اسکیزوفرنی
۱۳۹۲-۱۱-۲۲
بیماری دو قطبی چیست ؟
۱۳۹۲-۱۱-۲۲
Show all

هیپنوتیزم درمانی سردرد (میگرن و سردردهای تنشی)

هیپنوتیزم  درمانی سردرد (میگرن و سردردهای  تنشی)هیپنوتیزم درمانی سردرد ( میگرن و سردردهای تنشی ) هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

  سردرد میگرنی به نوعی از سردرد اطلاق می شود که بصورت درد یکطرفه سر که گاهی ضرباندار بوده خود را نشان می دهد، همچنین فرد ازعلائم دیگری شامل تهوع و استفراغ، سرگیجه ، افزایش حساسیت به نور، صدا و یا بو شکایت دارد. سردردهای میگرنی در جامعه شیوعی بالغ بر ۱۵% دارند.

 این اختلال نتیجه تغییرات عملکردی مغز است که باعث تغییر در جریان خون مغز می شود و در نهایت، گشادی عروق مغز و سپس تنگ شدن عروق مغزی در واکنش به آن سبب بروز سردرد می شود (البته تئوری های دیگری مثل افزایش حساسیت عصب ۵ نیز در پاتوفیزیولوژی میگرن مطرح می باشند) شدت سردرد در افراد مبتلا به حدی است که فرد را از انجام فعالیت های روزمره خود ناتوان می کند.

 درمانهای رایج سردردهای میگرنی، درمانهای دارویی هستند که از جمله میتوان به پروپرانولول، آمی تریپتیلین، سوماتریپتان و ارگوتامین اشاره کرد. بسیاری از بیماران از عدم اثربخشی کافی داروها شکایت دارند ، همچنین عوارض جانبی این داروها نیز مانعی بزرگ در مصرف آنها توسط بیماران است.

 امروزه هیپنوتراپی  به عنوان روش درمان غیردارویی، اثرپیشگیری کننده خود را در حملات میگرن اثبات کرده است. هیپنوتراپی  روشی است که به فرد کمک می کند تا آگاهی خود را نسبت به فعالیتهای فیزیولوژیک مغزش بالا ببرد و فرد به مرور یاد می گیرد که چطور فعالیت های سیستم عصبی خود را تحت کنترل خود درآورد.

امروزه مطالعات زیادی در زمینه اثر بخشی این روش در بیماران مبتلا به میگرن انجام شده که همین امر موجب شده است که در اغلب کتب تخصصی مغز و اعصاب درمان خط اول میگرن به جای درمان دارویی ، به درمان غیر داروئی توصیه شود .

هیپنوتراپی  ، درمانی برای کاهش سردرد

 مطالعات نشان می دهند که هیپنوتراپی ، به عنوان یکی از روش های درمانی جایگزین می تواند روش موثر و ایمنی برای درمان انواع سردرد تنشی و میگرن  باشد.

بنیاد ملی سردرد اروپا گزارش کرده است که انواع روش های درمان بدون دارو ، به عنوان یکی از رایج ترین و پرکاربردترین روش های درمانی مکمل توسط بیماران مبتلا به میگرن مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش درمانی افراد می آموزند که چگونه با استفاده از ذهن خود، عملکردهای بدن خود را کنترل کنند. این روش درمانی امروزه به عنوان یکی از موثرترین و بی خطرترین گزینه های درمان انواع دردهای مزمن به خصوص سردرد مورد توجه قرار دارد.

اساس روش درمانی هیپنوتراپی  بر مبنای تئوری توانایی ذهن در کنترل اعمال غیرارادی فیزیولوژیک بدن مانند فشار خون، ریتم تنفس، انقباض عضلانی، دمای بدن و امواج مغزی پایه گذاری شده است. در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ اولین پژوهش های تجربی علمی توسط کمیل، نیل میلر، دیوید شاپیرو و محققان دیگری انجام شد که در آن ارتباط بین ذهن و عملکرد زیستی بدن را در حیوانات و انسان ها مورد بررسی قرار گرفت. درمان با روش بدون دارو  در سال های اول چندان مورد استقبال جوامع پزشکی قرار نگرفت. با این حال در طول ۳۰ سال گذشته این روش درمانی به طور گسترده ای مورد پذیرش قرار گرفته و موسسه ی ملی بهداشت جهانی این روش درمانی را برای درمان برخی بیماری ها از جمله انواع سردرد و میگرن پذیرفته است.

 در هیپنوتراپی استفاده از تمرکز در هوشیاری فرد و ارتباط با ضمیر ناخوداگاه است  که در مورد عملکرد فیزیولوژیک بدن اطلاعاتی در اختیار وی قرار می دهد. به عبارت دیگرهیپنوتراپی  با استفاده از تمرکز هوشیاری ، شما را نسبت به اعمال زیستی بدنتان که پیش از این هیچ گونه آگاهی و کنترلی در موردشان نداشته اید، هشیار می کند.این روش درمانی به شما می آموزد که چگونه برای کنترل انقباض عضلانی یا دمای بدن خود از افکار و احساسات و ذهن خود استفاده کنید.

درمان هیپنوتراپی یک روش درمانی کاملا تخصصی است که تنها کادرهای درمانی که علاوه بر گذراندن دوره های تخصصی دانشگاهی مورد نظر ،  دوره های هیپنوتیزم درمانی را  گذرانده باشند  از جمله روانشناسان بالینی ، پزشکان، دندانپزشکان  و درمانگران طب فیزیکی می توانند بعد از گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز به ارائه ی خدمات درمانی هیپنوتراپی  اقدام کنند.

درمان هیپنوتیزمی ، درمانی نسبتاً کوتاه  مدت است که تداوم و پیگیری آن اهمیت زیادی در اثربخشی آن خواهد داشت با این حال بعد از اتمام جلسات درمان و انجام تمرینات خود هیپنوتیزمی فرا گرفته شده در طول درمان ، اثربخشی آن به شکل مناسبی پایدار باقی خواهد ماند.

  درمان میگرن: هیپنوتراپی  یا مصرف دارو؟ کدام یک موثرترند؟

  محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا در پژوهشی به مقایسه ی اثربخشی روش درمانی بدون دارو هیپنوتراپی ومصرف داروهای آرام بخش پرداخته اند. در این پژوهش بیماران مبتلا به میگرن به طور تصادفی در ۲ گروه گماشته شدند.گروه اول تحت درمان با داروی آرام بخش پروپرانولول ۸۰ میلی گرم قرار گرفتند و گروه دوم به مدت ۲ ماه تحت درمان بدون داروهیپنوتراپی قرار گرفتند.

 نتایج این پژوهش نشان می دهند که میزان بهبودی در گروهی که تحت درمان با روش آرام بخشی هیپنوتراپی قرار گرفته بودند ۷۰ درصد بوده است. هم چنینی نتایج این مطالعه نشان داده اند که طول مدت حملات میگرن و دفعات استفراغ در گروهی که تحت درمان هیپنوتراپی قرار گرفته بودند به مراتب کمتر از گروه دیگر بوده است. علاوه بر این نتایج این تحقیق نشان داده است  که بعد از ۱ سال دوره ی پیگیری، میزان برگشت و عود مجدد حملات میگرن در گروهی که تحت درمان هیپنوتیزمی قرار داشته اند ۳۷/۹ درصد و در گروهی که پروپرانولول مصرف می کردند ۵۴/۳۸ درصد بوده است.

 پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا بر اساس نتایج این تحقیق گزارش کرده اند که استفاده از روش درمانی بدون دارو  اثربخشی قابل ملاحظه ای در مقایسه با مصرف پروپرانولول (دارو) بر علائم میگرن دارد.

8 دیدگاه ها

  1. الهام گفت:

    سلام خدمت شما آقای دکتر حریری
    نامزد من وقتی از یک موضوع کوچک ناراحت میشه سردرد می گیره و عصبانی میشه و حتی اعصاب معده هم گرفته و معده اش بسیار نفخ می کنه و صبح ها بعضی مواقع استفراغ هم م یکنه، و دو سه بار درد قفسه سینه هم داشته که با یک بار مراجعه به بیمارستان وگرفتن نوار قلبی گفتن که قلبش مشکلی ندارد
    (البته قبلنا میگه که سردرد داشته ولی نه تا ایت حد که الان دچارش شده) وقتی بهتر میبینم متوجه میشم که بیشترش ریشه اضطراب و ناراحتی به خاطر شکست های مالی اش بوده . به خاطر از دست دادن بیشتر از صد میلیون پول و ماشین و …که وقتی بهش فکر می کنه ناراحت و سردرد داره، آدم خیلی حساسیه و بسیار پر تحرک.
    به نظر شما میشه با هیپنوتیزم اونو به آرامش واقعی رسوند و این اذیت هایی که تحمل می کنه رو کمی براش قابل تحمل تر کرد؟
    لطفا منو راهنمایی کنید تا بتونم کمکش کنم چون از نظر روحی و روانی من هم بسیار افت کرده ام.
    با تشکر از شما

    • سلام الهام جان.
      بله ، اگر خودشان مایل به درمان باشند امکان پذیر هست. بیماریهای روان تنی با هیپنوتیزم بخوبی قابل درمان است . ایا متخصص دستگاه گوارش در مورد نفخ و استفراغ ایشان تسخیص IBS گذاشته اند؟ به صفحه سندرم روده تحریک پذیر در همین سایت هم نگاهی بفرمایید. شادکام باشید.

  2. سینا گفت:

    با سلام.اقای دکتر قبل از هر چیز از شما عذر خواهی میکنم.اگر کسی از طریق اینترنت اموزش هیپنوتیزم را یاد بگیردومشکل سردرد تنشی داشته باشد البته سر درد فقط بخاطر استرس و اضطراب شدید و یا افسردگی که از کودکی دچار ان شده باشد ایا خود شخص میتواند با هیپنوتیزم به ضمیر ناخوداگاه خود برود و مشکل ترس و اضطراب خود را برطرف کندبا تشکر دوستدار شما سینا

    • سلام سینای عزیز
      موضوع را کوچک چلوه داده اید؛ اضطراب و افسردگی دو موضوع مهم است مخصوصا اگر از دوران کودکی شروع شده باشد و محتاج بررسی های زیادی است . برای سردردها حتما اول باید ام آر آی انجام شود تا مطمئن شویم مشکل فیزیکی وجود ندارد سپس به تشخیص های روانپزشکی فکر کنیم بنابراین خود درمانی را تائید نمی کنم . مخصوصاٌ در مورد سردردها . با خود هیپنوتیزم شخص می تواند با ضمیر ناخودآگاه خود ارتباط برقرار نماید در مورد بر طرف کردن ترس و اضطراب و افسردگی حتماٌ تلقینات درمانی توسط یک هیپنوتراپیست ماهر صورت پذیرد . اگر شما جزء کادر درمانی نیستید خود درمانی ممکن است مشکلاتی بیشتر از خود بیماری برایتان ایجاد نماید . خداوند یاورتان باشد .

  3. سینا گفت:

    سلامی مجدد خدمت اقای دکتر.سوالی داشتم.سوال اول اگه مشکل من از سردرد تنشی باشد اون هم از نوع شدید که نهایت نداشته باشد(از استرس و اضطراب باشد) به چند جلسه هیپنوتیزم نیاز دارم.سوال دوم.هیپنوتیزم برای سردرد تنشی فقط جنبه تلقینی دارد یا بهتر بگم سر پوش گذاشتن روی یه زخم میباشد یا نه به طور کلی وکامل از طریق ضمیر ناخوداگاه مشکلات حل خواهد شد. سوال سوم.من که یک بار روان کاوی شدم امکان دارد استرس واضطراب در ضمیر ناخوداگاه بنده هنوز مانده باشد که نیاز به هیپنوتیزم باشد؟یا بهتر بگم هیپنوتیزم و روان کاوی برای استرس و اضطراب یکی است یا باهم فرق میکنند.ببخشید که با این لحن متنم رو نوشتم البته قبل از هرچیز از شما سپاسگذاری میکنم دوستدار شما سینا

    • سلام سینا جان.
      راحت باشید بنظرم نمی آید که لحن نامناسبی بکار برده باشید . الان که به نوشته ها مراجعه کردم دیدم که شما علاوه بر کامنت قبلی کامنت دیگری هم داده بودید و هر دوی آنها متعلق به شما و در تکمیل یکدیگر است . در هر حال سردرد های تنشی ۵ تا ۶ جلسه هیپنوتیزمی لازم دارد مگر اینکه در طول درمان نیاز پیدا شودکه مواردی اضطراب زا و یا افسرده کننده از قبل را، بررسی و رفع کنیم. در مورد سوال دوم هر دو مورد امکان پذیر است یعنی اینکه از هیپنوتیزم هم به عنوان مسکن میتوان استفاده کرد هم برا ی “رفع” عامل اصلی اضطراب یا افسردگی تا علامت ( سردرد) هم از بین برود. در مورد سوال بعدی هیپنوتیزم یک روش سریع است که در رواندرمانی بکار میروداینکه چیزی در روش قبلی باقی مانده باشد یا نه، محتاج این است که ببینم چگونه بوده اید و چه چیزهایی را به شما یاد داده اند و الان چه احساسی دارید. موفق باشید.

  4. سینا گفت:

    سلام خدمت اقای دکتر.من ۲۵ سالمه و از کودکی تا حالا دچار یه نوع سر درد هستم که تشخیص ان هم برام یه خورده سخته.تمام عضلات سرو صورتو بدن سفت میباشه و مشکل خواب دارم به طوری که کوچکترین صدا باعث ازار و اذیتم میشه نمیدانم شاید از انقباض رگهای مغز میباشداصلا انگاری که یه فشاری در بدن هست ام ار ای هم گرفتم هیچ نشانه ای از تومور نیست پیش یه دکتر مغز و اعصاب و حلق وبینی رفتم که از بابت اونهامشکلی ندارم الان مدت یک ساله که پیش یه روان پزشک رفتم وایشان گفتن از استرس و اضطراب میباشدبعد از مدت چهار پنچ ماه مصرف داروها تا حدود کمی بهتر شدم و حتی یک بار هم روانکاوی شدم.و الان بعد از مدت چند ماه استراحت کامل تا حدودی بهتر شدم به طوری که بعد از ظهر ها بدنم سبک تر میشه و حتی یه وقتی عضلات سر به طور عجیبی ازاد میشه البته اگر در حد یه دو سه دقیقه نگاه به مانیتور کامپیوتر وتلویزیون بکنم تمام عضلات سفت میشه(البته مشکلات بندهبه طور کامل مشکل در تنفس وصداو سر دردوچشم درد وراه رفتن وافسردگی دارم )ولی وقتی عضلات ازاد تر میشه تمام این مشکلات هم تا حدود زیادی بهتر میشه.خواهش میکنم منو راهنمایی کامل بفرمائیداگر با هیپنوتیزم مشکلات من بهتر میشه لطف کنید بگویید با چند جلسه برطرف میشه.یعنی به طور کامل تمام این مشکلات از سر یا بهتر بگم از گرفتگی عضلات میباشد با تشکر

    • سلام سینا جان.
      وقتی که پزشکهایی که رفته اید تشخیص قطعی نگذاشته اند نباید انتظار داشت که شما خودت برای خودت بتوانی تشخیص را پیدا کنی. بسیاری از بیماریها ریشه استرس و اضطرابی دارند. اینطور که شما نوشته اید به نظر سردرد شما سردرد تنشی است و یک گوشه ای از شرح حال شما هم به سردرد میگرنی شباهت پیدا میکند باید دقیقتر از شما حضوری بپرسم. پاسخ به sh را در این لینک بخوانید:
      اینجــــاموفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.