داروهای اعتیاد آور
۱۳۹۲-۱۰-۰۷
اختلالات شخصیتی(Personality disorders)
۱۳۹۲-۱۰-۰۷
Show all

تیک های عصبی

تیک های عصبی ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریریتیک های عصبی

طبق تحقیق، تیک‌ های عصبی به حرکات یا رفتارهای تکراری گفته می‌شود که به صورت غیرارادی در بخش‌های مختلفی از بدن بروز پیدا می‌کند. تیک‌ های عصبی ، یکی از شایع‌ ترین مشکلات روانی است که به گفته کارشناسان دلایل شیوع آن چندان مشخص نیست، ولی تخمین زده می‌ شود بین ۵ تا ۲۵ درصد کودکان در سنین مدرسه نیز نوعی از اختلال تیک های عصبی را تجربه می ‌کنند. تیک ‌ها ی عصبی حرکات غیرطبیعی ناگهانی، مکرر، سریع و هماهنگی هستند که معمولا به راحتی قابل تقلید می باشند . تیک های عصبی که عمدتاً ریشه‌های روانی  دارند، ممکن است ناشی از کمبود برخی یون‌ها و املاح معدنی از جمله منیزیم باشد.

 ساده‌ترین تیک‌های عصبی ، تیک‌های چشمی (معمولا پلک فرد می‌پرد) و همچنین تیک‌های آوایی هستند که صوتی یا به صورت صاف کردن صدا نشان داده می‌شود. پریدن گوشه‌ چشم، پرش در ناحیه ‌گردن و حرکات اضافه در شانه را از تیک ‌های حرکتی می ‌دانند و در خصوص تیک ‌های صوتی علاوه بر تکان‌ های عضلات، سیستم صوتی نیز(مانند صاف کردن گلو،خرخر کردن و بالا کشیدن بینی و …) درگیر می ‌شود.تیک‌ هایی که به تازگی آغاز شده‌اند، اغلب نیاز به درمان ندارند. توصیه مناسب به والدین و اطرافیان کودک مبتلا به تیک  ، این است که توجهی به تیک ‌ها نداشته باشند، زیرا تمرکز روی تیک، باعث تشدید آن می‌ شود.اکثر تیک‌ هایی که تازه آغاز شده‌اند، مسیر محدود و گذرایی دارند و به سمت اختلال جدی ‌تری پیش نمی ‌روند و حداکثر طی دوره‌های استرس ‌آور عود می‌ کنند. معدودی از تیک‌ ها بیشتر از یک ‌سال طول می ‌کشند.

دسته دیگر تیک‌ها ی عصبی  ، تیک ها در عضلات بدن نمایان می‌شود که شکستن قلنج به طور مرتب و یا انداختن شانه‌ها به طور مرتب از تیک‌های عضلات بدن است. برخی از تیک‌ها ی عصبی نیز ترکیبی از یک یا چند تیک است. حرکات به‌ صورتی مشابه مکررا رخ می ‌دهند و بیمار قادر است به ‌صورتی ارادی برای مدتی کوتاه آن ها را مهار کند، اما این امر ممکن است سبب اضطراب بیمار شود. گاهی تیک به صورت صداهای خاصی بروز پیدا می‌کند که در این صورت تیک‌های صوتی خواهیم داشت.

تیک‌های صوتی به صورت تیک‌های ساده هستند، سرفه‌های مکرر، سینه صاف کردن و بینی بالا کشیدن به صورت تکراری یا غیرارادی از جمله تیک‌های صوتی هستند. تیک‌های صوتی می‌توانند به صورت بروز کلمات یا عبارت‌های ناهنجار نیز دیده شوند. چرا که فرد در زمان تیک، تحت اختیار خود نیست و کلمات و عبارات ناهنجار بی‌اراده از دهانش خارج می‌شود. گاهی تیک‌ها ممکن است به صورت رفتارهای پیچیده‌تری خود را نشان بدهند مانند لمس کردن، بوییدن یا پریدن که در بسیاری موارد برای خود فرد یا اطرافیان ممکن است ناراحتی ایجاد کند. تغییرات یکسری از مواد شیمیایی موجود در مغز منجر به این حرکات غیرارادی تکراری می‌شود. عوامل روانی مانند استرس، اضطراب یا عوامل فیزیولوژیک مانند خستگی، بدخوابی یا کار زیاد را می توان در تشدید این حرکات و تیک‌ها  مؤثر دانست.

سیر تیک‌ها نوسانی است؛ گاهی تشدید می‌شوند بعضی اوقات نیز کاهش پیدا می‌کنند حتی گاهی اوقات ممکن است برای مدتی خاموش شوند.  تیک‌ ها در نتیجه فشار روانی تشدید می ‌شوند و حین فعالیت‌ های ارادی و تمرکز فکری کاهش یافته و در خواب از بین می‌ روند.

 یکی از نکاتی که درباره ی تیک ‌ها حائز اهمیت است، نوع برخورد و نگاه عوام به آن است که باعث می ‌شود، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایندی شود و خود را از انظار پنهان کند و در صورت افزایش بیش از حد این اختلال، حتی در رفتارهای اجتماعی او نیز تاثیر بگذارد. اگر افراد با نشانه‌ های طولانی‌ مدت تیک مواجه شدند، باید برای جلوگیری از اختلالات وسیع  تر به ‌پزشک  مراجعه نمایند.

تیک در آقایان سه‌ برابر بیشتر از خانم ها است و تیک‌ های مزمن بیشتر بین سنین ۶ تا ۱۲ سالگی دیده می ‌شوند.

علت‌ تیک های عصبی چیست ؟

علت  تیکهای عصبی هم می تواند ژنتیک و هم عامل محیطی باشد. زمانی که عامل ژنتیک قوی باشد (هر اختلال و یا هر بیماری) حتی مقدار کمی فشارهای عصبی بیرونی و محیطی کافی است تا تیکهای عصبی خود را بروز دهد. و اگر عامل ژنتیکی تیکهای عصبی ضعیف باشد فشارهای محیطی قوی تری نیاز است تا تیکهای عصبی خود را نشان دهند.

زمانی اعتقاد بر این بود که تیک‌ ها علائم بیرونی احساسات سرکوب شده و کشمکش‌های درونی ‌اند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان آن را ترکیبی از عوامل محیطی و زیستی می ‌دانند. تیک تقریباً در یک سوم موارد، پایه ژنتیک دارد، اما در برخی حالات ممکن است.این عادت از طریق تقلید به دست آید.همچنین مشخص شده است که رفتارهای تیکی در زمان فشارهای عصبی افزایش می ‌یابد که این امر به “تیک عصبی” منجر می ‌شود.

در صورتی که از وجود تیک‌ های عصبی رنج می‌ برید، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

کاهش فشار روحی:

به لحاظ این که رفتارهای تیکی غالباً با فشار روحی تشدید می‌ شوند، مواردی را در زندگی جست ‌و جو کنید که ممکن است منشأ ناراحتی یا نگرانی باشند.مثلا ببینید آیا تلاش می‌ کنید که از وظایف  روزانه  عقب نمانید؟ آیا انتظارات بالائی از خود دارید ؟

برای کاهش تنش‌های احتمالی و ایجاد آرامش و اطمینان ، تا آنجا که ممکن است موقعیت‌ها ی اضطراب زا و استرس  زا را از بین ببرید و با خود  مهربان باشید. تعداد تیک ها اغلب با کاهش فشار روحی، تقلیل می‌ یابند.  اگر تیک بیشتر از ۶ ماه طول بکشد یا شدتش به حدی باشد که مانع از انجام کارهای روزمره فرد شود یا در جایی از بدن فرد باشد که رفتار او را مختل سازد یا حرکات تیک آن قدر شدید باشد که فرد را ناراحت سازد مسلماً نیاز به درمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

پیآمدهای تیکهای عصبی:

با توجه به شخصیت افراد و شدت تیک پیآمدهای آن نیز متفاوت می باشد. بنابراین افرادی که دارای تیکهای عصبی شدیدتری هستند و همچنین از نظر شخصیتی نیز حساسترند عملکرد اجتماعی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه دچار سر خوردگی و گوشه گیری و در نهایت دچار افسردگی می گردند.

درمان تیکهای عصبی با هیپنوتیزم:

برای سهولت درمان، همراه رویکردهای هیپنوتراپی ( هیپنوتیزم درمانی )  و ترکیبی از درمانهای روانشناختی و مشاوره های پزشکی  و دارو درمانی برای درمان تیکهای عصبی پیشنهاد می گردد.

دکتر حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر )

و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

توانا ئی کنترل تیکهای عصبی با هیپنوتیزم بیدار ، تجسم خلاق

10 دیدگاه ها

  1. سينا گفت:

    عذر میخوام فراموش کردم بپرسم که شوک الکتریکی مشکل منو حل میکنه؟

  2. السا گفت:

    سلام.من ۱۸ سالمه و تقریبا از ۸سالگی تیک عصبی دارم.این تیک ها روی پلک،بینی،شانه و دستم متغییر بوده.به خاطر این مسئله اعتماد به نفسم به شدت پایینه.تاحالا برای درمان اقدامی نکردم.میخواستم بدون با توجه به مدت زمانی که این تیک ها رو دارم،درمانی تاثیر گذار است یا نه.باتشکر

    • سلام السا جان.
      میدانید که عوامل روانی مانند استرس، اضطراب یا عوامل فیزیولوژیک مانند خستگی، بدخوابی یا کار زیاد را می توان در تشدید این حرکات و تیک‌ها مؤثر دانست. همچنین تیک‌ ها در نتیجه فشار روانی تشدید می ‌شوند. استرس، اضطراب، اختلال خواب و فشار روانی را که علل تیک هستند را میتوان با هیپنوتیزم از بین برد. موفق باشید.

  3. منصوره گفت:

    سلام خدمت جناب دکتر
    من خانمی ۳۶ ساله هستم که در زمان بارداری احساس میکنم که دیوارها و سقف خانه داره منو خفه می کنه و مثلا می خواهم که روی شکم بخوابم و کلا کارهایی که نمی توانم انجام بدهم را تمایل به انجام دارم و وقتی می بینم که نمی تونم حالت بدی بهم دست می ده مثل حالت خودکشی اینقدر باید خودمو بزنم یا مثلا موهامو بکنم. و گریه کنم تا کمی بهتر شوم که همین علتها باعث شد که من فرزندی که با کلی درمان خدا بهم داد را در سه ماهگی با خواست خودم و ترس از شدید شدن مشکلم سقط کنم ایا من درمان دارم و می توانم باردار شوم؟ البته یک فرزند دارم که این مشکلات از زمان بارداری او یعنی ۱۰ سال قبل شروع شد و فقط در دوران بارداری مشکل ایجاد می شود.
    ایا روش درمان جنابعالی ویار خیلی شدید بارداری (تهوع) را درمان می کندو یا تقلیل می دهد؟؟
    . چشم به راه پاسخ شما هستم… با تشکر

  4. شيدا بهزادپور گفت:

    سلام اقای دکتر خیلی ممنون از اطلاعات ارزشمندتون که در اختار ما قرار میدهید جناب اقای دکتر میخواستم بدونم کسی که در بچگی ضربه مغزی شده و ۴٨ ساعت بیهوشی داشته و الان کاملا سالم است میتواند هیپنوتیزم بشه ممنونم

  5. مهتاب گفت:

    سلام و احترام خدمت جناب دکتر حریری
    خیلی اتفاقی با سایتتون آشنا شدم و ازین بابت خیلی خوشحالم.
    درمورد تیک عصبی دوتا سوال داشتم.
    فردی که چندین سال در تمام حالات روانی، چه تنش زا چه غیر تنش زا، دچار تیک عصبی هست، آیا امکان بهبود دارد؟
    پرس و جوهای زیادی برای درمان این نوع تیک کردم،به من پیشنهاد دادن که به پزشک اعصاب و روان مراجعه کنم.بنظرشما کدوم روش درمان بهتر هست.اعصاب و روان یا هیپنوتیزم؟
    ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.