استرس را چگونه دفع کنیم
۱۳۹۱-۱۰-۱۵
بی خوابی
۱۳۹۱-۱۰-۱۵
Show all

مدیریت خاطرات بد

مدیریت خاطرات بد مدیریت خاطرات بد  

“خاطرات بد جزئی از زندگی ما هستند و واقعیت ها را نمی شود پاک یا حذف یا انکار نمود بلکه می توان آزار خاطرات بد را با هیپنوتیزم برطرف و یا کم نمود اما خود خاطره به عنوان بخشی از زندگی  بی ضرر باقی خواهد ماند . کلاً پاک کردن و حذف کردن خاطرات بد نه امکان پذیر است و نه صحیح است چون به فرض پاک کردن آن به مجرد شنیدن یک اسم ، دیدن یک صحنه ، استشمام یک عطر ، عبور از یک مکان و… مجدداً آن خاطره به وضوح در ذهن زنده می شود .  ضمن اینکه  روند درمان در روانکاوی ها بیاد آوری خاطرات سرکوب شده است تا مورد آنالیز قرار گیرد و هرگونه اقدام در جهت  فراموش کردن آنها خلاف روند درمان صحیح است.”

نباید انتظار داشت که بتوان همه چیز را فراموش کرد. بسیار پیش می‌آید که نمی‌توانیم خیلی از چیزها را فراموش کنیم به‌خصوص اگر خاطرات خوبی با آن داشته باشید. به هر صورت بخشی از آن خاطرات همیشه همراه ما خواهد بود.

برای رها شدن از گذشته باید یاد بگیرید که ذهن را مدیریت کنید و هرلحظه نسبت به‌خودتان آگاه باشید و نگذارید ذهن هرگاه که خواست به گذشته سفر کند. اگر دقت کرده‌باشید بیشتر اوقات ذهن یا در گذشته سیر می‌کند یا در آینده و کمتر پیش می‌آید که ذهن به همان زمان حال فکر کند.

اما چگونه می‌توان ذهن را به زمان حال آورد؟ باید اول یاد بگیرید ذهن‌تان را ببینید و حواس‌تان باشد الان ذهن‌تان در کجاست؟ ذهن مثل کودکی بازیگوش مرتب بین گذشته و آینده گردش می‌کند، با آموختن روش‌های بدست گرفتن افسار ذهن می‌توانید مانع سفر آن به گذشته‌های نامطلوب شوید.

دستور ایست دهید

روانشناسان این روش را روش ایست ذهنی می نامند ، یعنی لازم است خیلی محکم و مقتدر به ذهن‌تان ایست بدهید تا نتواند به هرکجا خواست برود. شاید برای همه ما پیش آمده باشد که هنگام تماشای تلویزیون یا در تاکسی یا… یک دفعه ذهن به سمت موضوعی در گذشته منحرف می‌شود

و برای دقایقی یا ساعاتی یا حتی چند روز کنترل ذهن از دست می‌رود. در حقیقت اگر آگاه نباشید و نبینید که ذهن‌تان در حال سفر به گذشته است نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید اما اگر حواس‌تان باشد به محض این‌که ذهن بخواهد به گذشته سفر کند به آن یک ایست محکم می‌دهید

و از پیشروی آن جلوگیری می‌کنید. می‌توانید به‌خود بگویید: «ساکت، دیگر نمی‌خواهم بیشتر فکر کنم! یاهیس» یا در ذهن‌مان روی این فکرها ضربدر بزنیم و جلوی آن‌ها را بگیریم.

چطور ذهن‌تان را خالی کنید

گاهی هم پیش می‌آید که ذهن ما آنقدر ازوقایع گذشته‌ و اتفاقات پیش آمده پر است که انگار ظرف ذهن پرشده و در حال لبریز شدن است و مرتب وقایع در ذهن مرور می‌شود و نمی‌توان به موضوع دیگری فکر کرد. ذهن تا حد معینی گنجایش دارد و باید به نوعی از افکار نامطلوب و دوست نداشتنی خالی شود.

بهترین کار در این زمان نوشتن است، کافی است هرچه در ذهن دارید بدون هیچ‌گونه انتخابی روی کاغذ بیاورید و هیچ‌چیزی را جا نیندازید، باید کاملا بدون سانسور و صادقانه بنویسید تا ذهن کاملا تخلیه شود. بعد وقتی ذهن کاملا خالی شد، آن کاغذها را دور بیندازید یا حتی بسوزانید.

هیپنوتیزم بیدار و مدیریت خاطرات بد

راه دیگر کنترل ذهن انجام تکنیکهای “ریلکس کاربردی” و یا ” هیپنوتیزم بیدار” توسط پزشک متخصص است . با “هیپنوتیزم بیدار” میتوانید ذهنتان را مدیریت کنید و از افکار منفی و مزاحم و همچنین از شر خاطرات بد رهائی یابید . در کنار” هیپنوتیزم بیدار” میتوانید آموزش “خود هیپنوتیزم” را بیاموزید و بر زندگی خود مدیریت قوی داشته باشید .

دکتر حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست و عضو انجمن علمی بین المللی هیپنوتیزم بالینی ایران

هیپنوتیزم بیدارچیست؟ ، هیپنوتیزم بیدارچگونه است؟، فواید هیپنوتیزم، آیا برای هیپنوتیزم شدن تردید دارید؟ هیپنوتیزم و اثر تلقین ، هیپنوتیزم به تنهایی اثر درمانی ندارد، ارتباط با هیپنوتیزم بیدار، هیپنوتیزم ، هیپنوتیزم درمانی، هیپنوتراپی، بیماری پانیک، هیپنوتیزم بیدار- دکتر حریری

34 دیدگاه ها

  1. فرشاد گفت:

    سلام من بیمار جناب اقای دکتر بودم و شاید بتونم بگم روش مدیریت خاطرات آزار دهند ایشان یک درمان کامل بود روشی پر از موفقعیت بدون اغراق بگم بدون بزرگ نمایی و صادقانه اگر میزان آزار یک خاطره ۱۰۰ عنوان کنم و از همه مهتر خاطره ای بود با قدمت طولانی طوری که شاید بتوانم بگم نهادینه شده بود تا اینکه با سایت هیپنوتیزم بیدار آشنا شدم و مطالب آقای دکتر را خواندم صادقانه بگم زیاد امیدوار نبودم حتی در طول درمان هم خیلی موفق نبودم اما امروز بعد از چند ماه از پایان درمان اگر بخواهم نمره برای خاطره بدم ۲۰ است و این یعنی بازگشت به زندگی طبیعی البته با گفتگویی که با آقای دکتر داشتم فرمودن با کمی تمرین و ممارست این مقدار هم کم و کمتر خواهد شد
    و این جای تشکر و سپاس دارد
    نکته جالب توجه من بجز روش درمان مشاوره های بود که آقای دکتر در بسیار از موارد که برای من سوال بود دادن و این عالی بود
    صادقانه میگم از مراجعاتی که کردم بسیار راضی هستم انقدر که گاهی لازم میبینم باز هم در خدمت آقای دکتر باشم
    جناب آقای دکتر حریری سپاس و قدردانی بسیار بابت درمان موفق شما

    • سلام جناب فرشاد عزیز.
      از آشنایی و بهبودی شما خوشحالم. همانطور که متوجه شده اید باور نداشتن به مسیر درمان یک معضل بزرگ است که درمان را بشدت مختل میکند و جزء مقاومتهای ناخودآگاه هم میتواند باشد که بحمدالله شما با آن جنگیدید و توانستید علیرغم آن زنجیر سنگینی که به پایتان بود درمان را پیش ببرید. جالب است بدانید که این پدیده اختلال در درمان که بعلت باور نداشتن به مسیر درمان است حتی در درمانهای دارویی هم دیده شده است. یعنی دیده شده که کسانی که به دارویی که توسط پزشک تجویز شده اعتقادی ندارند نسبت به کسی که با اعتماد راسخ به بهبودی، آن دارو را مصرف میکند دیرتر و یا کمتر بهبودی پیدا میکنند. در هر حال از بهبودی شما و برگشت به زندگی فعال تر و بهتر، بسیار خوشحالم و خداوند را شاکرم.
      موفق باشید.

  2. شهره بهبودی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من سه بار حامله شدم و بچه انداختم و دفعه چهارم با کمک پزشکان تونستم نگهدارم و الان۱۰ سالش هست پسرم _اما شب و روز خاطرات بد و ناملایمت های اونروزا کل زندگیم رو مختل کرده پیش هزارتا روانپزشک و شناس رفتم بستنم به داروهای خواب اور و کسل کننده تا اینکه یکی از عزیزانم گفت علم هیپنوتیزم میتونه توی پاک کردن بخشی از اون قسمت از زندگی کمکم کنه

    • سلام خانم شهره بهبودی عزیز
      بسیاری از خاطرات دورانی از زندگی ما منشأ رفتارهای دوره های بعدی زندگی ما هستند که در ضمیر ناهشیار ما قرار داشته و تاثیر گذار در شخصیت و رفتار ما در آینده است. چه بسا پدر و مادر هایی که به دلیل خاطرات گذشته رفتارهای خوبی با خود و فرزندانشان ندارند و خود نیز نمی دانند که رفتار آنها منشاء در آسیب ها و خاطرات گذشته آنها دارد. گاهی خاطرات مفید، حتی باعث حفظ جان افراد می گردد و برخی از خاطرات تلخ آزار دهنده و گاهی مانع انجام امور روزمره فرد در زندگی می شوند. خاطرات ناخوشایند جزئی از زندگی ما هستند و واقعیت ها را نمی شود پاک یا حذف یا انکار نمود بلکه می توان آزار خاطرات بد را با هیپنوتیزم برطرف و یا کم نمود اما خود خاطره به عنوان یک بخش بی ضرر باقی خواهد ماند . کلاً پاک کردن و حذف کردن خاطرات بد نه امکان پذیر است و نه صحیح است چون به فرض پاک کردن آن به مجرد شنیدن یک اسم ، دیدن یک صحنه ، استشمام یک عطر ، عبور از یک مکان و… مجدداً آن خاطره به وضوح زنده می شود . در ضمن روند درمان در روانکاوی ها بیاد آوری خاطرات سرکوب شده است تا مورد آنالیز قرار گیرد و هرگونه اقدام در جهت فراموش کردن آنها خلاف روند درمان صحیح است. همانطور که اشاره شد آزار خاطرات ناخوشایند با هیپنوتیزم قابل انجام است و با تکنیک های هیپنوتیزمی که بکار می برم ۵ تا ۶ جلسه نیاز است. سلامت و موفق باشید.

  3. zahra گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون . من مدت ۱۱ ماهه که از شروع درمانم گذشته خیلی هم راضی بودم و همه چی خوب بود نمی دونم چی شده که دیگه نمی تونم خود هیپنوتیزمی که خیلی خوب انجام میدادم رو انجام بدم الان خیلی خوبم ولی می ترسم باز به حالت قبلی برگردم . دکتر لطفا کمکم کنید.

    • سلام زهرا خانم
      خیلی هم عالی . خدا رو شکر که همه چیز خوب بوده و پیشرفت خوبی در درمان داشته اید. جای هیچگونه ترسی نیست و بازگشت مجدد بیماری در کار نیست ممکن است بخشی از تکنیک ها را انجام نداده اید و از خاطرتان رفته باشد. لطفا با مطب تماس بگیرید تا راهنمایی شوید. سلامت و موفق باشید.

  4. نیما گفت:

    سلام اقای دکتر من ۳ سال هست با شخصی هستم
    ۲ سال و‌نیم‌ را با فکری اشتباه که ساخته ی ذهن دوستم بود و‌میگفت که با اون شخص رابطه جنسی داشته سپری کردم بهد از ۲ سال و‌نیم‌ متوجه شدم که کاملا دروغ‌ بوده همه چی و فقط دوستی ساده بوده
    الان بعد از این مدت با این که میدونم یه دوستی ساده بوده و این شخص خیلی خوب هست و همه جوره بهش اعتماد دارم و‌لی یک سری جملات به طور مثال گذشته هر کی‌به خودش مربوطه و یک سری چیزا که درگیری ذهنم که به گذشته داره را خودم رو باهاشون اروم‌ میکنم را مرتب تکرار میکنم واقعا عصبیم کرده شده وسواس برام
    خود من هم در گذشته با شخص دیگه ای بودم اصلا مهم نیست گذشته برام ولی خیلی ذهن و فکرم درگیره همین موضوع شده واقعا نمیتونم‌بدون این شخص و اصلا هم‌دوس‌ ندارم بهشون ضربه ی رو‌حی ‌وارد کنم چطوری این قضیه کنار بیام واقعا مسخرست و اذیت کننده ممنون میشم کمک کنید
    واقعا چون میدونم‌ چیزی نبوده مهم‌ نیست برام ولی تکرار اینا خستم کرده میترسم در اینده طرفم را اذیت کنم

  5. مائده گفت:

    سلام وقت بخیر
    من از یک رابطه احساسی جداشدم و خیلی شرایط روحیم بد شده
    مثل یک معتاد که فقط بهش نیاز دارم
    میخواستم بپرسم با هیپنوتیزم امکان داره احساس دوست داشتنی که به یک شخص داریم از بین بره؟! یعنی میشه کاری کرد که دیگه دوست نداشته باشم اون فرد رو؟

    • سلام
      ممکن است برای هر انسانی در زندگی اتفاقاتی بیفتد که خاطرات بد آن اتفاق تا آخر عمر همراه آن شخص باشد و باعث آزار و ناراحتی فرد شود. فکر کردن و یادآوری مداوم این خاطرات باعث افسردگی و تضعیف روحیه شخص می شود و اگر طولانی مدت باشد مشکلات بیشتری را برای فرد فراهم میکند . بنابراین شخصی که دچار چنین مشکلاتی شده است باید به خود کمک کند و سعی کند نسبت به رفع آزار خاطرات گذشته درمان مناسب را انجام دهد. در میان گذاشتن احساسات واقعی با یک روان شناس یا یک فرد فهیم و باتجربه بسیار می تواند در حل مشکل تاثیرگذار باشد، باید احساسات را بروز داد، با اشتباهات کنار آمد و تقصیر را به گردن گرفت . بله مشکل شما با روش هیپنوتراپی یا هیپنتیزم درمانی قابل برطرف شدن میباشد. موفق و موید باشید.

  6. فريد گفت:

    سلام من حدود ٣ سال پیش در یکی از شبهای مستی خاطرات بدی به یاد می اورم که خیلس ذهن مرا مشغول میکند و الان ٣ سال است که به روانپزشک مراجعه میکنم و قرص میخورم ایا امکان دارد خاطرات را به یاد بیاورم؟

  7. mohammad .zarjooee گفت:

    با درود و سپاس جناب آقای دکتر حریری

    مسولیتهای حساس در مدت ۳۵ سال باعث بای پس قلبی در ۱۶ سال قبل گردید که متاسفانه اجبارا معاف از هر گونه فعالیت مجدد شد م و متعا قبا نیز استرس و خاطرات بد گذشته ذهنم را آزار داده که ضمن عصبانیت تمرکزم را از دست میدهم . منتظر عنایت و راهنمایی خوب شما هستم

  8. SEPIDE گفت:

    سلام جناب دکتر من در دوران نوجوانی خاطره ای بد داشتم که نتیجه اش الان به نوعی ترس و خشم نسبت به جنس مخالف است. به طوری که حاضر نیستم رابطه ای را شروع کنم و حتی نسبت به خودم نیز دچار خشم و نارضایتی هستم کما اینکه در ظاهر آنرا کتمان می کنم. آیا با کمک هیپنوتیزم می توان راه حلی پیدا کرد؟
    دوست دارم دیگر خشمی نسبت به آن اتفاق نداشته باشم.
    ممنونم

  9. آزاده گفت:

    سلام برای فراموش کردن خاطره فوت یکی از اعضای خانواده میشه از هیپنوتیزم استفاده کرد؟

  10. مینا گفت:

    سلام آقای دکتر.خسته نباشید.من چند ساله پیش شکسته عاطفی داشتم و بعد از اون دو سال به روانشناس مراجعه کردم.با گذشته زمانه ۷ ساله اون موضوع برام کمرنگ شد ولی الان چند روزه که به شدت در گذشته و خاطراتم سیر میکنم و از این بابت بسیار عذاب میکشم.نمیدونم باید چکار کنم.حس میکنم زندگیم رو به تباهی است.

    • سلام مینا جان.
      پس با این حساب شما تکلیف خودتان را با آن خاطره بد کاملا روشن نکرده اید. شاید هم موضوعی پیش آمده که آن خاطره را برایتان یادآوری میکند. الان شما فقط شرح حال مختصری از خودتان نوشته اید و سوالی نپرسیده اید، به نظر شما من چه کمکی میتوانم به شما بکنم؟ موفق باشید.

  11. بهنام گفت:

    سلام جناب دکتر من روانشناسی میخونم با توجه به اینکه هیپنوتیزم یکی از شاخه های فراروانشناسی هستش
    که خود پروفسور فروید هم از اول تحقیقات روانکاوی اون رو ول کرد
    من میخواستم بدونم چگونه میتونه کمک کننده باشه لطفا کاملا علمی اگه لطف کنید با منبع بگید
    من عذر میخوام رک گفتم امیدوارم بی ادبی تلقی نشه
    چون همسرم اصرار داشت

    • سلام بهنام عزیز.
      وقتی کتابهای مرجع خود را میخوانید متوجه میشوید که نوشته اند هیپنوتیزم سالهاست جزء بدنه پزشکی و روانپزشکی است و نه جزء آنچه شما “فرا”روانشناسی نامیده اید، در واقع آنچه میخواسته اید بگویید، درستش پاراسیکولوژی به معنای “خارج از” روانشناسی و یا “درکنار” روانشناسی است و پیشوند “پارا” به معنای “برتر” نیست که آنرا “فرا” ترجمه کنیم. معنای پارا را در اینترنت سرچ بفرمایید.
      در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از افراد آموزشهای هیپنوتیزم درمانی را دیده اند و آنرا ول کرده اند، مسلم است که نه اینها و نه فروید هیچکدام حرف و عملشان وحی منزل و الگوی رفتار ما نیست. کمااینکه برخی از نظریات پروفسور فروید رد شده است .
      به منبع فوق العاده معتبر “کاپلان سادوک” و “هیلگارد” مراجعه بفرمایید.
      سلام خدمت همسر محترمتان برسانید. موفق باشید.

  12. ندا گفت:

    با سلام و خسته نباشید ممنون از مطلب مفیدتون. جناب آقای دکتر من چند تا سوال از خدمتتون داشتم. ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید
    ۱. آیا ممکن است ذهن فرد در مقابل هیپنوتیزم مقاومت بالایی داشته باشد ؟ آیا امکان انجام هیپنوتیزم برای همه وجود دارد؟
    ۲. آیا پس از اتمام هیپنوتیزم فرد آن خاطرات را بیاد می آورد؟
    ۳. آیا در حین هیپنوتیزم فرد هشیار است؟

    • سلام ندا جان.
      بله بعضی افراد ناخواسته استعداد و آمادگی هیپنوتیزم شدنشان کم است ، بعضی ها هم عمدا مقاومت میکنند اینها به اشتباه فکر میکنند هیپنوتیزم نشدن قدرت است فکر میکنند مثل کشتی گرفتن است که باید زورآزمایی کنند. همه افراد نرمال جامعه می توانند هیپنوتیزم شوند و از برکات آن استفاده کنند حتی گروه اول هم با تعداد جلسات بیشتر و با رفع گره های ذهنیشان میتوانند هیپنوتیزم شوند، طبق نظر کتب معتبر هیپنوتیزم ، تنها عقب ماندگان ذهنی و روان پریشها نمی توانند هیپنوتیزم شوند. درهنگام هیپنوتیزم بر زمان و مکان و بر خودتان تسلط دارید و بیاد می آورید . موفق باشید.

  13. Sara hosseini گفت:

    Salam aghaye doctor daghonam , nemidonam chikar konam ta az in vaz nejat peida konam , dar zemn man to dubai zendegi mikonam …

  14. مریم گفت:

    سلام.من شکست عشقی وحشتناکی داشتم و نمیتونم فراموش کنم…حالم خیلی بده.سلامتیم رو تحت شعاع قرار داده..لطفا کمکم کنید و هزینه ی هر جلسه رو هم بفرمایید اگر ممکنه….
    بی صبرانه منتظر جوابم

  15. پرستو گفت:

    سلام. چرا جواب سوال من رو نمیدین؟ من بی صبرانه منتظرم

  16. فروغ گفت:

    من از خاطرات بد گدشته ام رنج میبرم آیا بااین روش درمانی مشکل من از بین میرود؟؟

    • سلام خانم فروغ …. . امیدوارم از این ببعد زندگی روی خوش خودش را به شما نشان بدهد و شادی به زندگی شما برگردد. مدیریت خاطرات بد و رفع اختلالات خواب هر دو از کاربردهای هیپنوتیزم هستند که اگر مثلا سه اتفاق ناراحت کننده برای شما پیش آمده باشد احتمالا در پنج تا شش جلسه می‌شود به شما کمک کرد. خوب است با دفتر هماهنگی به شماره ۴۴۶۱۵۲۶۹ تماس بگیرید، و یک مشاوره تلفنی رایگان رزرو بفرمایید. موفق باشید.

  17. زین العابدین گفت:

    ممنون-خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.