رفتار درمانی شناختی
۱۳۹۲-۰۲-۰۳
هیپنوتیزم و آموزش درمان ناخن جویدن
۱۳۹۲-۰۲-۰۳
Show all

درمان لکنت زبان بوسیله هیپنوتیزم

درمان لکنت زبان با هیپنوتیزم، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

درمان لکنت زبان بوسیله هیپنوتیزم

درمان لکنت زبان بوسیله هیپنوتیزم دکتر محمد جواد حریری - هیپنوتیزم بیدارلکنت زبان از بیماری هایی است که در پرتو شناخت درست بیماری توسط والدین و اراده آنها در شروع و ادامه درمان در بیشتر موارد به طور کامل یا نسبی درمان می شود . البته روش های درمانی بسیار متعدد و متنوعی برای آنها ارائه شده که به نظر می آید در بین طیف گسترده انواع روان درمانی ها، هیپنوتیزم درمانی دارای امتیازات زیر باشد:

۱- در متن پیدایش و جریان خلسه هیپنوتیزمی، آرامش و درمان اضطراب و بی قراری وجود دارد، در حالی که انواع روان درمانی های دیگر خود می توانند اضطراب بر انگیز باشند.
۲- در تمام انواع هیپنوتیزم درمانی، به افزایش اعتماد به نفس توجه می شود که این دو نکته در درمان لکنت زبان بسیار مهم هستند.
۳- در جریان هیپنوتیزم درمانی بر خلاف راه های دیگر با عدم تاکید بر روش ها و تمرین های تکلمی شدید، بیمار تحت تاثیر فشار بیزار کننده ای قرار نمی گیرد.
۴- در شرایط خلسه هیپنوتیزمی – حتی در پایان جلسه اول – بیمار خیلی بهتر از شروع جلسه صحبت می کند. به این ترتیب ضبط نوار صوتی در این شرایط و باز پخش آن پس از پایان جلسه، تاثیرات بسیار زیادی بر روی روحیه بیمار و امید او به درمان می گذارد.
۵- پس از چند جلسه درمانی، می توان به بیمار ” خود هیپنوتیزم “ را آموزش داد تا او خود در اوقات فراغت بتواند به درمان خودش کمک کند.
۶- با کمک تکنیک تلقینات بعد از هیپنوتیزمی می توان در شرایط خلسه هیپنوتیزمی به بیمار تلقین کرد که او بعدها و در شرایط هشیاری هم احساس آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و خیلی آرام و سلیس صحبت خواهد کرد.

نحوه انجام هیپنوتیزم درمانی برای درمان لکنت

در یک جلسه مقدماتی مشاوره، پزشک ضمن آشنایی با بیمار دارای لکنت زبان ، و گرفتن شرح حال ، به او و اطرافیانش این مطالب را یاد آور می شود:
هیپنوتیزم درمانی یک روش درمانی غیر دارویی و در متن پزشکی است و دارای اصالت علمی و قانونی است.
هیپنوتیزم درمانی  یا هیپنوتراپی یک روش درمانی پر قدرت و مطلقا بدون عارضه است.
– در طی دوره درمان – حتی از ماه اول – به تدریج آثار بهبودی در نحوه تکلم بیمار پیدا می شود. روش های آرامش بخش یا ریلکس کننده در کنار تکنیک های افزایش دهنده اعتماد به نفس، از همان جلسه اول موجب پیشرفت در درمان می شود.
– در ابتدا هر هفته یک جلسه هیپنوتیزم درمانی برای بیمار صورت می گیرد و به بیمار برای ادامه درمان، خود هیپنوتیزم آموزش داده می شود.و چند ماه بعد بیمار  یکبار دیگر به پزشک مراجعه می کند و به تدریج با کمک ” خود هیپنوتیزم ” ، بیمار ادامه درمان را به عهده می گیرد.
هیپنوتیزم درمانی یا هیپنو تراپی  مانند انواع دیگر روان درمانی برای رسیدن به یک نتیجه کامل و مستمر، ممکن است به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشد .

39 دیدگاه ها

  1. فرشته گفت:

    سلام.۲۱سالمه و دارای لکنتم از دوران مدرسه چیزی نمیگم ک خودتون بهتر میدونید.گفتار درمانی هم رفتم اولش درمان شدم ولی باز اومد سراغم…شاید چون درمانگرم کم تجربه بود و البته چندین جلسه رفتم شاید دوماهی میشد.پارسال از روش،طب سنتی پیش رفتم ک هزینه هاش خدا تومن بود خیلیم سخت کلی رژیم غذایی بود ک نخوریم و داروهاشم ک گیاهی بود بازم نتیجه نداد وهمچنان لکنت دارم دانشجو بودم ک سر هر کلاسی کلی استرس و ترس همراهم بود کالانه استاد ازم سوالی بپرسه. الانم بهداشت قبول شدم و باید برم دوره های اموزشی نرفته استرس دارم بخاطر لکنتم خواستگارامو رد میکنم و تو فکر تنهایی زندگی کردنم زودرنجم وگاهی خیلی زود عصبی میشم و ب جرات میگم ک اصلن دست خودن نیس خونوادم میگنم براثر تشنج در کودکی دچار لکنت شدم.روزی نیس ک ب حال خودم گریه نکنم و همیشه حس میکنم اطرفیان حس ترحم نسبت بهم دارن درحالی ک موقعیت اجتماعی ک من دارم اونا اصن ندارن .نمیدونم چکار کنم …

    • دكتر محمد جواد حریری گفت:

      سلام فرشته عزیز.
      از اینکه این ناراحتی ها برای شما پیش آمده متاسفم. نکته مهم در شرح حال شما این است که هرچند بعد از تشنج این لکنت زبان ایجاد شده است، اما این لکنت زبان بر اثر ایجاد ضایعه مغزی نیست چون در یک برهه ای با گفتار درمانی که در واقع آموزش نحوه حرف زدن به شیوه ای خاص است، بهبودی پیدا کرده اید.
      اضطرابهایی هم در کلاس و در مواجهه با افراد داشته و دارید که شاید فکر کنید چون لکنت زبان داشته اید ایجاد شده است در حالیکه بعضی از افراد هم که لکنت زبان ندارند این اضطرابها را در هنگامی که احساس میکنند باید حرفی بزنند دارند و نام این اختلال سوشال فوبیا است. این اختلال باعث تشدید لکنت زبان شما شده است.
      افسردگی ها و واگویه های منفی و همچنین گوشه گیری هم به باورهای منفی و تشدید لکنت زبان دامن میزند.
      در درمان لکنت زبان با هیپنوتیزم روی هر سه ی این موارد و سایر موارد دخیل در ایجاد لکنت زبان کار میکنم و حدود ۱۲ جلسه درمان نیاز دارید تا بهبودی پیدا کنید. برای تعیین وقت با تلفن های مطب تماس بگیرید.
      موفق باشید.

  2. امیر گفت:

    سلام.من ۶.۷ سالیه که تنهایی رو انتخاب کردم و به واسطه سنم تمام دوستام ازدواج کردن و دور و ورم کسی نیست،درمانگری به من گفتن باید شرایط محیطی خودت رو عوض کنی و تعامل بیشتری داشته باشم.گفتن این حرف آسونه.ولی منخ ۳۱ ساله نمیتونم برم‌تو خیابون دنبال دوست بگردم،افسردگی گرفتم.

    • دكتر محمد جواد حریری گفت:

      سلام امیرجان.
      افسردگی با هیپنوتیزم قابل درمان هست و شرطی میشوید که بتوانید در خودتان تغییراتی بدهید که تغییر خود باعث تغییر نگرش و رفتار میشود و باعث بهبود شرائط محیطی شما میشود . چون در صفحه لکنت زبان پیام گذاشته اید شاید لکنت زبان هم دارید که آنهم تکنیکهای هیپنوتیزمی برای درمان دارد و بهبودی پیدا میکنید.

  3. شادی گفت:

    سلام آقای دکتر.روزبخیر.من برادرم ۳۲ ساله و خواهرزاده ام ۸ ساله مشکل لکنت زبان دارن.و این مشکل ارثی هستش.چون در خانواده مادریم این اختلال وجود داره.برادرم هیچوقت دوره های درمانی برای لکنتش نرفته. و از ازدواج و حتی صحبت کردن با بقیه ترس شدید داره.حتی از دکتر رفتم هم ترس داره.خواهرزاده ام ولی دوره های درمانی رفته و هنوزم مشکل لکنت برطرف نشده.ما در شهرستان زندگی میکنیم.به نظر شما مشکل ارثی لکنت با هیپنوتیزم قابل حل هستش یا نه

    • سلام شادی جان.
      کمتر از ۱۲ سال را کار نمیکنم. موضوعی که درمورد برادرتان مطرح است این است که یکی از فاکتورهای موثر در بدتر شدن لکنت زبان که همان سوشیال فوبیا هست در ایشان شدید است. با درمان این مشکل بسیاری از مشکلات ایشان رفع میشود همچنین اختصاصا روی لکنت زبان هم کار میشود. حدود ۱۲ تا ۱۴ جلسه درمان نیاز دارند.
      موفق باشید.

  4. سی نا گفت:

    سلام اقای دکتر دانشجو هستم و در برخی مسائل ها بخاطر لکنت زبان خجالت میکشم و عقب میمونم از زندگیم کمکم کنین

  5. محمدعلی گفت:

    سلام لطف شماره تلفن و ادررس روبفرمایید تا مشرف شیم خدمتتون

    • سلام محمد علی جان
      شماره مطب ۰۲۱۴۴۲۹۵۵۹۶ هست بین ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب (۲۰) بجز روزهای تعطیل تماس بگیرید و آدرس تهران – ضلع شمالی فلکه اول صادقیه ، خیابان گلناز دهم پلاک ۱۱ . لطفا مراجعه حتما با تعیین وقت قبلی انجام شود. متشکرم

  6. محمدعلی گفت:

    سلام استاد گرامی فقط شما بخیر
    منم لکنت زبان دارم ….مدتی زیاد و مدتی خیلی کم…خواستم ادرستونو و شماره تماس ر لطف کنید تا خدمتتون برسیم

  7. میلاد گفت:

    سلام آقای دکتر،
    من ب هر چی که فک کنم زبونم میگیره به نظر شما با هیپنوتیزم خوب میشه؟

  8. یونس گفت:

    به نظر من آرام صحبت کردن بهترین درمان لکنت هستش.درواقع از اینکه ارام صحلت کردن شما باعث شود حوصله کسی سر برود یا نرود مهم نیست و نباید اعتنا کنید.من خودم با این روش تقریبا ۹۵ درصد لکنتم رو حل کردم.روش دیگه حبس نفس هستش سعی کنین در روز ۱۵ دقیقه به مدت ۳۰ ثانیه نفس خود را حبس کرده و رها کنین.اینها تجربیات من بوده اند.موفق باشید.

  9. لیدا گفت:

    با سلام
    من ۲۸ ساله هستم از بچگی لکنت داشتم -با هیبنوتیزم مشکل من برطرف میشه؟؟؟؟من دوره های گفتار درمانی زیادی رفتم اما اثربخش نبود

  10. شادي گفت:

    سلام آقای حریری
    امیدوارم موفق باشید، شادی هستم ۲۴ ساله با سابقه لکنت ارثی، مادرم و یکی از برادرهامم لکنت دارن، میخواستم بدونم لکنت از نوع ارثی با روش هیپنوتیزم کاملا قابل درمان؟ اگه دوره درمان طولانیه، حدودا چه مدت طول میکشه؟
    اونایی که لکنت دارن و به این روش رو آوردن واقعا خسته ان، پس خواهشا واقعا کسایی با لکنت ارثی با این روش درمان شدن؟
    ممنونم ازتون بابت وقتی که میزارید.

  11. سینا گفت:

    سینا هستم از بناب،میخواستم بگم از شما ممنونم خیلی بهتر شدم

  12. عسل گفت:

    من عسل هستم ١٣ ساله… کلاس هشتم هستم و از ٧-٨ سالگى نکلت زبان گرفتم و همیشه ناراحت میشدم وقتى صحبت میکردم دلشون میسوخت واقعا سخت بود مخصوصا از رویه درس خواندن و امتحان شفایى الانم همینطور …خجالت میکشم فکر میکنم هیچوقت موفق نمیشم…واقعا سخته وقتى هى میگن چرا باز میگیرى؟ 🙁 دکتر من که ١٣ سالمه واقعا هیپنوتیزم تاثیر داره؟ میترسم…میترسم هیچوقت خوب نشم…از همچى عقب بمونمو منو مسخره کنن 🙁 ازتون کمک میخوام همین… 🙁

    • سلام عسل جان.
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند ، ترس دوران کودکی وجود دارد و همچنین در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم و افراد بسیاری خوب شده اند. موفق باشید.

  13. علی گفت:

    سلام آقای دکتر، من ۲۵ سال دارم مشکل لکنت زبان دارم البته تا ۲سال قبل خیلی خفیف بود ولی جدیدا شدیدتر شده، میخواستم ببینم کسی هست که از این راه نتیجه بگیره؟ و اینکه مدت درمان چگونه است؟چون من از شهرستان هستم بخاطر همین.

    • سلام علی جان.
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند ، ترس دوران کودکی وجود دارد و همچنین در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم و افراد بسیاری خوب شده اند. این موضوع بستگی بسیار زیادی به همکاری شما و به میزان هیپنوتیزم پذیری شما و شدت مشکل شما دارد. افرادی کاملا بهبود یافته اند تعدادی هم بهتر از قبل شده اند و هر دوی این گروه، افراد دیگری را به مرکز من هدایت کرده اند که یا لکنت داشته اند یا مشکل دیگری داشته اند که با هیپنوتیزم قابل درمان بوده است، و افرادی هم درمان را نیمه کاره رها کرده اند. موفق باشید.

  14. حامد گفت:

    باسلام به اقای دکتر.
    من ۱۷سال دارم سوم دبیرستان.من تا سن ۵سالگی به خوبی صحبت میکردم.اما بعدا کمکم در حرف زدن دچار لکنت شدم.دلیلشم نمی دونم.خیلیم دنبال درمانش شدم اما جواب خوبی نکرفتم.همین لکنت هم مانع پیشرفت من تو تحصیلم میشه.با توجه به این که رشته دریا نوردی میخونم که هم میخونم باید زبان فول داشته باشم ولی دچار مشکل هستم.لطفا یه راهی برای بهبود نشنم بدهید

    • سلام حامد عزیز
      در مورد اختلال لکنت عوامل مختلفی چون ترس اولیه ، اضطراب ، اعتماد به نفس مخدوش ، اجتنابها ، عادات و نحوه بیان هجایاو… نقش دارد . در تکنیکهای هیپنوتیزمی که در اختلال لکنت بکار می برم به این موارد رسیدگی می شود و با انجام تمرینات خود هیپنوتیزمی که فرد پس از آموزشهای لازم انجام خواهد داد شرایط جدید در ذهن او شرطی سازی میگرددو درمان به این صورت انجام می شود. اینکه آیا درمان قطعی صورت بگیرد به همکاری خود فرد در طول درمان نیز بستگی دارد. افراد زیادی دارای این اختلال مراجعه کرده اند و انها که درمان را تکمیل نموده اند ، نتایج بسیار خوبی نیز گرفته اند. موفق و موید باشید.

  15. amin گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر حریری
    من از خدمتتان دو سوال داشتم که در تاریخ ۹۳/۴/۸ مطرح کردم ولی هنوز جواب ندادید اگه لطف کنید جواب بدید ممنون میشم.
    ۱-بنده ۳۰ سال دارم و از کودکی لکنت داشتم و به مرور زمان احساس می کنم زیادتر شده ولی در جایی که کسی نیست ، وقتی صحبت می کنم هیچ مشکلی ندارم ، می خواستم ببینم چند درصد درمان جواب می دهد. کامل یا نه
    ۲-می خواستم ببینم در حالت هیبنوتیزم بیدار از کجا می توان فهمید که هیبنوتیزم شدیم یا خیر
    با تشکر فراوان از وقتی که برای ما میزارید

  16. امین گفت:

    با سلام خدمت شما آقای دکتر
    من به دلیل مشکل در شنوایی که در حال حاظر با گرفتن سمعک حل شده بعضی از حروف را به طور ناقص ادا میکنم و در صحبت کردنم مقداری اختلال وجود دارد
    سوالم از جناب عالی اینست که آیا به روش هیپنوتیزم امیدی به بهبودی هست
    با تشکر

  17. amin گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر حریری
    من از خدمتتان دو سوال داشتم
    ۱-بنده ۳۰ سال دارم و از کودکی لکنت داشتم و به مرور زمان احساس می کنم زیادتر شده ولی در جایی که کسی نیست ، وقتی صحبت می کنم هیچ مشکلی ندارم ، می خواستم ببینم چند درصد درمان جواب می دهد. کامل یا نه
    ۲-می خواستم ببینم در حالت هیبنوتیزم بیدار از کجا می توان فهمید که هیبنوتیزم شدیم یا خیر
    با تشکر فراوان از وقتی که برای ما میزارید

    • سلام امین جان.
      میزان بهبودی از یک طرف بسته به شرح حال دقیقی که میدهید و تمریناتی که باید انجام دهید است ، و تنها از یک طرف بسته به درمانگر است . زمانیکه تشریف می آورید برای درمان، می بینید که من تکنیکها را برای شما با کمال دقت و حوصله و طبق استانداردها انجام می دهم. گاهی افرادی که زمینه ارثی هم دارند دیرتر درمان میشوند. افرادی هم که افسردگی قابل توجهی هم دارند و یا به درمان هیپنوتیزمی عقیده ندارند و در واقع عناد دارند هم دیرتر درمان میشوند.
      سوال دوم سوال جالبی است ؛ در واقع عقیده دانشمندان هیپنوتیزم علمی بر این است که ۹۰ درصد افراد ۹۰ درصد مواقع در هیپنوتیزم هستند ، در واقع پیدا کنید چه کسی چه زمانی هیپنوتیزم نیست ! یعنی زمانی که شما محو دیدن یک فیلم یا خواندن یک کتاب هستید و از محیط اطراف به هر درجه ای منفک هستید ، هیپنوتیزم آن فیلم یا آن کتاب هستید ، زمانی که با خودتان یک موضوع را حلاجی میکنید هیپنوتیزم آن موضوع هستید، گاه انگار اصلا آن موضوع را می بینید ؛ افرادی که مرتب با خودشان واگویه های منفی دارند و با آن واگویه ها حال خودشان را بدتر میکنند و ناامیدتر می شوند هیپنوتیزم آن افکار خودآیند منفی و در واقع هیپنوتیزم بیماری افسردگی خود یا بیماری کمبود اعتماد به نفس خود یا بیماری روان تنی خود هستند. هر فکری که میکنید مجذوب و هیپنوتیزم آن فکر هستید منتها چون یک فرد حرفه ای در زمینه هیپنوتیزم و شناخت افکار نیستید این افکار با خطاهای شناختی متعدد و بزرگنمایی های نادرست کوچک نمایی های نادرست و تعمیم های نادرست و غیره مخلوط میشود و مشکل ساز می شود، در حین دیدن فیلم یا خواندن کتاب عقاید نادرست نویسنده و یا سازنده فیلم در ضمیر ناخودآگاه شما میرود و شما( فورا یا پس از مدتی ) بر طبق نظر آن نویسنده فکر و سپس ( فورا یا پس از مدتی ) رفتار میکنید یا تعارضی در شما ایجاد میشود . اما در هر صورت در جلسه درمان با هیپنوتیزم بیدار، حالتهایی را تجربه میکنید که متوجه می شوید این حالت با حالتهای معمولیتان فرق دارد .
      موفق باشید.

  18. مبینا گفت:

    سلام
    ۳سال قبل داداشم یه خواب دید
    صبح که بیدار شد با لکنت صحبت می کرد
    دکترا گفتن که تو خواب تشنج کرده ما متوجه نشدیم چند جلسه هم گفتار درمانی بردیم
    ولی نتیجه ای نگرفتیم
    پیش دکتر روانشناسی هم رفتیم این دارو mollers و قطره هالوپریدول رو تجویز کرد
    متاسفانه نتیجه ای نگرفتیم ضمنا داداشم کلاس اول ابتدایی هست
    تو خوندن کلمات و شعر هیچ مشکلی نداره فقط در حرف زدن لکنت میگیرد با توجه با اینکه ایشون ۸ سالشه و سه سال لکنت داره امیدی به درمانش هست یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    متشکرم

    • سلام مبینا ی عزیز.
      احتمالا روانپزشک بوده اند که اجازه تجویز دارو داشته اند . آیا برای “تشنج احتمالی” نوار مغزی گرفته اند یا نه ؟ که ببینیم ایشان صرع دارند یا نه. لکنتی که بر اثر استرس شدید ایجاد شده باشد با رفع “کامل و صحیح” تمام آثار آن استرس قابل درمان است . در ضمن من در محدوده سنی ۱۲ تا ۶۵ سال کار میکنم ، مگر اینکه او همکاری خیلی خوبی داشته باشد . موفق باشید.

  19. الهام گفت:

    سلام آقای دکتر من خیلی خجالتی هستم وقتی میخوام صحبت کنم تپش قلب میگیرم و صدام میلرزه اعتماد به نفسم پایینه ناامید شدم فکر میکنم درست نشه و تا آخر عمرم بابت همین قضیه فراری باشم از جمع و تو هیچ زمینه ای موفق نشم و رنج بکشم چیکار کنم کمکم میکنید؟؟؟خیلی درد بزرگیه که به کسی هم نمیشه گفت مطمئن هستم که ریشه در کودکیم هم حتی داره

    • مجید گفت:

      سلام دوست عزیز.من هم مشکل لکنت دارم هم خجالتی هستم هم تپش قلب میگیرم مواقع صحبت کردن،زود هم سرخ میشم!
      فقط خودت باید بخوای…من اوایل خیلی سختم بود.ولی همت کردم تا حدی خودمو روان کردم!توهم میتونی…گوشه نشینی و مخفی کردن لکنت باعث تشدید اون میشه!به درک که خندیدند!سطح فکرشون همینه..تو اهمیت نده!فقط ادامه بده…تو میتونی..چون منم تونستم..به امید موفقیت دوست عزیز

  20. SHAYAN گفت:

    نمیتونم با رفیقم خوب صحبت کنم یا با استادم هم همین حالت رو دارم کمکم کنید

  21. SHAYAN گفت:

    من مشکل لکنت دارم کمکم کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.