تغییر رفتار
۱۳۹۳-۰۸-۲۹
هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری
اضطراب و علل بروز اضطراب
۱۳۹۳-۰۸-۲۹
Show all

محرومیت از خواب

درمان بی خوابی ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

محرومیت از خواب

محرومیت از خواب - هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

محرومیت از خواب

برای برخی از افراد مهم نیست شب ها کامل و درست نخوابند. اما این روند در طولانی مدت موجب بروز بدخوابی و بی خوابی هایی می شود که در زندگی روزانه آنها تاثیر منفی دارد. این مشکل در اصطلاح روانشناسی «محرومیت از خواب» نامیده می شود. خوابیدن درست به خلاقیت و خوش‌خلقی و انرژی بیشتر افراد کمک می کند.

برخی از نشانه های محرومیت از خواب را در ادامه نام برده ایم. اگر این موارد را دارید، در ساعات و کیفیت خواب خود تجدید نظر کنید.

نداشتن توانایی برای مدیریت استرس

محرومیت از خواب بر آستانه تحمل شما تاثیر مستقیم دارد. هر چه قدر کمتر خوابیده باشید، تحمل شما در برابر مشکلات و هیجانات منفی در طول روز کمتر خواهد بود. با کوچک ترین تحریکاتی واکنش منفی نشان می دهید و این بر فشار زندگی و فشار مشکلات می افزاید. جالب است که خودِ استرس هم موجب بی خوابی می شود.

حافظه تان درست کار نمی کند

پس از یک شب بی خوابی، نمی توانید از حافظه خود به درستی استفاده کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، خواب عمیق و درست ارتباط و اتصال عصب ها به سلول ها را تسهیل می کند. هر چه کمتر بخوابید اتصال کمتری میان سلول ها برقرار خواهد بود.

نداشتن توانایی برای تمرکز

اگر درست نخوابید، نمی توانید حتی روی مسایل ساده و عادی هم تمرکز کنید. آنهایی که شب امتحان بیدار می مانند باید بدانند بزرگ ترین ظلم را در حق خود انجام می دهند زیرا عدم تمرکز موجب می شود نتوانند از همه دانش خود به درستی استفاده کنند.

داشتن احساس گرسنگی دایمی

در بدن افرادی که شب درست نمی خوابند، هورمون حس گرسنگی بیشتر ترشح و باعث می شود تا بیشتر زمان خود را به خوردن سپری کنند. حتی هورمونی که احساس سیری را به آنها القا می کند نیز بسیار کمتر در بدنشان ترشح می شود. افرادی که دچار «محرومیت از خواب» هستند به غذاهای شور یا خیلی شیرین بیشتر تمایل دارند.

عدم توان برای تعیین چشم‌انداز (هدف)

«محرومیت از خواب» در تصمیم گیری ها و آینده نگری افراد نیز تاثیر منفی دارد. محققان ادعا می کنند نورون های عصبی افرادی که از این مشکل خواب رنج می برند، رویدادهای زندگی را به طور کامل و درست به مغز فرد منتقل نمی کنند و همین موجب می شود تا دیدگاه او و چشم اندازی که باید برای آینده اش داشته باشد، منطقی و اساسی نباشد.

عدم توان برای تصمیم گیری

خواب کمک می کند تا مغز، اطلاعاتی که در طول روز کسب کرده است را در ذهن پردازش کند و این پروسه برای بازسازی نورون های مغز لازم هستند. هنگامی که درست نمی خوابید و از محرومیت خواب رنج می برید، نورون های عصبی در کورتکس مغز آسیب می بینند. این قسمت از مغز مسوول تصمیم گیری و کنترل امیال و خواسته ها است.

عدم توانایی در کشف مهارت ها

دانشمندان اعلام کرده اند کسی که یک شب نخوابد همانند کسی است که مخدر یا الکل مصرف کرده است. نمی تواند از همه مهارت و بهره هوشی خود استفاده کند. حتی سرعت واکنش های او نیز کاهش پیدا می کند.

مشکل پیدا کردن در ارتباط با آدم ها

کسی که محرومیت از خواب دارد، علاوه بر عدم تمرکز، حافظه پراکنده و استرس های دایمی، نمی تواند با دیگران هم ارتباط درستی برقرار کند و دایم از یک احساس به احساس دیگر تغییر موضع می دهد. این آدم ها به اصطلاح، مودی هستند و این مساله نه تنها برای خودشان که برای اطرافیان نیز ناراحت کننده خواهد بود.

بروز مشکلات پزشکی

محرومیت از خواب نه تنها در زندگی و روحیه و اعصاب انسان تاثیر منفی می گذارد، بلکه موجب بالا رفتن فشار خون، کاهش دمای بدن و تپش های دایمی قلب می شود. حتی شاید بیمار نتواند میزان قند خون خود را نیز مداوا کند.

عصبانیت های ناگهانی و بزرگ جلوه دادن مشکلات

افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند در برابر مشکلات واکنش های افراطی نشان می دهند. آنها خیلی سریع برافروخته می شوند و حتی مسایل ساده هم می تواند تا حد مرگ آنها را عصبانی کند. این افراد به افسردگی و گوشه نشینی تمایل بسیاری دارند و نمی توانند به راحتی دیگران را درک و با آنها همدردی کنند.

میگرن

افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند احتمال زیادی دارد که به میگرن مبتلا شوند.

دکتر حریری

14 دیدگاه ها

  1. منیژه گفت:

    سلام دکتر حریری عزیز
    شما بهترین پزشکی بودید که در طول عمرم به او مراجعه کردم به حرفهام خیلی خوب گوش کردید و با دقت نظر به درمانم که بی خوابی بود و امانم را در زندگی بریده بود پرداختید هر شب به هنگام خواب دعایتان میکنم و بخواب خوشی میروم
    ازتون ممنونم

  2. مریم گفت:

    سلام آقای دکتر حریری.
    من حدود ۳ الی ۴سال ک درگیر خوابهای وحشتناک و بهتر بخوام بگم کابوسم. تا ۵ماه پیش ک بعد از یکسری مشکلات ک داشتم وضعیتم خیلی بد شد و دچار دوبینی شدم ک بعد از بررسی گفتن مال اعصابه. کابوسام خیلی وحشتناک و خیلی زیاد شده بود. دکتر رفتم سرترالین داد بهم. مصرف کردم اما فایده ای نداشت. تا به ی دکتر دیگ مراجعه کردم بمن گفتن ک شما افسردگی دارید ک مال خیلی وقت پیشم هست و به من قرص دادن. و از کم شروع شد تا الان ک مقدارشو بیشتر کرده. اسم قرصا:دلوکستین۲۰ و۳۰، گاباپنتین. حالم بهتر شده اما خوابارو همچنان دارم با ی شدت کمتر اما همچنان ازاردهندس. درباره هیپنوتیزم خوندم ک نوشته بود خطرناکه ریسکش با خوده بیماره و…. حالا ب نظر شما باید چکار کنم!؟ هیپنوتیزم منو درمان میکنه!؟ و اینکه قرصا اعصاب و واقعا نمیخوام دیگ ادامه بدم چون عوارضشون زیاده. فقط میخوام زودتر خوب بشم و راحت بخوابم. اگه میشه کمکم کنید. ممنونم.

    • سلام مریم جان.
      اگر هیپنوتیزم توسط فردی که مجوز پزشکی یا روانپزشکی یا روانشناسی را بعلاوه مدرک معتبر هیپنوتیزم درمانی و تجربه دارد با نیت خیر و کمک به بیمار انجام شود هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.
      در مورد اختلال خواب و افسردگی و اضطرابهای پیدا و پنهانی که دارید ؛ بله هیپنوتیزم درمانی موثر است.
      موفق باشید.

  3. محبوبه گفت:

    سلام
    من به دلیل ترس زیاد از تاریکی و احساس میکنم کسی کنارم هست و این خیلی ترسمو زیاد میکنه کوتاه کوتاه خوابیدن بدون دیدن کابوس از خواب می پرم و خیلی می ترسم تو اتاق تنها نمی توانم بخوابم این مشکل رو چندین سال دارم

    • سلام محبوبه خانم
      فوبیا یا ترس های ناشناخته با هیپنوتیزم قابل درمان است. فوبیا یا ترسها میتواند ترس از تاریکی و شب و یا تنهایی باشد فـوبیا نوعی اختلال اضطراب است. شخصی که فوبیا دارد یا سعی می کند از چیزی که ترس ایجاد می کند فرار یا اجتناب کند یا آن را با اضطراب و پریشانی فراوان تحمل می کند. همه ما در طول زندگی خود ترس هائی را تجربه کرده که هیچ دلیل منطقی ای برای آنها سراغ نداشته ایم . امکان بروز فوبیاها در تمام دوران های زندگی افراد وجود دارد .
      همه افراد در سنین کودکی ممکن است فـوبیا را تجربه کنند. خیلی از بچه ها ترس از تاریکی یا تنها ماندن را دارند. به مرور زمان که از نظر سنی و عقلی رشد می کنند این ترس ها از بین می رود و نیازی هم به درمان ندارد، اما در یک سری افراد ممکن است علائم باقی بماند؛ پس باید درمان بشوند؛ مثلا افرادی هستند که اصلا از خانه هم خارج نمی شوند که این افراد قطعا به درمان و معالجه احتیاج دارند.اما معمولاً ریشه بسیاری از این ترسهای ناشناخته ، به دوران کودکی باز می گردد . این دسته از ترس ها میلیون ها نفر از مردم را در جهان در گیر کرده است . روانشناسان ترس را اینطور معنا می کنند: پدیده ترس هر چند که یک غریزه طبیعی است که در انسان از همان بدو تولد وجود دارد، اما هر گاه به دلیل تغییراتی که در شدت و نوع آن بوجود می‌آید از حالت عادی خارج شود، این ترس‌ها تحت عنوان ترس‌های مرضی شناخته می‌شوند که می تواند فعالیت های روزمره انسان را مختل کند.در یک تعریف کلی می توان فوبیا را ترس شدید ، پیوسته و نامناسب از اشیاء یا موقعیت ها دانست . در واقع فوبیا ترس شدیدی است که دلیل منطقی ندارد . اضطراب و نگرانی شدید ، تپش قلب ، تعریق ، لرزش ، حالت تهوع ، سر گیجه ، گاهی غش ، خستگی عمیق ، سردرد ، درد پشت و شانه ، ناراحتی های گوارشی ، درد معده ، فکرهای وسواسی و احساس خود کم بینی از جمله نشانه های بالینی اینگونه ترس ها به شمار می روند . ترسهای فوبیائی اگر شدت پیدا کنند می تواند باعث انزوای فرد و اختلال در روابط خانوادگی و اجتماعی وی گردند . برخی از رفتارهای اجتماعی نیز می تواند ناشی از اینگونه ترسها باشد . ترسهای مکانی مثل ترس از آسانسور ، ترس از فضاهای باز ، ترس از فضاهای بسته ، ترس از بلندی و ترس از دیگران از جمله شایع ترین فوبیاها هستند. جهت تعیین وقت ویزیت و درمان میتوانید با مطب تماس بگیرید. موفق و سلامت باشید.

  4. سیاوش گفت:

    سلام بیماری منم دقیقا اینجوری.ترس از خوابیدن. پر خواشگری شدید.آدرس مطبتون رو لطف کنید.ممنون

    • سلام سیاوش جان
      خیلی از موارد اختلال خواب با هیپنوتراپی قابل درمان است . آدرس مطب : ضلع شمالی فلکه اول صادقیه – خیابان گلناز دهم – نبش خیابان پانزدهم شرقی – پلاک ۱۱ – طبقه چهارم – واحد ۱۰. تلفن مطب ۴۴۲۷۶۳۱۱ و ۴۴۲۷۶۳۲۶

  5. vila ahmadi گفت:

    سلام من دقیقا با همین مشکلات درگیر هستم تمام مواردی که گفتید دارم فقط تا الان بر عکس فکر می کردم فکر می کردم این مشکلاتن که باعث بی خوابی من شدن اقای دکتر بی خوابی امونه منو بریده طوریکه اصلا وحشت دارم از به رختخواب رفتن. میشه لطفا بگید مشکل من حدودا در چند جلسه حل میشه و هزینه جلسات رو بگید در ضمن ممنون از این همه اطلاعات که در اختیارمون می ذارید

    • سلام خانم احمدی
      جهت تعیین تعداد جلسات و بررسی دقیقتر مشکلتان لطفا با مطب با شماره ۴۴۲۷۶۳۱۱ و ۴۴۲۷۶۳۲۶ بین ساعات ۱۱ صبح تا ۸ شب تماس بگیرید . خوشبختانه مشکل شما با هیپنوتیزم و با تکنیکهایی که بکار میبرم قابل درمان است . موفق و سلامت باشید.

  6. بهناز گفت:

    سلام آقای دکتر.همسر بنده دچار اختلال خواب شدید هستن و شبها تا صبح بیدارن و صبح تا ظهر میخوابن تازه با کمک قرص خوابو اینا.میخواستم بدونم آیا امیدی هست که با هیپنوتیزم خوابش درست درست بشه خیلی ممنون میشم اگه جواب بدین.یه سوال هم داشتم با هیپنوتیزم میشه زندگی های قبلی که داشتیم رو فهمید.کتابی خونده بودم به نام سفر روح و راجب این موضوع بود.

  7. مجتبی گفت:

    با سلام
    من مدتی است دچار مشکلات خواب هستم قبلا (۹ سال پیش) هم سابقه بیخوابی داشته ام و در واقع خاطارت آن دوران هست که گهگاهی به سراغم میاد و باعث اختلال در خوابیدن میشه. مشکل من اینه که همش از یه موردی نگرانم. قبلا یه حالت ترس باعث میشد نتونم بخوابم یعنی همین که به حالت خلسه فرو میرفتم یه ترسی میومد و خواب و از سرم میپروند اما الان یه نگرانی به سراغم میاد و همین که در حالت به خواب رفتن قرار میگیرم یه سری افکار منفی میاد و خوابمو نابود میکنه و سرم گرم میشه در واقع وقتی به این قضایا و نگرانیها فکر نکنم راحت میخوابم آیا میشه بر این مشکل غلبه کنم؟ بعضا خیلی بهم فشار وارد میشه

    • سلام مجتبی جان.
      شما قطعا به درمان حضوری احتیاج دارید. ابتدا باید شما را ببینم و نوع و ماهیت آنچه که شما به آن “نگرانی” و “افکار منفی” لقب داده اید را بررسی کنم تا ببینم آیا افسردگی است یا وسواس فکری یا افت عزت نفس یا عذاب وجدان یا هر چیز دیگری. شادکام باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.