هوش هیجانی
۱۳۹۱-۱۰-۲۹
هیپنوتیزم، هیپنوتیزم درمانی، هیپنوتراپی، آموزش خود هیپنوتیزم، هیپنوتیزم بیدار دکتر حریری
افت تحصیلی و تلویزیون
۱۳۹۱-۱۰-۲۹
Show all

درمان فشار خون عصبی با هیپنوتیزم

درمان فشارخون عصبی ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

درمان فشار خون عصبی با هیپنوتیزم

 آیا کسانی را میشناسید که فشار خون بالایشان به دارودرمانی جواب نمیدهد؟آیا کسانی را میشناسید که فشارخون بالایشان تنها به کمک داروهای بسیار زیاد و متعدد کنترل میشود؟

این دو دسته از بیماران کسانی هستند که هیپنوتیزم میتواند به آنها کمک کند.
و این در حالیست که فرض کنیم این افراد بالا بودن فشار خون شان بعلت اضطراب نیست و همچنین بعلت مشکل پزشکی دیگر مثل نارسایی کلیه نیست. واضح است که اگر بعلت اضطراب  فشار خون شان بالا باشد  هیپنوتیزم از دو جنبه میتواند به این گروه کمک کند و اگر بعلت مشکل پزشکی دیگر باشد باید آن مشکل تحت نظر پزشک متخصص مربوطه باشد.
فشار خون جزء چیزهای غیرارادی است که اتوماتیک وار در بدن تنظیم میشود و مرکزش از نظر روانشناسانه در ضمیر ناخودآگاه است و کنترل آنرا ضمیر ناخودآگاه بدست دارد. با هیپنوتیزم با دو یا سه جلسه براحتی ارتباط با ضمیر ناخودآگاه برقرار شده و در صورت صلاحدید فشار خون در حد و اندازه تنظیم می گردد . تکنیکهائی که بکار می رود میتواند تلقین مستقیم یا تجسم اتاق کنترل و مداخله هیپنوتیزمی و بر حسب نباز کنترل اضطراب ، تصحیح عادت مصرف نمک و غذاهای شور باشد .

فشار خون بالا یک عامل خطر قلبی‌عروقی مهم است و هرچه فشار خون بالاتر باشد، خطر سکته مغزی و بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. تقسیم‌بندی فشارخون به فشار خون طبیعی و بالاتر از طبیعی و قراردادی است. تعریف متداول فشار خون بالا براساس سطحی از فشار خون است که برای آن، انجام اقدامات درمانی توصیه می‌شود و این کار به وجود عوامل خطر دیگر مانند سن، دیابت و … بستگی دارد.

از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون، از بیماری خود آگاه نیستند، توصیه بر کنترل منظم آن وجود دارد، زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربی‌های خون، می ‌تواند برای سال ها بی‌ سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد. از این رو مواردی به شکل توصیه ‌وار در زیر مطرح می ‌گردد و امید است با به کاربندی این موارد، به حل مشکل بالا بودن فشار خون بپردازید:

۱ – مصرف  آب  سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود.

۲ – مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار  به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

۳ – مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

۴ – تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز ۴ وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می ‌کنند، در نوجوانی فشار خون پایین‌ تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ی قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان ‌کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می ‌شوند، بیشتر است.

۵ – سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتماً غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید.

۶ – با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود بخشید.

۷ – نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

۸ – از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.

۹-از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه ‌ای جداً خودداری کنید.

۱۰ – چای، قهوه  و شکلات را بسیار محدود کنید و تا ۱ ساعت پس از صرف غذا چای  ننوشید و به جای آنها از چای‌ها و دم‌کردنی‌های گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید.

۱۱ – از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه‌‌جات مفید (زردچوبه- دارچین و…)، پودر سیر  و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.

۱۲ – موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از برنامه ی غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون- روغن‌های گیاهی مایع و روغن‌ ماهی استفاده کنید.

۱۳ – مغز‌ها  و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی ‌شماری هستند. می ‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می ‌کند.

۱۴ – حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

۱۵ – از استرس  بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

۱۶ – هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه ی روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.

۱۷ – ورزش‌هایی مثل: پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه سواری ورزش‌های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می ‌آیند. بنابراین حداقل ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

۱۸ – از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد  و… به جای نمک استفاده کنید.

۱۹ – سیگار را به طور کامل از برنامه ی‌ زندگی خود حذف کنید.

امید است با راهکارهای تغذیه ‌ای ارائه شده گامی مؤثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بردارید و جاده ی زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.

  دکتر محمد جواد حریری پزشک و هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمانگر ) و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

مطلب مرتبط

 اضطراب شایعترین علت تپش فلب  

24 دیدگاه ها

  1. سهراب م. گفت:

    با عرض سلام.من ۲۷ سالمه . در حالات آرامش فشار خون ۱۲ یا ۱۳ روی ۷ دارم ولی در مواقع حضور در کلاس درس یا مکان های رسمی حتی قبل صحبت های تلفنی رسمی دچار اضطراب ناخود آگاه شدید و فوبیای صحبت در جمع هستم وفشارم به ۱۶ یا ۱۷ میرسه با تپش قلب شدید.حدود ۱۰ بار دچار حملاتی شدم که تپش قلب شدیدی میگیرم و فشارم تا ۲۰ هم بالا اومد ولی ظرف یه رب مجددا کم میشه. تمام زندگی ام را تحت شعاع قرار داده و مانع پیشرفتم بوده .آیا درمان قطعی دارد؟ در ضمن قرص اعصاب مصرف نکرده ام تا کنون.

  2. ایدین گفت:

    سلام من ۲۹ سالم ۴ ماه فشارم میره رو ۱۴ روی ۹ بعد چند ساعت نرمال میشه این حالت طبیعی است ؟ خیلی باعث نگرانیم شده ازمایش هم دادم برای فشارم از کلیه سالم بودم با تشکر

    • دكتر محمد جواد حریری گفت:

      سلام آیدین جان.
      البته ۱۴ بالاترین حالت نرمان فشار خون است. و شاید درمان احتیاج نداشته باشد که این بسته به نظر متخصص قلب و عروق و یا متخصص داخلی هست که شما را حضورا معاینه کرده اند. در هر صورت اگر اضطرابهای پنهان و یا آشکار در زندگیتان باعث آن شده است با هیپنوتیزم میتوانم آنها را برایتان درمان کنم.

  3. امیری گفت:

    سلام آقای دکتر
    من حدوداً ۶ سالی هست که فشار خون بالا دارم. مشکلات و زمینه قلبی هم داشتم. کوآرکتاسیون آئورت و تعویض دریچه آئورت هم داشتم ولی علیرغم اینکه پزشک قلب گفتن که به احتمال زیاد فشار خون بعد از این پروسه ها کمتر میشه ولی این اتفاق نیافتاد و گفتند شاید پرفشاری عصبی باشه.(مسائل کلیوی تحت نظر متخصص بررسی شد و مشکلی در اون قسمت نبود) البته تنش و فشار تقریبا به طور مداوم در کارهام تجربه می کنم و زمینه های کمال گرایی در انجام کارها باعث میشه که به طور پیوسته فشار عصبی تجربه کنم. به همین دلیل مجبور هستم که دزهای بالای دارو کاهنده فشار مثل لوزارتان بگیرم.
    به نظر شما مداخله هیپنوتیزم می تونه به من در کنترل فشار خون کمک کنه.
    پیشاپیش به دلیل وقت و انرژی که می گذارید تشکر می کنم.

    • سلام جناب امیری عزیز
      برای افرادی که به دنبال کاهش فشار خون هستند تغییرات سبک زندگی اولین و مهم‌ترین اقدام است. برای افراد مبتلا به فشار خون بالا انواع گسترده‌ای از داروها وجود دارد که می‌تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند. به رغم در دسترس بودن انواع مختلفی از روش‌های دارویی که بسیاری از آن‌ها هزینه زیادی را به بیمار تحمیل می‌کنند یا با عوارض جانبی همراه هستند، روش ساده‌تری برای کاهش فشار خون وجود دارد. اگر فشار خون بالای شمابه دارودرمانی جواب نمیدهد و یا تنها به کمک داروهای بسیار زیاد و متعدد کنترل میشود هیپنوتیزم میتواند به شما کمک کند. اگر فشار خون شما بعلت اضطراب بالا باشد هیپنوتیزم از دو جنبه میتواند به شما کمک کند . فشار خون جزء موارد غیرارادی است که اتوماتیک وار در بدن تنظیم میشود و مرکزش از نظر روانشناسانه در ضمیر ناخودآگاه است و کنترل آنرا ضمیر ناخودآگاه بدست دارد. با هیپنوتیزم با سه یا چهارجلسه براحتی ارتباط با ضمیر ناخودآگاه برقرار شده و در صورت صلاحدید فشار خون در حد و اندازه تنظیم می گردد . تکنیکهائی که بکار می رود میتواند تلقین مستقیم یا تجسم اتاق کنترل و مداخله هیپنوتیزمی و بر حسب نباز کنترل اضطراب ، تصحیح عادت مصرف نمک و غذاهای شور باشد . واضح است که اگر بعلت مشکل پزشکی دیگر باشد باید آن مشکل تحت نظر پزشک متخصص مربوطه باشد. همواره سلامت و موفق باشید.

  4. لیلا گفت:

    سلام خسته نباشید. من ۳۱ سالمه و ۴ ماهه مبتلا به فشار خون بالا و مقاوم در برابر دارو شدم. فقط مونده تست رنین و الدسترون را تکرار کنم تا به نتیجه برسیم که فشار خونم علت داره یا نه. البته ما سابقه خانوادگی فشار خون دارم. و در عین حال کمی عصبی و استرسی هستیم. من که خیلی به هم ریختم و افسره شدم به خاطر این بیماری تو این سن. اگه فشار خونم از نوع اولیه باشه آیا درمان میشه با هیپنوتیزم یا فقط بهتر میشه؟ و اینکه چند جلسه باید هیپنوتیزم انجام بشه؟

    • سلام لیلای عزیز
      به رغم در دسترس بودن انواع مختلفی از روش‌های دارویی که بسیاری از آن‌ها هزینه زیادی را به بیمار تحمیل می‌کنند یا با عوارض جانبی همراه هستند، روش ساده‌تری برای کاهش فشار خون وجود دارد. اگر فشار خون بالای شمابه دارودرمانی جواب نمیدهد و یا تنها به کمک داروهای بسیار زیاد و متعدد کنترل میشود هیپنوتیزم میتواند به شما کمک کند. اگر فشار خون شما بعلت اضطراب بالا باشد هیپنوتیزم از دو جنبه میتواند به شما کمک کند . فشار خون جزء موارد غیرارادی است که اتوماتیک وار در بدن تنظیم میشود و مرکزش از نظر روانشناسانه در ضمیر ناخودآگاه است و کنترل آنرا ضمیر ناخودآگاه بدست دارد. با هیپنوتیزم با سه یا چهارجلسه براحتی ارتباط با ضمیر ناخودآگاه برقرار شده و در صورت صلاحدید فشار خون در حد و اندازه تنظیم می گردد . تکنیکهائی که بکار می رود میتواند تلقین مستقیم یا تجسم اتاق کنترل و مداخله هیپنوتیزمی و بر حسب نباز کنترل اضطراب ، تصحیح عادت مصرف نمک و غذاهای شور باشد . واضح است که اگر بعلت مشکل پزشکی دیگر باشد باید آن مشکل تحت نظر پزشک متخصص مربوطه باشد. همواره سلامت و موفق باشید.

  5. عیسی گفت:

    سلام اقای دکتر اگر بخواهیم هیپنوتیزم درمانی کنیم باید چطور شما رو ببینیم البته برای فشار خون بالا

    • سلام عیسی عزیز
      جهت فشار خون بالای عصبی نیاز به ۴ تا ۶ جلسه درمان هیپنوتیزمی نیاز هست که میتوانید برای گرفتن وقت ویزیت با شماره مطب ۰۲۱۴۴۲۹۵۵۹۶ بین ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب بجز روزهای تعطیل تماس بگیرید. سلامت و موفق باشید.

    • سلام عیسی عزیز
      جهت فشار خون بالای عصبی نیاز به ۴ تا ۶ جلسه درمان هیپنوتیزمی نیاز هست که میتوانید برای گرفتن وقت ویزیت با شماره مطب ۰۲۱۴۴۲۹۵۵۹۶ بین ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب بجز روزهای تعطیل تماس بگیرید. سلامت و موفق باشید.

  6. محمد گفت:

    با سلام. بنده پسری سی ساله با اضطراب و فوبیای شدید نسبت به آینده و بیماریها دارم و فشار خون عصبی. آیا با هیپنوتیزم میتونم درمان بشم و در صورت درمان دوباره عود نمیکند؟ با تشکر فراوان از آقای دکتر

    • سلام محمد عزیز
      فشار خون در طول روز تحت عوامل مختلفی بالا و پایین می رود. حتی اگر شما از سلامت کامل برخوردار باشید، فشار خون می تواند تحت عواملی همچون تغذیه، میزان خواب، تحرک، استرس و اضطراب بالا و پایین رود. استرس و عصبی شدن می تواند فشار خون را بالا ببرد، اما نکته جالب اینجاست که استرس می تواند فشار خون شما را پایین هم بیاورد. اضطراب و استرس زمانی که بدن سعی دارد از خودش در برابر آسیب ها دفاع کند، رخ می دهد. اضطراب می تواند تغییرات فیزیکی را در بدن شما ایجاد کند که فشار خون هم یکی از آن موارد است.

      انواع مختلف اضطراب می توانند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهند. فراموش نکنید که عصبانیت و استرس فقط منجر به فشار خون بالا نمی شود بلکه می تواند باعث فشار خون پایین هم شود. برخی افراد در هنگام استرس نفس نفس می زنند و تنفسشان ضعیف می شود که این منجر به دفع دی اکسید کربن بیشتر می شود. این اتفاق بدن را ضعیف کرده و منجر به گشاد شدن رگ های خونی می شود. در این وضعیت افت فشار خون رخ می دهد. مطالعات نشان می دهد زمانیکه استرس منجر به فشار خون بالا می شود، مشکل دفع سدیم در بدن رخ می دهد. می توان گفت این یک روش خود مراقبتی در بدن است زیرا وجود سدیم در بدن منجر به افزایش فشار خون می شود و در هنگام بالا رفتن فشار خون دفع آن بیشتر می شود.

      باید به این موضوع اشاره کرد که استرس و عصبانیت تنها یکی از دلایل نوسان فشار خون است و در افرادی که مبتلا به فشار هستند حتی در صورت عدم بروز استرس نیز اطمینانی برای ثابت ماندن فشار وجود ندارد. فشار خون نیز می تواند منجر به اضطراب و استرس شود. فشار خون بالا و پایین می توانند موجب تغییرات ضربان قلب و سرگیجه شوند. این علائم می توانند باعث ایجاد اضطراب یا حملات استرس زا شوند. همه ی افرادی که به فشار خون مبتلا هستند اضطراب ندارند اما برخی از این بیماران از استرس ناشی از فشار خون رنج می برند. بیشترین نگرانی بیماران مبتلا به فشار خون عصبی این است که آیا این مشکل خطرناک است؟ جواب کمی پیچیده است. فشار خونی که تحت تاثیر عوامل مختلف باشد، اگر شدید نباشد معمولا عوارض جانبی در پی ندارد.

      اگر نواسانات فشار خون هر روز در فرد رخ دهد می تواند عوارضی مانند: آسیب به قلب وکلیه و فشار خون بالای مزمن را به دنبال داشته باشد. فشار خون معمولا نشانه بیماری دیگری است که می تواند بیماری قلبی یا استرس و … باشد. فشار خون معمولا بعد از به پایان رسیدن استرس و عصبانیت به حالت اولیه خود بر می گردد. نواسانات فشار خون معمولا کوتاه مدت است و در مراحل اولیه استرس و حمله های عصبی رخ می دهد. اما نمی توان گفت این نوسانات به علت کوتاه بودن خطرناک نیستند زیرا اگر این فشار خون با بیماری قلبی همزمان رخ دهد خطرناک است.

      عصبانیت می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب شود، که این منجر به فشار خون بالا و تشدید بیماری های قلبی نیز می شود. به همین دلیل ضروری است در صورت ابتلا به فشار خون عصبی حتما به پزشک مراجعه شود.

      نکته: مصرف برخی داروهایی که برای کنترل استرس و اضطراب و دیگر مشکلات روحی روانی تجویز می شود مانند سروتونین و نوراپینفرین (SNRI)نیز می توانند منجر به بالا رفتن فشار خون شود. بله با هیپنوتیزم میتوان اضطراب و استرس و فوبیا که از جمله اختلالات اضطرابی است و همچنین فشار خون عصبی را درمان و کنترل کرد. جهت جلوگیری از عود دوباره آن تکنیکهای خاصی به بیمار آموزش داده می شود که با انجام آنها ذهن بیمار شرطی می شود و فرد میتواند بصورت اتوماتیک اضطراب را کنترل نماید. اضطرابها و فوبیا ها با هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی با تکنیکهای هیپنوتیزمی و مشاوره های پزشکی که انجام میدهم با ۸ جلسه قابل درمان و کنترل است. موفق و سربلند باشید.

  7. علیرضا گفت:

    سلام من پانیک دارم چطور باید از شما وقت بگیرم

  8. على گفت:

    سلام من پانیک دارم فشار خون عصبی دارم یهو میره ١٨رو ١٢

  9. رضا گفت:

    با سلام
    جناب اقای دکتر در رابطه با علل عصبی شدن فشار خون با تشکر

  10. رز گفت:

    باسلام.من خانمی ۳۲ ساله هستم که حدودا ۱۰ ساله که دچار اضطراب مزمن شدم.وچندین بار تحت درمان دارویی قرار گرفتم ولی بعد از یک دوره درمان وقطع دارو دوباره مشکلات اضطرابم برمیگرده.تاحالا سه بار اکوی قلب انجام دادم که پرولاپس میترال نشون داده.چهار ماه پیش هم دکتر بهم گفت عضله قلبت ضخیم شده.هروقت اضطراب دارم فشارم به ۱۴ میرسه ولی در مواقع عادی فشارم نرماله.من قصد بارداری دارم با این وضعیت ایا بارداری ریسکه؟لطفا جوابو به ایمیلم بفرستین.تشکر

  11. رضا گفت:

    باسلام
    جناب اقای دکتر مادرم درحدود دو هفته است که فشار خون او عصبی شده تا حدود ۲۰ممی رود وبا استفاده از قرص و امپول پایین می اید ونوار قلب هم گرفته پزشک گفته قلبش خوب است فقط فشار ان عصبی شده خواهش می کنم جواب بدهید
    با تشکر

  12. محمد رضا گفت:

    با سلام
    جناب اقای دکتر چند سالی است که مادرم از فشار خون بالا رنج میبرد خیلی دکتر رفته و خیلی هم قرص و دوا مصرف کرده ولی چند روز یا چند هفته خوب است ودوباره فشارش بالا میرود میگوید بدنم گر می گیرد وداغ میشود وصورتش هم سرخ میشود با اینکه هم قرص فشار وهم کمک فشار مصرف میکند ولی تاثیر چندانی ندارد.جدیدا خیلی حساس شده وزود گریه میکند و خیلی هم پر توقع شده.
    ایا این درمان شما به درد ایشان میخورد ؟خواهش می کنم جواب بدید ادرس ایمیلم نوشتم
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.