اضطراب و افسردگی
۱۳۹۳-۰۴-۱۹
هیپنوتیزم در اوج افتخار
۱۳۹۳-۰۴-۱۹
Show all

مواد شادی آور مغز

هیپنوتیزم در بهبود وضعیت فرد نقش موثر و کارایی دارد.مواد شادی آور مغز

سه ماده شیمیایی در مغز که عملکرد شادی و نشاط ما را فراهم می آورند عبارتند از : سروتونین ( Serotonin )، نورآدرنالین ( Noradrenalin ) و دوپامین ( Dopamine )

اولین پیام آور ماده شادی آور مغز سروتونین

سروتونین یکی ازنروترنسمیترها یا ناقل‌های عصبیِ فعال در سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش است.
نقش سروتونین در لوله‌ی گوارش این است که هضم غذا را کنترل می‌کند درحالی‌که در سیستم عصبی مرکزی نقش کنترل خلق و خوی، خواب، اشتها، قدرت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد. سروتونین همچنین در ساخت استخوان‌ها نیز نقش دارد. کمبود این هورمون در خون باعث افزایش حالاتی مانند افسردگی، دلهره، دردهای میگرنی، فشارخون بالا و بی‌خوابی می‌شود.
بسیاری از تحقیقات نشان داده که کمبود سروتونین ممکن است بر خلق و خو تاثیر داشته و منجر به بروز افسردگی، وسواس، اضطراب، هراس و خشم بیش از حد می گردد.

عامل خواب راحت شما
برای آن که شما بتوانید خواب راحتی داشته باشید ، سروتونین باید عملکرد مناسبی داشته باشد. در واقع، سروتونین مسئول اطمینان یافتن از این مسأله است که فیزیولوژی بدن شما برای خواب تنظیم شده باشد. اگر سروتونین کارش را به خوبی انجام ندهد، شما هر چقدر هم که تلاش کنید نمی توانید خواب آسوده و راحتی داشته باشید .
تنظیم کننده ساعت بدن
درون مغز همه ما «ساعت» دقیقی قرار دارد. این ساعت مانند رهبر ارکستر عمل می‌کند. همان‌گونه که رهبر ارکستر باعث می‌شود تا تمام سازها با ریتم یکنواختی بنوازند، ساعت بدن نیز تمام کارهای مختلف بدن شما را هماهنگ کرده و آنها را با ریتم یکسانی به حرکت در می‌آورد. ساعت بدن در اعماق مرکز مغز و در میان گروه کوچکی از سلولها که به نام غدّه صنوبری ( Pineal Gland ) معروفند، قرار دارد. درون غدّه صنوبری، منزلگاه پیام‌‌آور سروتونین است که محرّک اصلی ساعت بدن می‌باشد. هر روز، سروتونین از نظر شیمیایی به ترکیب دیگری به نام مِلاتونین ( Melatonin ) تبدیل می‌شود و سپس ملاتونین دوباره به سرتونین تبدیل می‌گردد. این چرخه، دقیقاً ۲۵ ساعت طول می‌کشد و این ساعت بدن شما را تشکیل می‌دهد. بیست و پنج ساعت؟ بله. اگر شرایط محیطی تغییر نکند این چرخه ۲۵ ساعت به طول می‌انجامد. امّا اگر شخص در یک محیط طبیعی با تغییرات روشنایی روز و تاریکی شب قرار داشته باشد، غدّه صنوبری به طور خودکار، خود را با ۲۴ ساعت شبانه‌روز تنظیم می‌کند. یعنی غدّه صنوبری به طور خودکار چرخه‌اش را با طول یک شبانه‌روز در کره زمین تطبیق می‌دهد. کلّ فرایند تنظیم ساعت بدن با ساعت کره زمین در حدود سه هفته طول می‌کشد.

چرخه ۲۴ ساعته بدن از اهمیت زیادی برخوردار است و خواب و بیداری شما را تنظیم می‌کند. هر شامگاه، ساعت بدن، فیزیولوژی شما را برای خواب تنظیم می‌کند و پس از مدتی، ساعت بدن، فیزیولوژی شما را برای بیدار شدن تنظیم می‌نماید. آنگاه شما از خواب بیدار شده و احساس تازگی و سرحالی می‌کنید. همان گونه که پیش از این گفتیم، ساعت بدن، هماهنگ کننده ارکستر فیزیولوژیک شماست. سه نوازنده اصلی این ارکستر عبارتند از: دمای بدن، هورمون استرس ستیز و چرخه‌های خواب شما. هر یک از این سه عامل باید توسط ساعت بدن به نحو مناسبی هماهنگ گردند تا شما بتوانید خواب راحتی کنید و سرحال از خواب بیدار شوید.
۱. ساعت بدن و دمای بدن شما
هر ۲۴ ساعت، دمای بدن شما در یک چرخه از بالا به پائین و بالعکس، در حدود یک درجه تغییر می‌کند. هنگامی که زمان بیدارشدن و فعّال شدن است، دمای بدن شما کمی افزایش می‌یابد و هنگامی که موقع خوابیدن است، دمای بدن کمی کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که برای اغلب افراد، خوابیدن در شبهای بسیار گرم، خیلی سخت است. برای آن که شخص بهترین خواب را داشته باشد، ترموستات بدن باید درجه حرارت را در شب، کمی پائین بیاورد. این زمانبندی توسط ساعت بدن شما تنظیم می‌گردد.
۲. ساعت بدن و هورمون استرس ستیز شما
در بدن ما هورمونی به نام کورتیزول ( Cortisol ) وجود دارد که وظیفه‌اش مقابله با استرس است. هنگامی که ترشح کورتیزول زیاد است، بدن در «وضعیت جنگی» قرار می‌گیرد و برای مقابله با شرایط استرس‌زا آماده می‌شود. به طور معمول، شبها که فرد برای آسودن و خوابیدن آماده می‌شود، سطح کورتیزول به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. همانند دمای بدن، بالا و پائین رفتن سطح هورمون استرس ستیز شما نیز باید در طول ۲۴ ساعت به نحو مناسبی تنظیم شود تا شما بتوانید خواب راحتی بکنید و سرحال از خواب بیدار شوید.
۳. ساعت بدن و چرخه‌های خواب شما
پس از خوابیدن، خواب فرد عمیقتر و عمیقتر می‌شود تا سرانجام به مرحله خواب کاملاً عمیق می‌رسد. سپس خواب او سبکتر و سبکتر می‌شود تا فرد به مرحله خواب دیدن می‌رسد. آنگاه کل این چرخه دوباره تکرار می‌شود. زمان این چرخه حدوداً ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد. در اوایل شب، مدّت زمان بیشتری از این چرخه در مرحله خواب کاملاً عمیق می‌گذرد و به تدریج، هر چه به صبح نزدیکتر می‌شویم، زمان صرف شده در این مرحله کاهش می‌یابد و زمان بیشتری در مرحله خواب دیدن صرف می‌شود. برای آن که فرد خواب راحتی داشته باشد، این الگوی خواب باید به نحو مناسبی برقرار گردد. و البته این چرخه توسط ساعت بدن شما تنظیم می‌گردد.
استرس خواب شما را از بین می‌برد.
ساعت بدن برای تنظیم‌ هارمونی مناسب دمای بدن، هورمون استرس‌ستیز و چرخه‌های خواب شما نقش اساسی دارد. به عبارت دیگر، برای آن که خواب راحتی داشته باشید و سرحال از خواب بیدار شوید، ساعت بدن شما باید به خوبی عمل کند. سروتونین، که یکی از پیام‌آوران شادی است، محرّک اصلی ساعت بدن شماست. اگر استرس باعث کاهش سروتونین گردد، حرکت ساعت بدن شما متوقف می‌شود یا با اختلال روبرو می‌گردد. بنابراین، نعمت خواب راحت را از دست خواهید داد.
از آنجا که معمولاً سروتونین نخستین پیام‌آور شادی است که تحت استرس از کار می‌افتد، نخستین علامت استرس بیش از حد، معمولاً عدم توانایی در داشتن خواب راحت است.

دومین پیام آور شادی نورآدرنالین: انرژی بخش

نورآدرنالین یک نوروترانسمیتر یا ناقل عصبی است که کاهش آن بر اثر ایجاد آسیب در ناحیه لوکوس سرلئوس«locus coeruleus» باعث بروز بیماری ام اس می‌شود.
سلول‌های عصبی در این قسمت از مغز منبع اصلی این ماده شیمیایی محسوب می‌شوند که نقش مهمی در سیستم ایمنی مغز و جلوگیری از بروز التهابات دارند.
پژوهشگران تاکید دارند که آسیب در ناحیه مغزی یاد شده و کاهش نورآدرنالین حاصل از آن منشا بسیاری از بیماری‌های عصبی است. کاهش ماده شیمیایی موسوم به «نورآدرنالین» در مغز در ابتلا به بیماری «ام اس» نقش مهمی دارد.

به احتمال زیاد، همه شما نام «آدرنالین» را شنیده‌اید. هنگامی که می‌ترسید، آدرنالین از غدد آدرنال به جریان خون شما سرازیر می‌شود. ضربان قلب شما تندتر می‌شود، جریان خون از پوست و روده‌ها به سمت عضلات منحرف می‌گردد و عرق بر روی پیشانی و کف دستتان ظاهر می‌شود. به عبارت دیگر، بدن شما برای «مقابله» آماده می‌شود. نورآدرنالین که از خانواده آدرنالین است، یکی از پیام‌آوران شادی است و وظایف بسیار مهمی در سیستم اعصاب دارد. یکی از این وظایف که در اینجا بیشتر مورد نظر ماست، نقش نورآدرنالین در تنظیم سطح انرژی است. عملکرد مناسب نورآدرنالین در مغز برای احساس انرژی داشتن ضرورت دارد.
افرادی که فاقد نورآدرنالین کافی باشند، رفته رفته خموده و کسل می‌شوند و انگار انرژی برای انجام هیچ کاری ندارند. فعالیت مغز با نورآدرنالین کم، همانند حرکت ماشین با باتری خراب است. دیر یا زود، ماشین روشن نخواهد شد.

سومین پیام آور شادی دوپامین: شادی و درد شما

همان گونه که احتمالاً می‌دانید، مرفین و هروئین، قویترین مواد شناخته شده برای رهایی از درد و ایجاد سرخوشی هستند. مدتها اعتقاد بر این بود که آنها رفتاری مشابه به یک مادّه شیمیایی ناشناخته ولی طبیعی بدن دارند. اما پیشرفتهای تکنولوژیکی اخیر به کشف مولکولهای طبیعی «شبه مرفین» انجامیده است که در مغز همه ما تولید می‌شود. آنها که اندورفین( Endorphins ) نامیده می‌شوند، مسئول تنظیم لحظه به لحظه آگاهی ما نسبت به درد هستند.

به نظر می‌رسد که با کشف اندورفین، سازوکار طبیعی بدن برای تنظیم درد مشخص شده باشد. به احتمال زیاد، میزان مشخصی از اندورفین همواره در بدن ترشح می‌شود. این میزان ترشح، تحت شرایط خاصی افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که فرد حساسیت کمتری نسبت به درد داشته باشد. و بر عکس، تحت شرایطی کاهش می‌یابد و شخص را بیشتر از معمول نسبت به درد حساس می‌سازد.

سطح مختلف اندورفین در افراد بیانگر این واقعیت است که چرا آنها در برابر محرکهای مشابه درد، عکس‌العملهای متفاوتی نشان می‌دهند. در تجربیات پزشکی بسیار دیده شده است که یکنفر با یک آسیب‌دیدگی خاص، ناراحتی اندکی داشته در حالی که فرد دیگری با همان آسیب‌دیدگی، بسیار بیقراری و ابراز ناراحتی می‌کرده است.

حال به سومین پیام‌آور شادی، یعنی دوپامین برگردیم. به نظر می‌رسد که تمرکز دوپامین بر آن ناحیه‌ای از مغز است که درست همجوار محلی است که سازوکار آزادسازی اندورفین قرار دارد. هنگامی که عملکرد دوپامین دچار اختلال گردد، عملکرد اندورفین هم مختل می‌شود. بنابراین، هنگامی که استرس زیاد باعث اختلال در عملکرد دوپامین شود، مقاومت طبیعی بدن در برابر درد نیز از دست خواهد رفت.

دوپامین همچنین «مرکز خوشی» در بدن شما را اداره می‌کند. این ناحیه‌ای از مغز شماست که به شما اجازه می‌دهد تا از زندگی لذت ببرید. هنگامی که استرس، کار دوپامین را مختل کند، مرکز شادی غیرفعال می‌گردد و فعالیتهای شادی بخش دیگر خاصیت‌شان را از دست می‌دهند. با سوء عمل جدّی دوپامین / اندورفین، زندگی دردناک و خالی از هرگونه شادی خواهد شد.
پیامدهای استرس بیش از حد
هنگامی که سطح استرس به اندازه‌ای برسد که پیام‌آوران شادی را دچار اختلال سازد، چه اتفاقی می‌افتد؟ و چه احساسی در شما به وجود می‌آید؟

نخست آن که ساعت بدن شما از کار می‌افتد. در نتیجه، خوابیدنتان با اشکال روبرو می‌شود و در طول شب چندبار از خواب بیدار می‌شوید و صبح که از خواب برمی‌خیزید بهیچوجه احساس نمی‌کنید که خستگی از تن‌تان در رفته است.

دیگر آن که در خود احساس کمبود انرژی می‌کنید. کمبود تمایل به بیرون رفتن و انجام دادن کاری و کمبود علاقه به دنیای خارج.

سوم آن که احساس درد و ناراحتی می‌کنید. شایعترین دردها در این حالت عبارتند از درد قفسه سینه، شانه‌ها، پشت و گردن. به همراه افزایش حساسیت نسبت به درد، حس لذت بردن از زندگی نیز کاهش خواهد یافت. چیزهایی که پیش از این، سرگرم کننده و شادی‌بخش بودند دیگر این چنین نخواهند بود.

هنگامی که همه این عوارض با هم به سراغ شما آید، دیگر زندگی به نظر شما لذت بخش نخواهد بود. در این حالت است که ممکن است خیلی زود و بابت هرچیز گریه کنید و احساس «افسردگی» نمائید.

پس از این تغییرات عجیب در سیستم بدن شما، احساس اضطراب نیز کاملاً عادی است. چرا خوابم نمی‌برد؟ چرا همیشه درد دارم؟ آیا مشکل قلبی دارم؟ چه بلایی دارد سرم می‌آید؟ در خلال این دوران است که حس می‌کنید نفستان خوب بالا نمی‌آید و دچار درد در ماهیچه‌ها و عضلات قفسه سینه می‌شوید. حتی ممکن است دچار سرگیجه، درد معده و اسهال هم بشوید. استرس باعث می‌شود که بدن شما به نحو عجیب و پیچیده‌ای رفتار کند. تحت این شرایط، اضطراب اصلاً غیرعادی نیست.

ده درصد جمعیت دنیا دچار استرس بیش از حد می باشند. در گذشته، علّت این امر ناشناخته بود و غالباً گفته می‌شد که این افراد  «بیماری روانی» دارند. امّا دنیای پزشکی امروز تشخیص داده است که این عوارض ناشی از اختلال در عملکرد پیام‌آوران شادی فرد است. و این اختلال به نوبه خود در اثر استرس بیش از حد ایجاد می گردد.

 

18 دیدگاه ها

  1. پریسا گفت:

    سلام آقای دکتر من خیلی اضطراب شدید و هم حملات پانیک دارم تو رد خدا کمکم کنین حالم خیلی بد میشه دیگه دارم از زندگی سیر میشم

    • سلام پریسا خانم
      بیماری پانیک یک بیماری اضطرابی است که در تمام سنین دیده می شود اما شایعترین سن بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است.
      پانیک به صورت حملات اضطراب بروز می کند که معمولا با نشانه های زیر شناخته می شود:
      معمولا طول مدت حمله حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است
      در هر یک از حملات، احساس شدید اضطراب، ترس و نگرانی بروز میکند و در مدت چند دقیقه به اوج خود میرسد
      بیماری پانیک درمان دارد و در هیچ کتاب تکست معتبری نوشته نشده بیماری پانیک غیر قابل درمان است. حملات پانیک منجر به مرگ نمی شود اما به خصوص در صورت شدید بودن علایم عوارضی دارد که ممکن است در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد نماید و حتی در مواردی وی را از انجام کار روزانه باز دارد.
      جهت درمان بیماری پانیک با هر دو روش دارویی و غیر دارویی میتوان از بروز این حملات پیشگیری نمود. استفاده توام از روش های دارویی وغیر دارویی برای کنترل بیماری مفید تر است . با روش هیپنوتیزم درمانی با روش من حدود ۸ جلسه نیاز به درمان دارد. پس با آسودگی خاطر به درمان خود توجه داشته باشید و نسبت به آن اقدام کنید و نسبت به بهبودی خود امیدوار باشید. موفق و سلامت باشید.

  2. اردلان گفت:

    سلام جناب دکتر حریری محترم استاد بزرگوار
    با احترام حقیر علاقه مندم در خصوص دو مشکلی که دارم خدمت حضرتعالی برسم میخواستم در خصوص افزایش اعتماد بنفس و راحت صحبت کردن و سخنرانی کردن با کمترین استرس و همچنین کاهش قند خون و کنترل آن البته اینجانب دیابت ندارم ولیکن در خانواده بصورت ارثی وجود دارد ممنون میشم راهنمایی فرمایید اگر دو مورد یاد شده قابل حل باشه خدمت برسم چون میباسیت از شهرستان بیام . موفق باشید

    • سلام اردلان عزیز
      با هیپنوتیزم میتوان نسبت به افزایش اعتماد به نفس و بدون اضطراب و استرس در سخنرانی کردن ها به نتایج خوب و مفیدی رسید. همچنین با هیپنوتیزم میتوان عادتهای غلط در زمینه خوردنهای اضطرابی و یا احساسی و همچنین درمان افسردگی ها که از عوامل چاقی محسوب می شوند درمانهای موفقی داشت . یکی از عوامل بیماری دیابت نوع ۲ چاقی است که با هیپنوتیزم قابل کنترل است. سلامت و موفق باشید.

  3. قربانيها معصومه گفت:

    با سلام
    خیلی ممنون از سایت خوبتون. براتون موفقیت آرزو میکنم.
    با تشکر

  4. احمد کریمی گفت:

    سلام وادای احترام!
    جناب دکتر خیلی خیلی ممنون از موارد که ذکر نمودید.
    بنده خیلی کنجکاو هستم در موارد سیستم اندوکراین خوب مطالعه کنم، فقط مشکلم بیشتر روی غده پینال هست. اگر امکانش هست بیشتر وظایف و هورمون های که این غده افراز میکند بهم معلومات بدید خیلی ممنون.

    • سلام جناب احمد کریمی
      جسم انسان از اندامها ، سلولها و سیستم های پیچیده و مختلفی آفریده شده و تا امروز علم بشر با وجود پیشرفت و در دست داشتن ابزارهای نوین و تجهیزات کامل هنوز قسمتهای زیادی از این کهکشان عظیم (جسم انسان) ناشناخته باقی مانده . امید است تا در آینده با کاوشهای فراوانی که پیرامون جسم انسان جهت یافتن راه حل مسائل و معما های پیچیده ، مثل اعتیاد صورت میگیرد ، شناخت کاملتری از این کهکشان عظیم پیدا کنیم .
      در امر درمان اعتیاد و حتی گرایش به آن دستگاه عصبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به عنوان مرکز فرماندهی در جسم انسان تمامی سلولها و اندامهای دستگاههای حیاتی دیگر تحت فرمان این مرکز میباشند .

      قبل از آنکه به موضوع اصلی که دستگاه عصبی انسان میباشد برسیم لازم است تا شناخت کمی نسبت به سایر دستگاه های حیاتی انسان پیدا کنیم زیرا جسم انسان مانند ماشینی میباشد که تمام قطعات آن با یکدیگر ارتباط دارند و اگر یکی از قطعات دچار مشکلی شود سایر قطعات نیز قادر به انجام وظایف خود نیستند . به همین دلیل به شناخت نسبی سایر دستگاه های حیاتی انسان می پردازیم .

      دستگاه غدد درون ریز (اندوکرین) (Endocrine system) ، شامل غدد یا بافت هایی است که ترشحات تحریک کنندۀ غدد یا بافت های دیگر را به درون خون تراوش میکنند . سیستم اندوکرین مواد خاصی به نام هورمون ترشح میکند . هورمون یک کلمۀ یونانی است و معنی آن (من بر می انگیزم) است . دستگاه درون ریز نقش اساسی در کار کرد طبیعی دستگاه های دیگر و تنظیم فعالیت آنها دارد . هر گونه کم کاری یا پر کاری هریک از اجزای این سیستم موجب اختلال یا بیماری اعضای دیگر میشود . به طور کلی هماهنگی و یکپارچگی فعالیت بافت های مختلف تحت کنترول دستگاه عصبی و مواد شیمیایی دیگری به نام هورمونها است که به وسیلۀ سلولهای دستگاه درون ریز ساخته و آزاد می شوند .

      هدف هورمونها ممکن است سلول ، بافت ، اندام ، و یا کل موجود زنده باشد . هورمونها دارای گیرنده های اختصاصی در سلولهای هدف هستند . مزیّت گیرنده ها در این است که به غلظت های بسیار اندک هورمون پاسخ میدهند . هورمونها در کارکرد های مختلف بدن از قبیل تولید مثل ، تکثیر ، رشد ، متابولیسم ، تنفس و بطور کلی در حفظ ثبات بدن نقش دارند .

      دستگاه اندوکرین (درون ریز) از چندین غده پراکنده در سر تا سر بدن تشکیل شده است . این غدد از یک نوع سلول یا ترکیبی از سلولها بوجود آمده اند .

      بر خلاف غدد برون ریز (اگزوکرین) Exocrine glands که ترشحات خود را بوسیلۀ مجرا خارج میکنند (مانند غدد عرق) ، غدد درون ریز محصولات اختصاصی خود یعنی هورمونها را وارد بافت خونی میکند و هورمونها به وسیلۀ عروق خونی به قسمتهای مختلف بدن حمل میشوند .

      غده هایی مثل هیپوفیز ، فوق کلیه و تیروئید اعضایی هستند که تنها کارکرد آنها تولید هورمون های اختصاصی است. سایر اعضا و بافت ها مثل تخمدان ها، بیضه ها، قلب و کلیه ها نیز حاوی سلول های تولید کننده هورمون هستند .
      و در مورد غده پینه آل باید گفت : در زیر نیمکره‌های مخ و در بین دو برجستگی جلویی از برجستگی‌های چهارگانه مغز میانی، غده کوچکی قرار دارد که به علت شباهت به صنوبر، غده صنوبری یا پینه‌آل نامیده می‌شود.
      این غده یک ساختمان خاکستری رنگ متمایل به قرمز کوچکی به اندازه یک نخود است که درست در جلوی مخچه جای دارد.
      در نوزاد انسان، غده پینه‌آل نسبتا بزرگ است، ولی قبل از بلوغ به مقدار زیادی تحلیل می‌رود.
      غده پینه آل هورمونی به نام ملاتونین را ترشح می کند که تنظیم کننده ساعت داخلی ( بیولوژیک) بدن است. میزان ترشح هورمون ملاتونین در تاریکی افزایش می یابد.
      لذا هنگام شب میزان ملاتونین خون در بالاترین سطح خود قرار دارد که در طی روز به تدریج از مقدار آن کاسته می شود.
      نور وارد شونده به چشم ها نه تنها به دید ما کمک می کند، بلکه ساعت داخلی بدن را از طریق غدد صنوبری و هیپوفیز به فعالیت وا می دارد.
      این غده تنظیم کننده آغاز بلوغ بوده، انسان را به خواب وامی دارد و بر حالات خلقی فرد تاثیر می گذارد.
      از کارهای شناخته شده غده پینه‌آل در انسان، اثر آن در به تأخیر انداختن بلوغ و افزایش ترشح آلدوسترون از بخش قشری غده فوق‌کلیوی است.
      غده پینه‌آل را یکی از ساعت‌های زیستی بدن نیز می‌دانند که در تنظیم پدیده‌های تناوبی شرکت دارد.
      غده پینه آل نقش مهم تنظیمی در عملکرد جنسی و تولید مثلی ایفا می کند. موفق و سلامت باشید.

  5. سید جلال گفت:

    سلام آقای دکتر..ممنون از سایت خوبتون.من اطلاعات زیادی از هیپنوتیزم ندارم..نمیدونم این مشکل من با این روش حل میشه یا نه.
    من روز عقدم بسیار دیپرس بودم و این باعث ایجاد علاقه کم نسبت به همسرم شده و حتی مهمونی رفتن به خونشون برام سخته..چون خاطره اون روز باعث گرفتگی حالم میشه..ایا با هیپنوتیزم میشه علاقه مو به همسرم برگردونم و وقتی میرم خونشون عذاب نکشم؟

    با تشکر

  6. الهه گفت:

    با سلام و صبح بخیر

    سوالی از خدمت آقای دکتر داشتم، بنده خواب هایی از آینده می بینم ، در مورد خودم و دیگران، در حدی که شده به کسی در مورد کاری هشدار دادم که خبر نداشتم در حال اانجام دادنش هست، یا تو خواب کسی بهم هشدار می داد و به تعداد اون اتفاقات ناگوار می افتاد که هر کدام رو شب قبلش به چشم دیده بودم، این ها خیلی رو روحیه ی من تاثیر گذاشته، هرچقدر سعی کردم اعتقادی به این مسائل نداشته باشم اما باز تکرار شده، حالا وقتی خوابی بد می بینم ترس بوقوع پیوستنش رو دارم، ممکنه مطلبی درمورد این نوع از خواب ها هم تو سایت قرار بدید؟

    و اینکه من حتی ۵ دقیقه هم بخوابم خواب می بینم! آیا این غیر عادی تلقی میشه؟

  7. hamid گفت:

    دکتر جان با تشکر ازمطالب ونظرات پزشکی وراهگشاها یی که ایراد فرموده اید .لازم است یادآورشوم که این معظلات دربخشهای زیادی د زندگی روزمره خودم و بستگان وجود وبا آن مواجه هستم نکات مورد اشاره نقشه راهی است جهت درمان سریعتر و با هزینه کمتر وانگشت اشاره به عمق درد. تمامی مطالب وموضوعات شما ارزشمند وگوهری گرانبها می باشد به امید دیدار حضوری ودریافت پاسخ شما

  8. سعیدفرخی نیا گفت:

    سلام،میشه خاطره یا فکری رو با هیبنوتیزم از ذهن پاک کرد

  9. سهیلا یزدان پناه گفت:

    سلام آقای دکتر سایت فوق العاده ای دارید
    راستش آقای دکتر من از مطالبتون خیلی استفاده میکنم و در مورد هیپنوتیزم همشو انجام میدم
    احساس میکنم نیروی خاصی دارم قبل آشنا شدن با هیپنو تیزم من به حالت خلصه زیاد میرفتم جوری که احساس میکردم سوار یک تاب بزرگ شدم و تاب میخورم و ازش خیلی لذت میبردم و خیلی چیزهای دیگه
    خیلی علاقه مندم که این نیروم رو آگاهانه تقویت کنم و ازش استفاده کنم
    خواب اولیه هیپنوتیزمم عالی بود
    دقیقا انگار از یه خواب عمیق بیدار شدم و وقتی بدنم کشیدم تمام خستگیام در رفت
    خیلی دوست دارم از این استعدادم در نوازنگی ویولن استفاده کنم و اعجوبه بزرگی بشم متاسفانه دستم کند هست و خیلی اذیتم میکنه
    در این زمینه خوشحال میشم راهنماییهاتون رو بشنوم
    ممنون به خاطر اطلاعات با ارزشتون

    • سلام سهیلا یزدان پناه عزیز.
      از لطف شما ممنونم. من هم امیدوارم به پیشرفتهای بزرگی برسید. قسمتی در سایت هست بنام افزایش خلاقیت هنرمندان. من برای شما پیشنهاد میکنم که تشریف بیاورید و طی سه جلسه خودهیپنوتیزم درست را به شما آموزش بدهم تا به شما بگویم با این خودهیپنوتیزمی که با هم تمرین میکنیم چگونه خودتان را ارتقاء بدهید. این تکنیکها و فنون حضوری است . موفق باشید.

  10. احمد گفت:

    آقای دکتر سلام
    برای درمان اعتیاد به مواد (تریاک) مدتی است از هیبنوتیزم استفاده میکنم مصرفم را تا حدود نصف کاهش دادم ولی نمی دانم چرا ترک کامل اتفاق نمی افته از این بابت میخواستم نظر شما را بپرسم آیا روشی هست که به من معرفی کنید آیا تلقینات (خود هیپنوتیزمی) را تغییر بدم لطفا کمک کنید
    مرسی از شما همیشه شاد و پر انرژی باشید احمد از مشهد

  11. مریم گفت:

    سلام آقای دکتر
    با عرض خسته نباشید و تشکر از سایت پر محتوا و راهگشا
    من قبلا برای آموزش خودهیپنوتیزم خدمت شما رسیده بودم.
    من نمیتونم روی کارهام تمرکز کنم و از آینده نگرانم. نمیتونم افکار و ذهنم رو کنترل کنم و به صورت تقریبا غیر محسوس تیک عصبی دارم. به نظر شما این مسایل با هیپنوتیزم قابل درمان است؟ چه مدت طول میکشد؟

    • سلام مریم جان.
      متاسفانه شما را بیاد ندارم شاید این نام مستعار شما باشد . در هر حال هر سه موردی که فرموده اید تلقینات اختصاصی و جداگانه دارد که وقتی شخصی فقط برای آموزش خودهیپنوتیزم ( و نه برای درمان ) مراجعه میکند فرصتی برای انجام دادن آن درمانها توسط من در نظر نمیگیرد، مثل اینکه شما از یک هنرمند خطاط بخواهید برایتان یک تابلو هنری بنویسد و یا اینکه بروید و خودتان جوهر و قلم بخرید تا خودتان بخواهید بنویسید . اگر آن تلقینها و تمرینها را دارید ( از کتابها و یا کلاسهای معتبر ) می توانید با “خودهیپنوتیزم” درمان کنید، زیاد هم طول نمیکشد.
      در واقع این کار، خوددرمانی است و در پاسخهای متعددی نوشته ام که با خوددرمانی موافق نیستم مگر اینکه خودتان درمانگر باشید ، مثل اینکه خودتان خطاط باشید و کلاس خط رفته باشید و برای خودتان چیزی بنویسید و یا خطاط نباشید و بخواهید با تهیه جوهر و قلم یک کار زیبا و درست را بنویسید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.