خود مراقبتی هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری
بی اشتهایی عصبی
۱۳۹۴-۰۹-۲۱
قرص شب امتحان
۱۳۹۴-۰۹-۲۱
Show all

کمبود ید با بدن چه می‌کند؟

کمبود ید با بدن چه می‌کند؟کمبود ید با بدن چه می کند؟

یک کارشناس تغذیه کمبود ید در بدن را عامل مهمی در کم‌کاری تیروئید، گواتر، اختلال عملکرد ذهنی و افزایش استعداد به آسیب‌های ناشی از تشعشع هسته‌ای دانست و گفت: در حال حاضر کمبود ید در کشور به خاطر اقداماتی که صورت گرفته کنترل شده است.

 کمبود ید در زنان باردار عوارض خطرناکی دارد و باعث سقط جنین، مرده زایی، ناهنجاری های مادرزادی، اختلال حرکتی، روانی، ذهنی، کم کاری تیروئید، کری، لالی، عقب ماندگی ذهنی و روانی می‌شود. علاوه بر آن در افراد عادی باعث ایجاد گواتر، خواب آلودگی، بی حالی و سستی، اضافه وزن، چاقی، کمبود هوش، افت ضریب هوشی و همچنین کم کاری تیروئید، اختلال عملکرد ذهنی و افزایش استعداد به آسیب‌های ناشی از تشعشع هسته‌ای می‌شود.

کمبود ید در بدن از طریق دو روش عمده شامل یددار کردن نمک و استفاده از محلول روغنی یددار انجام می‌شود که استفاده از نمک یددار کم هزینه‌ترین و مناسب‌ترین روش است. اما در مناطقی که کمبود شدید ید دارند، استفاده از تزریق عضلانی محلول روغنی یددار می‌تواند سه تا پنج سال و کپسول خوراکی آن تا یک سال ید بدن را به میزان کافی تامین کند. مصرف محلول روغنی و کپسول هم تنها با تجویز پزشک مجاز است.

کمبود ید در مناطق کوهستانی شایع‌تر است و علت اصلی کمبود ید در مناطق کوهستانی، کمبود این ماده در آب و خاک است، اما با توجه به اینکه افراد مختلف نسبت به کمبود ید واکنش یکسان نشان نمی‌دهند، احتمال دخالت عوامل ژنتیک نیز مطرح است. همچنین مصرف گیاهان خانواده کلم، شلغم، بادام زمینی و سویا نیز جذب ید را دچار اختلال می‌کند.

 کمبود ید در کشور به خاطر اقداماتی که صورت گرفته نسبت به سال‌های قبل کنترل شده است و کارخانه های تولید نمک در کشور ملزم به یددار کردن نمک‌های تولیدی خود شدند که افزایش مصرف نمک یددار توسط خانواده‌ها را به دنبال داشت. امروزه ایران به عنوان یک کشور الگو در مهار آثار زیانبار ناشی از کمبود ید در جهان شناخته می‌شود و در حال حاضر تعداد مبتلایان به گواتر در ایران به کمتر از ۶.۵ درصد رسیده است. کاهش چشمگیر مبتلایان به گواتر در ایران نتیجه پوشش ۹۸ درصد نمک یددار در ایران، اقدامات و اجرای برنامه جامع کنترل بیمار‌ی‌های ناشی از کمبود ید و… است.

 

منبع: ایسنا

هیپنوتیزم بیدارچیست؟ ، هیپنوتیزم بیدارچگونه است؟، فواید هیپنوتیزم، آیا برای هیپنوتیزم شدن تردید دارید؟ هیپنوتیزم و اثر تلقین ، هیپنوتیزم به تنهایی اثر درمانی ندارد، ارتباط با هیپنوتیزم بیدار،هیپنوتیزم ، هیپنوتیزم درمانی، هیپنوتراپی، بیماری پانیک، هیپنوتیزم بیدار- دکتر حریری

2 دیدگاه ها

  1. محمد گفت:

    سلام آقای دکتر
    چه عجب بعد از هفت ماه بروزرسانی کردید
    دلم لک زده بود برای مطلب جدید
    چشممون خشکید از انتظار
    به هرحال امیدوارم موفق و پاینده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.