ترک سیگار و قلیان با هیپنوتیزم
۱۳۹۲-۰۶-۱۰
چگونه در حل مسائل مهارت پیدا کنیم؟
۱۳۹۲-۰۶-۱۰
Show all

درمان بی خوابی

درمان بی خوابی

درمان بی خوابی ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریریدرمان بی خوابی

برای اینکه به درمان بی خوابی برسیم ابتدا باید تعریفی از بی خوابی داشته باشیم. بی خوابی چیست؟ بی خوابی عبارت است از اشکال در شروع یا دوام خواب که ممکن است مداوم یا گذرا باشد.

بی خوابی کوتاه مدت معمولاً با اضطراب یا انتظار یک تجربه اضطراب انگیز مانند امتحان همراه است . در برخی افراد این نوع بی خوابی گذرا ممکن است با واکنش سوگ، فقدان عزیزان یا تقریباً هر تغییر یا استرس زندگی مربوط باشد. این حالت معمولاً نیاز به درمان اختصاصی ندارد و اگر با استفاده از داروهای خواب آور باشد، درمان دارویی کوتاه مدت خواهد بود. بی خوابی مداوم  در گروه نسبتاً شایعتری نسبت به   اختلالات را تشکیل می دهند که در آنها مشکل عمده نه در تداوم خواب بلکه در خواب رفتن آنهاست  . افراد دچار بی خوابی، ممکن است خودشان  اضطراب منجر به بی خوابی را احساس نکنند اما آن را از طریق فیزیولوژیک تخلیه نمایند. ممکن است شکایت عمده آنها از احساسات ترس آلود و افکار اتوماتیک باشد که مانع از به خواب رفتن آنها می شود. گاهی اوقات  بیمار اظهار می دارد که بی خوابیش در هنگام تعطیلات برطرف می شود و هنگام استرس در محل کار یا خانه تشدید می شود.

روی هم رفته بی خوابی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. اصطلاح بی خوابی اولیه حاکی از آن است که بی خوابی ارتباطی با اختلالات طبی یا جسمانی شناخته شده دیگری ندارد. بی خوابی ثانویه در مواردی بکار می رود که بی خوابی ناشی از اختلالات طبی یا جسمانی یا بیماری های روان تنی دیگر مانند درد، افسردگی، اضطراب و وابستگی یا قطع مواد دارویی باشد.
مشخصه بی خوابی اولیه اغلب عبارت است از دشواری در خواب رفتن و بیدارشدن های مکرر یا عدم احساس راحتی پس از بیدارشدن از خواب که حداقل به مدت یک ماه به طول کشیده باشد . این بیماران عموماً جهت  دستیابی به خواب کافی اشتغال ذهنی دارند. هر چه بیمار بیشتر سعی می کند بخوابد، احساس ناکامی و ناراحتیش افزایش می یابد و خواب رفتنش دشوارتر می شود.

 بی خوابی ناشی از اختلالات طبی:

۱- دشواری در خواب رفتن به دلیل هر گونه اختلال دردناک یا ناراحت کننده و ضایعات دستگاه عصبی مرکزی

 ۲- دشواری در دوام خواب به دلایل زیر است :  سندرم های وقفه تنفسی هنگام خواب، خروپف در خواب میوکلونوس شبانه و نشانگان پاهای بیقرار، عوامل مربوط به رژیم غذایی، رویدادهای دوره ای، تأثیرات مستقیم مواد، تأثیرات ترک مواد، بیماری های غددی یا متابولیک، بیماری های عفونی و نئوپلاستیک ( سرطانی ) یا سایر بیماری ها، اختلالات دردناک یا ناراحت کننده، ضایعات یا بیماری های ساقه مغز یا هیپوتالاموس، سن بالا

بی خوابی ناشی از اختلالات روانی یا محیطی:

اضطراب، تغییرات محیطی، اختلال ریتم شبانه روزی خواب، افسردگی، اختلالات استرس پس آسیبی (PTSD)، اسکیزوفرنی .

بی خوابی می تواند یکی ازعوارض ناشی از عصبانیت، افسردگی یا استرس باشد و یا در اثر برخی داروها ایجاد شود. یکی دیگر از اختلالات خواب که منجر به بی خوابی می شود، آپنه ی خواب است. لغت یونانی   ” اپنیا ” به معنای ” بدون تنفس ” است، که این بیماری ۳ نوع است:

۱٫        مسدود کننده

۲٫        مرکزی                                                

۳٫        مختلط

نوع مسدود کننده رایج ترین نوع آن به شمار می رود. در هر ۳ نوع این بیماری، بیمار در حین خواب دچار بریدگی و قطع تنفس می شود. گاهی صدها مرتبه در طول خواب این اتفاق رخ می دهد و حتی یک دقیقه نیز طول می کشد.

اپنیای مسدود کننده در اثر مسدود شدن راه های عبور هوا ایجاد  می شود که در این حالت بافت نرم انتهای گلو به عقب می رود  و راه های عبور هوا را در حین خواب مسدود می کند.

اما در نوع مرکزی، راه عبور هوا مسدود نمی شود، بلکه مغز قادر نیست سیگنال هایی برای تنفس به ماهیچه ها بفرستد .

نوع سوم یا مختلط ، ترکیبی از هر دو است. افراد در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری سبب ابتلا به افزایش فشار خون، بیماری قلبی، مشکلات حافظه، افزایش وزن، عدم بارداری و سردرد می شود. افراد مبتلا به ” اپنیا ” در خواب زیاد خرخر می کنند و صدای خرخر کردن گاهی به اوج می رسد. البته این حالت در افراد چاق میانسال بیشتر دیده می شود.

 دکتر محمد جواد حریری ، پزشک و هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر ) 

مطالب مرتبط

اختلال خواب اعظم خانم

درمان بی خوابی  

10 دیدگاه ها

  1. النا گفت:

    با سلام. بنده بیشتر از دو ماه است که دچار اختلال خواب شده ام. شروع آن به این صورت بود که ابتدا یکی دو شب نتونستم بخوابم بعد از آن همش استرس دارم که نکنه خوابم نبره و کل روز این فکر اذیتم می کنه. بعد طول شب هم چن بار بخاطر اینکه نوزاد دارم بایستی بیدار بشم. در کل نسبت به خواب خیلی حساس شدم وقتی که می خواد خوابم ببره مغزم یه پیغام میده که داره خوابت میبره و دوباره از خواب بیدار میشم. کلا نسبت به مسئله به خواب رفتن مغزم هشیار شده و مقاومت می کنه. آیا این با هیپنوتیزم قابل درمان است؟

  2. فاطمه گفت:

    با سلام خدمت اقای دکتر
    من مدت ۶ الا ۷ ماهه شب ها اصلا خواب ندارم ی مدت قرض آلپرزولام .۵ میخوردم خانواده گفتن زیاد خوردنش هم به مدت طولانی عادت میاره ولش کردم با هیپنوتیزم میشه درمان کرد در ضمن من مسگلاتی مثل ترس از تاریکی و از اینکه شب ها توی اتاقم تنها باشم

  3. محمدامین گفت:

    سلام استاد گرامی
    بنده چن سالی هست که با بی خوابی دسته و پنجه نرم میکنم و خلاصه کنم دارم درس میخونم هیچ راه و پله برای موفقیت پیدا نمیکنم !!! با توضیحاتی ک دادم ایا میتوانید بدون قرص و روش های مانند هیپنوتیزم مرا درمان کنید؟؟ بنده مبخو اهم وکیل بشوم اما بنظرم ن حافظه و ن قدرت و نه انگیزه قبولی در این ازمون رو دارم آیا میتوانید کمکم کنید ؟

    • سلام محمد امین عزیز
      درصد زیادی از بی خوابی ها با هیپنوتراپی ( هیپنوتیزم درمانی ) قابل درمان هستند . بی خوابی مزمن در کوتاه مدت و بی‌خوابی شدید پس از آن اغلب از نشانه‌های افسردگی است.
      محققان هشدار می دهند مصرف منظم داروهای بیخوابی و اضطراب موسوم به «بنزودیازپین ها» با افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر مرتبط است. این گروه از داروها معمولا برای درمان مشکلات خواب مورد استفاده واقع می شوند اما کارآمدی و تاثیرشان در مدت چند هفته یا چند ماه از بین می رود، و عوارض جانبی آن با استفاده طولانی مدت باقی می مانند. دلیل بسیاری از بیماری ها مثل بیماری فشار خون، سکته یا مرض قند، ریشه در اختلالات خواب دارد. توجه به این موضوع که بی خوابی خودش مشکلی است که نیاز به درمان مستقل دارد و صرفا عوارض بیماری های دیگر محسوب نمیشود ودر صورت درمان این اختلال از بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون یا سکته قلبی می توان پیشگیری کرد و درمان آنها را از طریق درمان علت آنها، یعنی اختلال خواب صورت داد. مهم ترین نکته در درمان بیخوابی این است که نباید برای درمان بی خوابی قرص بی خوابی خورد. متاسفانه مردم در بسیاری موارد در صورت بروز بی خوابی به صورت سر خود به قرص خواب روی می آورند که این کار مشکل را تشدید می کند. بی خوابی از طریق هیپنوتیزم درمانی با راهکارهای درمانی من با ۵ تا ۶ جلسه قابل درمان است. موفق و سلامت باشید.

  4. وحید گفت:

    باسلام خدمت آقای دکتر حریری
    بنده حدودا یک سال است که به بی خوابی مزمن مبتلا شده ام چندین مرتبه قرص مصرف کرده ام اما بعد ترک قرص دوباره بی خوابی به سراغم می آید.الان به صورتی است که اگر در همان دقایق اول خستگی نتوانم به خواب بروم دیگر نمی توانم بخوابم.آیا راهی برای درمان هست؟

    • سلام وحید جان.
      در مورد بی خوابی اضطرابهای پنهان و آشکار نقش زیادی دارند، مشغله های فکری نقش زیادی دارد، آموزش یک حرکت شزطی شده جدید نقش زیادی دارد، نحوه خوابیدن و عادات قبل از خواب هم نقش دارند. بایدشما را ببینم و برایتان پلن درمانی طراحی کنم. موفق باشید.

  5. علي گفت:

    سلام دکتر.
    من از بی خوابی،استرس،اضطراب و لرزش دست رنج می برم.آیا شما درمانی برای من دارید؟؟و اینکه در صورت درمان شدن یا نشدن اثرات منفی به همراه دارد یا خیر؟
    با تشکر

    • سلام علی جان.
      البته که اگر این بیخوابی ها و اضطراب ها درمان نشود اثرات منفی دارد ! و درمان شدن یعنی رفتن به سمت بهبودی و دفع اثرات منفی ! شاید منظورتان این بوده که ایا درمانهای هیپنوتیزمی من اثر منفی دارد یا خیر که طبعا چون در این همه سال اترات منفی وجود نداشته است به اتکای لطف الهی و تجربه ای که دارم میگویم خیر اثرات منفی ندارد. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.