روش صحیح مطالعه
۱۳۹۱-۱۱-۱۰
تقویت حافظه
۱۳۹۱-۱۱-۱۰
Show all

هیپنوتیزم و بیماری ام اس

هیپنوتیزم و بیماری ام اس

بیماری ام اس یکی از بیماری های غیرقابل درمان است که سالانه نزدیک به ۸۵ هزار نفر را در کشور انگلستان به خود دچار می کند. این بیماری به آرامی به سیستم اعصاب مرکزی حمله کرده و در نهایت قربانیان خود را ناتوان کرده و به روی ویلچر می نشاند.

در  بیماری ام اس ، به دلایل خاصی سیستم ایمنی بدن انسان سلول های سالم را هدف قرار داده و به آن ها آسیب می رساند.

مطالعات قبلی در آزمایشگاه نشان داده بود که سلول های بنیادی می توانند به سلول های دیگری تبدیل پیدا کرده و از طریق جریان خونی به سمت مغز حرکت و توسط قسمت های آسیب دیده جذب شوند.

در نهایت دانشمندان توانستند برای اولین بار و با استفاده از سلول های مغز استخوان خود بیمار، ام.اس را درمان کنند.

در این روش، مغز استخوان از لگن ۶ بیماری مبتلا به ام.اس خارج شد. سپس محققان این مواد را از استخوان و چربی جدا کرده و سلول های بنیادی خالص را به بازوی بیماران تزریق کردند.

در طول یک سال بعد از انجام این کار، بیماران ام.اسی به دقت توسط پزشکان تحت نظر قرار گرفتند تا تاثیر این روش درمانی را بررسی کنند.

آزمایشات محققان نشان داد، این روش هیچ اثر جانبی جدی به همراه ندارد و بعد از مدتی این بیماری به حالت پایدار درآمده و حتی بخشی از عصب های آسیب دیده شروع به بهبود کردند.

مغز استخوان شامل سلول های بنیادی است که قادرند جای گزین انواع مختلف بافت ها و اعضا در بدن انسان شوند. به همین دلیل دانشمندان به سختی در حال انجام تحقیقات روی این سلول ها هستند تا بتوانند درمان های برای انواع گوناگونی از بیماری ها خصوصا بیماری های سیستم عصبی مانند ام.اس پیدا کنند.

بیماری ام‌ اس انواع مختلفی داردبیماری ام اس - هیپنوتیزم بیدار

دکتر وحید دستجردی درباره انواع مختلف بیماری ام‌ اس توضیح می‌دهد: بسیاری از افرادی که دچار این مشکل هستند، هیچ وقت با علامت خاصی روبه‌رو نمی‌شوند؛ به طوری که حتی تا زمان فوت، این بیماری بروز نمی‌کند و چه‌بسا افرادی که به دلایل دیگری مانند تصادف مورد بررسی پزشکی قرار می‌گیرند و در آن زمان بیماری ام‌ اس آنها که هیچ علامتی نداشته است، تشخیص داده می‌شود. درصدی از بیماران نیز فقط یک بار دچار علائم بیماری می‌شوند و این مساله دیگر هیچ وقت تکرار نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که عمده بیماران مبتلا به ام‌اس، هر چند ماه یک بار با علامت جدیدی روبه‌رو می‌شوند، می‌گوید: اغلب بیماران چنین وضعیتی دارند که به این نوع ام‌اس عودکننده ـ بهبودیابنده می‌گوییم. البته در گروهی از این بیماران ممکن است بیماری به شکل پیش‌رونده تغییر کند یا این که برای تعداد کمی از افراد از ابتدا ممکن است ام‌اس به شکل پیش‌رونده وجود داشته باشد که در این حالت بیماری دائم بدتر می‌شود.

درمان بیماری ام‌ اس

بدون تردید چگونگی درمان بیماری یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که برای مبتلایان پیش می‌آید؛ این‌که بیماری به صورت کامل درمان می‌شود یا نه؟ علائم بهبود آن چیست؟ و…

دکتر وحید دستجردی ضمن بیان این که درمان‌های ام‌اس به سه گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شود، توضیح می‌دهد: دسته اول درمان‌ها هنگام حملات بیماری صورت می‌گیرد که در این دوران بیمار باید در بیمارستان بستری شود. دومین دسته، درمان‌های پیشگیری است؛ در این شرایط با توجه به وضعیت بیمار از داروهای متفاوتی استفاده می‌کنند که با کمک آنها تعداد حملات بعدی کمتر می‌شود.

به گفته این پزشک متخصص، سومین گروه درمان‌ها، مربوط به علائم بیماری است و بیماران باید بدانند عوارض بیماری مانند خستگی بیش از حد، تکرر ادرار و سفتی اندام‌ها با دارو تا حد زیادی قابل درمان است.

بیماری ام‌ اس مانع زندگی عادی نمی‌شود

متاسفانه اغلب افراد تصور می‌کنند بیماری ام‌ اس به معنای ناتوانی کامل فرد است و تنها تصویری که از مبتلایان به بیماری ام‌ اس در ذهن آنها نقش می‌بندد، فردی است که روی صندلی چرخدار نشسته و توانایی حرکت ندارد. در حالی که بسیاری از بیماران می‌توابنند زندگی عادی خود را بدون هیچ مشکلی ادامه ‌‌دهند.

این پزشک متخصص در این زمینه توضیح می‌دهد: مردم معمولا از بیماری افرادی که علائم خاصی ندارند، آگاه نیستند و شاید حتی ندانند یکی از همکاران یا دوستانشان به این بیماری مبتلاست، اما درصد کمی از بیماران که شرایط بدی دارند، همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند و به همین دلیل مردم بیماری ام‌ اس را با توجه به آن نشانه‌ها می‌شناسند.

به گفته وی، مبتلایان به بیماری ام‌ اس تا جایی که خیلی خسته نشوند، می‌توانند هر فعالیتی را که در توانشان هست، انجام دهند.

این پزشک متخصص تاکید می‌کند: بیماران مبتلا به بیماری ام‌ اس نیز می‌توانند مانند سایر افراد ازدواج کنند، باردار شوند و زایمان طبیعی داشته باشند، اما از نظر اخلاقی شخص موظف است بیماری‌اش را به همسرش اطلاع دهد.

به گفته وی برای پیشگیری از بیماری تنها کاری که می‌توان انجام داد، اجتناب از مصرف دخانیات است؛ چون عواملی که باعث بروز بیماری می‌شود مانند ژنتیک، جنسیت، ناحیه جغرافیایی و ویروس‌هایی که در سال‌های قبل فرد به آنها مبتلا شده است، هیچ کدام قابل کنترل نیست.

به گفته این پزشک متخصص، اختلالات خلقی مانند افسردگی نیز در این بیماران شایع است که بسادگی درمان می‌شود.

 آیا امکان درمان بیماری ام اس با هیپنوتیزم وجود دارد؟

بیماری ام اس یکی از بیماریهای صعب العلاج سیستم عصبی است که در آن میلین سلولهای عصبی دچار مشکل می شود. این بیماری در سیر پیشرفت خود فراز و نشیبهای زیادی دارد و متاسفانه در حال حاضر درمان موفقی ندارد. هیپنوتیزم نیز نقشی در درمان MS نداشته و هیچ مرجع رسمی هیپنوتیزم درمانی را برای درمان MS توصیه ننموده است. آنچه باعث این اشتباه که هیپنوتیزم می تواند MS را درمان کند می شود آن است که در بیماریهائی چون MS ، امید به بهبودی می تواند احساس بهبودی ایجاد کند ولی متاسفانه باعث بهبودی نمی شود. لذا باید توجه داشت که هرگز درمان اصلی را زیر نظر یک متخصص اعصاب داخلی به امید چنین احساس زودگذری رها نکنیم. از طرفی ثابت شده است که اضطراب ها و استرس ها باعث شدت گرفتن سیر بیماری میشود و از آنجا که این اضطراب ها و استرس ها را میشود با موفقیت توسط هیپنوتیزم برطرف کرد لذا میشود همراه با درمان اصلی برای رفع این اضطراب ها و استرس ها از هیپنوتیزم استفاده کرد تا پیشرفت بیماری به تاخیر بیفتد.

22 دیدگاه ها

  1. آرزو گفت:

    سلام وقت بخیر من برادری دارم که مدت ۸ سال که ام اس داره ولی بیشتر از نظر روحی مریضه مثلا مدام میگه ام اس از سرطان بدتره و من میدونم که این بیماری منو میکشه و همه امید و آرزوهام از بین رفت در صورتیکه بیماریش خیلی پیشرفت نکرده و فقط ۳ تا پلاک داره می خواستم بدونم از نظر روانی و روحی میشه با هیپنوتیزم کاری براش انجام داد؟ منتظر جوابتون هستم. ممنون

    • دكتر محمد جواد حریری گفت:

      سلام آرزوی عزیز
      متاسفانه اغلب افراد تصور می‌کنند بیماری ام‌ اس به معنای ناتوانی کامل فرد است و تنها تصویری که از مبتلایان به بیماری ام‌ اس در ذهن آنها نقش می‌بندد، فردی است که روی صندلی چرخدار نشسته و توانایی حرکت ندارد. در حالی که بسیاری از بیماران می‌توابنند زندگی عادی خود را بدون هیچ مشکلی ادامه ‌‌دهند. هیپنوتیزم نیز نقشی در درمان MS نداشته و هیچ مرجع رسمی هیپنوتیزم درمانی را برای درمان MS توصیه ننموده است. آنچه باعث این اشتباه که هیپنوتیزم می تواند MS را درمان کند می شود آن است که در بیماریهائی چون MS ، امید به بهبودی می تواند احساس بهبودی ایجاد کند ولی متاسفانه باعث بهبودی نمی شود. لذا باید توجه داشت که هرگز درمان اصلی را زیر نظر یک متخصص اعصاب داخلی به امید چنین احساس زودگذری رها نکنیم. از طرفی ثابت شده است که اضطراب ها و استرس ها باعث شدت گرفتن سیر بیماری میشود و از آنجا که این اضطراب ها و استرس ها را میشود با موفقیت توسط هیپنوتیزم برطرف کرد لذا میشود همراه با درمان اصلی برای رفع این اضطراب ها و استرس ها از هیپنوتیزم استفاده کرد تا پیشرفت بیماری به تاخیر بیفتد. موفق و سلامت باشید.

  2. شیدا گفت:

    عرض سلام و ادب
    آقای دکتر من خواهری دارم که ۱۰ سال هست مبتلا به ام اس هست از نوع پیشرونده و کلا توانایی راه رفتن رو دیگه نداره , میخواستم ببینم ایا در این مرحله کمکی از دست شما ساخته هست؟ و اینکه آیا با کمک هیپنوتیزم میشه از خاطر سلولهای ایمنی بدن حمله به غشای میلین رو از بین برد؟

  3. حامد گفت:

    ام اس که پسر عمو من گرفته خیلی پیشرفت کرده والان هیچ کاری نمی تونه بکنه راهنمایی کنید؟؟

  4. سعید گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما .من جوان ۲۸ ساله هستم که یک سال پیش به بیماری ام اس مبتلا شدم و در حال حاضر هم درمان پزشکی این بیماری رو دنبال میکنم بسیار متمایلم که بتوانم از مباحث مفید و موثر علم روانشناسی بهره مند باشم چون به این نکته واقفم که بیماری ام اس یک بیماری با ریشه عصبی و روانی هست

  5. مسی گفت:

    سلام اقای دکتر.یه سوال دارم واینکه کسیکه حساس و زودرنجه و دچار حملات پانیک میشه.چند روزیه که میگه دست و پاهام خواب میره البته دو سال پیش هم نصف صورتش بی حس شده بود که ام ار ای داد مشکلی نداشت.ایا این بی حس شدن پا و دست در حین کار مهمه ؟باید دوباره ام ار ای مغز بده؟ممنون میشم جواب بدید

  6. سارا گفت:

    سلام اقای دکتر
    من ۲۴ سالمه و مجردم
    از تیر ماه فهمیدم که حدود ۴ ساله ام اس دارم ولی خودم خبر نداشتم ، مدتی بعد از فوت مادرم یکی از چشام تاری دید داشت که با دارو درمان شد اونجا بود که خونوادم فهمیدن ولی تازه امسال بهم گفتن از بیماریم نمیترسم ولی سوالای زیادی دارم مثلا اینکه همه ام اسیها بعد از گذشت چند سال ویلچری میشن ؟
    همه میگن ام اسیها میتونن ازدواج کنند پس اینکه مبگن این افراد مشکل جنسی دارن چیه ؟
    ورزش و رژیم تا چه اندازه مهمه ؟
    جدیدا وقتی خیلی راه میرم خسته میشم یا از پله ها راحت نمیتونم بالا برم نه اینکه نتونم خسته میشم ؟
    کار کردن برای ما مضره ؟
    الان دارم کادانی مدیریت میخونم اینکه این بیماری پوشش مغزو از بین میبره به نظرتون میتونم برای کارشناسی یه رشته سنگن مثل حسابداری بخونم ؟
    در ضمن شرایط زندگی من خیلی شبیه ریحانه جانه با ابن تفاوت که ما هنوز مشکل
    مالی داریم و من برای ادامه تحصیلم دنبال کار میگردم ،
    میدونم سوالام خیلی مسخره و پیش پا افتادست ولی خواهش میکنم جواب بدید اگه میشه جوابو به ایمیلم بفرستید
    ممنون از لطفتون

    • سلام سارا خانم .
      این پرسشها باید با توجه به معاینه دقیق شما توسط پزشک معالجتان که در زمینه ام اس شما را درمان می کنند پاسخ داده شود . همچنین توسط روانشناسانی که در این زمینه حرفه ای تر عمل میکنند . نمیدانم اما شاید چنین مجموعه کاملی را بتوانید در انجمن ام اس پیدا کنید من متاسفانه تلفن و آدرس آنجا را ندارم. من در زمینه هیپنوتیزم درمانی میتوانم به افرادی که دارای ام اس هستند کمک کنم . موفق باشید .

  7. محمد گفت:

    با سلام خدمت دکتر حریری
    همسر بنده حدود ۵ ماه است که تشخیص ام اس را دکترهای شهرستان ارومیه داده اند و داروی ربیف را در هفته ۳ عدد تزریق می کند و حالا سرگیجه و پا دردش نیز بیشتر شده لطفا مرا در صورت امکان راهنمایی کنید و ایمیلی رایم ارسال نمایید.
    با تشکراز دکتر گرامی

    • سلام محمد آقا.
      شاید همسرتان داروهای دیگری هم مصرف میکنند . این مورد را باید از پزشک معالج همسرتان بپرسید که آیا این علایم از عوارض دارویی است یا بدلیل پیشرفت بیماری است . همانطور که نوشته ام یکی از عوامل پیشرفت بیماری ام اس استرس و اضطراب است که هیپنوتیزم در کاهش این عامل موثر است . مسئله دیگر بروز ناامیدی ها ترسها و افسردگیها در بیماری های سخت و طولانی است که هیپنوتیزم در کاهش این مسائل هم موثر است . موفق باشید.

  8. سعید گفت:

    با سلام خدمت دکتر حریری عزیز
    من مدت دو سال و نیم مبتلا به بیماری ام اس شدم. در طی حمله ای که یکسال پیش داشتم و منجر به کرختی سمت چپ بدن شد، کنترل ذهن خودم رو در مسایل عاطفی و مخصوصا مسایل جنسی از دست دادم به طوری که با دیدن اتفاقی و بدون تفکر عمیق زنان و یا حتی شنیدن مسایل جنسی حالم بد می شه یعنی ابتدا معده و دستگاه گوارش رو سنگین می کنه و بعد سرم سنگین می شه و دست و پام بشدت ضعف پیدا می کنه. البته من این حالات رو قبل از حمله ذکر شده نیز داشتم ولی بسیار کمتر بود.
    ایا با هیپنوتیزم می توان این حالات را درمان کرد؟
    لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید.

  9. سحر گفت:

    سلام آقای دکتر
    من به خاطر اینکه یکی از پزشکای شهرمون گفتند که امکان داره دچار این بیماری شده باشم وارد سایت شما شدم و تمام علایمی که تو سایتتون ذکر کرده بودید من دارم. باید چه آزمایشاتی انجام بدم تا مطمئن شم ؟؟
    نمی دونم بیماری سرعی که تو بچگیم داشتم می تونه تاثیر گذار باشه یا نه؟

  10. ریحانه گفت:

    با سلام و خسته نباشید و تشکر از شما
    آقای دکتر من ۲۸ ساله هستم و مجردم
    در زمستان سال ۹۰ در من تشخیص ام اس دادند یعنی تا الان دوسال تمام است.این بیماری در من با گزگزشدن تمامی بدن شروع شد و سنگینی پاها مخصوصا بهنگام دویدن کندشده بودم چون احساس میکردم به پاهام وزنه آویزون شده
    فشار دوران کودکی همراه بود با تغییر و تحولات و مخصوصا درگیری های مالی که تحمل کردیم تا بتوانیم خانه بسازیم و بعد در دوران نوجوانی این فشارها زیادتر شد مخصوصا که با سرطان گرفتن پدرم مواجه شدیم و بعد یکسری درگیری های خانوادگی و مالی و خلاصه تا اینکه بعدازسالها….

  11. ریحانه گفت:

    سلام آقای دکتر
    من بیماری ام اس دارم و مطالب شمارو در سایتتون در مورد ام اس خوندم
    به دنبال ام اس من دچار اضطراب و کمی افسردگی و مخصوصا وسواس فکر شده ام و اعتمادبنفسم رو هم از دست دادم
    مثلا قبلا در پی گرفتن مدرک تافل بودم ولی الان مدتی است که به هیچوجه نمیتونم بپذیرم که توانائی گرفتن تافل رو دارم
    و دیگه بی هدف شده زندگیم
    تا چه حد بمن میتونید کمک کنید؟
    اگر امکانش هست یه مقدار برام توضیح بدین
    متشکرم

    • سلام ریحانه خانم .
      چند ساله هستید؟ مجرد هستید یا متاهل ؟ چند سال است ازدواج کرده اید ؟
      چند سال است که درگیر ام اس هستید ؟ با چه علامتی شروع شد . قبل از آن چه
      نگرانی ها و دغدغه هایی داشتید؟ نحوه زندگی و فشارهای دوران کودکی و
      نوجوانی خود را چگونه ارزیابی میکنید؟
      الان در چه مرحله ای از ام اس هستید؟
      اگر توانستید یک وقت مشاوره رایگان تلفنی بگیرید تا با هم در این موردها
      صحبت کنیم.ممنونم.

  12. سینا کریمی گفت:

    آقای دکتر هیپنوتیزم از چه طریقی به یک بیمار ام اس کمک میکنه ؟ چون همینور که نوشتید ام اس بیماری غیر قابل درمان هست . ضمناً از مطالب خوب سایتتون هم تشکر میکنم .

    • سلام سینا جان . ممنونم که توجه میکنید. بیماری ام اس دوره‌هایی از سکون و توقف دارد ، اگر استرسهایی و فشارهای عصبی و اضطراب ایجاد شود فعال و شعله ور میشود. هیپنوتیزم میتواند با تکنیکهایی از طریق شناخت درمانی و رفتاردرمانی ، مانع تاثیر بد عوامل استرس زا بر فرد شود و بالطبع مانع پیشرفت بیماری علیرغم وجود استرس‌های خارجی و ناراحتی های روزمره میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.