مهارتهای زندگی
۱۳۹۲-۰۷-۱۳
نگاهی به هیپنوتیزم درمانی
۱۳۹۲-۰۷-۱۳
Show all

خشم و عصبانیت

خشم و عصبانیت، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

عصبانیت چیست ؟

اینها سؤالاتی است که هر بار که عصبانی می‌شویم‌، برایمان مطرح می‌شود که چرا عصبانی می‌شویم‌؟ ریشه خشم و عصبانیت در چیست‌؟

عصبانیت احساس قوی نارضایتی است‌. وقتی از چیزی خوشمان نمی‌آید، عصبانی می‌شویم‌. خشم نشان دادن نارضایتی است‌. این احساسْ تولید انرژی می‌کند، و این انرژی ما را وامی‌دارد تا کاری انجام دهیم‌. نتیجۀ این کار ممکن است مثبت یا منفی باشد.

ما باید با اطرافیان خود ارتباط بر قرار کنیم‌.برای ایجاد ارتباط‌، باید تفاهم و درک متقابل ایجاد نماییم‌. دشمنِ برقراری تفاهم و ارتباط‌، عصبانیت است‌. با عصبانیت به هیچ تفاهم و ارتباطی دست نخواهیم یافت‌. اما چرا اصلاً عصبانی می‌شویم‌؟عصبانیت نتیجۀ کلافگی است . وقتی بر سر راه خود مانعی می‌بینیم‌، دچار حالت کلافگی می‌شویم‌. این کلافگی ما را عصبانی می‌کند. با انرژی حاصل از عصبانیت‌، می‌کوشیم مانع را از سر راهمان برداریم‌.

عصبانیت می‌تواند نتیجه خودمحوری باشد. عصبانی می‌شویم چون می‌خواهیم حرف خودمان را به کرسی بنشانیم‌. فکر می‌کنیم که حرف باید حرف “من‌” باشد. اکثر اختلافات میان زن و شوهرها به‌خاطر همین است‌. خواست “من” باید اجرا شود! آنقدر لجبازی می‌کنیم تا اینکه حرف خودمان پیش برود. ما اسیر “خودمان‌” هستیم‌.

 عصبانیت در بسیاری از موارد، ریشه در سرخوردگی‌ها، محرومیت‌ها، تنبیه‌ها، و تهدیدهایی است که در دوران کودکی بر ما وارد آمده است‌.

کودک ادامه زندگی و امنیت خود را در والدین خود می‌بیند. حتی اگر آنها او را بیجا تهدید و تنبیه کنند، به او زور بگویند، و حقش را پایمال کنند، مجبور است سکوت کند و برای جلب محبت و حمایت آنان‌، دم بر نیاورد. او در درون خود احساس خشم می‌کند، اما چاره‌ای جز سرکوب کردن و فروخوردن خشم خود ندارد. انرژی که از چنین خشمی ناشی می‌شود، برای سالیان دراز در درون کودک ذخیره می‌شود بدون اینکه راهی برای بیرون جهیدن آن وجود داشته باشد. اما همین کودک‌، وقتی بزرگ شد و توانست سر پای خود بایستد، حس نیرومند خشم خود را متوجه دیگران می‌سازد. او بدون اینکه خودش هم متوجه باشد، خشم خود را بر سر همسر، فرزندان‌، همکاران‌، و هر کس دیگری که با او ارتباطی نزدیک داشته باشد، خالی می‌کند.

 کلافگی‌، بغض‌، دشمنی‌، حس انتقام‌. اینها همه در اثر خشمی است که در درون ما انبار شده وخشمی سرکوب‌شده است ‌. یکی دیگر از نتایج عصبانیت،  کینه‌ است . بسیاری از اوقات از یافتن علت کینه‌مان نسبت به شخص معینی عاجزیم‌. نمی‌دانیم  چرا از او کینه داریم‌. می‌کوشیم خود را از این کینه آزاد کنیم‌. دعا می‌کنیم که خدا ما را از کینه‌مان نجات دهد. اما غافلیم از اینکه ریشه این کینه‌، در خشمی است که در وجودمان به‌صورت مزمن نهفته است‌. تا عصبانیت رفع نشود، کینه سر جای خود خواهد بود. خشم مزمن ما باید علاج شود.

 تمسخر دیگران‌، متلک‌پرانی‌، ریشخند، انتقادهای طنز آلود و تحقیر دیگران‌، اینها هم می‌توانند ناشی از خشم درونی باشد. وقتی نمی‌توانیم عمل کسی را به شکل دیگری تلافی کنیم‌، به تمسخر و انتقادات طنزآلود، نسبت به دیگران متوسل می‌شویم‌. خجالت‌ و ابراز فروتنی کاذب هم می‌تواند در اثر خشمِ سرکوب‌شده باشد.

 حال چاره چیست ؟ اول اجازه ندهیم خشم‌مان ما را به تندی و ناسزاگویی و پرخاشگری و اعمال دیگری بکشاند.  خشم امروز را تا فردا با خود حمل نکنیم‌. خشم خود را فرونخوریم‌. آن را نپوشانیم‌. سرکوب نکنیم‌. در صورتیکه خشم فرو خورده شود نتیجۀ این کار چیزی نیست جز اینکه انرژی ناشی از آن در جایی دیگر و بر سر کسی دیگر تخلیه شود.

 با حقیقت شجاعانه روبرو شویم‌. بپذیریم که عصبانی هستیم‌. انکار نکنیم‌. بپذیریم که در درونمان مسأله‌ای هست که باعث خشم ما است‌.

 در گام بعدی‌، بکوشیم با خودکاوی‌، ریشه خشممان را بیابیم‌. هیچ‌کس بهتر از خودمان نمی‌تواند به ما کمک کند. به دوران کودکی برگردیم‌. رفتار والدین و اطرافیانمان را بررسی کنیم‌. محرومیت‌ها، بی‌عدالتی‌ها، و فشارهایی را که در اجتماع بر ما وارد آمده را بررسی کنیم‌. شاید ریشۀ خشممان در آنجا باشد. پیدا کردن ریشه‌، کمک زیادی به آرام‌شدن و یافتن راه چاره می‌کند. گاهی برای یافتن این ریشه نیاز به یک درمانگر ماهر داشته باشیم .

 آنگاه با خشم خود، به حضور خداوند بیاییم‌. بسیاری از اوقات‌، حاضر نیستیم حتی در دعا هم خشم خود را اعتراف کنیم‌.  آغوش مهربان و آرام او بهترین جایی است که می‌توانیم خشم خود را بروز دهیم و خود را تخلیه کنیم‌. در حضور او ریشۀ خشم خود را تجزیه و تحلیل کنیم‌. از او بخواهیم که زخم‌های مزمن و دیرینۀ روح و روان ما را التیام ببخشد. زیرا او کسانی را که به‌خاطر ستم‌ها و بی‌عدالتی‌های این زندگی‌، بار گران خشم را به‌دوش می‌کشند، آرامش خواهد بخشید.

 و بالاخره‌، خشم خود را نزد یکدیگر نیز اقرار کنیم‌. به‌جای فروخوردن و پنهان کردنِ خشم‌، و به‌جای بروز آن به‌صورت فریاد و ناسزاگویی و پرخاشگری و کارهای دیگر، بهتر است وقتی احساس می‌کنیم که شعله‌های خشم در وجودمان در شرف زبانه‌کشیدن است‌، به شخص مقابل با آرامی بگوییم‌:‌ «من الان عصبانی هستم‌. اجازه بده در این مورد بعداً صحبت کنیم‌.» مردم تا حد زیادی منطقی هستند و حرف شما را خواهند پذیرفت‌.

دکتر محمد جواد حریری ، پزشک و هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر ) هیپنوتیزم بیدار بالینی ایران

هیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدارچیست؟ ، هیپنوتیزم بیدارچگونه است؟، فواید هیپنوتیزم، آیا برای هیپنوتیزم شدن تردید دارید؟هیپنوتیزم درمانی، هیپنوتراپی، هیپنوتیزم و اثر تلقین ، هیپنوتیزم به تنهایی اثر درمانی ندارد، ارتباط با هیپنوتیزم بیدار، هیپنوتیزم بیدار- دکتر حریری

10 دیدگاه ها

  1. شایسته گفت:

    با سلام .اقای دکتر از اینکه سر بچه ام داد میزنم و شدید دعوایش میکنم و خشمم را با زشتی تمام بهش نشون میدم از خودم بیزارم .ولی کنترل خودم برام سخته.بخاطر درساش خیلی سرش داد میزنم.پسرم ۱۲ ساله است و عاشقشم.دلم میخواد مثل یه معجزه برای همیشه این پرخاشگری رو از درونم بیرون کنم.خواهش میکنم کمکم کنید.

    • سلام شایسته عزیز
      با فریاد و پرخاشگری نه تنها مشکلی بر طرف نمی شود بلکه مشکلات دیگری نیز برای فرزندتان ایجاد میکنید . در بیشتر مواقع در افسردگیها پرخاشگری دیده می شود که نیاز به درمان هست . برنامه درمانی من برای درمان افسردگی ۱۰ تا ۱۲ جلسه ۴۵ تا یکساعته است همچنین عوامل دیگری در پرخاشگری موثر هستند که باید در شرح حالی که گرفته میشود بررسی گردد که نیاز به درمان حضوری درمانجو است. لطفا با شماره های مطب ۴۴۲۷۶۳۱۱ و ۴۴۲۷۶۳۲۶ تماس بگیرید موفق و سلامت باشید.

  2. samira گفت:

    سلام و ممنون از همه جوابها، آقای دکتر لطفا راهنماییم کنید چکار میتونم بکنم ، مادر و مادربزرگم مادرو دختر هستن که با هم زندگی میکنن البته مادربزرگم بعضی وقتها به خونه خواهرام چند هفته یا ماه میره و برمیگرده اونا نزدیک به ۱۰ سال با هم قهرن بخاطر زمان بچگی مامانم و یه دعوایی که همون ۱۰ سال پیش کردن و به هم حرف بد زدن که اونا نمیتونن همدیگه رو ببخشن مادرم میگه ازش بدم میاد ولی سر نماز همیشه گریه میکنه میگه خدایا کینه رو از دلم بیرون کن همین الان هم یه گوشه کنایه هایی به هم میزنن و غرغر میکنن مادربزرگمم. همینطور دوتاشون در عذابن ولی کم تحمل زود بجوش میارن تحمل همدیگه رو ندارن من در خوزستان زندگی میکنم و امکان اوردنشون رو به اونجا ندارم لطفا کمکم کنید خواهش میکنم بگید چکار کنم

    • سلام سمیرا ی عزیز. میدانید که اولین شرط تاثیر درمان بصیرت و آگاهی فرد بر وجود بیماری است . یعنی قبول داشته باشد که نیاز به درمان دارد و برای درمان داوطلب شود . در هیپنوتیزم درمان غیر حضوری تعریف نشده است و امکان ندارد و به همین خاطر بیماران از سراسر کشور با وقت قبلی به مطب من مراجعه میکنند. جزییات بیشتر را میتوانید از مدیر دفترم خانم صادقی ۰۹۱۲۳۹۸۹۵۸۷ جویا شوید. خداوند یاورتان باد .

  3. آنا گفت:

    salam Dr.Hariri
    man ham mesle shakiba tu khune moshkel dashtam dorane mojaradim, bade ezdvajam parkhashgariam va asabaniat ham kheili kam shod tu khune madaram ama jadidan tu khune khodam ba hamsaram hesabi davamoon mishe va tamame taghsir agar ba man nabashe hadeaghal 70% ba mane

    rastesh aslan ham hypnotrapy ro ghabul nadaram chon parsal ye ja raftam va nazdik 10 jalase ham pool dadam ama ba man hypnotrapy nakardan va faghat b man migoft to bayad 2 jalase kooh beri ansim hay badanet b hade kafi biad bala
    man migoftam vaght kooh raftan nadaram migoft pas majboori beri ravanpezeshk behet ghors bede.
    bad man hypnotismet konam vagarna tu halate khalse nemirii

    man ham mitarsam vaght va pool bezaram 10 jalase faghat b taraf moshkelatamo begam k har jalase ghatan bishtar mishe va b natije naresam.

    dorehaye hypnotrapy chetorie?

    • سلام آنای عزیز.
      از اینکه پاسخها بعلت مشغله کاری طول میکشد عذر میخواهم. من باهیچکدام از آن حرفهایی که از طرف آن شخص زده اید موافق نیستم و حقیقتا از آن حرفها خیلی تعجب می کنم. با حدود ۷ جلسه هیپنوتیزم درمانی بهبود می یابید . موفق باشید.

  4. مرضیه گفت:

    سلام
    خانمی ۴۴ ساله وکارمندم که مدت ۷ ماه است که بشدت پرخاشگر وتحریک پذیر زودرنج کینه ای وهر چه صفات بد که بگویید شده ام. دائم با همکارانم در درگیری لفظی وقهر وکم محلی وبدگویی و.. هستم. ترو بخدا بمن کمک کنید دارم دیوانه میشوم. یک خشم عظیم در درونم مانند اتش جهنم زبانه میکشد ومیخواهم که با این خشمم همه را بسوزانم از مردم کوچه وخیابان تا همکاران وفامیل. وخودم در این میان از شدت رنج وناامیدی هر روز ارزوی مرگ دارم. در حالیکه در کار وزندگی وتحصیلم موفقم. راهنمایی بفرمایید.

    • سلام مرضیه خانم.
      از اینکه پاسخها بعلت مشغله کاری طول میکشد عذر میخواهم. اگر از نظر طب داخلی مشکل جسمانی پیش نیامده باشد یعنی از نظر جسمانی مشکلی پدیدار نشده است ، مخصوصا اگر قبل از شروع این عارضه مشکل و مشغله فکری خاصی پیش آمده باشد ، با حدود ۶ جلسه هیپنوتیزم درمانی بهبود می یابید . موفق باشید.

  5. شکیبا گفت:

    سلام دکتر لطفا جواب بدید ممنون (۱۸ سالمه ) دکتر داخل خونه بشدت و خیلی سریع عصبانی میشم خیلی جواب مادرمو میدم خسته شدم مامانم فکر میکنه اینکارا رو از قصد انجام میدم باور کنید دست خودم نیست چیکار کنم؟ در صورتی که بیرون از خونه خیلی دیر عصبانی میشم یه چیزه دیگه وقتی عصبانی میشم بشدت دلم میخواد یه چیزی بشکنم تا حالا چند تا گوشی شکوندم چیکار کنم دست خودم نیست .

    • سلام شکیبای عزیز
      اول به شما توصیه میکنم همچون نام قشنگتان شکیبا باشید . خشم و عصبانیت علامتی از سرکوب احساسات شمااست .چون خشمتان را در ارتباط با دیگران فرو میخورید و در منزل که راحت تر هستید هر چه خشم و ناراحتی هست به صورت انفجاری نشان میدهید.نیاز به کمک تخصصی دارید. با هیپنوتیزم درمانی و مشاوره های پزشکی می توان به شما کمک شایانی کرد تا بتوانید خشم وپرخاشگری خودرا مدیریت نمائید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.