ترک سیگار و قلیان با هیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری
خاطره ترک سیگار با هیپنوتیزم
۱۳۹۱-۱۱-۱۷
فاجعه تصادف
۱۳۹۱-۱۱-۱۷
Show all

ترک سیگار با هیپنوتیزم

 ترک سیگار با هیپنوتیزم ترک سیگار با هیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

از هیپنوتیزم می توان برای کـمـک بـه تـرک سـیگار استفاده کـــرد.

بـــه گــزارش شـبـکــه خـبــر، پــژوهـشـگــران آمــریـکــایـی اعـلام کردند، استفاده از شیوه هیپنوتیزم درمانی، موفقیت افراد سیگاری را در روش ترک سیگار بیش از شیوه های رایج ترک سیگار، افزایش می دهد. محققان با بررسی تعدادی فرد سیگاری که در بیمارستان بستری شده بودند، دریافتند افرادی که حتی یک بار در جلسه هیپنوتیزم درمانی شرکت کرده اند، پس از ۶ ماه در ترک کردن سیگار موفق تر از بیمارانی هستند که از روش های رایج نظیر جانشین کردن نیکوتین استفاده کرده اند. به گفته محققان، هنگامی که افراد سیگاری در بیمارستان بستری شده اند، فرصت مناسبی است تا از شیوه هیپنوتیزم برای کمک به ترک سیگار آنان استفاده کرد. روزنامه آفتاب یزد

 آنچه باید در مورد  ترک سیگار بدانیم

دو ماده شیمیائی در مغز وجود دارد که در افراد احساس لذت ایجاد می کند . ۱- ماده دوپامین که شادمانی ایجاد کرده و مکانیزم لذت را فعال میکند  2- ماده نوراپی نفرین که ایجاد انرژی کرده و به تمرکز کمک می کند . نیکوتین بر ترشح هر دو ماده در بدن تاثیر می گذارد . افرادی که در بدنشان دوپامین و نوراپی نفرین کافی دارند از سیگار کشیدن لذت چندانی نمی برند و هیچگاه معتاد نمی شوند .

نیکوتین ماده‌ای است که به‌طور طبیعی در تنباکو وجود دارد. نیکوتین به اندازه هروئین یا کوکائین اعتیادآور است. با گذشت زمان فرد از نظر جسمی و روحی به نیکوتین وابسته می‌شود. بنابر مطالعات، سیگاری‌ها برای ترک سیگار باید با وابستگی جسمی و روانی مصرف آن مقابله کنند.

 نیکوتین چگونه وارد بدن می‌شود، کجا می‌رود و تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

وقتی سیگار می‌کشید، نیکوتین وارد ریه شما می‌شود و در آنجا بلافاصله جذب خون می‌شود و در سراسر بدن انتشار می‌یابد. نیکوتین بر اعضای مختلف بدن شامل قلب و عروق خونی، هورمون‌ها، روش هضم و جذب غذا (متابولیسم) و مغز تأثیر می‌گذارد. نیکوتین در شیر ترشح می‌شود و حتی در ترشحات سرویکس (دهانه رحم) زنان سیگاری هم وجود دارد. در حین حاملگی، نیکوتین آزادانه از جفت رد می‌شود وارد مایع آمینوتیک و خون بند ناف جنین می‌شود.

عوامل متعددی بر مدت زمان دفع نیکوتین و فرآورده‌های جانبی آن از بدن تأثیر دارد. در بیش‌تر موارد، نیکوتین و فرآورده‌های جانبی آن مثل کوتینین تا ۴-۳ روز بعد از قطع مصرف سیگار در بدن افراد سیگاری باقی می‌ماند.

چگونه ماده نیکوتین بر افراد سیگاری‌ تأثیر می‌گذارد؟

نیکوتین احساس خوبی در فرد سیگاری ایجاد می‌کند که او را به مصرف دوباره تشویق می‌کند. نیکوتین همچنین با تداخل در جریان اطلاعات بین سلول‌های عصبی نوعی احساس آرامش ایجاد می‌کند.

با گذشت زمان دستگاه عصبی به نیکوتین عادت پیدا می‌کند و فرد سیگاری مصرفش را بیش‌تر می‌کند که خود باعث افزایش سطح نیکوتین خون او می‌شود. در واقع نیکوتین استنشاق شده در دود سیگار حتی سریع‌تر از داروهای تزریق شده‌ وریدی به مغز می‌رسد.

بعد از مدتی، بدن افراد سیگاری نسبت به نیکوتین مقاومت پیدا می کند. مقاومت بدین معنی است که برای ایجاد اثرات مشابه قبلی به میزان بیش‌تری نیکوتین نیاز است. و این یعنی افزایش مصرف سیگار.

علائم ترک سیگار، فرد را به مصرف دوباره وادار می‌کند.

وقتی سیگاری‌ها سعی می‌کنند سیگار را ترک کنند کمبود نیکوتین منجر به بروز علائم قطع می‌شود. علائم قطع، هم جسمی و هم روحی است. از نظر جسمی بدن به کمبود نیکوتین واکنش نشان می‌دهد. از نظر روانی آدم سیگاری مجبور به کنار گذاشتن عادت سیگار کشیدن است که موجب تغییرات اساسی در شیوه زندگی است. برای ترک موفق سیگار باید به هر دو جنبه جسمی و روانی توجه داشت.

در کسانی که برای مدت چند هفته یا بیش‌تر به‌طور مرتب سیگار کشیده‌اند و ناگهان مصرف آن را قطع کرده یا میزان مصرف را تا حد زیادی کاهش داده‌اند، علائم قطع ظاهر می‌شود. علائم معمولاً طی چند ساعت از آخرین مصرف سیگار شروع می‌شوند و طی ۲ تا ۳ روز وقتی که میزان نیکوتین و فرآورده‌های جانبی آن در بدن کم می‌شود، به حداکثر می‌رسد. علائم قطع از چند روز تا چندین هفته باقی می‌ماند و با گذشت زمان و عدم مصرف سیگار بهتر می‌شود.

علائم ترک سیگار عبارتند از:

سرگیجه (که ممکن است فقط ۱ تا ۲ روز بعد از قطع مصرف باقی بماند) . افسردگی. احساس ناامیدی، بی‌حوصلگی و عصبانیت. اضطراب. تحریک‌پذیری. اختلالات خواب، شامل اختلال در به خواب رفتن و ادامه خواب و دیدن خواب آشفته و کابوس. اختلال در تمرکز. بی‌قراری. سر درد. احساس خستگی. افزایش اشتها. بالا رفتن وزن. یبوست. سرفه، خشکی دهان، سوزش گلو و آبریزش بینی. سنگینی قفسه سینه.

بروز این علائم معمولاً سیگاری‌ها را به شروع دوباره مصرف سیگار وادار می‌کند تا سطح نیکوتین خون به مقادیر قبل از بروز علائم قطع باز گردد. سیگار کشیدن همچنین باعث می‌شود دفع بعضی داروها از بدن سریع‌تر صورت گیرد. وقتی سیگار را ترک می‌کنید، بعید نیست تغییراتی در مصرف داروها ایجاد شود. در مورد مصرف داروها بعد از ترک مصرف سیگار با پزشک خود مشورت کنید.

نگرانی از وضع سلامتی معمولاً مهم‌ترین عاملی است که فرد را به ترک سیگار وادار می‌کند. این نگرانی واقعی است: نیمی از سیگاری‌ها که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند نهایتاً به علت یکی از بیماری‌های وابسته به سیگار می‌میرند. تنها در ایالات متحده سیگار کشیدن مسئول مرگ یک نفر از هر ۵ نفر است و حدود ۶/۸ میلیون نفر از بیمار‌های ریوی و قلبی ناشی از سیگار رنج می‌برند.

سرطان

تقریباً همه می‌دانند که سیگار موجب سرطان ریه می‌شود ولی کمتر کسی می‌داند که سیگار همچنین عامل خطرزا برای انواع دیگری از سرطان ها شامل سرطان دهان، حنجره، حلق، مری، مثانه، کلیه، لوزالمعده (پانکراس)، دهانه رحم،معده و بعضی لوکمی‌ها هم هست.

حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری عروق خونی

احتمال مرگ‌ومیر به علت حمله قلبی در سیگاری‌ها دو برابر افراد عادی است. سیگار همچنین یک عامل خطر عمده بیماری عروق محیطی به‌صورت تنگی عروق خونی اندام‌ها است. سیگار همچنین بر دیواره عروقی که خون را به مغز می‌رساند (عروق کاروتید) تأثیر می‌گذارد که موجب سکته مغزی می‌شود. و احتمال بروز ناتوانی جنسی را در مردان سیگاری بیش‌تر می‌کند

خطرات ویژه در زنان و کودکان

سیگار کشیدن موجب بروز خطراتی خاص در خانم‌ها می‌شود. در زنان سیگاری بالای ۳۵ سال که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی و ایجاد لخته در پاها بیش‌تر می‌شود. احتمال سقط جنین یا تولد نوزاد با وزن کم در زنان باردار سیگاری بیش‌تر است. احتمال مرگ‌ومیر یا اختلالات جسمی و یادگیری در نوزادان متولد شده با وزن کم بیش‌تر است.

نتایج آنی ترک سیگار

تنفس شما خوشبو‌تر می‌شود. دندان‌های شما سفیدتر می‌شود. بوی بد لباس‌ها و موهای شما از بین می‌رود. زردی انگشتان و ناخن‌های شما ناپدید می‌شود. مزه غذاها بهتر می‌شود. حس بویایی شما به حالت طبیعی بر می‌گردد. در دیگر فعالیت‌های روزانه (مثل بالا رفتن از پله و کار منزل) دچار تنگی نفس نمی‌شوید. ۲۰ دقیقه پس از قطع مصرف سیگار: تعداد ضربان قلب و فشار خون کاهش پیدا می‌کند.

نتایج بلند مدت تر ترک سیگار

۱۲ ساعت پس از قطع مصرف سیگار: سطح مونوکسید کربن خون به حد طبیعی برمی‌گردد.

۲ هفته تا ۳ ماه بعد از قطع مصرف سیگار: جریان خون بهتر می‌شود و فعالیت ریوی بهبود می‌ِیابد.

۱ تا ۹ ماه بعد از قطع مصرف سیگار: سرفه و تنگی نفس کاهش می‌یابد. مژک‌ها (ساختارهای مو مانند که خلط و ترشحات را از ریه خارج می‌کنند) فعالیت طبیعی پیدا می‌کنند و خروج خلط و پاکسازی ریه بهتر و احتمال عفونت کمتر می‌شود.

۱ سال پس از قطع مصرف سیگار: خطر بیماری‌های کرونری قلبی به نصف افراد سیگاری می‌رسد.

۵ سال بعد از قطع مصرف سیگار: از ۵ تا ۱۵ سال پس از قطع مصرف، احتمال بروز سکته مغزی برابر با افراد غیر سیگاری می‌شود.

۱۰ سال بعد از قطع مصرف سیگار: امکان مرگ‌ ناشی از سرطان ریه نصف فرد سیگاری است.

۱۵ سال پس از قطع مصرف سیگار: خطر بیماری‌های کرونری قلبی مشابه غیرسیگاری‌ها است.

دکتر حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

مطلب مرتبط

ترک سیگار با هیپنوتیزم 

17 دیدگاه ها

  1. نرگس گفت:

    سلام آقای دکتر
    آیا میشه با هیپنوتیزم مواد مخدر تریاک رو ترک کرد؟ و اینکه هر فرد رو تا چ سنی میشه هیپنوتیزم کرد؟
    من می خوام برای اینکه خودم برای خودم هیپنوتیزم انجام بدم شرطی بشم میشه؟

  2. روح اله سهرابی گفت:

    سلام
    روز خوش دکتر
    هزینه رو میشه لطف کنید و بفرمایید
    در صورت امکان میشه لطف کنید و ایمیل کنید.

  3. نوید گفت:

    سبام جناب دکتر حریری.
    سوالی که تو ذهن من هستش اینه که بعد از این روره ای که میفرمایید ۵ الی ۶ روز هستش بعد از این زمان ایا هوس عای کشیدن سیگار تو ذهن تا مدتی جاری هستن یا نه؟
    ایا میل به کشیدن سیگار هست یا کلا تنفر جایگزین میشه تو روش هیپنوتراپی

    • سلام نوید جان
      در ترک سیگار با هیپنوتیزم به روش من ابتدا به تعارضات و درمان اضطراب و کنترل آن و تلقینات خاص ترک سیگار که برای هر فرد با توجه به شرح حال گرفته شده صورت میگیرد ،انجام می شود و افراد بسیاری با روش من ترک کامل سیگار داشته اند. همواره سلامت و موفق باشید.

  4. Alireza گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت دکترحریری
    بنده از استان بوشهر هستم
    حدود ۹ساله سیگارمصرف میکنم
    واقعا خسته شدم از این عادت زشت
    چند ماهه تلاش میکنم این عادت زشت وناپسندو بزارم کنار ولی متاسفنه شکست خوردم😔😔
    دستم به دامانتون نیازمند راهنمایتونم

  5. محسن گفت:

    سلام جناب دکتر پدر من به علت سکته موجب از دست دادن حافظه کوتاه مدت شدن .حدود ۸ سال سیگار ترک کرده بدون که بعد حادثه مجدد شروع کردن
    امکان داره بشه با هیپنوتیزم به ترک سیگار کمکشون کرد

    • سلام محسن عزیز.
      اگر حافظه کوتاه مدت را از دست داده اند بعید میدانم از هیپنوتیزم بشود برایشان استفاده کرد. در ضمن بالا ی ۶۰سال استعداد هیپنوتیزم پذیری خیلی کم میشود و برای بالا ی ۶۵سال کار نمیکنم.
      موفق باشید.

  6. زهره _ص گفت:

    آقای دکتر حریری باتشکر از مطالبی که درسایت گذاشته اید
    سوال:پسرمن ۲۸سال دارد ومتاسفانه مدت ۱۳ سال است که سیگار میکشد ومدت ۳ سال است که ماهیچه قلبش ضخیم شده است (بدلیل پر فشاری که مامتوجه نشده بودیم)میخواستم بدانم باتوجه به داشتن فشار خون وبیماری فوق ،برای ترک سیگارایشان از هیپنوتیزم میتوان بهره گرفت یاخیر؟ودر چند جلسه؟
    با تشکر فراوان

    • خانم زهره _ص.
      از لطف شما ممنونم. اگر قدرت تمرکز دارند ، مثلا تنگی نفس و یا مشکلات دیگری مانع تمرکز ایشان نیست ، بله میشود که هیپنوتیزم شوند به شرطیکه خودشان مایل به درمان باشند. مخمولا ۵ تا ۶ جلسه نیاز دارند. موفق باشید.

  7. پگاه گفت:

    سلام آقای دکتر حریری
    خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتان . می خواستم بدانم آیا ترک شیشه و حشیش بوسیله هیپنوتیزم امکان پذیر است ؟ ممنون می شوم پاسخ دهید .

  8. شهاب گفت:

    خیلی خوب و عالی بود . متشکرم

  9. امیر حسین گفت:

    اقای دکتر لطفاً مرا راهنمائی کنید . من دانشجوی ترم اول حقوق هستم . مدتی است که سیگار میکشم . خانواده ام به تازگی متوجه سیگار کشیدن من شده اند . به شکلهای مختلف از من می خواهند که سیگار را کنار بگذارم . من خودم هم می خواهم سیگار نکشم تاخانواده ام را از نگرانی خارج کنم اما نمی توانم . وسوسه کشیدن سیگار مرا رها نمی کند . چطور می شود با اینکه من خودم می خواهم سیگار نکشم اما بدون اراده باز هم سیگار می کشم ؟ آیا راهی برای رها شدن از این رفتار وجود دارد ؟ لطفاً راهنمائیم کنید . متشکرم

    • امیرحسین جان ،‌ کشیدن سیگار نشانه تعارضاتی است که در زمان کودکی بر اثر ناملایمات و حوادثی تلخ ایجاد شده است، و به شکل یک عادت بروز کرده است. با هیپنوتیزم میتوان این تعارضات را کشف و کم اثر یا بی اثر کرد ، و سپس آن عادت را از بین برد . هرگز نباید قبل از کشف و کم اثر یا بی اثر کردن آن تعارضات ، تنها به از بین بردن عادت اقدام کرد. تنها در شرایطی خاص می توان از کشف تعارض منصرف شد و فقط به کم اثر یا بی اثر کردن آن پرداخت .در صورت تمایل می توانید با دفتر هماهنگی با شماره ۰۲۱۴۴۶۱۵۲۶۹ و ۰۲۱۴۴۶۱۵۲۷۰ و همراه ۰۹۱۲۳۹۸۹۵۸۷ تماس گرفته و جهت ترک سیگار اقدام نمائید . از توجه شما ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.