شناخت افکار و احساسات
۱۳۹۲-۰۵-۱۳
با مشکلات نوجوانان چگونه برخورد کنیم ؟
۱۳۹۲-۰۵-۱۳
Show all

اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی

اعتیاد و آسیب های روانی ، اجتماعی اعتیاد و آسیب های روانی ، اجتماعی ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری   

نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

 اعتیاد یک حالت روانی و گاهی جسمی ناشی از تاثیرات دارو روی یک موجود زنده است که رفتار و واکنش های خاصی به همراه دارد و همیشه با یک کشش مفرط برای مصرف دائمی یا دوره ای همراه است به طوری که شخص بتواند آثار درمانی آن ماده را تجربه کند یا ناراحتی های ناشی از عدم آن را در خود از بین ببرد.

● انواع مواد مخدر

ـ الکل: یکی از پر مصرف ترین مواد روان گردان الکل است که همه ساله تعداد زیادی را به امراض مختلف و جنون مبتلا می سازد.

ـ تریاک: از گیاه خشخاش بدست می آید . منشاء هروئین ، کدئین ، مرفین نیز همین ماده است . تریاک معمولاً به رنگ قهوه ای تیره و دارای خمیری است که بویی شبیه به بوی ادرار مانده دارد و هنگام سوختن بوی خاصی شبیه به بوی چسب دوقلو می دهد . تریاک آثار مخرب زیادی دارد، مواد موجود در تریاک و دود آن بر قشر مغز تاثیرات سست کننده دارد و فعالیت های نخاعی را تشدید می کند.

– کدئین : ماده سفید رنگی است که به صورت قرصهای خالص یا به صورت ترکیب با استامینوفن ، آسپرین و یا شربتهای ضد سرفه مورد استفاده معتادین قرار می گیرد . مصرف مکرر و بدون دلیل قرصهای مذکور می تواند نشانه ای از اعتیاد باشد .

ـ مرفین: پودری سفید رنگ یا کرم رنگ ( گاهی قرمز آجری ) ، تلخ مزه و بی بو است . این ماده در حالت خاص ، نرم و به شکل ورقه است . البته شکل تزریقی مرفین هم وجود دارد . خوردن ۵ درصد گرم یا تزریق دو درصد گرم آن در شخص سالم ایجاد مسمومیت می کند و سبب مرگ وی می شود.

ـ کوکائین: باعث تخریب قوای جسمانی می شود.

ـ هروئین: پودری نرم و سفید رنگ بوده که انواع ناخالص آن قهوه ای رنگ است و به روش تدخین ، استنشاق ( دماغی ) و تزریق مصرف می شود . تکه های دستمال کاغذی لوله شده نیمه سوخته یا تکه های مقوا یا زرورقی که رویه آلومینیومی آن سیاه شده باشد ، علامت مصرف تدخینی هروئین است . این ماده در بین جوانان بیشتر مصرف می شود.

– اکستاسی ( قرص های شادی آور ) : اکستاسی نوعی داروی مخدراست که مصرف آن احساس شادی بسیار زیاد در شخص ایجاد می کند و با نامهای قرص شادی ، عشق ، آتش و فرشته در بین جوانان به ویژه در پارتیها ، کلوپها و باشگاههای ورزشی رواج دارد . اکستاسی به شکل قرصهای رنگی بوده ، پس از مصرف ایجاد عوارض مغزی جدی می کند . عوارض اکستاسی ۱۰۰ برابر حشیش است ، در حالی که جوانان و خانواده ها هیچ اطلاعی از این مسئله ندارند .

ال . اس. دی ( L.S.D) : این ماده به اشکال مختلفی مانند قرص نقره ای خاکستری رنگ ، پودر سفید رنگ ، کپسول و مایع صاف و روشن و بدون رنگ و بو وجود دارد .

 

ـ سیگار: آثار شوم خود را بعد از طی مراحل اولیه در استعمال کنندگان می گذارد و هر ساله بر تعداد قربانیان خود می افزاید.

کسانی که قلب، ریه، معده، عروق مجازی و تنفسی و دیگر اعضای بدن خود را به خطر انداخته و با این مسمویت تدریجی کم کم جسم خود را به سم آلوده می کنند و به مرور در عمق بیماری های خود فرو می روند، متوجه نمی شوند که تا چه اندازه سلامتی خود را به خطر انداخته و تغییراتی در بافت ها و اعضای بدنشان به وجود آورده اند.

ارتباط بین استعمال دخانیات و سرطان گلو و ریه کاملا روشن شده است و مهم ترین علت بروز سرطان حنجره و مری استعمال دخانیات و مصرف الکل است.

● علایم فرد معتاد به مواد مخدر:

لاغر شدن، پر حرفی، تغییر رنگ چهره و لب ها، گوشه گیری، تغییرات کلی در رفتار و خلق و خوی .معتادان به علت فراهم کردن هزینه های سنگین مواد مخدر، از ادامه تحصیل باز می مانند و بیشتر آن ها تا دوره ابتدایی درس می خوانند و تن به هر کاری می دهند و شغل ثابتی نیز ندارند.

● علل گرایش به سیگار و مواد مخدر

۱- عوامل فردی :

حتی اگر همه عوامل بوجود آورنده اعتیاد نیز مهیا باشد ، در نهایت خود فرد برای مصرف تصمیم می گیرد . ضعف ایمان و اخلاق ، کنجگاوی ، معاشرت با دوستان ناباب ، عدم اعتماد به نفس و غیره از عوامل فردی گرایش افراد به مصرف مواد می باشند .

دستیابی به هیجانات دوره جوانی ، تقلید از دوستان ، خارج شدن از فشارهای عصبی و روانی ، فرار از مشکلات زندگی ، غرور ، مسائل جنسی و شکستهای اجتماعی ، همه از انگیزه های مصرف مواد اعتیاد آور در بین افراد جامعه ، به ویژه جوانان محسوب می گردد . بنابر این برای اینکه افراد بتوانند در موقع خطر خود را از چنگ اعتیاد دور سازند ، ارتقاء بخشیدن به توانائی های ایشان کاملاً ضروری به نظر می رسد . افزایش مهارتهای زندگی ( مهارتهای حل مشکل ، قدرت تصمیم گیری ، توانائی «نه گفتن » هنر دوستیابی و …) از عوامل حفاظت ککنده فردی است که اگر امروزه آنها را به فرزندانمان نیاموزیم ، فردا در غیاب ما و در مابل اصرار دوستان ، قدرت مقاومت نخواهند داشت .

۲- عوامل خانوادگی :

هیپنوتیزم، هیپنوتیزم درمانی، هیپنوتراپی، آموزش خود هیپنوتیزم، هیپنوتیزم بیدار دکتر حریری

تربیت کردن فرزندان با هیپنوتیزم

– روابط کمرنگ عاطفی : پیوند و روابط عمیق خانوادگی ، نقش ویژه ای در پیشگیری از اعتیاد دارد و هر قد این روابط به سردی گراید ، خطر اعتیاد در محیط خانواده نیز افزایش می یابد .

– عدم مهارت والدین در تربیت فرزندان ، وجود فرد معتاد در خانواده ، سهل انگاری در توجه به زنگ خطرهایی مثل مصرف سیگار ، ایجاد تنش و درگیری بین اعضاء خانواده ، فقر مادی ی رفاه اقصادی خانواده و غیره عوامل گرایش به مصرف مواد می باشد .

– خانواده های بد سرپرست ، بی سرپرست و تک سرپرست : در این خانواده ها به دلیل عدم وجود یکی از والدین یا عدم صلاحیت آنان در تربیت فرزندان احتمال بروز اعتیاد افزایش خواهد یافت .

۳- عوامل اجتماعی :

نابرابریهای اجتاعی و اقتصادی ، در دسترس بودن مواد ، بیکاری ، جنگ و بحرانهای اقتصادی ، عدم اطلاع رسانی جامع و کامل در زمینه عوارض جسمی ،روحی و اجتماعی اعتیاد ، وجود باورهای نادرست اجتمعی و ضعف فرهنگ مشاوره ازعوامل مهم گرایش به سوء مصرف مواد مخدر به شمار می روند. روابط عاطفی سالم در خانواده می تواند سدی در مقابل اعتیاد باشد .

● موثرترین روش های مبارزه با اعتیاد

جلوگیری از عرضه و تولید سیگار، ایجاد مراکز تفریحی، مراقبت های خانوادگی، اقدامات اجتماعی، مطالعه ورزشی، سرگرمی علمی و مهارت نه گفتن را بیاموزیم (در برابر پیشنهاد به مصرف مواد مخدر) تا از اعتیاد و ایدز در امان بمانیم.

خانواده در پی ریزی سعادت و تامین سلامت جسمی و روانی پرورش قوای عقلانی و روانی دارای نقش اساسی است.

سیگار و هفت سین آن را بشناسید: سرفه، سردرد، سرگیجه، سقط جنین، سکته، سرطان و سیه بختی

ـ خرید سیگار برابر است با فروش تندرستی

ـ تعارف سیگار برابر است با بدخواهی آشکار

ـ کشیدن سیگار برابر است با سوزاندن عمر و سرمایه

ـ اعتیاد برابر است با دام استعمار برای یک ملت به خصوص جوانان

ـ بدون سیگار برابر است با زندگی زیبا و سالم

ـ فرار از دام اعتیاد اراده می خواهد و بس!

ـ با ورزش به جنگ اعتیاد بروید.

 مغز انسان دارای ۱۰۰ میلیارد سلول است،  مغز نوزاد ۴۰۰ گرم وزن دارد که در سه سالگی به ۱۱۰۰ گرم و بعد از سه سالگی فقط ۳۰۰ گرم به وزن مغز انسان افزوده می شود. در واقع، مرحله حساس رشد مغز در بدو تولد تا ۳ سالگی است.

 مبنای عصب شناختی اعتیاد از منظر حوزه علوم اعصاب

افرادی که به موادمخدر معتاد می شوند، دو دلیل برای اعتیاد آنها وجود دارد. یا شکست خورده اند و یا دنبال لذت هستند و می خواهند شکست خود را به نوعی جبران کنند و بی خیال باشند.

 موادی که توسط فرد معتاد مصرف می شود اعم از مواد مخدر سنتی و صنعتی، ۲ ماده شیمیایی به نامهای دوپامین و سراتامین در مغز انسان را زیاد می کند.

 دویامین در بخشهایی از کورتکس تاثیر می گذارد و فرد بی خیال می شود،  مصرف زیاد مواد مخدر به خصوص مخدرهای صنعتی و محرکها، بعد از دو ماه باعث تخریب مغز می شوند،  پرخاشگری، از جمله آثار مخرب مصرف این مخدرها و محرکها است.

 عوارض مصرف مخدرها :

سردرد، تهوع، کم حوصلگی و… به خاطر تخریب مغز رخ می دهد و بروز می کند.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از عوامل اصلی شیوع بیماریهائی مثل ایدز و هپاتیت است .

 بروز توهم یکی دیگر از عوارض مصرف این قبیل مخدرها است که  تاثیر این مخدرها در افراد مختلف، متفاوت است.
تاثیر پازایت ها بر عملکرد مغز مشخص نشده اما با قطعیت می توان گفت که هیچ امواجی نیست که تاثیری بر مغز نداشته باشد.سردرد، حالت تهوع و… در مرور زمان، از علائم تاثیر امواج بر مغز است.

 معضل آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت افراد 

 سرب حاصل در هوای آلوده ، آثار تخریبی بر سلامت افراد دارد که از جمله عوارض آن می توان به خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، مسمومیت مغز و…

8 دیدگاه ها

  1. امیر گفت:

    سلام اقای دکتر خوشحال میشم جوابمو بدین ۲۳ سالمه
    من حدود ۲ سال قرص ترامادول مصرف کردم پارسال راحت ترک کردم ولی بعدش حدود ۱ سال مخدر گل استفاده کردم و ترامادول دوباره در این ۱ سال ۳ بار از LSD استفاده کردم بعد از بار اول که در اون حالت همه چیو به زبون میاوردم همه چیو فراموش کردم بعد از چند ساعت خوب شدم این حالاتم ولی از فردای اون روز تو خوابیدن مشکل داشتم ذهنم همش درگیر بود تا ۱ مدت که گل و ترامادول استفاده کردم مشکلی نبود . یعنی اهمیتی نداشت برام
    دقیق الان ۶ ماهه ترک کردم همه چیو فقط ۱ ماهه اخر ترک برج ۸ پارسال یعنی ۹۶
    از متادون استفاده کردم ۱ ماه
    الان ۶ ماهه هیچی استفاده نمیکنم ولی ذهنم همش درگیره چیزایی که نمیخوام فکرایی که نمیخوام میاد تو سرم فکرای تکراری مردم رو مبینم میاد تو سرم به چی دارن فکر میکنن یا چیز قشنگی میبینم با این که طبیعی دارم میبینم فکر این که حالت lsd دارم میبینم میاد تو سرم شبا میخوابم جدیدا راحت تر ولی همش خواب میبینم صبحا انگار نخوابیدم بعد از ظهرا بعد از سر کار وقتی میخوابم اصلا متوجه نیستم خوابم همش در حال خواب دیدنم ع دقیقه ۱ بار پا میشم دوباره خواب میبینم نسبت به خیلی چیزا نا امید شدم حتی زمانی که ذهنم ارومه فکری میاد اهان این همون حس که میخواستم واقعا اذیت دارم میشم دلم بدجوری ارامش میخواد حدود ۱ ماه قرص دپاکین با کلوزام با النزاپین میخورم زیاد تاثیری نداشته در مورد lsd خونده بودم کسانی که درون گرا هستن اغلب به افکار خود اجازه می دهند ازادانه ولگردی کنند . یه همچین حالتیم حس میکنم

    • سلام امیر جان.
      خب شما دچار وسواس فکری و افسردگی و اختلال خواب شده اید. و این سه مورد را هم بدلیل بلایی که سر خودتان آورده اید پیدا کرده اید. اولا که حتما حتما دیگر از این ببعد هرگز از روانگردانها استفاده نکنید چون حتما بدتر خواهید شد . دوم اینکه چه سوالی دارید که من جواب بدهم؟!
      این سه مورد را من با هیپنوتیزم درمان میکنم.
      موفق باشید.

  2. قاسمی نژاد گفت:

    شعر شب شکن را تقدیم میکنم به …
    مـا حـادثـه را بـه جـان خریدیــم سی مرغ شدیـم و پـر کشـیـدیـم
    زنـگ از دل اسمـان ز د و د یــم گـــوی ا ز کــف مـدعــی ربـودیــم
    در دادن جـان گشـاده دستیــم خورشید شدیم و شب شکستیم
    با بـال شکستـه پـر کشیـدیــم تـا ا و ج ستـا ر ه هـــا رسـیـدیــم
    ای دوست بیا و هـم نــوا شــو هـم سنگـر و هـم صـدای مـا شــو
    یک همت و یـک صـدای تکبیــر بـــر خیـــز زجـــای همچنــان شیــر
    غیـرت کــن و زیـن مغـاک بگذر ای در گـــــــران ز خــــــاک بــگـــــذر
    زنــهــار اگــر زجــان بـخـواهــی روزی بــرســی بـــه پـــادشــاهـــی
    چون قدرت عشق لایزال است جـــزئـــی زخـــدای متعــال اســـــت
    عاشق شـو فارغ از جهان شو خـود را بشنـاس و جـا و د ا ن شــو

    با تشکر از آقای دکتر حریری

  3. دکتر حسینی المدنی گفت:

    با سلام خدمت خانم یوسفی
    متاسفانه سیگار می تواند علامتی هشدار دهنده باشد. به نظر من یک یا دو جلسه مشاوره ضروری است. نظارت بر تعاملات فرزند خود بدون دخالت و کنترل شدید، بهبود تعاملات همدلانه و دلسوزانه با فرزندتان، افزایش فعالیت جسمانی و ورزش، افزایش علاقه نسبت به مدرسه و تحصیل می توانند مفید باشد. همچنین روابط فرزندتان با مادر و پدر نیازمند بررسی بیشتر است

  4. ناهيد يوسفي گفت:

    سلام جناب دکتر حسینی
    من بعنوان یک مادر بسیار نگران جوانم هستم که ۱۷ ساله است و به تازگی متوجه شده ام که بصورت پنهانی سیگار تهیه و مصرف می کند . بیشترین نگرانیم از این است که این استفاده از سیگار کم کم تبدیل به مواد مخدرگردد. شما چه پیشنهادی را به من و امثال من دارید . از اینکه پاسخ می دهید از شما سپاسگزارم .

  5. دکتر حسینی المدنی گفت:

    با سلام. اعتیاد اختلالی پیچیده است که نمی توان در چند سطر به توصیف آن پرداخت. اعتیاد تحت تاثر عوامل ژنتیکی، شخصیتی، خانوادگی، و اجتماعی است. در حیطه فردی و خانوادگی آموزش مهارتهای فردی، ارتباطی، اجتماعی می تواند نقش بسزایی در پیشگیری از اعتیاد ایفا کند. همچنین تعامل مناسب دانش آموز و اولیا با مدرسه و استحکام پیوند بین فرد و مدرسه و افزایش علاقه مندی نسبت به دروس، محیط مدرسه، و معلمین می تواند نقشی محافظت کننده در برابر اعتیاد فرزندان داشته باشد. موفق باشید

  6. ناهید گفت:

    روز بخیر آقای دکتر حسینی
    در زمینه اعتیاد شما چه توصیهائی را برای والدین دارید . متشکرم از اینکه ÷اسخ ما رو می دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.