هیپنوتیزم درمانی یا هیپنوتراپی
۱۳۹۲-۰۱-۲۴
مهارت نه گفتن هیپنوتیزم بیدار دکتر حریری
مهارت نه گفتن
۱۳۹۲-۰۱-۲۴
Show all

دردهائی که با استرس ارتباط دارند

دردها ئی که با استرس ارتباط دارند

دردهایی که با استرس ارتباط دارند. ]یپنوتیزم بیدار - دکتر حریریاگر به علل پیدایش دردها و ناراحتیهای عضلانی توجه و تعمق کنیم ، متوجه می شویم که چگونه هیجانات و تالمات روحی موجبات پیدایش دردهای عضلانی را فراهم می سازند .

بیماری یک مفصل یا استخوان می تواند بر اثر تنش یا انقباض در برخی عضلات قسمتهای دیگر به وجود بیاید . در این حالت درد در قسمتی از عضلات به این علت پدید می آید که از قسمتهای آسیب دیده با ایجاد بی حرکتی دفاع و حفاظت شود . ناراحتیهای هیجانی در بسیاری از موارد علت اصلی پیدایش بیماری است و ما در این قسمتها با وضوح کامل شواهد آنرا به شکل انقباض عضلانی مشاهده می کنیم . این پدیده را بیشتر در جلوی سر ، فک ، گردن ، دستها و قسمت های پایین ستون فقرات مشاهده می کنیم . در مورد نظریات کارشناسانه در باره حالاتی که تنشهای سایکوسوماتیک گفته می شوند ، مطالب جالبی وجود دارد . دکتر موریس پاسوناژ که یک متخصص برجسته بیماریهای عصبی ( نورولوژی ) است در تالیف خویش با عنوان تعالیمی در زمینه ریلاکس شدن وضعیتی چنین می نویسد : ” هر گاه فردی عصبانی یا تحت تنشهای روانی باشد ، این حالت بر بیشتر عضلات او اثر می گذارد . در این صورت هر زمان که فرد تصمیم بگیرد به کارهای جسمی و فعالیتهای عضلانی روی آورد در بیشتر عضلات او نوعی حالت تنش و انقباض به وجود می آید . در این شرایط یا او خود را قادر به انجام کارهای مورد نظر ندانسته یا دامنه فعالیت خود را بسیار محدود می یابد . دکتر پارسوناژ توصیه می کند که در صورت وجود سندرمهای تنشی سایکوسوماتیک ، این حالت با فیزیوتراپی و درمانهای ریلاکس کننده تحت درمان قرار بگیرد . “

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی انواع مختلف دارند که در همه آنها سردرد همراه با انقباض و سفتی برخی از عضلات است . درد ممکن است که از گردن شروع شده و از آنجا به پشت سر گسترش پیدا کند . در برخی از موارد بیمار احساس می کند که گوئی وزنه ای در راس جمجمه قرار گرفته است . در بعضی از موارد درد در بالای چشمها احساس می شود یا بیمار احساس می کند که رشته های بسیار محکمی بر گرد سرش پیچیده شده و یا سر را به دیواری فشار می دهند .دکتر د. کوکس ، دکتر ا. فروندلیش و دکتر ر. مایر در دانشگاه لوئیزویل د در کلینیک  روان شناسی بالینی به صورتهای مختلف اثر ریلاکس شدن عضلانی را در درمان سردردهای بسیار شدید تنشی مورد تجربه قرارداده اند و در تمام موارد با موفقیت مواجه شدند . در یک گروه در طی دو جلسه به بیماران مبتلا به سردرد این مهارت آموخته شد که به کمک تلقینات لفظی خودشان به خودشان ریلکس شدن پیشرونده را به وجود بیاورند . این افراد پس از پیدایش سردرد ، به سرعت خود را در حالت ریلکس شدن قرار می دادند و سر درد آنان متوقف می شد . اعضای گروه دوم به کمک ماشینهای بیوفیدبک به این مهارت می رسیدند که عضلات منقبض شده خود را در وضعیت آرامش قرار دهند . این حالت ، یعنی انقباض در عضلات ، در این افراد با صدای زنگهای منفرد نشان داده می شد و پس از پیدایش آرامش این صداها از بین می رفتند . در این افراد بتدریج این مهارت و قابلیت بوجود آمد که با سرعت بیشتری خود را ریلکس کنند . گروه سوم از طریق شنیدن یک نوار صوتی که ریلکس شدن پیشرونده را آموزش می داد ، به این قابلیت یا مهارت می رسیدند . در گروه شاهد از طریق پر کردن یک جدول ، نوعی اشتغال ذهنی و جسمی به وجود می آمد .

در این شرایط از بیماران خواسته شد که به صورت روزانه تعداد و شدت سردردهای خود را اندازه گیری کنند . در ضمن میزان تلقین پذیری این افراد هم اندازه گیری شده بود تا نقش آن در درمان مشخص شود . هرچند در گروه شاهد تا حدود کمی آثار درمانی پدید آمد ، ولی بهترین نتایج درمانی در آنهائی دیده شد که مهارت یا قابلیت ریلکس شدن را به صورت یک آموزش عملی فرا گرفته بودند . میزان موفقیت در درمان سردردهای تنشی بین کسانی که ریلکس شدن پیشرونده را با آموزشهای لفظی یاد گرفته بودند و افرادی که این مهارت را به کمک ماشینهای پیچیده و گرانقیمت بیوفیدبک فرا گرفته بودند ، برابر و مشابه بود .

بیماریهای سایکوسوماتیک

استفاده از تکنیکهای ریلکس شدن پیشرونده و ریلکسیشن  سبب پیشگیری از بروز بسیاری از موارد بیماریهای سایکوسوماتیک یا روانی – تنایی می شود . در برخی از موارد هم که این بیماریها پیدا شده اند ، به کمک این روشها معالجه شده یا از پیشرفت آنها جلو گیری شده است . فهرست بیماریهای سایکوسوماتیک بسیار طولانی است . برخی از موارد شایع آنها عبارتند از : آسم ، اختلالات قاعدگی بویژه قاعدگی دردناک ، افزایش فشار خون ، لکنت زبان ، سردردهای تنشی و بسیاری از بیماریهای دیگر. هر چند ریلکس شدن و انجام ریلکسیشن در درمان و توقف سیر بسیاری از موارد این بیماریها موثر است ، با این وجود در مواردی که مقدور باشد ، باید ریشه تنشهای روانی موجود را کشف کرد و در راستای درمان آنها کوشید .

فشار خون و بیماریهای قلبی

بسیاری از دانشمندان معتقدند که فشار خون ” یک بیماری دوران تمدن ” است و هر چه سرعت و فشار زندگی روزمره بیشتر شود ، بر شیوع و فراوانی آن افزوده می گردد . این بیماری بویژه در شرایطی به وجود می آید که فرد زیاد عصبانی شود یا در محیطی پرورش پیدا کند که مملو از استرس و اضطراب باشد.

استرس به صورت مستقیم موجبات افزایش فشار خون شریانی را فراهم می سازد و در پی آن ، این فشار خون حاصله از اضطراب و تنش بر روی قلب اثر می گذارد . در بین مردم این مثال رایج است که ” دل فلانی شکست ” این تنها یک تعبیر لفظی نیست بلکه از یک تغییر و تحول مرضی قلبی – عروقی هم خبر می دهد . تحقیقات انجام شده در موسسه روابط انسانی تاویستوک نشان می دهند که به صورت واضح غم و اضطراب موجب مرگ زود رس بسیاری از انسانها می شود . بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که مهمترین علت پیدایش سکته های قلبی به نوع رژیم غذائی مربوط می شود و سطح کلسترول در سرم خون در این زمینه مهمترین عامل موثر است . اگر در رژیم غذائی چربی های اشباع شده یا حیوانی کم و میزان کلسترول مواد غذائی پائین باشد ، احتمال پیدایش سکته های قلبی هم کمتر می شود . با این وجود در برخی از ممالک با اینک میزان کلسترول مواد غذایی زیاد است ، سکته های قلبی اندک است . به نظر می آید که در این کشور ها ورزش روزانه مردم مانع بسته شدن شریانها بویژه عروق قلبی می شود . در همه این کشورها پژوهشگران بر این باورند که اگر افراد جامعه شاد و ریلکس باشند ، شیوع و بروز بیماریهای قلبی – عروقی در میان آنها کاهش زیادی پیدا می کند .

برخی از محققان معتقدند که بین استرس و میزان کلسترول در خون رابطه مستقیمی وجود دارد ، به این معنی که در افرادی که در شرایط پر تنش به سر می برند ، میزان کلسترول خون افزایش پیدا می کند . با توجه به این نکته افرادی که در شرایط پر استرس زندگی می کنند ، احتمال بیشتری دارد که به بیماری های قلبی دچار شوند .

اگر به مجموعه عوامل نگاه کنیم ، متوجه می شویم که بهترین راه برای جلو گیری از بیماریهای قلبی – عروقی مراعات رژیم غذائی ( کم کردن مصرف چربیهای اشباع شده ) ، افزایش فعالیت جسمی و زندگی در شرایط پر از آرامش و نشاط است .

دکترمحمد جواد حریری ، پزشک و هیپنوتراپ ( هیپنوتیزم درمان گر )  استادهیپنوتیزم  بیدار بالینی ایران

17 دیدگاه ها

  1. بهنوش گفت:

    سلام آقای دکتر من دچار یبوست بسیار شدید عملکردی هستم یعنی هنگام دفع ب جای شل شدن وریلکس شدن عضلات کف لگن ،عضلات صفت و منقبض میشن ،من ب کمک هیپنوتیم درمان میشم؟ممنون میشم پاسخ بدین

  2. زری گفت:

    سلام
    خسته نباشید دکتر حریری
    من ۱۹ سالمه میخواستم بدونم مشکلای زیادی توی زندگیم داشتم استرس و اضطرابم فوق العاده زیاده
    توی جو متشنجی زندگی میکنم
    خیلی هم نسبت به بقیه بدبینم
    گذشته هم مرتکب خیلی از خطا ها شدم
    حالا ناخوداگاه میاد توی ذهنم و ترس از فاش شدنش دارم.میخوام که فراموشش کنم
    میخواستم بدونم با هیپنوتیزم میشه از این وضعیت در بیامو خاطرات گذشتمو فراموش کنم؟؟؟
    مرسی

  3. شیدا رضایی گفت:

    سلام اقای دکتر
    خانمی هستم ۲۷ ساله مدت ۲۰ روز است که بر اثر تصادف دچار اختلالات پانیک شدم و در حال حاضر از الپرازولام و اسنترا استفاده میکنم اما هیچ بهبودی احساس نکردم و هر روز ۴ یا ۵ بار دچار حمله میشم اقای دکتر میترسم زندگیم با همسرم به خاطر این مشکل از هم بپاشه تو رو خدا بگید چه کار کنم طول درمان این بیماری چقدره وایا من خوب میشم اخه شنیدم که بعضی ها الان ۱۰ ساله که به این بیماری مبتلا هستن تو رو خدا جوابم رو بدید از شما ممنونم

    • سلام شیدا خانم عزیز.
      خوشبختانه با تکنیکهایی که من بکار میبرم پانیک با حدود ۸ جلسه درمانی بهبود می یابد . من مراجعان زیادی دارم که سالها پانیک داشته اند و در نهایت با مراجعه به من با هیپنوتیزم توانسته ام بحمدالله آنها را درمان کنم . با مدیر دفتر من خانم صادقی به شماره ۰۹۱۲۳۹۸۹۵۸۷ جهت تعیین وقت تماس بگیرید . موفق باشید.

  4. باران گفت:

    سلام اقای دکتر من به هیپنوتیزم وهیپنوتیزم شدن علاقه دارم ومشکلاتی دارم که امیدوارم با هیپنوتیزم رفع شود میخواستم ببینم چطور باید نوبت بگیرم وهزینه هرنوبت هیپنوتیزم شدم چقدراست؟باتشکر

  5. نگين گفت:

    سلام آقای دکتر حریری
    مدتی است دچار معده درد هستم . با آزمایشاتی که داده ام مشخص شد مشکلم عصبی است و باید استرس و اضطرابم را کم کنم چون این دو باعث تحریک ان می شود آیا با هیپنوتیزم قابل درمان است ؟ ممنون از اینکه پاسخ می دهید .

    • سلام نگین خانم
      شما به احتمال زیاد دچار کولیت یا روده تحریک پذیر هستید . این بیماری در خانم های جوان بیشتر دیده می شود و اغلب اوقات با زمینه های استرسی همراه است . از علائم آن می توان به نفخ ، اسهال یا یبوست متناوب اشاره کرد . حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند. این افراد معمولاً اسهال شبانه ندارند یعنی اینطور نیست که نیمه شب از خواب بلند شوند و اجابت مزاج داشته باشند . گاهی هم حتی مدفوع شان تکه تکه می اید و حالت بلغم دارد . اولین اقدام درمانی برای این افرادبر طرف کردن زمینه های روحی و روانی و اختلالات شخصیتی و عصبی است . این افراد باید بیاموزند که چگونه استرس خود را مدیریت نمایندو خود را با شرایط وفق دهند . در مرحله دوم باید بررسی شود آیا کمبود لاکتاز دارید یا خیر زیرا خیلی از اوقات افراد مبتلا به روده تحریک پذیر در پرزهای روده شان دچار کمبود آنزیم لاکتاز هستند . این آنزیم برای شکستن قندی بنام لاکتوز مورد نیاز است . لاکتوز در شیر و فراورده های لبنی به فور وجود دارد به همین دلیل وقتی این افراد مواد لبنی مصرف می کنند دچار نفخ و اسهال می شوند . برای کاهش علائم بیماری پیشنهاد می شود از مصرف خوراکی های حاوی رافینوز مانند بنشن ، نخود ، لوبیا ، باقلا، عدس ، ماش ، آش رشه ، آجیل ، نوشابه های گاز دار و به خصوص میوه هائی مانند خیار خود داری کنید . برای کاهش نفخ خوردن یک قاشق کوچک عرق نعنا مصرف کنید. گاهی اوقات مصرف داروهائی مانند دایمتیکون و در مواردی آنتی بیوتیک ها برای مدت کوتاهی می تواند در بر طرف کردن نفخ موثر باشد . این بیماری خطری ندارد با این حال هرچه بیشتر بتوانید استرس خود را کنترل کنید به نفعتان است ضمن اینکه این بیماری با هیپنوتیزم درمانی طی ۸ جلسه قابل درمان است . موفق باشید .

  6. مهرناز گفت:

    جناب دکتر حریری
    دختری ۱۹ ساله هستم و از نامنظم بودن عادت ماهانه رنج میبرم . بارها به متخصص زنان و متخصص غدد مراجعه کرده ام اما می گویند مشکلی ندارم . لطفاً راهنمائیم کنید . سپاسگزارم

    • سلام مهرناز خانم
      معمولاً دختران جوان که زیاد دچار اضطراب و استرس و همچنین هیجانات خوشحالی یا بد حالی هستند به نامنظمی های قاعدگی مبتلا می گردند . بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه فرمائید چنانچه مشکل شما کیست تخمدان نبود جهت کنترل استرس و اضطراب و هیجانات خود از هیپنوتراپی کمک بگیرید . موفق باشید .

  7. فائزه گفت:

    سلام آقای دکتر
    من دانش آموز دوم تجربی هستم وتصمیم گرفتم درجشواره خوارزمی شرکت کنم یکی ازموضوعاتی که به ذهنم رسید تاثیرهیپنوتیزم برروی فشارخون و…بود به نظرتون موضوعی هست که بشه روش کارکردومناسب برای جشواره خوارزمی باشه؟
    خوشحال میشم بهم خبربدیدایمیل وآدرس وبلاگم رابراتون گذاشتم.
    باتشکر

  8. نازنین شکری گفت:

    من یک کاری رو وقتی میخوام انجام بدم دو سه بار اون کار رو انجام میدم ایا من وسواس دارم اگه دارم چطور میشه این عادت رو ترک کرد؟

    • سلام نازنین عزیز
      وسواس شامل این موارد است:
      اختلال وسواسی یک نوع اختلال اضطرابی ناتوان کننده است. در این اختلال مدام افکار مزاحم و ناخواسته ای شکل می گیرند که فرد نمی تواند از دست آنها خلاص شود. مثلاً ممکن است فرد دائماً از این که همه اجسام آلوده هستند هراس داشته باشد و برای رهایی از این هراس مکرراً دستها و اجسام را بشوید. وسواس شستشو یک نوع از اختلال وسواسی به شمار می رود. اختلال وسواسی از انواع خفیف تا بسیار شدید می تواند باشد و می تواند موجب آشفتگی زندگی فردی و اجتماعی شده و حتی کار یا تحصیل فرد را مختل کند.
      اضطراب شایع ترین علامت این بیماری است. مثلاً ممکن است فرد احساس کند که اگر یک کار خاص را انجام ندهد اتفاق وحشتناکی رخ می دهد. یا ممکن است مکرراً اجاق گاز ، شیر آب، بخاری، قفل در و … را چک کند و اگر این کار را نکند احساس اضطراب شدید، پریشانی و بی کفایتی به فرد دست می دهد. وسواس چک کردن یکی دیگر از انواع وسواس است.
      نشانه های اختلال وسواسی شامل :
      وسواس : احساس اجبار کننده ای است که افکار طبیعی فرد را مختل می کند و موجب اضطراب یا هراس می شود. این افکار می توانند فجیع و بیرحمانه، جنسی و یا به صورت ترس از بیماری باشد. و یا مانند ترس زیاد از صدمه دیدن خود یا افراد مورد علاقه ، نیاز شدید به این که باید همه ی کارها کاملاً دقیق و صحیح انجام شوند ، هراس از آلودگی و کثیفی اشیا و…
      اضطرار و اجبار :
      رفتارها یا کارهای عمدی است که برای کنترل افکار وسواسی مکرراً انجام می شوند. فرد به این روش تلاش می کند تا از دست افکار آزار دهنده خود خلاص شود. مانند شستن مکرر یا چک کردن مداوم کاری که انجام شده ،
      شمردن مکرر یک عمل مانند شمردن مکرر دفعات شستشو ، تکرار کردن کارها مثلاً چیدن مکرر اشیا برای این که منظم شوند ، جمع آوری و انباشتن اشیا خاص و…
      حال با این اوصاف ببینید که ایا این موارد در مورد شما صدق می کند یا خیر؟ اگر پاسخ تان مثبت است شرح کوتاهی از مشکل تان ارایه دهید تا راهنمایی تان کنم..

  9. سلام صبح بخیر امیدوارم که همیشه خوب و سلامت باشید من خیلی دوست دارم حالت خیلی عمیق خاسه رو تجربه کنم اما نتونستم و چندین بار هم از تبریز به تهران اومدم پیش چندین اساتید آموزش ببینم اما یک درصد هم هیپنوتیزم نشدم و همچنین از احساسات و خاطرات تلخ زیادی که دارم رهائی یابم اطفاً راهنمائیم بفرمائید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.