاسفانه دوباره شروع کردم همچنین از شهریور تا بهمن ۹۱ با اینکه در حال آمادگی برای کنکور ارشد بودم و استرس زیادی داشتم از طریق بلند کردن ناخن های خود موفق به ترک این عادت شدم ولی متاسفانه وقتی ناخن هایم شکست و مجبور به کوتاه کردن آن ها شدم دوباره شروع به ناخن جویدن کردم.
    اکنون درمانده شده ام عمیقا دوست دارم این عادت رو ترک کنم و احساس می کنم این عادت باعث شده اعتماد به نفس خود را در نزد سایر دختران از دست بدهم و نزد برخی افراد کمی عصبی جلوه کنم. خیلی تو اینترنت دنبال کتاب و راه حل های ترک ناخن جویدن گشتم و دست آخر سایت شما رو پیدا کردم.
    این را هم اضافه کنم که عادت به گزفتن بینی هم دارم که در یکی از سایت ها خواندم آن هم یک اختلال است.
    در خانواده کسی عادت به جویدن ناخن ندارد ولی یکی از خاله هایم این کار را انجام می دهد.
    همپنین در خانواده ی پدری من شابفه ی افسردگی عصبانیت بیش از حد و سایر اختلالات عصبی وجود دارد.
    من دوران دبیرشتان دچار مشکل کم خوابی شدم که در پایان این دوره وقتی دیدم این مشکل روی نحوه ی درس خواندن من برای کنکور اثر دارد به پزشک مخز و اعصاب مراجعه کردم مشکل کم خوابی برای کنکور حل شد ولی بعد از کنکور هنگامی که برای ترک عادت ناخن جویدن مراجعه کردم ایشان داروهای بسیار قوی به من دادند که متاسفانه نه تنها اثری در ترک عادت نداشت بلکه تقریبا مرا فلج می کرد حوصله ی راه رفتن نداشتم حالت بدنم هنگاه راه رفتن تغییر کرده بود و بسیار می خوابیدم که سرانجام مصرف این داروها راقطع کردم.
    از دو سال پیش در نتیجه ی شکست در یک رابطه ی عاطفی دچار افسردگی شدم و الان تحت نظر پزشک از قرص های ضد استرس و افسردگی استفاده می کنم قرص ها چندان قوی نیستند و تا حدی موفق به کنترل افسردگی خود شده ام ولی احساس می کنم اندکی حس مسئولیت پذیری مرا پایین آورده اند به طوری که با اینکه از دوران مدرسه ساعی بوده ام اکنون بدون هیچ استرسی شب های امتحان می خوابم و حتی اگر درس هایم تمام نشده باشند و چندان خواب آلود نیز نباشم حوصله ی بیدار ماندن ندارم و اندکی نیز دچار پرخوابی شده ام به طوری که در تمامی کلاس های درس به طور نشسته می خوابم و نمی توانم نت برداری کنم ( البته از ابتدای دوران دانشجویی همونطور بودم و همچنین شب ها به طوز کامل می خوابم) برخی روز های تعطیل نیز بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب دوباره می خوابم با خواب بعد از ظهر نمی توانم مقابله کنم و اگر بخوابم حداقل دو ساعت بعد بیدار می شوم به طور کلی فکر می کنم روزی به طور متوسط ۹ ساعت می خوابم در حالی که در سنی که اوج تلاش من است نباید اینگونه باشم.
    سوال دیگری هم دارم و اینکه اگر بخواهم از روش های درمانی شما استفاده کنم تقریبا چه مدت باید تحت نظر باشم؟
    با تشکر از لطف شما امیوارم به سوال من پاسخ دهید

    • سلام سپیده جان ببخشید که پاسخ شما خیلی طول کشید چون حقیقتش خیلی طولانی نوشته اید و چند بار سعی کردم که با خواندنش همه جوانب را هم بررسی کنم . البته چندین بار هم مجبور به اصلاح نوشته شما شدم تا قابل درج باشد . بعضی از اشتباهات تایپی به صورتی بود که قابل انتشار نبود. ببخشید. بهرحال ، اختلالات عادتی مثل ناخن جویدن و آن مشکل بینی و نیز اختلالات خواب و افسردگی و همچنین اضطرابی که زمینه ساز ناخن جویدن شماست با هیپنوتیزم بخوبی درمان میشود. بنظرم میرسد حدود هشت جلسه نیاز دارید . با تلفن دفتر من ۰۲۱۴۴۶۱۵۲۶۹ و ۰۲۱۴۴۶۱۵۲۷۰ تماس بگیرید تا راهنمایی شوید. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.