آرامش با تکنیک های رفع اضطراب
۱۳۹۲-۰۹-۱۹
خجالت چیست
۱۳۹۲-۰۹-۱۹
Show all

قرص های لاغری

قرص های لاغری یا قرص های مشکل ساز

عمده مشتریان قرص‌های لاغری را زنان تشکیل می‌دهند، اختلالات قاعدگی، پرمویی و عصبانیت از شایع ترین عوارض قرص های لاغری به شمار می‌رود.قرص های لاغری

والدین متاسفانه از تجسم و داشتن کودکان چاق ابراز خرسندی می‌کنند، در حالی که سلول‌های چربی از زمان کودکی در تمام بدن ساخته شده و در جوانی و پیری برای فرد ایجاد مزاحمت می‌کند. بیشتر افرادی که به اضافه وزن دچار هستند، از وضع ظاهر خود گله مند هستند، در حالی که عوارض داخلی چاقی از قبیل تنگی عروق، سکته‌های زودرس قلبی و غیره بسیار خطرناک تر است .چاقی هم اینک سبب شده که جوانان ما در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی که سن فعالیت آنهاست، راهی «سی سی یو» ها شوند.

اگر تاریخچه داروهای ضدچاقی را مرور کنیم، می‌بینیم  داروهای متعددی بوده‌اند که به علت عوارض ناگوارشان از رده خارج شده‌اند؛ مثلا در سال‌های دهه ۱۸۹۰  داروهایی با اثر بر تیروئید مصرف می‌شد که کاهش وزن حاصل از آن، بیشتر مربوط به از دست رفتن بافت عضلانی ‌بود.بعد‌ها متوجه شدند که این عصاره تیروئید خطر پوکی استخوان را زیاد کرده و می‌تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب و درد قفسه سینه شده و حتی موجب مرگ ناگهانی شود.

در سال ۱۹۹۶سازمان غذا و داروى آمریکا مصرف دکس فن فلورامین را با نام تجارتى REDEX تایید کرد.

مطابق بررسى‌هاى انجام‌شده خطرات این دارو شامل فشار خون اولیه ریوى، بیمارى دریچه‌اى قلب و مسمومیت عصبى است.

با توجه به این بررسى و بررسى‌هاى بعدى که نشان مى‌داد یک‌سوم مصرف‌کنندگان دکس فن فلورامین و فن فلورامین مبتلا به بیمارى دریچه‌اى قلب شده‌اند- سازمان غذا و داروى آمریکا ممانعت از فروش این داروها را خواستار شد و شرکت‌هاى داروسازى، دکس فن فلورامین و فن فلورامین را در سال ۱۹۹۷از بازار ایالات متحده خارج کردند.

گروهی ادعا می‌کنند مصرف داروهای گیاهی- که عمدتا سوخت و ساز چربی را زیاد می‌کنند- می‌تواند بدون عوارض، باعث کاهش وزن شود اما صرف طبیعی بودن، به معنای بدون عارضه بودن نیست.اشکال کار داروهای گیاهی نیز در این است که اینها تنها چربی‌های اضافه را نمی‌سوزانند بلکه چربی‌های مفید بدن را هم از بین می‌برند.

با افزایش رفاه ، چاقی به مشکل شایع تبدیل شده است و افراد به سمت استفاده از قرص های لاغری می روند تا سریع تر چربی سوزی کنند . به احتمال زیاد شما زمانی روی به مصرف چنین داروهائی می برید که از اجرای رژیم های غذائی خسته شده اید ، ورزشتان دیگر جواب نمی دهد یا اینکه فقط برای کاهش وزنتان عجله دارید . قرص های کاهش وزن ممکن است یک راه حل ساده به نظر می آیند ، اما در این مورد ذکر چند نکته ضروری است .

صدمه به کبد

تعدادی از قرص های لاغری اجازه نمی دهند چربی غذاها توسط بدن جذب شود . اما به خاطر داشته باشید که برخی از مواد غذائی مورد نیاز بدن تنها از طریق چربی جذب می شوند و در چنین مواردی ، مشکلات سوء تغذیه و برخی بیماری ها بدن را تهدید خواهند کرد.

قرص های لاغری و اثرات سوء تغذیه ای

قرص های لاغری باعث سرکوب اشتها می شوند. از آنجا که مصرف کننده چنین قرصی میل به خوردن غذا پیدا نمی کند ، در نهایت کاهش وزن خواهد داشت . بنابر این بدن از مواد غذائی مورد نیازش محروم خواهد شد . عوارض چنین قرص هائی ، خواب آلودگی یا بی خوابی ، فشار خون بالا و یبوست است .

قرص های لاغری یا قرص های مشکل ساز

قرص های لاغری حاوی « افدرا» هستند که یک محرک قوی برای سیستم عصبی انسان است . این ماده در واقع به از دست دادن آب بدن کمک می کند و نه چربی ! بنابر این نتایج آن طولانی مدت نخواهد بود ، همچنین کمبود آب در بدن باعث خواهد شد دهانتان خشک شود ، بی خواب شوید ، به یبوست مبتلا شوید و فشار خونتان افزایش پیدا کند . انتهای این مسیر می تواند ایست قلبی باشد .

با قرص های لاغری ، بیماری  خریده ایم

تمام قرص های چربی سوز تاثیر کوتاه مدتی دارند . در نهایت بدنی که به استفاده از آن عادت کرده دیگر واکنشی نشان نخواهد داد . این زمان می تواند بین چند روز تا چند ماه متغیر باشد . زمانی که فرد استفاده از این قرص ها را متوقف می کند ، درنهایت بدنی آسیب دیده برای خود تدارک دیده است آنهم با هزینه خودش . در زمان کوتاهی دوباره اضافه وزن باز خواهد گشت این بار آزار دهنده تر . هرگز به برنامه های ماهواره ای و یا برخی تبلیغات سود جویانه در نشریات غیر علمی اعتماد نکنید .

قرص های لاغری تنها با تجویز پزشک

اگر شما خیلی چاق هستید و احتیاج دارید تا در کنار ورزش و برنامه های غذائی از قرص های چربی سوز نیز استفاده کنید ، باید با یک پزشک مشورت نمائید. پزشک شما ممکن است شما را به مصرف داروئی راهنمائی کند که واقعاً در حین برنامه لاغری تان به شما کمک نماید . آنگاه شما نتایج مثبتی خواهید گرفت ، در این صورت به توصیه پزشک مبنی بر توقف مصرف قرص اعتماد کنید . به یاد داشته باشید قرص های لاغری هرگز به تنهائی نمی توانند در خدمت سلامتی شما باشند.

دکتر حریری ، پزشک  و هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر ) و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

 

 

2 دیدگاه ها

  1. زرشگی گفت:

    سلام وخسته نباشید ممنون از مطالب خوبتون خوب من که اراده ضعف دارم چه کنم که لاغر بشم من حدودا شاید باید ۳۵ کیلو کم کنم چون در پاهام پروتز دارم فعالیت کم است میتونم با هیبنوتیزم وزن کم کنم ۴۵ سال دارم مادر دو فرزند کمکم کنید لطفا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.