خبر بسیار مهم
۱۳۹۱-۱۱-۲۵
درمان با هیپنوتیزم
۱۳۹۱-۱۱-۲۵
Show all

رنگ ناخن

رنگ ناخن  ناخن

رنگ ناخن و زمینه آن می تواند انعکاس دهنده دامنه وسیعی از وضعیت های پزشکی فرد  باشد.

خوب به ناخن های انگشتان خود نگاه کنید شما ممکن است متوجه تغییرات دقیق و ظریف در بافت یا رنگ آنها شوید.  لمس سفیدی در اینجا، صورتی کم رنگ در آنجا، شاید مقداری ناهمواری یا دست انداز در سطح . این ناهماهنگی ها ممکن است زیاد به نظر شما نیایند ، اما در یک چشم تمرین کرده و آموزش دیده،  آنها می توانند سر نخ هایی در نورد سلامتی کلی شما باشد. “همچنانکه چشم ها دریچه روح هستند ، ناخن ها نیز هستند” دکتر لیور می گوید او زمانی متقاعد شد که بیماری ریه های خود را چک کند  که ،  متوجه رنگ متمایل به آبی در ناخن های خود شد ، یک علامت که نشانه این بود که او اکسیژن کافی دریافت نمی دارد. برای اطمینان بیشتر او مایع در ریه های خود داشت.

علائم هشدار دهنده برای خیلی دیگر از وضعیت ها، ازجمله  هپاتیت تا بیماری قلبی، ممکن است در ناخن ها آشکار شوند، بر طبق گفته دکترJoshua fox سخنگوی اکادمی پوست آمریکا “تغییرات در ناخن ها می تواند نشانه ای از یک بیماری موضعی مانند یک عفونت قارچی یا یک علامت از یک بیماری عمومی مانند لوپوس یا کم خونی باشد”،

 او می گوید که اغلب اوقات سعی کرده است  با نگاه کردن به ناخن های آنها حدس بزند ،  یک فرد دارای کم خونی است. او شرح می دهد که ناخن های رنگ پریده و سفید ممکن است بیانگر کمبود شمارش گلبول های قرمز خون همسان با کم خونی است. کمبود آهن می تواند علت نازک بودن ناخن و مقعر شدن و داشتن لبه های برجسته باشد.

در حالی که بیشتر بیماران دکتر فاکس در گزارش مشکلات ناخن نیامده است ، و اغلب ناخن های آنها را به هر طریقی چک کرده بود.”ناخن ها نشانه های کوچک زیادی از آنچه در درون شما می گذرد  پیشکش می کنند.بیماران لوپوس رگهای زاویه دار دمدمی در چین ناخن های خود دارند. بیماری پسوریاز شروع آن از ناخن است در ۱۰% موارد و موجب شکاف و سوراخ سوراخ شدن ناخن می شود.

بیماری قلبی می تواند بستر ناخن را به رنگ قرمز در آورد. اختلالات وسواسی می تواند در ناخن ها نشان داده شود . اختلالات وسواس می تواند به وسیله ناخن جویدن و ناخن زدن مشاهده شود. حتی بیماری های شایع مانند بیماری تیروئید می تواند ایجاد تغییرات غیر طبیعی در بستر ناخن کند ، ایجاد ناخن های خشک، ترد و شکننده که به سادگی ترک می خورند و دو کپه می شوند. او ۱۰ مثال از تغییرات ناخن که می تواند دلالت بر یک بیماری جدی داشته باشد در زیر آورده است:

 

۱۰ علامت احتمالی از وضعیت های وخیم

ظاهر ناخن                                                                    بیماریهای مرتبط

ناخن های سفید                                                            بیماریهای کبدی ، مانند هپاتیت

زرد،کلفت، با رشد کم                                                      بیماریهای ریوی ، مانند آمفیزم

ناخن های زرد با کمی سرخ شدن در پایه                             دیابت

نیم سفید، نیم صورتی                                                     بیماریهای کلیه

بستر قرمز ناخن ها                                                         بیماری قلبی

بستر ناخن رنگ پریده و سفید                                           کم خونی

سوراخ سوراخ شدن یا موج دار بودن سطح ناخن                    پسوریاس یا آرتریت التهابی

چماقی شدن”افزایش بافت بدون درد اطراف انتهای

ناخن ها ، یا وارونه شدن ناخن                                           بیماری های ریوی

خطوط قرمز نامنظم در پایه ناخن ها                                     لوپوس یا بیماریهای بافت پیوندی

خطوط تیره در زیر ناخن                                                     ملانوما

تغییرات ناخن بندرت اولین نشانه بیماری های جدی است 

اما یک پزشک می تواند با نگاه کردن به ناخن های شما بخوبی مشخص کند بیماریهای قلبی تشخیص داده نشده یا مشکلات کلیه ؟ سخنگوی کالج امریکایی پزشکان خانم دکتر Christine Laine ، می گوید این احتمالا باور کردنی نیست.او به مخالفت و ستیز با ارتباط بین ناخن ها و بیماری نمی پردازد ، اما او احتیاط پیشه می کند، “تغییرات ناخن بندرت اولین نشانه بیماری های جدی است. در بیشتر موارد بیماران علائم و نشانه های دیگری قبل از اینکه تغییرات ناخن بروز کند،  نشان می دهند.برای مثال ، غیر معمول است که چماقی شدن ناخن اولین چیزی باشد که بیمار با آمفیزم متوجه شود. مشکل تنفسی محتملا قبل از این حضور داشته است.”

 بعلاوه ، Laine که قائم مقام نویسندگان Annals of Internal Medicine، توجه می دهد که برخی بیماریها ممکن است موجب تغییرات ناخن در بعضی از بیماران شوند اما نه در دیگران.”برای مثال ، همه افراد با بیماری کبدی دچار ناخن سفید نمی شوند،”Laine می گوید . بر عکس بخوبی صادق است،هر فردی با ناخن سفید بیماری کبدی ندارد.” در غیاب دیگر علائم یا نشانه های بیماری، من بی میل خواهم بود که ترکیبی ، از اقدامات گران قیمت برای بیماریهای سیستمیک به راه اندازم تنها به علت یافته های ناخن”.

 Fox موافق است که هیچ نیازی نیست که به نزدیک ترین متخصص قلب بروید اگر ناخن های شما قرمز شده. ” این می تواند بخوبی در نتیجه صیقل زدن به ناخن ایجاد شود”،او می گوید. قبل از اینکه خود بینی شما شدیدتر شود، مهم است که نگاهی به تبین های شایع تر ،مانند خون مردگی ها، خونریزیهای زیر ناخن ، و عفونت های قارچی داشته باشید.

زمانی که نیاز به ملاقات با یک متخصص پوست است

خیلی از اختلالات شایع ناخن ریشه در عفونت های قارچی دارد، که می تواند ایجاد ناخن های ترک خورده ، پوست انداخته و تغییر رنگ و زمینه شود. این عفونت ها اغلب به سختی درمان می شوند و نیاز به کمک تخصصی دارند، شامل تجویز داروهای ضد قارچ. Fox می گوید بهتر است که با یک متخصص پوست ملاقات کنید اگر نشانه ها پابرجا باقی بمانند، بخصوص اگر ناخن ها شروع به کنده شدن از پایه یا شما تجربه درد و ورم داشته باشید.

تغییرات در زمینه، شکل، یا رنگ که به علت خون مردگی نباشد یا عفونت های قارچی ، شامل رشد نامنظم، ایجاد حفره یا سوراخ هایی در ناخن ها، خطوط قهوه ای پر رنگ زیر ناخن ها و پوشش شاخی، یا خال هایی که به مدت طولانی در بستر ناخن بماند موجب نگرانی ویژه است.بر طبق نظرLior ، آنها می توانند نشانه سرطان پوست باشد.”زگیل های اطراف ناخنها تمایل به تبدیل به سرطان اسکواموس سل Squamous cell cancer دارند.”اگر بیماران یک تغییر رنگ تیره که پوشش شاخی را درگیر کرده ببینند، ما نگران ملانوما خواهیم شد،”مرگبارترین شکل سرطان پوست.

Fox ” هشدار میدهد که این نوع از تغییرات را هر چه سریعتر به یک متخصص گزارش دهید.”  متخصص پوست بخوبی مهارت در تشخیص افتراقی بین بی ضرر بودن و یک وضعیت جدی ناخن را دارد،  به همان خوبی که یک تغییر نیاز به آزمایش بیشتر دارد.”

 نکاتی در مورد داشتن ناخن های سالم و قوی

 برای قوی کردن ناخن های خود ، دوری از عفونت ها، و بهبود بخشیدن به ظاهر آنها، نکات زیر را انجام دهید:

–          ناخن های خود را تمیز و خشک نگه دارید.

–          از جویدن ناخن ها خودداری کنید.

–          همه روزه به ناخن های خود مرطوب کننده بزنید. کرم های حاوی اوره ، فسفولیپیدها، یا لاکتیک اسید می تواند کمک به پیشگیری از ترک خوردگی کند.

–          سوهان زدن ناخن ها را در یک جهت و کمی به سمت بالا انجام دهید ، تا اینکه سوهان کاری در یک نقطه.

–          لایه شاخی را بر ندارید یا آنقدر تمیز نکنید که به عمق زیر ناخن ها برسید، که منجر به عفونت شود.

–          ناخن های روینده شصت پا را حفاری نکنید. با یک متخصص پوست ملاقات کنید اگر پردردسر شده اند.

–          از براق کننده های ناخن که حاوی استون و فرمالین است استفاده نکنید.

–          از وسایل شخصی خود استفاده کنید اگر مرتبا آرایش ناخن و مانیکور می کنید.

–          اگر شما ناخن های مصنوعی دارید، مرتبا برای تغییر رنگ سبز چک کنید( علامتی از عفونت باکتریایی).

–          یک غذای تنظیم شده تناول فرمایید و ویتامین های حاوی بیوتین استفاده کنید.

در نهایت از پزشک خود بخواهید که در ویزیت بعدی  نگاهی به ناخن های شما بیندازد . فاکس می گوید این خیلی عادی می شود ” چون ناخن ها یک دریچه منحصر به فرد به سلامتی بدن شما پیشکش می کنند ” .

 دکتر حریری ، پزشک و هیپنوتراپیست و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران

مطلب مرتبط

هیپنوتیزم و آموزش درمان ناخن جویدن 

8 دیدگاه ها

  1. فاطمه گفت:

    lسلام من میخوام عضو سایت بشم واز مطالبتون استفاده کنم چرا نمیشه؟وقتی در قسمت مشترک شوید ثبت نام میکنم ارسال نمیشه .باتشکر

  2. جعفر گفت:

    بسیار جالب بود و تازگی داشت تاحالی جایی نخونده بودم

  3. نازنین گفت:

    سلام آقای دکتر
    علت اینکه بعضی از افراد حتی در بزرگسالی ناخن خود را می جوند چیست ؟ آیا با روش هیپنوتیزم بیدار میتوان این مشکل را حل کرد ؟ ممنون از توضیحاتتون

    • نازنین جان ،‌ جویدن ناخن نشانه تعارضاتی است که در زمان کودکی بر اثر ناملایمات و حوادثی تلخ ایجاد شده است، و به شکل یک عادت بروز کرده است. با هیپنوتیزم میتوان این تعارضات را کشف و کم اثر یا بی اثر کرد ، و سپس آن عادت را از بین برد . هرگز نباید قبل از کشف و کم اثر یا بی اثر کردن آن تعارضات ، تنها به از بین بردن عادت اقدام کرد. تنها در شرایطی خاص می توان از کشف تعارض منصرف شد و فقط به کم اثر یا بی اثر کردن آن پرداخت . از توجه شما ممنونم.

  4. مینا صالحی گفت:

    خیلی خوب و عالی بود. از توضیحات شما ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.