تعریف انواع بیماریهای روانی
۱۳۹۳-۰۹-۱۱
چگونه به هدف خود برسیم ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری
موفقیت تحصیلی با هیپنوتیزم
۱۳۹۳-۰۹-۱۱
Show all

داروهای آرامبخش اعتیاد آور

قرص شب امتحان

آرامبخش های اعتیاد آور ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریریداروهای آرامبخش اعتیاد آور

داروهای آرامبخش اعتیاد آور مصرف آن آنچنان وارد مرحله بحرانی شده که بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان، سالانه در کشور افزون بر ۳۰ میلیارد عدد استامینوفن کدئین مصرف می شود و بالاتر از میانگین استاندارد جهانی است .

به گفته روانپزشکان ، تمام داروها عوارض خاص خود را دارند، مسکن‌ها در واقع حالت درد را به طور موقت از بین می‌برند اما به مرور زمان ،جوابگوی درد بیمار نبوده و فرد را مجبور به استفاده از مسکن‌های قوی‌تر می‌کنند. آرام‌بخش‌هایی از خانواده بنزودیازپین‌ها یعنی آلپرازلام، لورازپام و دیازپام هم بی خطر نبوده و وابستگی‌آور هستند.
وجود دیفنوکسیلات، استامینوفن کدئین، ترامادول و شربت اکسپکتورانت کدئین، در بازار دارویی ما فاجعه‌ای است که مایه تاسف است در حالی که اگر این داروها از چرخه دارویی کشور حذف شود به حتم لطمه ای به سلامت مردم وارد نمی‌ شود.
مصرف داروهای مسکن و اعتیاد آور آنچنان وارد مرحله بحرانی شده که بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان، سالانه در کشور افزون بر ۳۰ میلیارد عدد استامینوفن کدئین مصرف می شود و بالاتر از میانگین استاندارد جهانی است .

مجید ابهری روانپزشک در این زمینه گفت :خود درمانی یکی از شیوه‌های نادرست رایج در جامعه بوده که متاسفانه با وجود فرهنگ‌سازی و تبلیغات مختلف هنوز هم در میان بسیاری از خانواده‌ها رایج است.
درمان خودسرانه با انواع مسکن‌های کدئین‌دار، درمان دردهای روانی و عصبی با داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و ضدافسردگی تا جایی پیش رفته است که هرکس به خود اجازه می‌دهد هنگام سردرد یا دردهای استخوان، قوی‌ترین داروی مسکن را مصرف کند .
ابهری با بیان اینکه پناه بردن به قرص‌های خواب‌آور یا آرام‌بخش یکی از تصورات غلط اصول مقابله با درد است، تصریح کرد:موضوع سوء مصرف داروها در حال حاضر یکی از معضل‌های روبه‌رشد کشور قلمداد می‌شود و به نوعی بحران ملی است چرا که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد.
معمولا در سوء مصرف مواد، افراد برای رسیدن به اهداف خود و کسب لذت آنی از داروها استفاده نامناسب می کنند وبدون توجه به تبعات آن روز به روز مصرف خود را افزایش می دهند.
سوء مصرف داروها در میان مردم به ویژه قشر جوان به مرحله نگران کننده ای رسیده است . اگر از آن پیشگیری نکنیم، تمام جامعه را دچار مشکل می‌کند و هزینه‌های هنگفت درمان را بر سیستم بهداشت و درمان و به تبع آن به کل جامعه تحمیل خواهد کرد و سبب خواهد شد تا هر روز بیش از پیش شاهد افزایش تعداد معتادان کشورمان باشیم .
محمد حسین غلامی پژوهشگر حوزه اعتیاد نیز داروهای ضد درد، آمفتامین ها و ضد افسردگی را از جمله داروهای پرطرفدار و پرمصرف نوجوانان ذکر کرد و هشدار داد: این داروها که به طور عمده اعتیادآور هستند بیشتر مواقع از طریق سایت های اینترنتی به خریداران عرضه می شوند.
اغلب نوجوانان این داروها را مانند آب نبات مصرف و به آنها وابستگی شدید پیدا می کنند.
داروهای مسکن معمولی و خواب آور شامل گروه بنزودیازپین ها(آلپرازلام، دیازپام، لورازپام و غیره)، استامینوفن کدئین و اکسپکتورانت کدئین از جمله داروهایی هستند که مصرف آن در اغلب نوجوانان زیاد شده است.
مصرف خودسرانه و طولانی مدت این داروها منجر به اعتیاد می شود،  مصرف این داروها باعث تغییرات رفتاری یا روانی مانند سرخوشی، رفتار نامناسب جنسی، پرخاشگری، اختلالات درکی، اختلال قضاوت، گیجی، رخوت، خواب آلودگی، شل شدن عضلات و بهم خوردن تعادل می شود. سردرد، ناراحتی گوارشی، آسیب کبدی و اختلال حافظه نیز از دیگر عوارض مصرف این داروها است.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به اینکه درمان اعتیاد به مسکن ها سخت تر از اعتیاد به مخدرهای معمولی است،  بدن فرد معتاد به اینگونه مسکن ها عادت کرده و به نوعی نسبت به مسکن ها مقاوم شده که درمان را سخت و حتی ناممکن می کند.
اگر شخصی را که به تریاک اعتیاد دارد چند روز در اتاقی در بسته محبوس کنند، برای فرد مشکلی پیش نمی آید اما بعلت اعتیاد او به مسکن، ممکن است حتی جان خود را از دست بدهد.

منبع: ایرنا

دکتر حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست و عضو انجمن جهانی هیپنوتیزم

11 دیدگاه ها

  1. اکبر گفت:

    سلام آقای دکتر عزیز من سوالی دارم که شرم حضور دارم از مطرح کردن آن . ولی دل به دریا زده و میخواهم از شما کمک بگیرم لطفا بفرمائید چگونه میتوانم به طور خصوصی از شما کمک و مشاوره بگیرم

    • سلام اکبر آقای عزیز.
      چون در صفحه مواد اعتیاد آور کامنت گذاشته اید عرض میکنم که در زمینه ترک اعتیاد کار نمیکنم. در غیر اینصورت از مدیر دفترم با تلفن ۰۹۱۲۳۹۸۹۵۸۷ وقت تلفنی یا حضوری بگیرید و در ان وقت مقرر مطالبتان را با من یا تلفنی یا حضوری مطرح بفرمایید تا وضعیت شما را بررسی و در صورت امکان درمان را برایتان شروع کنم.
      موفق باشید.

  2. حجت گفت:

    با سلام وخسته نباشید به شما وهمکاران محترمتان.
    بنده در سال ۸۲ خون اهداء کردم و در حین برگشتن در تاکسی احساس کمی سرگیجه کردم ودر همین حال فشارم بشدت افت کرد و جلوی چشمانم سیاهی رفت من از این حالت بی نهایت ترسیدم وتقریبا نیمه بیهوش شدم و راننده تاکسی هم که ترسیده بود منو به نزدیکترین بیمارستان رساند ودر آنجا به من سرم قندی زدند.
    و دکتر آن زمان به من گفت خیلی اضطراب داری و از اضطراب فشارت افتاده و ربطی به خون دادن نداره (البته دو سال قبلتر من یکبار با دوستان خدمتم خون داده بودم و اصلا موردی پیش نیامده بود).
    از آن زمان من دیگه ترس شدیدی وجودم را فرا گرفته بود هر شب به درمانگاه میرفتم و فشارم را میگرفتم و نوار قلب میدادم وهر شب و روز حالت مرگ وسکته قلبی و مغزی در خودم احساس میکردم .
    و چندین بار به روانپزشک و روانشناس مراجعه کردم و انواع داروها به من تجویز کردند و تشخیصشان پانیک بود.
    البته حدود شصت درصد بهبود یافته ام ولی یک روزی نیست افکار منفی سراغم نیاد.
    مهمترین آن هم فکر مرگ ، قبر ، امراض نا علاج و سرطان است.
    آقای دکتر کوچکترین مشکل عادی روزانه برایم کوهی از مشکل میشود اعتماد بنفس و تمرکز ندارم و سر و صدای بچه تو خونه خیلی منو عصبانی میکنه و جالبتر آنکه وقتی خیلی خوشحال میشم کنترل خودم را از دست میدم وباز هم تپش قلب و اضطراب میگیرم الان هم روزی داروی پروپراونول ۲۰ و یک چهارم کلونازپام ۱ میلی مصرف میکنم که در این حالت هم سرم سوزن سوزن میشه و گیج میره و خیلی بیحال و تنبل میشم واز این حالت هم اضطراب میگیرم.
    آقای دکتر من با هیپنوتیزم بهتر میشم لطفا راهنمایی بفرمایید (خیلی متشکرم)

    • سلام حجت جان
      با هر دو روش دارویی و غیر دارویی میتوان از بروز حملات پانیک پیشگیری نمود.از جمله درمان های غیر دارویی هیپنوتراپی یا همان هیپنوتیزم درمانی است. با هیپنوتیزم درمانی بیماری پانیک که یک اختلال اضطرابی هست با روش تکنیکهای هیپنوتیزمی و مشاوره های پزشکی که می دهم طی ۸ جلسه قابل درمان و کنترل است. اگر حملات پانیک درمان نشوند ممکن است منجر به اختلال پانیک یا مشکلات دیگر شوند. این حملات حتی می‌توانند شما را از فعالیت‌های روزمره بازدارند، اما خبر خوب این است که حملات پانیک قابل درمان هستند. با درمان مناسب می‌توانید علائم پانیک را از بین ببرید یا به حداقل برسانید و کنترل زندگی‌تان را دوباره به دست بگیرید. همواره موفق و سلامت باشید.

  3. محمد گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    آقای دکتر زن من ۴۰ سالشه و ۶ماه پیش بخاطر افسردگی که چند بارم حالش بد شد یعنی فشارش بالا پایین میشد رفتیم روانپزشک قرص نورتریپتیلین ۲۵ و سرترالین ۵۰ و گاباپنتین ۱۰۰ تجویز کرد الان ۶ماه مصرف میکنن آقای دکتر خواهشا بگین چند جلسه لازمه تا از دست قرصها راحت بشه و مشکلش حل بشه؟این قرصها زنمو بدترم کرده لطفا جواب بدین آقای دکتر ببخشین اسم من محمد هست اولی اشتباه شد با اسم دخترم فرستادم

    • سلام محمد جان
      جهت تشخیص بیماری و نظر قطعی که فرد طی چند جلسه بهبود می یابد نیاز به گرفتن شرح حال و نتیجه تست های هیپنوتیزم پذیری هست. معمولا افسردگی با روش درمان من نیاز به ۱۰ تا ۱۲ جلسه هست. برایتان آرزوی سلامتی و سربلندی دارم.

  4. مهسا گفت:

    سلام اقای دکترخسته نباشید. از وقتی که جهت پاسخ به سوالات میگذارید تشکر و قدردانی میکنم.من۸سال است که ارامش ذهنی هنگام بیداری ندارم وفقط هنگام خواب عمیق دچاراین حالت نیستم.ایا هیپنوتیزم میتونه باخلسه کامل ودرمان ذهن ناخوداگاه من کمکی کنه؟

  5. مهشید گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    آقای دکتر زن من ۴۰ سالشه و ۶ماه پیش بخاطر افسردگی که چند بارم حالش بد شد یعنی فشارش بالا پایین میشد رفتیم روانپزشک قرص نورتریپتیلین ۲۵ و سرترالین ۵۰ و گاباپنتین ۱۰۰ تجویز کرد الان ۶ماه مصرف میکنن آقای دکتر خواهشا بگین چند جلسه لازمه تا از دست قرصها راحت بشه و مشکلش حل بشه؟این قرصها زنمو بدترم کرده لطفا جواب بدین

  6. علیرضا گفت:

    باسلام اقای دکتر خسته نباشید بنده جوان ۲۶ ساله هستم که نزدیک به ۸ساله که دچار حمله اضطراب یا پانیک شدم وبا تجویز روانپزشک با مصرف کلونازپام و ایمی پرامین تاحدودی درمان شدم ولی هنوزم روزی ۱/۴ قرص کلونازپام میخورم آقای دکتر بنده مثلا از مسافت شیراز تا آباده را تنها میترسم بروم چه برسد که بخواهم مثلا برای دوران خدمتم بروم بنظر شما ینده با روان درمان بهتر میشوم یا تاثیری دارد بنده شیراز هستم چطور میتوانم تحت درمان قرار بگیرم میشه؟بنظر شما مشکل بنده چی میتونه باشه؟از مسافرت به مسافت بیش از ۱۵۰کیلومتر هراس دارم؟ چون بنده راهی خدمتم و از مسافت دور میترسم میخواهم زودتر درمان شوم لطفا کمکم کنید.مرسی

    • سلام علیرضا جان.
      من رواندرمانی را همراه با هیپنوتیزم و همراه با CBT انجام میدهم و برای درمان پانیک ۸ جلسه درمانی در نظر میگیرم. اینکه میخواهید بدانید که آیا با رواندرمانی بهتر میشوید یا نه را باید از کسی بپرسید که رواندرمانی به تنهایی را انجام میدهد و بپرسید چند جلسه طول میکشد. اینکه پرسیده اید که : “چطور میتوانم تحت درمان قرار بگیرم” اگر میخواهید درمان را نزد من شروع کنید و به انجام برسانید با مدیر دفتر من خانم صادقی به شماره ۰۹۱۲۳۹۸۹۵۸۷ جهت تعیین وقت تماس بگیرید . اینکه پرسیده اید که : “بنظر شما مشکل بنده چی میتونه باشه؟” همانطور که خودتان گفته اید مشکل شما پانیک است. شادکام باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.