ضمیرخودآگاه و ضمیر ناخودآگاه چیست ؟

مبانی تند خوانی
۱۳۹۱-۱۱-۰۸
افکار اتوماتیک
۱۳۹۱-۱۱-۰۸
Show all

ضمیرخودآگاه و ضمیر ناخودآگاه چیست ؟

ضمیر خود آگاه و ناخودآگاه چیست؟ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه

ضمیر انسان دارای دو قسمت است بهتر بگوییم که هر انسان دو ضمیر دارد . ضمیر خود آگاه و ضمیر نا خود آگاه ، آن قسمت ها و اعضایی از بدن که ما می توانیم آن را با اراده به حرکت درآوریم در محدوده و تحت تسلط ضمیر خودآگاه قرار دارد . زمانی که ما می خواهیم ضمیر آگاه غیر فعال شود و اعمال بدن با ضمیر ناخودآگاه اداره می شوند . در زمان خواب کلیه رفتارها و حرکات ما توسط ضمیر ناخودآگاه اداره و کنترل می شود . رویاهایی که در خواب مشاهده می کنیم ، توسط ضمیر ناخودآگاه بر انگیخته شده و جزئی از فعالیت های ضمیر نا خود آگاه به حساب می آید . ولی در زمان خواب ضمیر ناخودآگاه ما از خارج غیر قابل دسترسی است . بنابراین به صورت ضمنی و تقریبی می توانیم بگوییم که زمان خواب ضمیر ما درون آگاه تا حدود زیادی فعال می شود . هرقدر عمق خلسه بیشتر شود ، بدن بیشتر تحت اختیار ضمیر نا خودآگاه قرار می گیرد . در نتیجه خلسه هیپنوتیزمی ضمیر خود آگاه نه تنها تمام اعمال را تحت اختیار خود در می آورد که در گذشته ضمیر آگاه بر آنها تسط داشته بلکه تا حدودی برخی از وظایف ضمیر ناخوداگاه را نیز به عهده می گیرد و برخی از اعمال سیستم عصبی اتونوم یا غیر ارادی توسط آن اداره و کنترل می شود . یکی از عللی که برخی از بیماری ها و الگوهای رفتاری نامناسب در این شرایط توسط هیپنوتیزم درمانی معالجه می شوند ، همین خاصیت یا شرایط است . یک سوژه یا همان بیمار هیپنوتیزمی بیشتر تلقیناتی که به او ارائه می شود ، می پذیرد ، مگر آنکه با ارزشهای والای اعتقاد او شدیداً در تعارض باشد . در این شرایط ذهن آدمی قدرت تطابق زیادی نشان داده و بیشتر عمل بدن سوژه می تواند تا حدود زیادی با تلقینات هیپنوتیزور تعادل یا تغییر پیدا کند . حواس پنجگانه می تواند شدت و حد فوق العاده ای پیدا کند و یا از سوی دیگر با تلقین ضعیف یا متوقف گردد ، بطوری که سوژه نسبت به بسیاری از محرکهای درد تا اندازه ای بی توجه می شود که تنها همانند آن را می توان در شرایط بیهوشی مشاهده کرد .

به راحتی می توان یک کتاب قطور در مورد ضمیر ناخودآگاه نوشت، چرا که این بخش از عملکرد مغز واقعاً دارای پیچیدگی خاصی می باشد و در ضمن این ضمیرناخودآگاه علاوه بر عملکرد جالبش، تاثیر گذاری بسیار مهمی هم در عملکرد زندگی انسان دارد، چرا که در واقع ضمیر ناخودآگاه فرمانده کلیه رفتارهای انسان می باشد و هر رفتار غیر کنترل شده را چه مثبت و چه منفی، تحت هدایت خود دارد به عنوان مثال اگر ما به یکباره علاقه مند به ورزش می گردیم و یا میل به کشیدن یک نخ یا بیشتر سیگار را داشته باشیم این رفتارها توسط ضمیرناخودآگاه هدایت می گردد و باید به اهمیت آن توجه نمود زیرا از طرف دیگر ما مایل باشیم که تغییری را در یک رفتار ناخواسته مثل کشیدن سیگار انجام دهیم بالاجبار باید این تغییر رفتار را با یک برنامه ریزی که با همکاری ضمیرناخودآگاه انجام می گیرد و در هدایت رفتار شخص نقش اساسی را ایفا می نماید، بوجود بیاوریم. بنابراین نه تنها نباید نقش ضمیر ناخودآگاه را در رفتار یک انسان کوچک شمرد بلکه باید آن را به عنوان اولین اصل مد نظر داشت.

بر اساس ویژگی های روانی انسان، ضمیر ناخودآگاه چنین تعریف شده که اندیشه ها، احساسات و حس های غریزی ناآگاهانه که همیشه یا گاهی در زمان ها و شرایط خاص، باعث رفتار “ناخوداگاه” و “غیر ارادی” در فرد، می شوند را می توان یک جز اصلی در تقسیم بندی روان انسان درنظر گرفت.
حال بر اساس این تعرف و ویژگی ها، چون کنش ها و واکنش های “ناآگاهانه” روانی و رفتاری به وفور در وجود آدمی مشاهده شده، باید به وجود ضمیر ناخوداگاه اعتراف کرد. از تاثیرات مهم ضمیر ناخوداگاه در انسان، می توان به کار سیستمی دستگاه تنفس و دستگاه گردش خون اشاره کرد که باعث زنده ماندن انسان و ادامه حیات او شده و از لحاظ روانی هم احساسات غریزی، عصبانیت، ترس، درد، خواب ها و رویا ها و … همگی ناشی از آن هستند.
بیشتر تاثیرات ناخودآگاه انسان از مخچه مغز ناشی می شوند ولی اینکه در حال حاضر درست نمی دانیم کدام یاخته های مغزی و یا ترکیب شبکه های عصبی مغز انسان، ضمیر ناخود آگاه ما را تشکیل داده اند.

در واقع آنچه راکه امروز به عنوان روان درمانی در جامعه خود شاهد هستیم به طور کلی وابسته به عملکرد یکی از قسمتهای مغز ما می باشد که اصطلاحاً به آن ضمیرناخودآگاه می گویند.

ضمیرناخودآگاه در واقع مسئول کلیه رفتارهای ما می باشد به خصوص رفتارهایی که تحت ما نمی باشد.

دیدن تلویزیون، خواندن روزنامه ها، عکس العملهای دیگران در مقابل یکی از اعمال ما یا حتی مشاهده رفتار های دیگران و عکس العملهای دیگران در مقابل مسایلی را که برایشان شکل میگیرد. به طور کلی هر چیزی که در اطراف ما می گذرد تجربه ضمیرناخودآگاه را تشکیل می دهند، این تجربه می تواند یک تجربه صحیح یا یک تجربه اشتباه یا یک تجربه موقت، صحیح باشد.

در هیپنوتیزم اریکسونی به این مقوله اهمیتی خاص می دهند چرا که تمامی رفتار های ما از وجود این تجربه شکل میگیرد و باید به یک حساسیت خاص به این مسئله نظر کرد به همین دلیل ما هیچگاه نمی توانیم از تجربه خود در راهنمایی یا درمان افراد دیگر استفاده بکنیم، البته اگر تجربه ما در مورد موضوع مورد بحث بیمار یا مراجعه کننده ما باشد.

تجربیات گوناگون در ضمیرناخودآگاه هر کدام از ما انسانها تشکیل نظرهای متفاوتی را می دهد و مسئول تمامی این عملکردها  ضمیرناخودآگاه می باشد، ضمیرناخودآگاه در کنار ضمیرآگاه یک انسان را از نظر عملکرد رفتاری راهنمایی می کند و همان طور که گفتیم ضمیرآگاه در مورد مسائل کاملاً قابل کنترل شده عمل می کند حال آنکه ضمیرناخودآگاه پیوسته به دنبال کسب اطلاعات جدید و ترکیب آن با تجربیات گذشته می باشد و از آنجا که هدف ضمیرناخودآگاه حفظ منافع هر فرد می باشد، رفتار جدیدی را که خود به وجود می آورد در حفظ آن فرد می باشد.
اما گاهی این عملکرد به طور دائمی به نفع آن فرد نیست و نیازمند آن می باشیم که بتوانیم نسبت به هر موضوعی در زمان مشخص تحلیل و بررسی عمیق تری داشته باشیم چرا که یک تجربه ای که در ده سال پیش بسیار مفید بوده موضوعی را که ممکن است در زمان حال به هیچ عنوان مفید نباشد را به ما تفهیم نماید.
از اینجاست که عملکرد ضمیرناخودآگاه و اختلالاتی که ممکن است در زمینه رفتارها شکل گیرد یک بحث کاملاً پیچیده و مخصوص می شود.
دکتر حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر )  و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

مطالب مرتبط:

تعریف هیپنوتیزم
تاریخچه هیپنوتیزم
فوائد هیپنوتیزم
انواع هیپنوتیزم
هیپنوتیزم علمی را بیشتر بشناسیم
کلیدهای اصلی موفقیت هیپنوتیزم

هیپنوتیزم بیدار چگونه است

زندگی خوب با هیپنوتیزم بیدار

ارتباط ریلکسیشن و هیپنوتیزم

همسو نگری با بیمار

باورهای نادرست

آموزش فن خود هیپنوتیزم

تعریف ضمیر خود آگاه و ناخود آگاه

پرسشهای متداول در مورد هیپنوتیزم

شرایط لازم جهت انجام هیپنوتیزم

آمادگی جهت آموزش خود هیپنوتیزم

29 دیدگاه ها

  1. عباس گفت:

    سلام
    امکان از بین بردن ترس و اعتماد به نفس پایین با هیپنوتیزم وجود دارد؟ در صورت امکان در خصوص زمانش هم مختصر توضیح بفرمایید. قبلا از پاسخ شما تشکر میکنم.
    با تشکر

    • دكتر محمد جواد حریری گفت:

      سلام عباس عزیز.
      ترس شما شاید فوبیا و یا شاید اضطراب فراگیر و یا حتی شاید پانیک باشد. در جلسه اول که تشریف می آورید تشخیص نهایی داده میشود و پلن درمان شروع میشود. برای اطلاعات بیشتر با تلفنهای مطب که در سایت هست تماس بگیرید.
      موفق باشید.

  2. ولی گفت:

    سلام
    آقای دکتر من اعتماد به نفس کمی دارم و شغلم طوری هست که باید در جمع صحبت کنم و اصلا این کار از دستم برنمی آید وهنگام صحبت استرس واضطراب دارم. آیا میشه با هیپنتیزم درمانش کرد لطفا راهنمایی کنید.
    مرسی موفق باشید

  3. مهدي گفت:

    با سلام و عرض ادب
    استاد گرامى، آیا با کار کردن بر روى ضمیر ناخودآگاه میتوان آینده را تحت تاثیر قرار دهیم.مثلا پیدا کردن کاری با درآمد معقول تر نسبت به حال ….
    اگر امکانش هست از چه طریق میتوان روى آن کار کرد؟؟
    البته این موضوع رو من از یکى از دوستان که در کلاس هایى در مورد بهتر زندگی کردن بوده شنیدم و برای همین خواستم در این مورد تحقیق کنم که با این مطلب شما مواجه شدم.
    ممنون میشم من رو راهنمایی فرمائید.
    با سپاس

    • سلام مهدی جان
      بله با تلاش و تصویر سازی های تکنیکی امکان پذیر است. برای رسیدن به این مقصود میتوانید با آموزش خود هیپنوتیزم که طی سه جلسه انجام می شود و بکار بردن تصویر سازی که بشما آموزش داده می شود به همراه تلاش و پشتکار به این خواسته برسید. موفق و موید باشید.

  4. هاله گفت:

    با سلام حضور استاد ارجمند

    آیا جنابعالی گذشته درمانی به روش هیپنوتراپی هم انجام می دهید؟

  5. سميه گفت:

    سلام.با هیبنوتیزم میشه باعث رشد مجدد مو شد

  6. آرا گفت:

    سلام آقای دکتر,وقتتون بخیر.
    من دایم احساس میکنم یه چیزی
    مغزمو میجوه یا نیش میزنه.این حس گزش بی قرارم میکنه ومث یه دیوار مانع میشه کاری رو که میخوام انجام بدم ادامه بدم.آیا امکانش هست که با هیپنوتیز به
    ریشه این مشکلم پی برد و برطرفش کرد؟
    باتشکر و سپاس,

    • سلام آرا جان.
      واللا چی بگم؟ آیا “یک فکر” مکرر و مکرر در ذهن شما میچرخد و شما را آزار میدهد؟ ( یعنی وسواس فکری) یا اینکه “یک حس” در شما حالت جویده شدن ایجاد میکند؟ (یعنی توهم) یا اینکه “یک فکر” در شما خیال جویده شدن ایجاد میکند ؟ ( یعنی هذیان) . اینها باید مشخص بشود چون با هم فرق دارند. آیا تا به حال این مسئله را با یک “روانپزشک” حاذق و با حوصله در میان گذاشته اید؟ و اگر بله چه تشخیصی گذاشته اند؟ موفق باشید.

  7. تراب ملبوسی گفت:

    با سلام آیا امکان دارد هپنوتیزم بر روی کسی تاثیر نداشته باشد؟ و چرا؟

  8. فریبا گفت:

    سلام اقای دکتر.هیچ غیر ممکنی دراین جهان وجود نداره خود من از طریق ضمیرناخوداگاهم تونستم درمان شم هرچند خیلی حادنبودنند ولی ازطریق علم پزشکی درمان نشدم مشکلم بیماری پوستی بود که تجویزها کاملا مقطعی بودند ویا افت دهان که درمانش ب یک ماه هم میرسید ولی الان بهیچوجه اجازه ظهوربهش نمیدم یا اینکه به هرچیزی که بخوام بهش میرسم کافیه اراده کنم خواستم ازاین طریق بگم غیرممکنی وجود نداره.باتشکرازشما

  9. آرزو گفت:

    جناب آقای دکتر حریری من یه سوالی داشتم می خواستم بپرسم که میشه با روش هیپنوتیزم توانایی ذهنی رو بالابرد و باعث بالارفتن هوش آدم میشه ممنون

    • سلام آرزو جان.
      توانایی های ذهنی متعددند. شما چه نوع توانایی را در نظر دارید؟ هوش تواناییهای متعددی است و گاه مردم وقتی از کلمه هوش استفاده می کنند معانی دیگری را در نظر دارند ، شما برای چه منظوری سوال می فرمایید ؟

  10. مهرشاد گفت:

    سلام ، با ضمیر ناخوداگاه میشه لکنت را درمان کرد؟ اگر میشه راهنمایی کنید ممنون.

    • سلام مهرشاد جان .
      منظورتان درمان با روش هیپنوتیزم است . بله هیپنوتیزم به رفع مشکل لکنت زبان کمک میکند و یکی از راه های درمانی لکنت و عوارض پیرامونی آن مثل کاهش اعتماد به نفس ، ترس از حضور در جمع و خودکم بینی است . موفق باشید .

  11. حسین گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر حریری…
    خیلی متشکر از مطالب علمی ای که به نمایش میگذارید اگه میشه از نظر کاملا علمی توضیح بدین که آیا واقعا میشه با استفاده از ضمیر نا خودآگاه به رویاهایی که در سرمون داریم برسیم یا حتی نزدیکتر شویم؟ اگه پاسختون مثبته بیزحمت روش آن هم بگین.
    با تشکر.

    • حسین جان سلام .
      این چیزی که شما اشاره میکنید نظریه قانون جذب است که هنوز جزء پاراسیکولوژی یعنی خارج از روانسناسی است ( توجه کنید : نه به معنای فراروانشناسی بعنوان یک مزیت و برتری بلکه مثل پاراکلینیک به معنای خارج از کلینیک ) به این معنی که هنوز مخالفان آن نتوانسته اند آنرا رد کنند و موافقان هم نتوانسته اند آنرا اثبات کنند و در نتیجه هنوز جزء علم نیست و کاملا هم رد نشده ، اگر قصد انجام اینکار را دارید برای انجام اینکار من خودهیپنوتیزم را برایتان با تلقینات بخصوصی آموزش میدهم و بقیه مراحل را خودتان میروید البته در جلسه اول حتما باید این قصد خود را به من بگویید تا من متوجه خواست شما باشم .

  12. صابر گفت:

    سلام آقای دکتر
    میشه از هیپنوتیزم برای افزایش قد در۲۱ سالگی استفاده کرد؟
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین.

  13. سهیلا گفت:

    سلام آقای دکتـــــر
    ممنـــون از مطالب مفیدتون. اینکه واقعا میشه به ناخودآگاه توسط این تکنولوژی دسترسی داشـت؟
    ممنون میشم راهنمایـــیــــم کنید

  14. مهرداد گفت:

    ممنون دکتر حریری عزیز که این قدر با حوصله پاسخ دادید
    در مورد دستیابی به علم
    چند داستان در مورد ضمیر ناخودآگاه خوانده بودم
    گه ضمیر ناخودآگاه به پژوهشگر و دانشمند در حل مسئله علمی کمک می کرد
    اگر می شد اینگونه به علم می رسید
    خوب انقلابی در علوم ایجاد می شد
    ادگار کیسی رو براتون مثال زدم
    اما جمله آخرتون واقعا متین بوده و من اعتقاد دارم
    بخش عطیمی از اینها توهمات تخیلات و چینش دادهای قبلا واردشده به مغز و پردازش در فرمت جدید است
    اما
    من خودم به این نتیجه رسیدم
    یکی از راه های دسترسی به ضمیر ناخودآگاه کنترل مستمر فکر یا سایکوسایبرنتیک هم هست
    که البته
    اینها هم نوعی متفاوت از خود هیپنوتیزم هستند
    وقتی بشه از خودهیپنوتیزم در درمان بیماری یا کشف علل بیماری استغاده کرد
    احتمالا کاربرهای دیگری هم داره
    مثلا همین ادگار کیسی در خلسه خودهیپنوتیزمی دید که مسیر رودخانه نیل قبلا طور دیگه
    بوده که بعد معلوم شد حرفش درست بوده
    متاسفانه من المان هستم توفیق زیارت شما پیش نمیاد
    .هر چند ایام عید برای نمونه برادری و دیدن خانواده به ایران میام اما در تهران نیستم متاسفانه
    شاد و پیروز باشید

    • سلام جناب آقای دکترمهرداد رضایی
      یکی از مواردی که نام بردید ابداع ایده فرمول ترکیبات حلقوی در شیمی است. اگر ما اذعان داشته باشیم که علممان ناقص است و هنوز همه چیز را نمیدانیم ، پس بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که میشود کارهای جدید هم انجام داد و دریچه های جدید گشود، و پیشرفتهای بیشتر، محتمل است . من خودم این کاری که در ارتباط با آقای یوسف الف انجام دادم را یک دریچه جدید میدانم اما خیلیها به آن به دیده تردید مینگرند ! در ادامه بیانات شما عرض میکنم که شاید تا الان هنوز تعداد موارد کشفیات مشابه با هیپنوتیزم به حدی نرسیده که یک مطالعه جامع علمی را کلید بزند و به آنها بعنوان استثناء نگاه میکنند. از دیدن ایمیل شما خوشحال شدم و امیدوارم همواره موفق باشید.

  15. مهرداد گفت:

    سلام آقای دکتر حریری

    من بیش از یک سال است درباره ضمیر ناخوداگاه جست و گریخته مطالعاتی کردم
    دوست داشتم نحوه ارتباط موثر با ضمیر ناخوداگاه رو یاد بگیرم
    کویا بهتر از هیپنوتیزم برای ارتباط با ضمیر نا خوداگاه نیست؟ درسته؟

    چه طوری میشه به ضمیرناخوداگاه بهتر دست یافت و به منیع علم رسید؟
    بیشتر از ان در زندگی استفاده کنیم و یا مثل ادگار کیسی
    از ان در شناسائی علت امراض بهره برد
    من شخصا دوست دارم این چیزها رو یاد بگیرم اما با کتاب و اینترنت نمیشه
    سپاس

    • سلام جناب آقای مهرداد . بله درست میفرمایید. بهتر از هیپنوتیزم
      برای ارتباط با ضمیر نا خوداگاه نیست ولی اینکار باید توسط کسی انجام شود که از علم پزشکی و روانشناسی اطلاع داشته باشد وگرنه صدمات روحی روانی و حتی جسمی ببار میآورد، ظاهرا شما ایران نیستید ، اما اگر روزی تهران تشریف آوردید و من توانستم در خدمت حضرتعالی باشم ، میشود با دو یا سه جلسه آموزش خودهیپنوتیزم به ضمیر ناخودآگاه خود دست پیدا کنید تنها “برای تداوم تلقینات طراحی شده مخصوص خودتان برای رفع عارضه ای بخصوص یا ایجاد یک یا چند توانایی بخصوص ” . همچنین میتوانید این صفحه:
      https://hypnotismbidaar.com/?p=1834
      پاراگراف دوم ببعدرا مطالعه فرمایید از :
      نکته بعدی اینکه اگر شما جزء کادر درمانی نیستید و مجوز انجام هیپنوتیزم را….
      نکته بعدی این است که شما می خواهید از
      ضمیرناخوداگاه به “منبع علم” برسید ؛ این یکنوع تفکر جادویی و یک انتظار غیر عقلانی و نامتعارف از علم هیپنوتیزم است، مطالبی که شما فرموده اید و به آنها اشاره داشته اید مربوط به مباحث پاراسیکولوژی است .
      قبلا هم در کامنتها گفته ام که قصد دارم درمباحث مربوط به پاراسیکولوژی وارد نشوم. این مسایل مورد اختلاف نظر های زیاد و بحث و جدل های بسیار است که هیچکدام از طرفین شواهد علمی و یقینی و قابل اتکا در دست ندارند. برخی محققان روانشناسی و روانپزشکی اینها را مردود میدانند و آنچه مدیوم در خلسه ها می بیند را حاصل خیال پردازیهای ذهن خلاق آدمی و چیدن اطلاعات پراکنده قبلی در کنار هم با فرمتی جدید میدانند. و در واقع آنها را توهمات باور پذیر شده میدانند نه واقعیتی که بشود بر آن تکیه کرد. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.