مواد غذایی ایجاد کننده اضطراب

اضطراب چیست
۱۳۹۱-۱۰-۱۹
سخنان پند آموز
۱۳۹۱-۱۰-۱۹
Show all

مواد غذایی ایجاد کننده اضطراب

مواد غذایی ایجاد کننده اضطراب :غذاهای ایجاد کننده اضطراب ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

کافئین که در قهوه، چای، شکلات، نوشابه های گازدار و تعدادی از داروها وجود دارد، ماده ای محرک است. مصرف زیاد غذاهای حاوی کافئین در بدن به مانند استرس عمل کرده و گاهی هم علایم استرس ها را تشدید می کنند.

مواد محرک  در بدن، باعث افزایش ترشح اسید معده و هورمون های تیروئید می شوند. در ضمن با افزایش کارکرد کلیه ها، میزان ادرار نیز افزایش می یابد.

کافئین، مانع جذب آهن موجود در گوشت شده و می تواند موجب کم خونی و فقر آهن شود.

از عوامل محرک دیگر، فسفر است که معمولا به نوشابه های گازدار اضافه می کنند. مصرف نوشابه های گازدار تعادل کلسیم و فسفر را در بدن به هم می ریزد. به خصوص در خانم ها موجب پوکی استخوان می گردد و واکنش های تخریبی دیگری نیز در بدن ایجاد می کند. آب های معدنی و آب چشمه فسفر ندارند.

افزودنی ها و نگه دارنده ها مانند: نیترات و نیتریت که به مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس و ماهی دودی و کنسروها برای جلوگیری از تخریب اضافه می کنند با ترکیبات شیمیایی دیگر،  موادی به نام نیتروزآمین ها ایجاد می کنند که جزو خطرناک ترین محصولات شناخته شده هستند. این مواد، با ایجاد سردرد، سوء هاضمه، افزایش استعداد ابتلا به سرطان های گوارشی، واکنش های پوستی و بسیاری عوارض دیگر موجبات ناراحتی جسمی فرد را فراهم می آورند.

مصرف بیش از حد مواد قندی ساده مانند شکر هم عاملی برای تحریک پذیری شناخته شده است.

مواد غذائی کاهش دهنده اضطراب :مواد غذائی کاهش دهنده اضطراب

با مصرف ۱ لیوان آب پرتقال تازه یا آب میوه های طبیعی حاوی ویتامین c روز خود را شروع کنید. چون ویتامین c به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

در طول روز مایعات بنوشید. این مایعات می تواند به صورت آب، آب میوه و چای (به غیر از قهوه) باشد.

سعی کنید در طول روز حداکثر یک فنجان قهوه میل کنید، نه بیشتر!

 از افت قند خون جلوگیری کنید و وعده های منظم، کوچک و سالم میل نمایید.

مصرف غذاهای حاوی تریپتوفان مانند: مغزهای گیاهی (پسته، فندق، بادام، گردو و…) موز و غلات کامل، دستگاه عصبی را تسکین می دهد.

برخی از جوشانده های گیاهی برای تسکین اعصاب مناسب هستند.

استفاده از مواد پروتئینی مانند : گوشت سفید و تخم مرغ و گوشت قرمز در شرایط پراضطراب خستگی بدن را رفع می کنند.

مصرف غلات کامل (با سبوس) و سبزیجات و میوه های تازه ترجیحاٌ با پوست در طول روز بدن شمارا از آثار زیانبار  اضطراب ،  سالم نگه می دارد.

 از خوردن غذاهای چرب  پرهیز کنید.

 در حالت اضطراب فقط با نظر پزشک  از داروهای آرام بخش استفاده کنید.

 دکتر محمد جواد حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست و عضو انجمن علمی بین المللی هیپنوتیزم بالینی ایران

4 دیدگاه ها

  1. نیلوفر گفت:

    باسلام.من ۲۶ سالمه.مدتی است که استرس شدیدی دارم.از سروصدای زیاد و صداهای نابهنجار خیلی استرس شدیدی میگیرم.چند اتفاق بد برام افتاده که احساس میکنم افسردگی گرفتم.حتی میترسم ازاینکه به خانوادم بگم میخام برم پیش مشاور.نمیدونم ،کلا از زندگی سیرم و خیلی ناامید.از خودم بدم میاد ، یه جورایی متنفرم از خودم احساس میکنم با هیپنوتیرم خوب میشم.ولی خیلی میترسم از هیپنوتیزم.نمیدونم برای اینکار پیش چه کسی باید برم.اگه راهنماییم کنین خیلی ازتون ممنون میشم.

    • سلام نیلوفر جان.
      اگر برای هیپنوتیزم نزد افراد فاقد صلاحیت علمی و یا اخلاقی بروید، باید هم نگران باشید! اما اگر کسی را که انتخاب میفرمایید، دارای مدرک معتبر درمانی از دانشگاههای معتبر کشور و نیز مدرک معتبر انجام هیپنوتیزم داشته باشد و با تجربه نیز باشد، اعتماد کنید. شادکام باشید.

  2. سارا گفت:

    سلام.۲۲ سالمه.دو روزه سرم درد میکنه.احساس سنگینی در بینی و سرم بخصوص پیشونیم و چشام دارم.صبحا آبریزش بینی و عطسه دارم.وقتی میخابم قفسه سینم راحت نیست.انگار تنگی نفس دارم.قلبم یجوری میشه.
    دکتر قلب رفتم.گفته چیزیم نیس.فقط مادرزادی دریچه آئورتم گشادی خیلی خفیف داره.
    ۷ روزه قرص زینگ پلاس میخورم.البته آزمایش دادم گفتن کم خونی ندارم و کلا هیچیم نیست.
    چن ساعت پیش نشسته بودم یهو خودبخود بدنم گرم سرد شد.احساس سنگینی شدید در قفسه سینه و تپش قلب و تنگی نفس خفه کننده بهم دست داد.سرگیجه و حالت تهوع و احساس کاهش فشارخون داشتم.
    قبلنا دچار حملات پانیک شده بودم.اما مدتی ازش خبر نبود.اینام حملات پانیکن؟
    لطفا راهنماییم کنید.و اینکه چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.