استرس و مواد محرک
۱۳۹۳-۰۷-۰۷
درمان افسردگی با پیاده روی
۱۳۹۳-۰۷-۰۷
Show all

ترس از پرواز با هواپیما

ترس از پرواز با هواپیماترس از پرواز با هواپیما، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

اشخاصی هستند که ترس از پرواز با هواپیما دارند وترجیح می دهند تا از وسایل  نقلیه دیگربرای مسافرت استفاده نمایند . بعضی از این افراد هرگز سوار هواپیما نشده اند  و بی جهت ترس از پرواز با هواپیما ومسافرتهای هوایی را به گزارشهای روزنامه ها از سقوط هواپیماها نسبت می دهند . با اینکه خلبانها با در نظر گرفتن هزاران  کیلومتر مسافرت هوایی ، بدون هیچ حادثه نسبتاً ناگواری موفق می شوند و مسافران بی هیچ خطری به مقصد می رسند ، اما آنها بدون هیچ دلیلی از رفتن به اولین سفرهوائی هراس دارند ، و با این تصور که اولین سفر آنها  آخرین آن خواهد بود ، ذهن خود را آزار می دهند و در توجیه ترس خود می گویند هر بار که وارد یک هواپیما می شوید  در معرض خطر هستید . درباره طوفانهایی با رعد و برق غیر مترقبه چه می گوئید ؟ درباره نقصهای مکانیکی هواپیماها ئی که سقوط کرده اند چه ؟و اگر کسی سعی کند به آنها اطمینان دهد که اتفاقی نخواهد افتاد ، آنها  به حوادث هوائی که عنوان روزنامه ها بوده است را به شما یادآوری می کنند و بر سوار نشدن به هواپیما اسرار می ورزند و ادامه می دهند که هیچ تضمینی وجود ندارد که بدون خطر به مقصد خواهید رسید و یا عنوان می کنند در یک تصادف اتومبیل یا حتی خرابی قطار ، مقداری شانس دارید که جان سالم بدر ببرید . ولی وقتی هواپیمایی سقوط می کند ، بندرت کسی زنده می ماند.

از این نوع افکار منفی مردمی که ترس از هواپیما دارند و به آن متوسل می شوند ، می توانیم  به نمونه های زیادی اشاره کنیم . . آنها فکر می کنند اگر هواپیما سوار نشوند چیز مهمی را ا ز دست نمی دهند ، بعضی از آنها هرگز میل یا قصد پرواز کردن ندارند اما از این بین کسانی هم هستند که میل  دارند با هواپیما مسافرت کنند ، از فواید بسیار مسافرت با هواپیما آگاه هستند و قبول  دارند که ترس آنها معلولیتی قطعی است ، ولی نمی دانند چگونه  خود را از نظر روحی برای نخستین پرواز آماده کنند . آنها گمان می کنند که وحشت خواهند کرد . تصورسقوط و حبس شدن می کنند . با این فکر دچار وحشت می شوند و تصورات دیگر نیز مانع سوار شدن آنها به هواپیما می شود و شاید هم هرگز به فرودگاه نروند .

اگرچه مسافرت هوایی تنها یا بهترین راه  سفر کردن نیست اما ترس از پرواز ، مخصوصاً در زمان امروزی ، یک  نقص و معلولیت محسوب می گردد . هر وسیله نقلیه ای مزایا و مخاطرات مخصوص بخود را دارد و استفاده به موقع و صحیح هر یک از آنها مد نظر است و در این بحث کمک به کسانی است که ترس از پروازبا هواپیما دارند و می ترسند و مایلند از راه هوایی در داخل یا به خارج مسافرت کنند ، یا به دلیل صرفه جویی در وقت می خواهند سفرهای کوتاهتری داشته باشند .

برای رفع این مشکل خاص به تجربه دریافته ایم که درمان هیپنوتیزمی مقابله با ترسها و در ادامه انجام خود هیپنوتیزمی می تواند روشی مناسب برای از بین بردن ترس آنها از پرواز باشد .

اگر بگوییم که تنها راه از بین بردن ترس  از پرواز انجام فن خود آرامی با هیپنوتیزم است و در طی چند جلسه و در عرض مدت کوتاهی این ترس از بین خواهد رفت سخنی به گزاف نگفته ایم به طور روزانه  و در عرض یک یا دوهفته ، قبل از سفر درباره آن  فکر کنید و راه کارهای ارائه شده را بکار بگیرید.

۱ . در جلسات خود هیپنوتیزمی روزانه ، این افکار را به خود تلقین کنید که : سفر هوائی را دوست دارید ، شیفته آن هستید ، این راهی بسیار عالی برای مسافرت است ، سعادتمند هستید که در عصری زندگی می کنید که این نوع وسیله نقلیه برای شما محیا است . و با هزاران نفر دیگر  در مزایای پیشرفت اخیر سهیم هستید . این تلقینها را هر چند بار که لازم است برای خود تکرار کنید . این تلقینها نظری مثبت درباره پرواز با هواپیما در شما به وجود می آورد . اگر  از چیزی خوشتان نمی آید و مرتب به خودتان یادآوری  کنید که چقدر از آن تنفر دارید ، مشکلتر می توانید دراز بین بردن افکار ناخوشایند خود موفق شوید .

برای مثال ، اگر شخصی ادعا کند که ازفردی خوشش نمی آید و این احساس را در ذهن خود و یا با دیگران مرتب تکرار کند که تا چه حد از آن فرد بدش می آید ، طبیعتاً احساس نفرت در او شکل می گیرد و در مواجهه با فرد مورد نظر اوقات بدی را خواهد گذراند . او با پذیرفتن این طرز فکر منفی درباره افراد در حقیقت ، صدمه زیادی  به خود می زند . با گذشت زمان ، درباره خیلی چیزهای دیگرنیز نظر منفی پیدا می کند . ما اشخاصی که  منفی باف و شکاک هستند را می شناسیم که دوستان بسیار کمی دارند ، چون کسی نمی خواهد سر راه فردی قرار گیرد که مرتباً ساز مخالف می زند و چشم انداز تاریکی به زندگی دارد . بیشتر مردم اعتقاد دارند که در اثر معاشرت با این افراد نکات منفی فکر آنها در آنان نیز سرایت میکند و از ادامه معاشرت با اینگونه افراد پرهیز میکنند   برای از بین بردن ترس از پرواز ، باید این فکر را در خود بپرورانید که مسافرت هوایی را دوست دارید و در زندگی شما این تجربه جدید را احساس خواهید کرد .

۲ . خود را به محیط فرودگاه عادت دهید . رفت و آمد هواپیماها ، اشخاص بسیاری که  بلیط  می خرند ، یا کسانی که چمدانهایشان را وزن می کنند ، و مردمی که دوستانشان را ملاقات می کنند را تماشا کنید . در احساس دیگران شریک شوید . تصور کنید ( از طریق فن تصویر سازی ذهنی ) که به هواپیما  وارد می شوید . خود را با آنهایی که در رفت و آمد هستند یکی بدانید . خود را داخل  هواپیمایی مجسم کنید به خود بگویید توانایی مسافرت باید شگف انگیز بوده و بسیار مهیج باشد . این نوع خود شرطی کردن مثبت باید شما را از نظر روانی برای اولین سفرتان آماده کند .

۳ . در اولین سفر هوایی خود با افرادی همراه شوید که برای شما قابل احترام و تحسین هستند ، یا حتی بهتر بگوییم ، با هر گروهی از دوستانتان سفر کنید . این کار  کمک می کند به آرامش فکری بیشتری برسید . به خود دلداری دهید که تنها  نیستید . به این فکر کنید که اگر دوستانم می توانند از این طریق مسافرت کنند و احساس ناراحتی نکنند ، من هم می توانم .

۴ . مسافران دیگر و مهماندارها را نگاه کنید . لبخند مهماندارها کوششی برای آرام کردن  شماست . به یاد داشته باشید که آرامش مسری است . اجازه دهید  آرامش دیگران به شما منتقل شود . به خود بقبولانید  که آرام هستید . لبخند بزنید و با هر کسی که در کنار شما نشسته است صحبت کنید . این تمایل باعث می شود که دیگر به خودتان فکر نکنید .

۵ . به وسایل منحرف کننده متوسل شویید . فقط آنجا ننشینید و تنها نگران  صدای موتورها باشید . یک کتاب جالب یا مقاله های مختلف مجله را بخوانید . اگر دوست دارید ، جدول حل کنید . بسیاری از تاجران برای پیدا کردن راه حل مورد نیاز طرحها یا مسائل خود به فکر فرو می روند . بعضی از خانمها سرگرمی هایشان را با خود می آورند . شما می توانید وقت را با صحبت کردن  بگذرانید . هرچه که هست ، خودتان را از نظر ذهنی مشغول کنید . با شگفتی درخواهید یافت که وقت چطور بسرعتی می گذرد ، مخصوصاً اگر یک یا دو غذا در هواپیما میل کنید . به خود فرصت فکر کردن درباره هیچ اتفاق نامساعدی را ندهید .

۶ . از فرصت خوبی که برای انجام خود هیپنوتیزم و تن آرامی دارید ، استفاده  کنید . با شل و رها کردن عضلات شروع کنید که با شل و رها کردن تمام بدن دنبال می شود و یا بدون بستن چشمها ، با دادن بعضی از تلقینهای مثبت فکری ادامه دهید . با خودتان بصورت ذهنی جملات زیر را انتخاب و به آهستگی صحبت کنید. از تلقینهای مثبت فکری استفاده کنید و مانند اینها را بخود بگویید:

۱ . من افتخار می کنم کاری انجام داده ام که قبلاً از آن می ترسیدم .

۲ . من راحت و آرام هستم و می توانم آرام باشم . من توانائی آنرا دارم که بدن و فکرم را آرام کنم .

۳ . احساس خوشبختی می کنم که می توانم در چنین زمان کوتاهی به محلی که می خوام ، برسم .

۴ . من بر ترس از پرواز چیره شده ام و بر ترسهای دیگرم نیز غلبه کرده ام ، من قادرم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشم و احساس پیروزی کنم .

۵ . ترجیح می دهم مانند قبل ، همیشه نگران نباشم . از ایمان در هر کاری که انجام می دهم  استفاده خواهم کرد ، ایمان  به این فکر که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد . ایمان من به قدرتی نیرومندتر ، همیشه مرا نجات خواهد داد و به من آسودگی خاطر خواهد داد .

۶ . از عادت جدید آرامش خود القا شده با خود هیپنوتیزمی ، بخوبی استفاده می کنم .

۷ . هر قسمت از بدنم را آرام می کنم ( آرامش تدریجی ) تا بر فن آرام کردن تمام بدنم  ( آرامش کامل )  تسلط یابم . اینک تمام بدنم آرام شده ، فکرم آرام شد ه است . آرامش بهترین راه برای رفع نگرانی است .

۸ . بجای نگرانی از ترس ، لذت از سفر را جایگزین می کنم . مناظر مختلف را نظاره می کنم و یا کتابهای مختلفی  را می خوانم و از آنها لذت می برم . اگر کتابی در باره حقایق ترسهای مختلف بخوانم ، در غلبه بر آنها بیشتر موفق خواهم بود .

اینها صرفاً نمونه ای از پیشنهاد های ساده ای است که به شما  نشان می دهد چگونه از خودتلقین هیپنوتیزمی می شود بهره ببرید . همان طور که قبلاً گفتیم ، شما می توانید لیست خود را درباره اینکه به چه فکر کنید و چه به خود بگویید که شما را در حالت مناسب برای رفتن به محلی با هواپیما قرار دهد ، هرگونه که میل دارید ، تهیه کنید . اگر هرچه را که در بالا گفتیم بدقت انجام دهید ، تقریباً می توانیم تضمین کنیم شما بر ترس از پرواز غلبه خواهید کرد . این کار همچنین قدمی به سوی غلبه بر ترسهای نامعقول دیگر خواهد بود .

مطالب مرتبط :

ترسهای ناشناخته

هیپنوتیزم بهترین روش درمان اضطراب

7 دیدگاه ها

  1. حبيب گفت:

    سلام جناب دکتر من ٣ سالی هست که بخاطر ترس دیگه هواپیما سوار نمی شم می خواستم ببینم درمان شما ١٠٠٪هست یانه چون من هر چی هم تلقین میکنم و با خودم منطقی حرف میزنم فایده نداره

    • سلام حبیب عزیز
      ترس از پرواز یکی از انواع ترس‌های مرضی یا همان فوبیاست. اصولا همه انواع ترس، مثل ترس از حضور در جمع، ترس از بلندی، ترس از سوسک، ترس از آب، رعد و برق و… ترس‌هایی غیرمنطقی، غیرواقعی و غلوشده هستند. ترس یکی از بنیادی‌ترین هیجان‌های انسانی است و می‌توان گفت علامتی است هشدار دهنده تا انسان را از خطرهای پیرامونش آگاه کند اما وقتی ترس آنقدر زیاد می‌شود که زندگی فرد را دچار اختلال می‌کند، از دیدگاه عموم نیز جلوه‌ای غیرمعمول خواهد داشت و به ترس مرضی تبدیل می‌شود. فوبیا به این معنا نیست که فرد مبتلا به آن صرفا انسان ترسویی است بلکه چنین افرادی به یک نوع خاص از محرک واکنش نشان می‌دهند.
      افرادی که ترس از پرواز دارند، معمولا دچار بیماری ترس از فضای بسته نیز هستند که این بیماری خود زاده دو عامل اضطراب و حمله‌های عصبی است. .
      علت ایجاد ترس از فضای بسته در طول پرواز این است که فرد احساس می‌کند در محیط هواپیما محصور شده و نمی‌تواند در صورت لزوم از محیطی که در آن قرار دارد، فرار کند.
      دسته دیگری از مسافران که در طول پرواز دچار استرس و حمله‌های عصبی می‌شوند، کسانی هستند که به سیستم حمل و نقل هوایی بی‌اعتمادند و آن را ناایمن قلمداد می‌کنند.
      گاهی فوبیای پرواز جنبه وراثتی و بیولوژیک دارد و فرد بدون هیچ دلیلی، نسبت به یک شیء یا حیوان برداشت ذهنی منفی پیدا و همواره سعی می‌کند از آن دوری کند. ترس‌های بیولوژیک اغلب به دلیل تغییرات بیوشیمیایی در بعضی از قسمت‌های مغز (مخصوصا در ناحیه مربوط به هیجان‌ها در لوب تمپورال) پدید می‌آیند. البته عوامل اجتماعی، محیطی یا اتفاق‌های ناگوار در زندگی مانند از دست دادن دوستان یا خویشاوندان در یک سانحه هوایی، شنیدن خبرهایی درباره سقوط هواپیماهای مسافربری یا تجربه ناخوشایندی از پرواز (نقایص فنی هواپیما حین پرواز) در شروع آن نقش دارند.
      قدم اول، شناختی-‌رفتاری است. هیپنوتراپیست با روش علمی افکار بیمار را تجزیه و تحلیل می‌کند و حساسیت‌زدایی تدریجی ذهنی از طریق هیپنوتیزم آغاز می‌شود. حساسیت‌زدایی ذهنی به صورت تداعی ذهنی پرواز است.
      در جلسه‌های بعدی سعی می شود اضطراب ناشی از فوبیای پرواز را درمان نموده و مدیریت اضطراب با خود هیپنوتیزم به فرد آموزش داده می شود. هیپنوتیزم درمانی یا هیپنوتراپی یکی از بهترین روشهای درمان برای اختلالات اضطرابی که از جمله فوبیاست، به اثبات رسیده است. موفق و موید باشید.

  2. ali گفت:

    سلام
    من دفعات زیادی با هواپیما سفر کردم و مشکلی نداشتم حتی با تکانهای شدید اما بعد از دیدن چند فیلم واقعی و یه تجربه نه چندان جالب دچار ترس شدیدی از پرواز شدم ودر تمام طول سفر به از کار افتادن موتور هواپیما فک میکنم و از طرفی نمیخوام تنها چیزی که تو زندگی دوست دارم یعنی سفر کردن رو از دست بدم..
    این ترس شدید رو چطور میشه از بین برد؟!

  3. سپیده گفت:

    سلام آقای دکتر با تشکر از سایت خوبتون
    من کارشناسی ارشد هوافضا هستم و موضوع تز من با سقوط هواپیما مرتبط بوده است. مطالعه آمار سوانح و تمرکز بر این مسئله و اطلاع زیاد در این مقوله موجب شده به شدت نسبت به پرواز وحشت داشته باشم. ما تهران هستیم اما خانواده همسرم اهواز هستند من به خاطر ترسم همسرم را تحت فشار سفر با قطار و اتوبوس می گذارم. یک بار هم که مجبور شدم با هواپیما برم تا لحظه رسیدن ده ها بار مردم و زنده شدم! حتی وصیت نامه خودم هم نوشتم. قبلا هرگز هیچ ترسی نداشتم و جدیدا اینطور شده ام. آیا این موضوع موقتی است و پس از گذشت زمان از فارغ التحصیلی ام خوب می شوم یا باید درمان شوم؟

  4. Kati Ghasemifar گفت:

    با سلام
    احتراما” با توجه به اینکه همسر اینجانب دچار ترس و اضطراب شدیدی می باشد و از سویی سردرد های مزمن میگرنی نیز دارد زندگی روزمره ما را دچار تشنج شدیدی نموده خواهشمند است مرا راهنمایی نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.