سخنرانی دکتر حریری در دومین همایش لکنت
هیپنوتیزم درمانی لکنت زبان
۱۳۹۱-۱۰-۱۷
پرسش و پاسخ در مورد لکنت زبان
۱۳۹۱-۱۰-۱۷
Show all

بهترین درمان لکنت زبان

بهترین درمان لکنت زبان ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

بهترین درمان لکنت زبان

لکنت زبان، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

دوستان عزیز . من در این مقاله مراحل و جاهایی که هیپنوتیزم میتواند در زمینه درمان لکنت زبان کمک کننده باشد زیر خط دار نموده ام و در پایان نیز  در مورد مطالب یاد شده نقطه نظراتم را نوشته ام. از اینکه توجه نموده و مطلب را دنبال میکنید ممنونم  و از شما صاحب نظر گرامی دعوت میکنم نقطه نظرات خود را اعلام فرمائید تا هر چه پر بار تر بتوانیم کمک رسان این قشر از هموطنان عزیزمان باشیم .


ویژگیهای خاص لکنت زبان در افراد مختلف بسیار متغیرند. برخی از افراد دارای لکنت تنها در تلفظ هجاها مشکلاتی دارند و برخی دیگر، نخستین تکرارها و تردیدها با شکلکها و یا حرکاتی در قسمتهای مختلف بدن همراهند(مانند:چشمک زدن، تیکهای مختلف،لرزش لبها یا چهره، تکان دادن سر،حرکتهای تنفسی، گره کردن مشتها و…. )  همچنین اغلب دیده می شود که فرد دستخوش یک حالت هیجانی مانند: ترس، خشم وشرم و…می شود.تحقیقات نشان داده اند که تنیدگی(stress) یا اضطراب ، لکنت زبان را تشدید می کند.

 عوامل مؤثر در لکنت زبان که بوسیله هیپنوتیزم میتوان درمان نمود به شرح زیر می باشد .

۱ضربه های شدید و شوکهای عاطفی و روانی

۲احساس تهدید و ناامنی در خانواده

۳تنبیه بدنی در مدرسه و خانه

۴انتقاد شدید از کودک در هنگام زبان باز کردن

۶تکرار والدین و اطرافیان در موقعی که کودک کلمات را نادرست بیان می کند.

امروزه از روشهای مختلفی برای اصلاح، درمان و بازپروری اختلالات گویایی و لکنت زبان استفاده می‌نمایند. از جمله این روشها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روشهای زبانی یا تلفظی [گفتاردرمانی] ،برای انجام این عمل بهترین هماهنگی‌ها بین حنجره ، گونه‌ها، زبان و لب‌ها لازم است؛ اما همین که در این هماهنگی خللی ایجاد شود، زبان به لکنت می‌افتد.  پیش از سن ۴ یا ۵ سالگی به‌ندرت معلوم می‌شود که کودک لکنت زبان دارد. کندی زبان بر اثر اختلال‌های بدنی یا برآشفتگی‌های عاطفی، در انسان رشد می‌یابد. گویا بتوان در پاره‌ای موارد، کند زبانی را از راه آموزش برطرف کرد؛ یعنی به شخص مبتلا آموخت که چگونه آهسته آهسته چیزی را بخواند؛ آهسته آهسته و با توجه خاص به حرف زدن خود، سخن بگوید و هر هجایی را با کمال دقت ادا کند.

همچنین به وی می‌آموزند چگونه به هنگام بند آمدن زبانش،  تنفس  خود را تنظیم کند. بر اثر مطالعه درباره صوتها یا ترکیب صوتهایی که چنین مشکلی را فراهم می‌آورند، به پاره‌ای از تمرینهای مرحله‌ به مرحله‌ای، برای خواندن دست یافته‌ایم که با انجام آن می‌توان تا حدود زیادی بر مشکل «کند زبانی» چیره شد. به هر حال این روش درمان لکنت ‌زبان باید بوسیله کارشناس گفتار درمانی انجام گیرد. این نکته نیز بسیار قابل توجه است که نباید مبنای عاطفی را در کند زبانی نادیده گرفت.از زمانیکه از روانشناسی در درمان و بهبود لکنت زبان استفاده شد روشهای دیگری هم معمول گشت روش دو جانبه یا مکمل روشی است که به بازپروری و پرورش جنبه‌های دوگانه فکری و زبانی اهمیت فراوان داده می‌شود. این روش بیشتر در مورد کودکان ۳ تا ۷ ساله استفاده می‌شود و معمولا نتایج ثمر بخشی دارد. هدف این روش در واقع پرورش دوگانه‌ای از قدرت و صحت تفکر، قدرت و صحت بیان است. به عنوان مثال برای نیل به این منظور به کودک می‌آموزند که افکار خود را اصلاح و روشن دریابد، فقط افکار واضح و روشن خود را به زبان جاری نماید و کلمات و جملات را دقیق و رسا بازگو نماید.

روشهای روان درمانی، بویژه در مورد افرادی که دچار کشمکش‌های عاطفی و اختلالات روانی عصبی هستند بکار می‌رود. روش روان درمانی برای کودکان سنین پایین ثمر بخش نمی‌باشد.

اگر چه  برخی اعتقاد دارند که یکی از عوامل لکنت تنش‌ها و اضطراب و هیجانات عاطفی است، لذا  داروهای آرام بخش می‌توانند تا حدودی کودک را از اضطراب و هیجانات عاطفی به دور داشته و در نتیجه لکنت زبان او را تقلیل دهند.

رفتار درمانی نیز  از روشهای متداول و نسبتا جدید در اصلاح و بازپروری لکنت زبان روش تغییرات و اصلاحات رفتاری می‌باشد. نظریه مدافعان این روش در این است که یکی از علل لکنت زبان کودک رفتارهای سازش نایافته و یا ناهنجار اوست. لذا در این روش سعی بر اصلاح رفتارها و بالطبع تقلیل لکنت زبان کودک است.

روش خود درمان گری، در واقع می‌تواند نوعی روش رفتار درمانی نیز تلقی شود، بر این اساس استوار است که فرد دارای لکنت با انگیزه قوی و ایجاد تغییرات لازم در زمینه بازخوردها و نگرشهایش نسبت به لکنت خود به برنامه‌ای منظم، مشخص و بطور جدی و مصمم تلاش کند که اختلال گویایی خود را اصلاح کند.

روشهای روان درمانی در زمان پیدایش خود اشتیاق فراوانی ایجاد نمود و امیدهای زیادی را شکوفا کرد . هنوز هم این روشها کارآمدی خود را نه تنها حفظ کرده اند بلکه توسعه نیز یافته اند. تنها محدودیت این روشها زمانبری خیلی زیاد آنها و بالطبع هزینه بری آنهاست که اگر صرف وقت مراجعه کننده و احیانا همراه او را و احیاتا اوقاتی را که مراجعه کننده و احیانا همراه او با غیبت از سر کار و کسر حقوق و درامد خود به این برنامه تخصیص میدهند به حساب بیاوریم هزینه و وقت قابل توجهی است. چندین ماه، هفته ای دو تا سه جلسه طول میکشد تا نتایج مورد انتظار پدید آیند . از طرفی متاسفانه بعد از یکسال شانس عود و بازگشت علائم ۷۰% است. هیپنوتیزم این زمان را بشدت کاهش میدهد و با سرعت خیلی بیشتر و میانبر همان نتایج را ببار می آورد. و در ترکیب با خودهیپنوتیزم تاثیر آن مرتبا تکرار میگردد.

به سطح آوری کشمکش‌های عاطفی و اختلالات روانی عصبی ، تنش‌ها و اضطراب و هیجانات عاطفی از عمق ضمیر ناخودآگاه و شفاف کردن آنها با تکنیکهای هیپنوتیزمی و رویارویی هیپنوتیزمی با آنها بسیار شورانگیز و خارق العاده است و زمانبری و هزینه کمتری را تحمیل میکند. و پایداری نتیجه نیز بیشتر است.

ایجاد انگیزه هم از مواردی است که تکنیک های هیپنوتیزمی بخوبی از پس آن برمی آیند و انگیزه کافی و مطلوبی در فرد بوجود می آورد تا بتواند تمرینها را بخوبی انجام دهد و در بهبودی خود بکوشد.هیپنوتیزم بیدار - کاربرد هیپنوتیزم در درمان

 زمانی که یک فرد دارای لکنت کمک می خواهد، احتمالا دچار تنش قابل ملاحظه ای است که از مشکل گویایی و بزرگ جلوه دادن آن ناشی می شود. که با رویکرد گفتار درمانی،  سه روش برای درمان لکنت زبان وجود دارد.

روش اول :اینکه شخص با یک ثانیه تاخیر گفتار خود را از یک گوشی [هدفون] می شنود. این کار باعث می شود که به تدریج گفتار افراد دارای لکنت روان شود در حالیکه اگر افرادی با گفتار روان این کار را انجام دهند به شدت دچار لکنت می گردند. مشکل اصلی این درمان اینست که بیشتردر کلینیک جواب می دهد ودر خارج از اتاق مشاوره فرد را با مشکل روبرو می کند.

روش دوم:  در گفتار درمانی تعقیب سایه به سایه است که در این روش درمانگر از روی یک کتاب می خواند و فرد دارای لکنت کلمات وی را بعد از مدت کوتاهی که درمانگر آنها را بیان کرد،تکرار می کند. برای انجام این درمان لازم است که فرد دارای لکنت ، به خوبی بر آنچه که درمانگر می خواند تمرکز کند و لکنت زبان خود را در این فرایند نادیده بگیرد.

روش سوم :  به نام گفتار تنظیم شده با هجا،از فرد دارای لکنت  می خواهند همزمان با یک مترونوم (دستگاهی که در فواصل زمانی معین صدای تیک می دهد و درموسیقی نیز کاربرد دارد) صحبت کند. این شیوه نیزمی تواند در منحرف کردن فرد دارای لکنت، از لکنت زبان خودش تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که وقتی این شیوه را با پاداشهایی برای لکنت نکردن همراه می کنند نتایج خوبی در جهت درمان فرد به همراه دارد.

اگر به این سه روش دقت کنید درمی یابید که در هر سه آنها تشریفات و قواعد و قوانینی وضع میشود که فرد را مقید به تبعیت میکند و  با این کار در فرد دارای لکنت نوعی تمرکز در گفتار ایجاد میشود که باعث بهبودی لکنت تا زمان وجود آن شرایط یعنی حضور درمانگر یا هدفون یا مترونوم میگردد.

سیر این مشکل دراز مدت و همراه دوره های بهبود نسبی است.

 50 تا ۸۰ درصد کودکان در همان زمان کودکی خود بخودبهبود می یابند  . اما در صورت باقی ماندن ، لکنت مشکلاتی را ببار می آورد که آثار آن  گاه برای همیشه باقی می ماند. در سنین مدرسه موجب طرد اجتماعی از سوی همکلاسی ها و مشکلات تحصیلی میگردد.

در سنین بالاتر محدودیت انتخاب شغل و بعضاً تحصیلات عالیه را موجب میشود.

لکنت درمان دارویی و جرحی ندارد و درمان آن تغییر است و تصمیم این تغییر با فرد دارای لکنت است. والدین باید بدانند لکنت کودک با در مان دارویی بهبود نمی یابد ، بلکه باید رفتار وی عوض شود . با کودک به آرامی صحبت کنند و او را تشویق کنند relax  باشد . به او اطمینان خاطر بدهند و کودک را تشویق کنند و درباره لکنت با ایشان صحبت کند .

در واقع دلایل بروز لکنت زبان در کودکان، تا کنون بطور دقیق روشن نشده است. اما آنچه که تا حدودی مشخص است، آن است که لکنت نمی‌تواند علت واحدی داشته باشد. بلکه همواره معلول علت بدنی، عاطفی، اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است. بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتیهای عصبی و ناسازگاری‌های اجتماعی هستند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی بعلت لکنت زبان است و یا لکنت خود حاصل حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است. در بعضی از مواقع لکنت ربان ممکن است حاصل نارساییها و اختلالات دستگاه عصبی  باشد .

در مواردی که فشارهای روانی موجود در روابط بین فردی، خانواده و … در تشدید لکنت دخیل هستند، لازم است مشاوره روانشناختی یا روانپزشکی صورت گیرد و در صورت نیاز مداخلات دیگری نظیر روان درمانی فردی، خانواده درمانی و در موارد خاص درمان دارویی نیز صورت گیرد.

تأکید درمانهای نوین براین است که، لکنت رفتاری آموخته شده است نه اختلال !

از دیگر درمانها ، حساسیت زدایی ، کاهش واکنش هیجانی و ترس نسبت به لکنت و جایگزینی رفتاری مثبت در لحظه لکنت است .

برای مدیریت اینگونه ترسها و خشمها و استرسها تغییر و تصحیح نگرش به آنها ضروری است . هیپنوتراپیست در اینگونه موارد باید به ماهیت و شدت و چرایی بروز این ترسها آگاه شود که در بررسیهای مشاوره گونه با رعایت اصول مشاوره و همدلی و هدایت کلیه و یا لااقل مهمترین آیتم های این احساسات ناخوشایند را شناسایی میکند. اگر این نشانه های ناخوشایند ریشه در دوران کودکی دارند در صورت لزوم تکنیکهای هیپنوتیزمی موثری برای شناسایی و به سطح آوری آنها توسط هیپنوتیزم وجود دارد . همچنین اگر دلیل این رفتارها در اعماق پنهان ضمیر ناخودآگاه رسوخ یافته یا پنهان شده اند  تکنیکهای هیپنوتیزمی دیگری برای به سطح آوری امن آنها موجود است تا آنها را به روشنای آگاهی آورده و بتوان با آنها مقابله کرد و آنها را برطرف نمود.

ضربه های شدید، شوکهای عاطفی و روانی، وجود تهدید و ناامنی و تنبیه بدنی،  انتقاد شدید از کودک در هنگام زبان باز کردن در دوران کودکی که همه از کابوسها و خاطرات ناخوشایند فرد است، در حین هیپنوتیزم بخوبی بررسی و مدیریت میشوند و امکان تغییر ماهیت تاثیر آنها بخوبی وجود دارد. و این تغییرات به حول و قوه الهی پایدار و دائمی هستند.

برای بازدید کنندگان محترم این سایت ناگفته پیداست که مدیریت فشارهای روانی هم از شاهکارهای هیپنوتیزم است. و هیپنوتیزم در ایجاد آرامش بسیار موثر و بلکه معجزه آساست. اینجانب افتخار دارم که تکنیکهای هیپنوتیزمی فوق الذکر را به فضل الهی میتوانم در حالت بیداری برای شما هموطنان و  علاقمندان به اجرا بگذارم و با آموزش دادن “خودهیپنوتیزم” شما را مستقلا قادر سازم این تاثیرات را برای خود تکرار نموده و درمان را به مرحله تثبیت برسانید.

 فشارهای عاطفی – محیطی

بی‌ترد‌ید‌، انواع خاصی از فشارهای عاطفی و محیطی همانند‌ یک حاد‌ثه ناگهانی و یا فشارهای عاطفی – روانی د‌ر محیط زند‌گی بر شیوه سخن گفتن بیشتر ما تأثیر خواهد‌ د‌اشت. به‌طور مسلم کود‌ک خرد‌سالی که هنوز سعی د‌ارد‌ بیاموزد‌ که چگونه احساسات خود‌ را کنترل نماید‌، و بسیاری از وقایع و حواد‌ث روزمره برایش نگران کنند‌ه است د‌ر برابر فشارهای عاطفی و محیطی، فوق‌العاد‌ه آسیب پذیر خواهد‌ بود‌. به عبارت د‌یگر، د‌ر موارد‌ زیاد‌ی اختلال تکلمی کود‌ک، خود‌ نشانه‌ای بارز و علامت قابل توجهی از اضطراب و تعارضات د‌رونی اوست. بعضی از اوقات، کود‌ک ممکن است از صحبت کرد‌ن د‌ر موقعیت‌های خاص، به لحاظ این که این موقعیت‌ها د‌ر نظر او مشابه موقعیت‌هایی است که او با تجارب ناخوشایند‌ی مواجه شد‌ه است، هراس د‌اشته باشد‌.

 ‏
بد‌یهی است که این امر یک مسئله کلی نیست، چرا که کود‌کان از جهات مختلف با هم متفاوتند‌ و هر کود‌کی که د‌ر موقعیتی د‌چار مشکل گویایی شد‌ه باشد‌، لزوماً لکنت پید‌ا نمی‌کند‌.‏

 
باید‌ توجه د‌اشت که د‌ر بعضی مواقع، ناروانی کلامی طبیعی کود‌ک نیز ممکن است به عنوان سرآغاز یک مشکل اساسی مورد‌ بررسی قرار گیرد‌. بد‌ین صورت ممکن است زمانی که کود‌ک د‌چار ناروانی کلامی طبیعی می‌شود‌ (لکنت گونه‌ای که د‌ر سن او طبیعی است)، خود‌ کود‌ک و یا اطرافیان او آنچنان واکنش و عکس‌العملی نسبت به نحوه صحبت کرد‌ن وی نشان د‌هند‌ که کود‌ک احساس کند‌ هر طور شد‌ه باید‌ ناروانی کلامی خود‌ را از بین ببرد‌. د‌ر این شرایط هر چقد‌ر کود‌ک بیشتر تقلا کند‌ که اختلال طبیعی گویایی خود‌ را اصلاح نماید‌، مشکل گویایی‌اش بیشتر شد‌ه، با عکس‌العمل تند‌تر اطرافیان مواجه می‌گرد‌د‌. د‌ر اینجاست که د‌ور و تسلسل بیهود‌ه و مد‌ار بسته‌ای از اضطراب و تقلا، تقلا و اضطراب، اضطراب و اختلال کلامی و… را د‌ر کود‌ک مشاهد‌ه می‌کنیم و به‌زود‌ی، کود‌ک خود‌ش را آنچنان گرفتار اختلال د‌ر صحبت کرد‌ن می‌یابد‌ که احساس می‌کند‌ د‌یگر کاری از او ساخته نیست!
شما ممکن است چنین تصور نمایید‌ که لکنت کود‌کتان به خاطر تجربه ناخوشایند‌ او از یک موقعیت فوق‌العاد‌ه ترسناک بود‌ه باشد‌. اگر چه ترس، یکی از عوامل ایجاد‌ کنند‌ه اختلال کلامی است، غالباً به تنهایی، تأثیر موقت و گذرایی د‌ر بروز اختلال گویایی د‌ارد‌ و صرفاً د‌ر موارد‌ اند‌کی موجب لکنت زبان نسبتاً پاید‌ار می‌گرد‌د‌.‏


تقلید‌ و لکنت زبان دکتر حریری

آیا واقعاً لکنت می‌تواند‌ از طریق تقلید‌ به وجود‌ آید‌؟ واقعیت این است که هرگز نشنید‌ه‌ایم یک طوطی، یک پرند‌ه مینا و یا کلاغ سیاهی که از تقلید‌کنند‌گان مشهور هستند‌، به د‌لیل زند‌گی با فرد‌ی که لکنت د‌ارد‌ و تقلید‌ از او، د‌چار لکنت شوند‌! همچنین آسیب‌شناسان زبان و گفتار که خود‌شان خیلی روان و سلیس صحبت می‌کنند‌ نیز بعد‌ از کار کرد‌ن و محشور بود‌ن با صد‌ها نفر از کسانی که د‌چار لکنت هستند‌، هرگز د‌چار لکنت نشد‌ه و از مراجعان مبتلا به لکنت خود‌ تقلید‌ نکرد‌ه‌اند‌! بیشتر افراد‌ی که لکنت د‌ارند‌، بد‌ون آنکه با یک فرد‌ مبتلا به لکنت مواجه شد‌ه و یا چیزی از لکنت شنید‌ه باشند‌، د‌چار لکنت شد‌ه‌اند‌. به هر جهت تصور ناد‌رست و موهومِ ارتباط تقلید‌ و لکنت مورد‌ی ند‌ارد‌، اما این که چرا از نقش تقلید‌ د‌ر لکنت زبان به راحتی نمی‌گذریم، عمد‌تاً به این د‌لیل است که ما معتقد‌یم کود‌کان رفتارهای متنوع بزرگسالان را همانند‌ د‌ستگاه تکثیر، تقلید‌ می‌کنند‌. اگر چه تقلید‌ رفتار بزرگسالان و والد‌ین توسط کود‌ک لااقل د‌ر بعضی از رفتارهای خاص کاملاً د‌رست است، مع‌الوصف مسئله تقلید‌ د‌ر مورد‌ لکنت زبان چند‌ان قابل توجیه نیست. د‌ر واقع، بررسی پد‌ید‌ه تقلید‌ بخصوص زمانی که بعضی از اطرافیان کود‌ک، مثلاً پد‌ر یا ماد‌ر او گاهی د‌چار لکنت می‌شوند‌، بسیار مشکل است. از این رو باید‌ اذعان نمود‌ که به نظر نمی‌رسد‌ لکنت زبان مثل سرماخورد‌گی سرایت کند‌ و یا همانند‌ امواج راد‌یواکتیو وارد‌ بد‌ن فرد‌ شود‌.

 ‏
براساس شناخت ما از مطالعات موجود‌ د‌ر گفتارشناسی، بهترین برد‌اشت این است که تقلید‌، توجیه فوق‌العاد‌ه ساد‌ه‌ای برای علت یک اختلال پیچید‌ه گفتاری است.‏


وراثت و لکنت

 ‏
گاهی به نظر می‌رسد‌ که لکنت زبان د‌ر بعضی از خانواد‌ه‌ها بیشتر متد‌اول است  آیا این بد‌ان معنی است که لکنت پد‌ید‌ه‌ای است ارثی؟ حقیقت این است که هیچ‌کس نمی‌تواند‌ د‌ر زمینه ارثی بود‌ن لکنت اظهار نظر صریحی د‌اشته باشد‌، چرا که اطلاعات و د‌انش ما د‌ر این باره بسیار اند‌ک است. عد‌ه‌ای از محققان بر این باورند‌ که احتمال د‌ارد‌ برخی از اختلالات خاص زبان و گفتار که ممکن است بعد‌ها موجب لکنت شود‌ منشاء وراثتی د‌اشته باشد‌. به هر حال، اگر به احتمال بسیار اند‌ک، وراثت هم د‌ر لکنت نقشی د‌اشته باشد‌، این چنین نقشی بسیار پیچید‌ه و غامض است و همانند‌ د‌یگر صفات و ویژگی‌های ارثی مثل رنگ چشم، رنگ مو و… قابل پیش‌بینی نخواهد‌ بود‌. علاوه بر این به نظر می‌رسد‌ که برای غالب افراد‌ی که لکنت د‌ارند‌، عامل وراثت (یعنی این که لکنت از والد‌ین یا اجد‌اد‌شان به ارث رسید‌ه باشد‌) نقش چند‌ان قابل توجهی ند‌ارد‌.‏


بنابراین ما نمی‌توانیم با صراحت لازم بگوییم که لکنت زبان کود‌کان خرد‌سال به این د‌لیل یا د‌لایل است، اما از بسیاری از عواملی که می‌تواند‌ موجب آغاز یا تشد‌ید‌ اختلال گویایی فرد‌ شود‌، مطلع هستیم. بعضی از این عوامل به ویژگی‌های خود‌ کود‌ک مربوط می‌شود‌، اما برخی د‌یگر از عوامل لکنت زبان را باید‌ د‌ر رفتار و نگرش‌ها و برخورد‌های والدین و اطرافیان جست‌وجو نمود.

نکات گفتنی و جالب درباره لکنت زبان

نکات یا نقل و قول های مطرح شده در این بخش عمدتاً از پزشکان و روانشناسان و متخصصین گفتار درمانی است که خودشان دچار لکنت بوده اند. این نکات در واقع صرفاً بعنوان پاسخ به سوالات مطرح شده ذیل نبوده است، اما از آنجائیکه این نکات حاوی مطالب تازه و روشن نظرات تربیتی است، برای آشنایی بیشتر شما جمع آوری شده که بصورت پاسخ به سوال نقل می گردد.


آیا لکنت ارثی است؟


تا کنون هیچ دلیلی روشن بیولوژیکی از اینکه لکنت ارثی باشد بدست نیامده است، ولو اینکه ما می دانیم که در بعضی از خانواده ها استعداد ابتلا به لکنت بیشتر است. مطالعات نشان می دهند که بیش از ۶۵ درصد از افرادی که لکنت دارند، سابقه لکنت در خانواده ایشان وجود دارد.

 

تعداد افراد لکنتی چقدر است؟


تقریباً حدود یک درصد از کل جمعیت هر کشوری مبتلا به لکنت هستند، با این حساب حدود ۵/۱ میلیون فرد لکنتی در امریکا هستند. بسیاری از بزرگان و مشاهیر جهان لکنت داشته اند. مثل، حضرت موسی (ع) ارسطو، چارلز داروین، چارلز اول پادشاه انگلستان، جورج ششم پادشاه انگلستان، و که تجاربی از لکنت زبان داشته اند. خلاصه در مشکل گویایی تان شما منحصر بفدر نیستید و آنقدر ها هم که فکر کرده اید تنها نیستید.


آیا لکنت بگونه ای است که گاهی ظاهر شده و گاهی از بین می رود؟

 
دو نفر لکنتی الگوی یکسانی از لکنت ارائه نمی نمایند، لکنت هر فرد لکنتی به شیوه و روش خاصی ظاهر می شود، و به تناسب مکان و زمان و در ساعت و روز و هفته و ماه و سال و موقعیت خاص متفاوت است.


شدت و فراوانی لکنت معمولاً با میزان فشار گویایی رابطه دارد. بسیاری از افراد لکنتی وقتی که تنها هستند یا مطالعه می کنند [ یا آواز میخوانند] و یا با حیوانات حرف می زنند کمتر دچار لکنت می شوند. اما بعضی ها حتی وقتی که آواز هم می خوانند دچار لکنت می شوند.


لکنت پدیده ای متناوب است. حتی بعضی از افرادی که شدیداً لکنت دارند، بعضی وقت ها روان صحبت می کنند.


آیا لکنت زبان معلولیت است؟

معلولیت اصلی از این ناشی می شود که برای شما این توهم پیش می آید که شما یک فرد معلول هستید، زیرا که شما عقیده دارید که لکنت در حد مسئولیت شما نیست و آن چیزی است که برای شما اتفاق می افتد و نه چیزی که خودتان انجام می دهید .(اگر شما می توانید لکنت را کنترل کنید لکنت معلولیت نیست، ناتوانی شما در درک این حقیقت که شما می توانید لکنت خود را اصلاح کنید خود می تواند معلولیت باشد.

 
آیا فرد لکنتی همیشه باید سعی کند که آرامش داشته باشد؟ سخنرانی دکتر در همایش لکنت

پاسخ این است که بله، من دریافته ام که تمرینات مختلف مربوط به تنش زدایی از عضلات گویایی بسیار ارزشمند و مفید می باشد و به فرد کمک می کند که تنش خود را بهنگام صحبت کاهش دهد.
چه وقت لکنت ممکن است بدتر شود؟


وقتی که فرد لکنتی از اعتماد بنفس و «من» قوی بلحاظ پیشرفت ها و موفقیت ها و پذیرش اجتماعی برخوردار باشد، بالطبع لکنت کمتری خواهد داشت. و وقتی که در یک شرایط صحبت انتظار فشار و یاس داشته باشد، بالطبع دچار لکنت بیتشری خواهد شد.


فرد لکنتی چنانچه احساس گناه و یا اضطراب بیشتری داشته باشد لکنت بیشتری از خود نشان می دهد. بدیهی است افراد لکنتی بهنگام صحبت با افراد متنفذ بیشتر در معرض لکنت قرار خواهند داشت. هر چقدر فشار روانی بیشتری متوجه فرد لکنتی باشد لکنت او بیشتر و شدیدتر خواهد شد.

 
چرا معمولاً افراد لکنتی در گفتن اسم خود مشکل دارند؟

 
برای فرد لکنتی مخصوصاً مشکل است که اسم خودش را بگوید. اسم شخص تاثیر مهمی بر خود پنداری او دارد، و بار روانی بیشتری را بر او حمل می کند. اسم فرد نمایانگر کل شخصیت، عادات، رفتار و نظرات و دیدگاههای اوست. اگر فرد لکنتی بعضی وقت ها برای گریز از لکنت دست به جانشین سازی کلمات می زند، اما در رابطه با اسم خودش نمی تواند کلمه دیگری بگوید. لذا چاره ای جز گفتن آن ندارد. چه نوع علائم ثانویه ممکن است فرد لکنتی نشان دهد؟

 
افراد لکنتی تعداد متنوعی از عادات زائد و علائم ثانویه توام شده با لکنت از خود نشان می دهند. این علائم ثانویه ممکن است در ابتدا بصورت تکان دادن صورت و سر و بهم زدن پلک ها، نمایان شود و بتدریج بیشتر و پیچیده تر شود این علائم و افراد مختلف بصورت متنوع قابل مشاهده اشت.


چرا در درمان لکنت از آواز خواندن استفاده نمی شود؟


استفاده از صحبت آواز گونه سابقه بسیار قدیمی در درمان لکنت دارد، و شاید براحتی در کتب قدیمی درباره درمان لکنت مشاهده کنید که افراد لکنتی را به شرکت در درسهای آواز خواندن توصیه و تشویق نموده اند. در هر حال آواز خواندن خود یک نقش ویژه است و چیزی نیست که هر کس بتواند در زندگی روزمره مرتب از آن بهره بگیرد. دیگر اینکه آواز خواندن روانی و سلامت کلام را تضمین نمی کند و فایده ای از آن برای درمان لکنت انتظار نمی رود.

آیا باید افراد لکنتی تشویق به صحبت کردن بشوند؟

 
از آنجائیکه صحبت کردن یک وجه اظهار وجود ارادی و سالم است، افراد لکنتی باید تشویق بشوند که بیشتر صحبت کنند. نه فقط بعنوان اجرای برنامه درمان لکنت، بلکه برای نزدیک شدن بیشتر به زندگی و ارتباطات اجتماعی. ابتدا ممکن است کمی برای شما دشوار باشد و خجالت بکشید اما هر چقدر بیشتر صحبت کنید راحت تر و روان تر صحبت می کنید


 آیا فرد لکنتی باید کمتر حساس باشد؟

 
در دو سال اول تحصیلاتم در دانشگاه، دریافتم که فرد لکنتی باید مسئله راحتی مخاطبین خود را نیز در نظر داشته باشد. اما باید دانست که اگر او نسبت به لکنت خودش حساسیت کمتری داشته باشد اطرافیان او راحتی بیشتری خواهند داشت، و در نتیجه او کمتر دچار لکنت خواهد شد. بنابراین حساسیت کمتر نسبت به لکنت موجب راحتی و روانی بیشتر کلام می شود.


نقش ترس در لکنت چگونه است؟


جواب به این سوال شاید در یک جمله خلاصه شود و آن اینکه «هر جا که ترس نیست لکنت هم نیست»


وقتی که لکنت موجب ترس می شود، همین ترس، ترس بیشتری را بدنبال می آورد و در نتیجه فرد با لکنت شدیدتری مواجه می شود


آیا بهتر است که فرد لکنتی با ترس خود مقابله کند؟

 
آیا هرگز از خود سوال کرده اید که چه چیزی بیشتر شما را آزار می دهد؟ لکنت و یا ترس شما از واکنش مردم در برابر لکنت؟ آیا واقعاً این ترس نیست که بیشتر شما را آزار می دهد. بسیاری از افراد لکنتی بیشترین فکر و اضطرابشان در این است که دیگران چه فکری در مورد لکنت آنها می کنند. با ترس خود مقابله کنید. شما باید یاد بگیرید که حساسیت خودتان را نسبت به بازخورد و یا واکنش دیگران نسبت به لکنت تان را کاهش داده و به حداقل برسانید.

ابعاد هیجانی لکنت چگونه است؟

 
برای افراد لکنتی بسیار مهم است که با ابعاد عاطفی لکنت خود آشنایی بیشتری داشته باشند. مسئله ترس و خجالت و دستپاچه شدن در موقعیت های مختلف اجتماعی از ابعاد، بسیار مهم عاطفی لکنت زبان است.

 

هر چند مشکل است نگرش هیجانی (احساسی) نسبت به لکنت خود نداشته باشید، اما شما نیاز دارید که در مورد لکنت خود بیش از پیش منطقی باشید. بیشترین فکر شما باید متوجه این باشد که چگونه صحبت می کنید و نه اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می کنند.

چرا مکث کردن سخت است؟

 
بسیاری از افراد لکنتی از اینکه بهنگام صحبت لحظه ای سکوت داشته و مکث نمایند می ترسند. علت این امر شاید این باشد که غالب اوقات لکنت در حروف یا سیلاب اول کلمات رخ می دهد و لذا افراد لکنتی دوست دارند که خیلی سریع از کلمه ای به کلمه دیگر پرداخته و از هر گونه مکث خود داری کنند. مکث و شروع دوباره برایشان سخت است.


آیا مسئولیت لکنت بر عهده شخص لکنت کننده است؟

 
از وقتی که من برنامه درمان لکنت خودم را شروع کردم دریافتم که من ناگریز باید مسئولیت شیوه سخن گفتن و یا رفتار کلامی خودم را بپذیرم. و بعد از آن بدون کوچکترین دلیل یا بهانه ای کار درمانی خودم را بصورت خیلی جدی دنبال کردم.

 
شدت لکنت زبان تا چه حد می تواند باشد؟

 
در بعضی شرایط خاص که فرد دچار ترس و خجالت و دستپاچگی زیاد می شود سخت ترین لحظات را برای ادای حتی یک کلمه پشت سر می گذارد. در این شرایط لکنت زبان شدیدترین حالت را پیدا می کند. مثل آن است که دهان قفل می شود.

افراد لکنتی دنبال چه مشاغلی باید باشند؟


بطور کلی افرادی که لکنت می کنند عموماً باهوش و توانا هستند. و آنچه که مشهود است. این است که بین توانمندی های بالفعل و استعدادهای بالقوه ایشان فاصله زیادی است. بنظر ما فرد لکنتی همانند افراد غیر لکنتی از عهده کارهای معمول بر می آید. اگر چه افراد لکنتی تمایل دارند دنبال مشاغلی باشند که ارتباط انسانی و محاوره ای کمتری داشته باشد، اما لکنت، مانع جدی برای دور ماندن از مشاغل مورد علاقه آنها نباید باشد.


آیا بهتر نیست گاهی از کلمات جانشین که گفتن آنها آسان تر هست استفاده کنیم؟  


شما وقتی احساس بهتری خواهید داشت که این رفتار جانشین سازی را به حداقل برسانید. همانطوریکه می دانید بعضاً ترس شما بیشتر از لکنت شماست. سعی کنید با استفاده از مکالمات تلفنی بتدریج جرات و شهامت خودتان را در صحبت کردن بدون هر گونه جانشین سازی تمرین و تقویت نمائید. بالطبع بلحاظ کاهش ترس آرامش بیشتری خواهید یافت.


آیا بهتر نیست فرد لکنتی وقتی که دچار لکنت می شود بنحوی از آن اجتناب کند؟

 
بعبارتی لکنت چیزی است که شما سعی می کنید از آن اجتناب داشته باشید، هر چقدر تقلا کردن شما در جلوگیری از بروز لکنت کمتر شود لکنت شما کاهش می یابد. هر چقدر طفره رفتن شما کم شود، ترش شما ا صحبت کردن در موقعیت های مختلف کمتر شده و راحت تر صحبت می کنید.


چگونه شما حالت طفره رفتن را متوقف نمودید؟


با تصمیم و اراده قوی می توانید استفاده از شگرد طفره رفتن را به حداقل برسانید. سعی کنید راحت و آزاد لکنت کنید. عمداً وارد موقعیت هایی بشوید که قبلاً از صحبت کردن در آن موقعیت ها هراس داشتید.


آیا می توانید در مورد لکنت خود شوخی کنید؟


بیشتر مردم وقتی که با فرد لکنتی صحبت می کنند کمی دچار تنش می شوند زیرا که نمی دانند که چه عکس العملی نشان دهند. و احتمالاً چنین تصور می کنند که افراد لکنتی خیلی حساس بوده و زود آزرده خاطر می شوند و لذا مواظب هستند که چیزی نگویند یا کاری نکنند که افراد لکنتی ناراحت بشوند. بنابراین اگر شما بخواهید که مخاطبین شما احساس راحتی و آرامش بهتری داشته باشند و باصطلاح هنگام صحبت کردن راحت باشند، سعی کنید لبخندی بر لب داشته و در صورت امکان لطیفه ای درباره لکنت خود بگوئید. مثلاً اگر دچار گرفتگی زبان شدید بجای ناراحت شدن بگوئید «ببینید اگر من نتوانم کلمه مورد نظرم را زود بیان کنم شاید، تا آخر شب همین جا بمانیم».


تمرین کردن درباره معرفی خود؟


در سال اول دانشگاه خیلی تمرین کردم که براحتی برخیزم و خودم ار در کلاس معرفی کنم. ابتدا تلاش من این بود که ارتباط بصری خوبی با همکلاسی هایم داشته باشم و سپس به اصلاح گویایی ام پرداختم. و در پایان سال مشکلی از این بابت که خودم را معرفی کنم نداشتم.


آیا فرد لکنتی آدمی  عصبی یا عصبانی است؟

 
به صرف اینکه شما لکنت می کنید، شما هیچ کمبودی از نظر بیولوژیکی از دیگران نداشته و دلیلی ندارد که عصبانیت شما بیش از دیگران باشد. اگر شما بپذیرید که لکنت دارید و خیلی آسان و راحت لکنت کنید، دیگر دلیلی نیست که مسئله عصبی بودن شما مطرح شود.


آیا بهتر نیست که فرد لکنتی بدنبال روانی  کلامی کامل باشد؟

 
بطور کلی افراد غیر لکنتی هم بعضاً دچار ناروانی کلامی می شوند. برخورداری از یک سلاست و بلاغت کامل کلامی یک مهارت نادر است. بیشتر ما هم در صحبت کردن ها دچار اشتباه می شویم، لذا برای افراد لکنتی توصیه این است که بیش از آنکه بدنبال سلاست و روانی کامل کلام باشند، بهتر است در اندیشه صحبت آسان و راحت (بدون ترس و تنش)باشند.


آیا لازم است افراد لکنتی مواظب توصیه های این و آن باشند؟

 
بله، لکنت یک اختلال روانی- حرکتی پیچیده است و با روش های درمانی نامطلوب و نامناسب بدتر می شود. بسیاری از افراد بدون آگاهی کامل از ماهیت و چگونگی لکنت با توصیه ها و اندرزهای بی پایه موجب تشدید لکنت دیگران شده اند.
لکنت یک پدیده تخصصی است و درمان تخصصی نیاز دارد.


آیا بهتر نیست فرد لکنتی وانمود کند که لکنت نمی کند؟

خیر، من هر قدر سعی کردم که با طفره رفتن ها وانمود کنم که لکنت ندارم، لکنتم بدتر و بدتر شد. تا بدانجا که به این حقیقت رسیدم که دلیلی ندارد لکنت خودم را مخفی و پنهان نگه دارم و بعد از آنکه با جرات و شجاعت به دیگران گفتم که لکنت دارم، شدت لکنتم تقلیل پیدا کرد.


آیا بهتر است فرد لکنتی مشکل گویایی خودش ار شرح دهد؟


بعضی وقت ها توضیح و شرح لکنت به برخی از نزدیکان مثل والدین دوستان، معلمین، و همکاران وبرای درک متقابل، مفید و موثر واقع می گردد. همچنین شما می توانید به آنها بگوئید که دوست دارید مخاطبین شما چه نگرش یا رفتاری در برابر شما داشته باشند. وقتی که شما مطمئن هستید که مخاطب یا مخاطبین شما اطلاعات نسبتاً خوبی نسبت به لکنت شما دارند، آرامش بهتری یافته و راحت تر صحبت می کنید. یک نگرش متقابل و صادقانه برای همه افراد جامعه مفید و موثر است.


آیا فرد لکنتی باید گوش خودش را کنترل کند؟


از اولین وظایف فرد لکنتی این است که بطور مستمر رفتار کلامی خود را مورد مشاهده و ارزیابی قرار داده  و بتدریج رفتار زائد کلامی را حذف نماید.


فرد لکنتی باید بداند که بهنگام مواجه شدن با موقعیت یا کلمه ترس آور چه می کند. شما باید لکنت خودتان را با علائم متنوع آن تجزیه و تحلیل کنید.


 آیا کسی می تواند رفتار خودش را تغییر دهد؟

 
آنچه را که شما یاد گرفته اید که انجام دهید می توانید یاد بگیرید که انجام ندهید. این عقیده که «پلنگ نمی تواند خالهای خودش را عوض کند» عقیده درستی نیست[یعنی این مثال با مورد شما همخوانی ندارد و لکنت مثل خالهای پلنگ تغییرناپذیر نیست] و در مورد رفتار کلامی شما صدق نمی کند. اگر فکر کنید که کسی که لکنت پیدا کرد دیگر خوب شدنی نیست، آنوقت بدون هیچگونه امیدی باید تا آخر عمر با لکنت دست و پنجه نرم کنید. با مشکل گویایی خودتان مقابله کنید و قطعاً موفق به تغییر و اصلاح آن خواهید شد


او چگونه لکنت خودش را تغییر داد؟


جان تصمیم گرفت که صحبت کردن خویش را در برابر آئینه مشاهده نموده و در نوار ضبط صوت به آن گوش دهد. آنگاه سوالاتی را درباره اینکه در برابر این گونه صحبت کردن چه می تواند بکند مطرح نمود. روند صحبت کردن طبیعی را هم با دقت هر چه بیشتر مورد مشاهده و مطالعه قرار داد. ما با هم نشستیم و درباره برنامه ها و روشهای اصلاح گفتار صحبت کردیم. سپس او سعی کرد رفتار را که بهنگام لکنت از او سر می زند عمداً تقلید و تکرار کند و سعی کند آن را با رفتار کلامی طبیعی دریابد.


آنگاه تکالیفی را که برای او توصیه نموده بودم اجرا نمود، بیشتر این تکالیف مربوط به نوع مشاهده و ارزیابی رفتار کلامی غیر عادی او بود و مهمتر اینکه او به این باور رسیده بود که می تواند گویش خود را تغییر دهد.


 
آیا دوران درمان لکنت طولانی است؟


دوران درمان، تدریجی و نسبتاً طولانی خواهد بود.


اگر انتظار یک درمان قطعی و جدی را دارید، باید توجه داشته باشید که تغییر دادن عادات نامطلوب کلامی شما زمان زیادی می طلبد.


آیا جواب دادن به تلفن برای بسیاری از افراد لکنت مشکل است؟


وقتی که فرد لکنتی از تلفنی استفاده می کند مجبور است با اتکاء به صدای خود مکالمه را ادامه دهد. و دیگر نمی تواند از رفتارهای الحاقی و زائد مثل کشیدن ابرو و تکان دادن دست و غیره استفاده کند. لذا صحبت تلفنی ممکن است برای افراد لکنتی مشکل بنظر برسد. بخصوص وقتی که باید به تلفن جواب دهند و شناختی از فردی که آنطرف خط تلفن صحبت می کند. ندارند. لذا توصیه شده است که یکی از تمرینات افراد لکنتی صحبت کردن با تلفن باشد و در حین مکالمه تلفنی رفتار خود را در آئینه مشاهده نمایند.


آیا لکنت یک مشکل روانشناختی است؟


ما باید متوجه باشیم که درمان لکنت زبان بدون توجه به شرایط و تجارب عاطفی- روانی فرد چندان مقدور نخواهد بود. لکنت پدیده ای است که در مرز دانش روانشناختی مرضی و آسیب شناسی گفتار قرار دارد.

 برای حمایت کردن از مراجعه کننده در برابر فشارهای عاطفی ، حواد‌ث ناگهانی تجربه های ناخوشایند‌ و د‌ور تسلسل بیهود‌ه و مد‌ار بسته‌ استفاده کردن از تکنیک های هیپنوتیزمییک نیاز مبرم است تا وی بسرعت از این احساس های آزار دهنده رهایی یابد.

همزمان اگراحساس می‌کند‌ د‌یگر کاری از او ساخته نیست و برای اواین توهم پیش بیآید که یک فرد معلول است ، تقویت اعتماد به نفس برای وی از ضروریات است . هیپنوتیزم برای این افراد روشی است که سرعت و قدرت کافی و دور از انتظاری به وی هدیه میکند، خود پنداری را تصحیح میکند و امکان ابراز وجود به وی میدهد. تمام این برکات و آثار بسته به فرد و شدت مشکلش فقط ۵ تا ۸ جلسه شیرین و شگفت انگیز هیپنوتیزم لازم دارد که در مقایسه با تلاشها و کوششهای بی فرجام شخص و در مقایسه با روان درمانی و روان کاوی و تداعی آزاد که چندین ماه طول میکشند بسیار کوتاه و مقرون به صرفه است.

اینجانب ، افتخار دارم  که اعلام نمایم به فضل الهی میتوانم در حالت بیداری با  تکنیکهای هیپنوتیزمی  برای شما هموطنان و  علاقمندان درمان را به اجرا بگذارم و با آموزش دادن خودهیپنوتیزم ، شما مستقلا میتوانید این تاثیرات را برای خود تکرار و تثبیت کنید.

موفق باشید. 

 دکتر محمدجواد حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر ) هیپنوتیزم بیدار بالینی ایران .

 

93 دیدگاه ها

  1. امیر گفت:

    از بچگی لکنت زبان داشتم. کابوس من دفاع از پایان نامه ارشد بود. که همین شهریور داشتم وتوانستم با جلساتی که دوماه با دکتر حریری داشتم بخوبی دفاع کنم و حرف بزنم حتی سوال کردندو توانستم جواب بدهم درحالیکه قبلا اصلا نمیتوانستم و خجالت میکشیم و می ترسیدم. قبلا جاهای دیگر برای درمان رفته بودم واثر نداشت خانواده ام مخصوصا مادرم از این موضوع خیلی خوشحالند. با تشکر زیاد از آقای دکتر حریری .

  2. مهدی گفت:

    آقای دکتر سلام من ۳۸ سالمه و از کودکی دچار لکنت بودم ولی هنوز خوب نشده که هیچ بدتر هم شده و در کار و زندگیم تاثیر بدی گزاشته میخاستم ببینم آیا واقعا هیپنوتیزم تاثیر داره؟

    • دكتر محمد جواد حریری گفت:

      سلام مهدی عزیز
      همانطور که بسیاری از روشهای روتین درمانی لکنت زبان تاثیر متفاوتی در افراد دارد هیپنوتیزم نیز در بعضی سوژه هابا تاثیر زیاد و در برخی افراد با نسبت کمتر دیده شده است اگر چه تجربه و دانش هیپنوتیزم کننده نیز در این درمان شرط است. نکته جالب در درمان لکنت با هیپنوتیزم تاثیر فوری ، اما ناپایدار آن در جلسات اولیه است بدین شکل که اگر فردی با لکنت هر چند شدید به درجات متوسط هیپنوتیزم برده شود در کمال تعجب بسیار روان و مانند اشخاص عادی صحبت خواهد کرد البته یک درمانگر با تجربه و آگاه به اصول و علوم هیپنوتیزم ،گفتار درمانی، روانشناسی رفتاری ، با هدایت صحیح جلسات بعدی خواهد توانست بتدریج روانی گفتار درمانجو را در بیداری نیز پایدار نماید. عدم آگاهی از این نکته ، بسیاری از درمانگران و درمانجویان را در ابتدای راه نا امید خواهد نمود.
      لازم بذکر است که درمانگران لکنت زبان با هیپنوتیزم واجد شرایط اندک و انگشت شمارند که علت آنرا میتوان در عواملی نظیر عدم اطلاع درمانگران از هیپنوتیزم، تلفیق کار پزشکی و روانشناسی در درمان لکنت و عدم وجود شرایط لازم مکانی مناسب برای انجام هیپنوتیزم و یک سری عوامل دیگر جستجو کرد.
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند ، ترس دوران کودکی وجود دارد و همچنین در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم و افراد بسیاری در روانی صحبت کردن بیش از ۸۰ درصد بهبودی داشته اند. موفق باشید.

  3. فهیمه گفت:

    سلام تشکر از سایت خوبتون
    مشکل من با بقیه فرق داره
    ۳۱ سالمه وتا حالا مشکلی نداشتم
    ۱۲ ساله ازدواج کردم و گاهی روزهای سختی داشتم
    اما هفته پیش بعد از یه مشاجره جدی با همسرم به خاطر موضوع خیلی ناراحت کننده ،خیلی عصبی شدم هم تیک گرفتم هم زبونم میگیره الان بهترم اما تا یه کم ناراحت میشم باز شدید میشه
    ممکنه بمونه و خوب نشم!؟

    • دكتر محمد جواد حریری گفت:

      سلام فهیمه عزیز.
      خب بهتر هست که زودتر درمان کنید
      باید شرطی سازیهایی را در شما انجام بدهم تا بتوانید آرامش را به خودتان برگردانید و محفوظ و پایدار نگهدارید. لطفا برای تعیین وقت با مطب تماس بگیرید.
      موفق باشید.

  4. دانیال گفت:

    سلام جناب اقای دکتر حریری من در حرف hوi گیر می کنم نمی تونم بگم اها در همه ی حرف ها ی دیگر گیر نمی کنم لطفا می تونید کمک کنید

  5. مهدی فضلی پور گفت:

    من پسری سه ساله دارم از بز ترسیده خیلی شیرین و روان حرف میزد الان زبونش بند اومده موقع حرف زدن زبونش میگیره تورو خدا جوابمو بدین قابل درمان هست خدمت برسم جواب منو بدین لطفا

  6. اختر گفت:

    سلام
    من ۳۰ ساله هستم، از ۹ سالگی لکنت داشتم که در دوران دبیرستان به اوج خودش رسید.
    همون کودکی، دوران دبستان جلسات زیادی گفتار درمانی رفتم که تاثیر چندانی نداشت. بعد از اون خودم با صحبت کردن های مداوم و یک سری تکنیک ها کنترلش کردم و الان تقریبا ۹۰ درصد از کسایکه من رو میشناسن حتی فکرش رو هم نمیتونن بکنن من روزی لکنت داشتم.

    مشکل من اینجاست که بین خانواده و دوستان قدیمم که میدونستن من لکنت داشتم یا برای سمینارهای کلاسی (با توجه به اینکه دانشجوی دکترا هستم و این قضیه بسیار مهم هست) یا موقعیت های خاص گاهی دچار مشکل میشم انگار تو این موقعیت ها هنوز مغزم و ضمیرناخوداگاهم من رو یک فرد لکنتی میدونه ،میخواستم ببینم ممکنه هیپنوتیزم به من کمکی کنه جناب دکتر؟ و اینکه من با مطب تماس گرفتم امروز و برای ۲۹ آبان برام وقت گذاشتند ممنون میشم اگر شد زودتر بشه هرچند ممکنه هزینش برام مقدور نباشه با اینکه بسیار منصفانه بود. به هرحال ممنون و ببخشید که طولانی شد

    • سلام اختر خانم
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند ، ترس دوران کودکی وجود دارد و همچنین در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم و افراد بسیاری خوب شده اند. این موضوع بستگی بسیار زیادی به همکاری شما و به میزان هیپنوتیزم پذیری شما و شدت مشکل شما دارد. افرادی کاملا بهبود یافته اند تعدادی هم بهتر از قبل شده اند و هر دوی این گروه، افراد دیگری را به مرکز من هدایت کرده اند که یا لکنت داشته اند یا مشکل دیگری داشته اند که با هیپنوتیزم قابل درمان بوده است. وقتهای تعیین شده با توجه به تاخیر و تقدم و برنامه های مراجعین محترم تعیین میگردد که میتوانید با شماره مطب ۴۴۲۹۵۵۹۶ تماس بگیریدتا با هماهنگی لازم وقت مناسب برای شما تعیین گردد. متشکرم

  7. یاسمن گفت:

    سلام اقای دکتر حریری
    مطالبتون بسیار جالب بود
    نامزدم مشکل لکنت داره و خیلی شدیده۲۲ سالشه واز بچگی این مشکل رو داره .برای کلنتش گفتار درمانی رفتیم ولی اصلا جواب نداد .این موضوع خیلی اذیتش میکنه
    چطور میتونم باهاتون هماهنگ کنم ؟؟میشه کمکم کنین واقعا به کمکتون احتیاج دارم 😔😔

  8. مهران گفت:

    سلام دکتر جان از وب سایتتون خیلی خوشم اومد

  9. Mobina گفت:

    با سلام خدمت شما
    ببخشید آقای دکتر من خواهرم ۱۶سال سن داره و دچار لکنت است.هنگام صحبت کردن لکنته زیادی ندارد حتی وقتی در کناره هم داستان یا… میخونیم انگار اصلا لکنت نداره ولی در مدرسه اونطور ک برام تعریف میکرد وقتی چیزیو میخواد بخونه دچار لکنت میشه حتی ارتباط با دوستاشم خیلی خوبه!چیجوری میشه درمانش کرد؟مدت زمانش میخوایم کم باشه.حداقل تا قبل از دانشگاش!میشه راهنماییم کنین ممنون میشم

    • سلام موبینای عزیز
      لکنت رابطه مستقیم با اضطراب دارد هیپنوتیزم با ارتباط با ضمیر ناخودآگاه کار میکند و خودپنداره های نادرست را تصحیح میکند اضطراب را کاهش میدهد آرامش ایجاد میکند تعارضات درونی را مدیریت میکند اسپاسمهای عضلات گفتاری را برطرف میکند انجام تمرینات گفتار درمانی را ( اگر آموزش دیده باشد) تسهیل میکند اعتماد به نفس مخدوش شده را تقویت میکند و پذیرش مشکلات گذشته را آسان میکند و آزار رساندن آنها را کاهش میدهد و مجموع همه اینها در رفع لکنت موثر است یا رفع کلی یا نسبی . در ترکیب با خود هیپنوتیزم ( هر جلسه که خودتان در منزل انجام میدهید حدود ۲۰ دقیقه) این تاثیرات دائمی میشود.
      آن دسته از افرادی که دیرتر میتوانند به عمق کافی بروند با یک یا دو جلسه بیشتر، توانایی رسیدن به آن عمق را پیدا میکنند. موفق باشید.

  10. امیر گفت:

    سلام ببخشید آقای دکتر شما توی تهران مرکز هیپنوتیزم دارین توی دیگر استان ها هم دارین تو رو خدا سریع جوابمو بدین من ۱۸ سالمه

    • سلام امیر جان
      من فقط در تهران در مطب واقع در ضلع شمالی فلکه اول صادقیه – خیابان گلنار دهم نبش خیابان پانردهم شرقی پلاک ۱۱ طبقه چهارم واحد ۱۰ مراجعینم را ویزیت میکنم و در استانهای دیگر مطب ندارم و از سراسر کشور مراجعین به همین مطب مراجعه می نمایند . جهت تعیین وقت ویزیت میتوانید با مطب با شماره های ۴۴۲۷۶۳۲۶ و ۴۴۲۹۵۵۹۶ و ۴۴۲۷۶۳۱۱ و ۴۴۲۹۵۵۹۷ تماس بگیرید. موفق باشید.

  11. مینا گفت:

    سلام
    من یه پسره پنج ساله دارم که حدودا یکساله لکنت داره خیلی ترسوإ
    وقتی میترسه لکنتش بیشتر میشه طوری که به سختی حرف میزنه
    خواهش میکنم راهنمایی کنید باید چیکارکنم

    • سلام مینا خانم
      لکنت زبان از مهم‌ترین و متداولترین اختلالات تکلمی است که معمولاً در دوران خردسالی و از سنین ۲ تا ۴ سالگی آغاز می شود و به این دلیل پدیده ای خاص دوران کودکی است. در سنین ۶ تا ۷ سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه است به لحاظ ویژگی های عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی هستند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.
      گفتار درمان ها معتقد ند حدود۱۰ درصد کودکان در سنین قبل از دبستان و بین۲ تا ۶ سالگی به لکنت زبان مبتلا هستند.
      لکنت زبان زمانی پدید می‌آید که در جریان طبیعی گفتار وقفه‌ای ناگهانی و غیر طبیعی ایجاد‌ شود و در صورتی که کودک لکنت زبان خود را به عنوان یک اختلال بپذیرد، فرآیند درمان سریع تر صورت می‌گیرد.
      اگر علت ایجاد لکنت در کودکان شناخته شود، درمان بهتری صورت می‌گیرد زیرا گاه ترس و گاه ناراحتی ‌های روانی عامل لکنت زبان است. نگرانی والدین و تلاش آنها برای رفع لکنت زبان موجب ایجاد حساسیت و نگرانی کودک می‌شود، در صورتی که کودک نسبت به مشکل گفتاری اش حساس شود، مشکلات او در صحبت کردن تشدید خواهد شد.
      بروز رفتارهای اجتنابی در کودک به علت لکنت زبان است، اگر کودک در معرض تمسخر همسن و سالان خود قرار گیرد، حرف نمی‌زند و این عاملی برای تشدید لکنت زبان می‌شود. نباید کودک دچار استرس شود،استرس موجب می‌شود تا کودک اختلال گفتاری خود را همچنان پنهان کند و حرف نزند.
      روش‌های مختلف درمان لکنت در کودکان وجود دارد. ایجاد هماهنگی میان گفتار و تنفس، افزایش مهارت واژه یابی کودک، کاهش اضطراب و به دنبال آن افزایش اعتماد به نفس از جمله راهکارهای درمان است که توسط گفتار درمانگر صورت می‌گیرد.
      بهترین سن برای شروع گفتار درمانی را ۲ تا پنج سالگی است . والدین با مشاهده اختلال در گفتار کودکان خود می‌توانند به مراکز خصوصی و دولتی گفتار درمانی مراجعه کنند. متاسفانه بیشتر والدین تمایل بسیاری به مصرف آرام بخش‌ها دارند و از روان پزشکان می خواهند تا دارو تجویز کنند، اما استفاده از آرام بخش‌ها اگر چه در درمان بزرگسالان مفید است، اما در کودکان معمولا موثر نیست و کمک چندانی در روند درمان کودک نخواهد داشت.
      شخصی که دچار لکنت است چه باید بکند؟
      چند راهکار در این زمینه وجود دارد، از جمله اینکه:
      – فردی که دچار لکنت است علاوه بر درمان باید همیشه سعی کند آهسته و آزاد صحبت کند و حروف صدادار را بکشد.
      – با حرکات شل و سبک لب ها از روی کلمات بگذرد.
      – از جایگزینی کلمات خودداری کند. فرار از برخی کلمات فقط ترس از تلفظ آنها را بیشتر
      می کند.
      – در صحبت رو به جلو برود. تکرار کلماتی که بیان شده است، کمکی نمی کند.
      – ارتباط چشمی طبیعی را با مخاطب حفظ کند.
      – گهگاه در صحبت لکنت عمدی ایجاد کند! با قطع و تکرار عمدی می توان احساس کنترل بهتری بر روی تکلم در لحظه های حساس پیدا کرد.
      – در جستجوی کارها و مسائلی باشد که موقع لکنت مشکل را بیشتر می کند. هر چه فرد خودش لکنتش را تجزیه و تحلیل کند، بهتر می تواند هماهنگی دستگاه تکلم را برقرار کند.
      – به یاد داشته باشد که هدفش تکلم سلیس تر و بهتر است نه تکلم بی عیب و نقص و ایده آل. حتی کسانی که هیچ لکنتی ندارند گاهی در صحبت کردن دچار مشکل می شوند.
      – به مخاطب خود بگوید که لکنت دارد و هرگز لکنت خود را پنهان نکند بلکه با آن روبرو شود.
      – اگر موقع صحبت دچار اضطراب و تنش
      می شود، آن را طبیعی تلقی کند و از آن خجالت نکشد، چون عمداً دچار لکنت نشده است.
      – زمان هایی را که دچار لکنت بیشتر می شود فراموش کند و مواقعی را که در صحبت کردن موفق بوده است به خاطر بسپارد.

      لازم بذکر است درمان هیپنوتیزمی من روی کودکان بالای ۱۲ سال است . موفق و موید باشید.

  12. اشکان گفت:

    سلام دکتر حریری من از پنج سالگی لگنت دارم به خاطر دعوای مادرم با داییم به شدت ترسیدم و لکنت گرفتم و حالا۱۴سالمه و هنوز دچاره این لگنت زبان هستم و موقعی که میرم مدرسه دچاره مشگل های فراوانی میشم و به خاطر لکنتم میخوام ترک تحصیل کنم لطفا کمک کنید که چطوری لکنتم رو خوب کنم و دیگه لکنتم نگیره خواهش میکنم کمک کنید که چطوری خوب کنم لکنتم رو

    • سلام اشکان جان
      لکنت زبان زمانی پدید می‌آید که در جریان طبیعی گفتار وقفه‌ای ناگهانی و غیر طبیعی ایجاد‌ شود و در صورتی که فرد لکنت زبان خود را به عنوان یک اختلال بپذیرد، فرآیند درمان سریع تر صورت می‌گیرد.
      اگر علت ایجاد لکنت در فرد شناخته شود، درمان بهتری صورت می‌گیرد زیرا گاه ترس و گاه ناراحتی ‌های روانی عامل لکنت زبان است. نگرانی و تلاش فرد برای رفع لکنت زبان موجب ایجاد حساسیت و نگرانی او می‌شود، در صورتی که فرد نسبت به مشکل گفتاری اش حساس شود، مشکلات او در صحبت کردن تشدید خواهد شد.
      بروز رفتارهای اجتنابی در فرد به علت لکنت زبان است، اگر فرد در معرض تمسخر همسن و سالان خود قرار گیرد، حرف نمی‌زند و این عاملی برای تشدید لکنت زبان می‌شود. نباید فرد دارای لکنت دچار استرس شود،استرس موجب می‌شود تا فرد دارای لکنت ،اختلال گفتاری خود را پنهان کند و حرف نزند.
      روش‌های مختلف درمان لکنت وجود دارد. ایجاد هماهنگی میان گفتار و تنفس، افزایش مهارت واژه یابی ، کاهش اضطراب و به دنبال آن افزایش اعتماد به نفس از جمله راهکارهای درمان است .
      استفاده از آرام بخش‌ها اگر چه در درمان بزرگسالان مفید است، اما در کودکان معمولا موثر نیست و کمک چندانی در روند درمان کودک نخواهد داشت.
      شخصی که دچار لکنت است بهتر است این راهکارها انجام دهد.
      از جمله اینکه:
      – فردی که دچار لکنت است علاوه بر درمان باید همیشه سعی کند آهسته و آزاد صحبت کند و حروف صدادار را بکشد.
      – با حرکات شل و سبک لب ها از روی کلمات بگذرد.
      – از جایگزینی کلمات خودداری کند. فرار از برخی کلمات فقط ترس از تلفظ آنها را بیشتر
      می کند.
      – در صحبت رو به جلو برود. تکرار کلماتی که بیان شده است، کمکی نمی کند.
      – ارتباط چشمی طبیعی را با مخاطب حفظ کند.
      – گهگاه در صحبت لکنت عمدی ایجاد کند! با قطع و تکرار عمدی می توان احساس کنترل بهتری بر روی تکلم در لحظه های حساس پیدا کرد.
      – در جستجوی کارها و مسائلی باشد که موقع لکنت مشکل را بیشتر می کند. هر چه فرد خودش لکنتش را تجزیه و تحلیل کند، بهتر می تواند هماهنگی دستگاه تکلم را برقرار کند.
      – به یاد داشته باشد که هدفش تکلم سلیس تر و بهتر است نه تکلم بی عیب و نقص و ایده آل. حتی کسانی که هیچ لکنتی ندارند گاهی در صحبت کردن دچار مشکل می شوند.
      – به مخاطب خود بگوید که لکنت دارد و هرگز لکنت خود را پنهان نکند بلکه با آن روبرو شود.
      – اگر موقع صحبت دچار اضطراب و تنش می شود، آن را طبیعی تلقی کند و از آن خجالت نکشد، چون عمداً دچار لکنت نشده است.
      – زمان هایی را که دچار لکنت بیشتر می شود فراموش کند و مواقعی را که در صحبت کردن موفق بوده است به خاطر بسپارد.

  13. مهدی گفت:

    سلام.بنده در ادا کردن کلمه (ر) دچار مشکل هستم.می خواستم بدونم آیا این یک لکنت است.من ۱۸ سال سن دارم و به خاطر اینکه خیلی مورد تمسخر قرار گرفتم سعی بر یادگیری این حرف کردم وتا حدودی بهتر شده اما بازم مشکل ساز است.واقعا برام خیلی سخته که مطلبی را در کلاس بخوانم و تا حدودی از خواندن مطلب دوری می کنم.من الان دانشجوی دانشگاه علم وصنعت هستم.
    با تشکر

  14. فرزاد گفت:

    سلام….
    من در طول روز به طور خوب وبدون نکلت زبان صحبت میکنم اما در دبیرستان موقع خواندن یک متن دچار استرس میشم وضربان قلبم میره بالا ودچار نکلت زبان میشم……..لطفا راهکار؟؟؟؟

    • سلام فرزاد عزیز
      بله در لکنت شرایط اضطراب زا لکنت را تشدید میکند با هیپنوتیزم درمانی و با تکنیکهایی که بکار میبرم و برخی تکنیکهایی که به شما آموزش می دهم قادر خواهید بود که بخوبی در شرایط اضطراب زا، اضطراب خود را کنترل نمایید.

  15. فاطمه گفت:

    باعرض سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم چطور شخصی که لکنت دارد راضی کنم برای درمان چون تمام امید خود را ازدست داده ولی لکنت ایشون فقط مواقعی که استرس دارد به سراغش میاد بعضی اوقات در هفته یبار هم نمیگیره زبونش گاهی اوقاتم هفته دو سه بار میگیره باید بگم که لکنت ایشون بر اثر ترس از پدرش بوجود اومده آیا کامل درمان میشه ؟ و اینکه من چجوری به ایشون این درمان بگم و بهش امید بدم که راضی بشه برای درمان این برام خیلی مهمه؟ کمکم کنید تو خرا منتظر جواب شما هستم نیاز به راهنمایی شما دارم دکتر

    • سلام فاطمه جان
      همانطور که در کامنت های دیگر هم گفتم لکنت زبان در بیشتر موارد از یک ترس اولیه شروع می شود و با اضطراب ها ، اجتنابها ، نحوه گویش و عادات در یک سیکل معیوب قرار می گیرد و هرچه اضطراب بیشتر شود لکنت نیز بیشتر می شود با هیپنوتیزم درمانی به مقدار زیادی در زمینه های یاد شده به فرد دارای لکنت می توان کمک نمود. موفق باشید.

  16. بهرالدین گفت:

    سلام داکتر صاحب:
    من یک طفل دارم که سن ان ۲۷ ماهه میباشد ومدت یکماه میشود که برایش لکنت شدید زبان پیداشده ودر محیط مان کدام داکتر هم وجود ندارد.
    در موضوع مارا همکاری وهدایت لازم نموده ممنون سازید.

  17. زهرا گفت:

    باعرض سلام وخداقوت …
    ازمطالب زیبایی که درمورد لکنت زبان بیان کردیدممنونم.
    من زهراهستم ۱۶سالمه .درمدرسه ی تیز هوشان درس میخونم.
    وقتی سه سالم بود براثر زوزه ی گرگ ازخواب پریدم ویک روز صحبت نکردم …لکنتم بهترشده امامیخواستم بدونم استرس امتحانات هم موجب تشدید شدن لکنت میشه؟اگر میشه ایمیل تونوبنویسید

    • سلام زهرا جان
      موفقیت شما را تبریک میگویم و برایتان آرزوی موفقیتهای بیشتر در سایر امور را دارم .بله زهرا جان لکنت زبان در بیشتر موارد با ترس اولیه شروع می شود و اضطرابها و استرسها در تشدید آن موثر است . آدرس ایمیل در سایت وجود دارد.

  18. محمد حقیقت آرا گفت:

    سلام جناب دکتر حریری
    من یک دختره ۵ ساله دارم که هنوز صحبت نمیکند،به پزشک مراجعه کرده ام به گفته آنها دخترم هیچ مشکل جسمانی برای صحبت کردن ندارد.
    از نظر فهم کلمات هم مشکلی ندارد و همچنین خاسته هایش را با اشاره به ما می فهماند.
    آیا با هیپنوتیزم ممکن است که قادر به صحبت کردن شود؟
    با تشکر

  19. علی گفت:

    با عرض سلام
    من ی چند وقتی هست که دچار تک زبانی شده ام شاید از کودکی این بیماری رو داشتم اما چون الان بیشتر به فکرشم و بهم گوش زد مکنن تشدید شده وتقریبا اعتماد بنفسم رو از دست داده ام در ادای بعضی واج ها مثل (س-ش-ز) در درون جمله دچار مشکل میشوم در ضمن ۱۷ سالمه و درمانش چند وقت طول می کشه اگه راهی وجود داره کمکم کنید خواهش میکنم جوابش رو به ایمیلم بفرستید.
    ممنون

  20. پیام گفت:

    باسلام،با توجه به مطالبی که در سایت شما خوندم، شما درواقع زمینه ها وعلل تاثیرگذار بر لکنت رو در درمان مدنظر قرار دادید. درصورتی که در منابع های گفتاردرمانی، از جمله کتاب گیتار، علاوه بر تمرکز بر علل زمینه ساز لکنت، باید بر روی علایم لکنت نیز کار شود.
    شما هیچ منبعی برای این روش کاری که در درمان لکنت در پیش گرفتید برا معرفی دارید؟‌در صورت وجود اگر ذکر کنید ممنون میشم.

  21. رضا گفت:

    سلام آقای دکتر
    من ۲۲ سالمه و مهندس برق قدرت هستم.
    از کودکی با مشکل لکنت دست و پنچه نرم میکنم.توی حروف صدادار مشکل دارم مخصوصا اگه اول کلمه باشند.
    به نظرتون هیپنوتیزم میتونه به من کمک کنه؟

    • سلام رضا جان.
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند ، ترس دوران کودکی وجود دارد و همچنین در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم و افراد بسیاری خوب شده اند. این موضوع بستگی بسیار زیادی به همکاری شما و به میزان هیپنوتیزم پذیری شما و شدت مشکل شما دارد. موفق باشید.

  22. سمانه گفت:

    سلام خسته نباشید من ۲۷ سالمه در سه سالگی به خاطر اینکه خروس روم پریده دچار لکنت شدم تو این ۲۴ سال خیلی سعی کردم بهتر بشم دوران دانشجوییم چون از خونه دور بودم حالمم بهتر بود البته خوب خوب نبودم ولی بهتر بودم وقتی با اعضای خانوادم حرف می زنم خیلی وضعم بدتره فکر می کنم به خاطر اینه که بهم گفتن چرا این کار و کردی و چرا اون کارو از بس که سرزنش شدم شاید می ترسم که هرکاری می کنم مورد مواخذه قرار بگیرم یه مدت پیش روانشناس رفتم بهتر شدم اما بعد از دو سال که نرفتم کم کم به حالت قبلم برگشتم چون ازدواج نکردم همش خانوادم بهم می گن تو مشکل داری پس باید با کسی ازدواج کنی که مشکل داره این حرفا بیشتر اعصابم خورد می کنه الان معلم ابتدایی ام خیلی وقتا خوبم اما خیلی وقتا هم سختمه فکر می کنم شاید اصلا نباید تو این کار باشم باید کارم عوض کنم البته با غیر از اعضای خانوادم خیلی بهتر حرف می زنم اما خانوادم بهم می گن همه می فهمن که تو مشکل داری فقط به روت نمیارن که ناراحت نشی آقای دکتر تورو خدا بهم بگید میشه خوب شد یا نه ؟ کارم ادامه بدم یا نه (احساس ضعف و حقارت می کنم )؟ مطب تون کجاست لطفا ؟

    • سلام مهسا جان.
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند ، ترس دوران کودکی وجود دارد و همچنین در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم و افراد بسیاری خوب شده اند. این موضوع بستگی بسیار زیادی به همکاری شما و به میزان هیپنوتیزم پذیری شما و شدت مشکل شما دارد. افرادی کاملا بهبود یافته اند تعدادی هم بهتر از قبل شده اند و هر دوی این گروه، افراد دیگری را به مرکز من هدایت کرده اند که یا لکنت داشته اند یا مشکل دیگری داشته اند که با هیپنوتیزم قابل درمان بوده است، و افرادی هم درمان را نیمه کاره رها کرده اند. آدرس و تلفنها در سایت هست ملا حظه بفرمایید. موفق باشید.

  23. مریم گفت:

    سلام
    من خانومی ۳۰ ساله هستم که از کودکی در ادای بعضی کلمات دچار لکنت هستم.البته فکر میکنم مشکل من ارثی باشه چون تو خانواده افراد زیادی دچار لکنت هستند.میخواستم بدونم آیا با روش هیپنوتیزم مشکل من حل میشه؟
    متشکرم

    • سلام مریم جان.
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه در صورت وجود، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم وافراد بسیاری خوب شده اند و یا بهبودی پیدا کرده اند. پیروز باشید.

  24. کیهان گفت:

    با سلام خدمت جنابعالی استاد گرامی
    من یک دختر ۲۳ ماهه دارم که ۳ روز است دچار لکنت زبان شده است چند روز پیش از کنار دیواری رد شدیم که سگی به ناگهان پارس کرد و ترسید ضمناً ایشان حدود ۱ ماهه علاوه بر مکالمات روزمره به سی دی آموزش زبان هم گوش می دهند و امروز صبح که از خواب بیدار شد چند بار تکرار کرد که : ترس نه ترس نه . لطفاً در این خصوص بنده راهنمایی بفرمائید . از لطف شما سپاسگزارم

    • سلام جناب آقا/سرکار خانم کیهان.
      من در محدوده سنی ۱۲ تا ۶۵ سال کار میکنم. در این خصوص فقط توصیه های عمومی میتوانم داشته باشم که محیط را برایش امن جلوه دهید و به زبان کودکانه و خنده دار (مثلا در طی یادآوری همان خاطره) به او بفهمانید که آن سگ از روی اقتضای وجودیش پارس کرده و به همه پارس میکند و دشمنی خاصی نداشته و صدای سگ اینطوری است و همه ناگهانی جا میخورند و این طبیعی است و امثال اینها، اگر آموزش زبانش خسته کننده است بطور نامحسوسی آن فشار را برایش کم کنید (که ترسش تقویت مثبت نشود، یعنی اینکه متوجه نشود چون ترسیده و حالت نامتعادلی از خود بروز داده از انجام کاری معاف شده است، هرچند که نمیدانم آیا بررسی شده است که آیااصولا لازم است در این سن او را از گذران دوران طبیعی و شاد کودکانه منع کنیم و به او آموزشهای این چنینی بدهیم یا خیر). موفق باشید.

  25. مریم گفت:

    سلام دکتر جان ایا میتوان با هیبنوتیز رنگ چشمها را تغییر داد؟لطفا جواب بدید

  26. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید ایا با هیبنوتیز میشود رنگ چشمها را تغسسر داد؟

  27. بهزاد گفت:

    با سلام
    بنده از سن ۳ یا ۴ سالگی در اثر تاریکی دچار لکنت زبان شده ام و اکنون که ۲۰ ساله شده ام احساس میکنم وضعم بدتر شده .
    لطفا راهنمایی کنید.

    • سلام بهزاد جان.
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند ، ترس دوران کودکی وجود دارد و همچنین در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم . چه نوع راهنمایی دیگری غیر از موارد گفته شده نیاز دارید؟ موفق باشید.

  28. عسل گفت:

    سلام دکتر حریرى من عسل هستم ١۴ سالمه و نکلته زبان دارم
    نمیدونم واقعا هیبنوتیزم تاثیر دارد یا نه چون به هرکى گفتم تعجب کردن
    خیلى پیش گفتار درمانى رفتم اما..،هیچى
    نمیدونم چطور بگم اما اگه واقعا تاثیر داره هرطور شده پیش شما میام

    • سلام عسل جان.
      در بیشتر موارد افرادی که اختلال لکنت زبان دارند ، ترس دوران کودکی وجود دارد و همچنین در شرایط اضطرابی لکنت تشدید میگردد مثل اضطراب حضور در صحنه، لذا من با هیپنوتیزم روی ترس اولیه، اضطراب، اجتنابها، عادات، نحوه گویش و غیره کار میکنم و افراد بسیاری خوب شده اند. موفق باشید.

  29. ناشناس گفت:

    با سلام، دکتر من دوسالیه که با پسری ۲۶ساله دوستم که دچار لکنت زبانه(در کودکی بخاطر ترس ایجاد شده ) البته نمیدونم چرا یه وقتایی خیلی راحت و بی مشکل حرف میزنه اما گاهی دچار این مشکل میشه،بین حرفاش احساس میکنم نفس کم میاره .معمولا تو برخورد با افراد جدید اینجوری میشه ( مثلا وقتی میخواد تو خیابون از یکی آدرس بپرسه اینجوری میشه ) این موضوع خیلی اذیتم میکنه، میخواستم بدونم آیا درمان قطعی داره؟ میشه امیدوار بود؟لطفا کمک کنید.

    • سلام خانم ناشناس
      در مورد اختلال لکنت عوامل مختلفی چون ترس اولیه ، اضطراب ، اعتماد به نفس مخدوش ، اجتنابها ، عادات و نحوه بیان هجایاو… نقش دارد . در تکنیکهای هیپنوتیزمی که در اختلال لکنت بکار می برم به این موارد رسیدگی می شود و با انجام تمرینات خود هیپنوتیزمی که فرد پس از آموزشهای لازم انجام خواهد داد شرایط جدید در ذهن او شرطی سازی میگرددو درمان به این صورت انجام می شود. اینکه آیا درمان قطعی صورت بگیرد به همکاری خود فرد در طول درمان نیز بستگی دارد. افراد زیادی دارای این اختلال مراجعه کرده اند و انها که درمان را تکمیل نموده اند ، نتایج بسیار خوبی نیز گرفته اند. موفق و موید باشید.

  30. mohsen گفت:

    سلام از کسانیکه لکنت داشته اند و با هیپنوتیزم درمان شده اند در صورت امکان فیلمهایی در سایت بگذارید

  31. مهدی گفت:

    آقای دکتر هیپنوتیزم بیدار رو میشه روی بچه ۳ ساله انجام داد

  32. مهدی گفت:

    سلام عرض میکنم خدمت آقای دکتر حریری . آقای دکتر من یک فرزند پسر دارم که دو سالشه اون تقریبا دو ماه لکنت زبان داره و هر روز داره شدید تر میشه ترو خدا اگه میشه به من کمک کنید. البته اینم بگم که خودم هم لکنت زبان دارم اما نه به شدیدیه پسرم میشه بگید آیا این مشکل قابل درمانه؟ ممنون میشم اگر زود جواب بنده رو بدید. با تشکر

  33. حمید گفت:

    جناب آقای دکتر حریری عزیز ٰ، عصر روز جمعه مورخ چهارم مهرماه بخیر . خلاصه شرح حال خودم را به شرح ذیل بیان می کنم و استدعای یاری از حضرتعالی دارم . اینجانب در سن ۵ الی ۶ سالی بر اثر دعوایی که بین پدر و عمویم اتفاق افتاد از خواب بیدار شدم و بطرف پدرم دیدوم سپس پدرم من را از زمین بلند کرد و با عصبانیت به زمین کوبید . از آن موقع تا الان که حدود ۳۸ سالم است با لکنت زبان مواجهم – گاهی ، مثلا می خواهم گزارشی را به مقام بالاتر از خودم ارائه کنم یا خودم را در کلاس درس معرفی کنم و یا داستانی که ماقبل اتفاق افتاده برای همکارانم بیان کنم و یا می خواهم از ۱۱۸ درخواست شماره تلفنی کسی را نمایم و یا به نمایندگی پس از فروش تماس بگیرم که چه زمانی برای تعمیر می آیند و …. دچار لکنت زیادی می شوم ولی هنگامی که موضوع صحبت درخواست از طرف مقابل و یا بیان خاطره ای نباشد و هنگامی که با افراد کوچکتر از سن خودم صحبت می کنم هیچگاه دچار لکنت نمی شوم و حتی زمانی که دچار شدیدترین حالت لکنت می شوم ، در حالت تنهایی خودم می توانم باصدای بلند آواز بخوانم و یا از روی نوشته ای بخوانم بدون اینکه لکنتی داشته باشم . در این مدت به پزشکان زیادی مراجعه کردم و انواع قرص ها را خوردم ولی اثری نداشت . خودم به این نتیجه رسیدم زمانی که دارای لکنت می شوم با کمبود تنفس مواجهم که یکی از پزشکان می گفت به علت اینست که اکسیِژن به مغزت نمی رسد لذا در مغز اختلال ایجاد می شود و نمی توان صحبت کرد – چند بار خودم هم متوجه شدم که در زمان لکنت زبان ،‌اگر لحظه ای توقف کنم و نفس عمیق بکشم ، مقدار قابل توجه ای از لکنت زبانم کم می شود. امیدوارم این بار شما آخرین پزشکی باشید که به او مراجعه می کنم .

    • سلام حمید جان.
      صبح جمعه مورخ بیست و پنجم مهرماه شما هم بخیر!
      از اجحافی که ناخواسته در حق شما شده است دلم ریش شد! وقتی آن معصومیت کودکانه را تصور میکنم که چگونه مبهوت آن نامهربانی شده است خیلی منقلب میشوم و احساس همدلانه ای به من دست میدهد. من هم امیدوارم بتوانم با رفع آزار خاطرات بد با تغییر نگرشهایی و با تمرینات شیرینی همراه با تکنیکها و راهکارهای متعدد به شما کمک کنم . موفق باشید.

  34. ف.ت گفت:

    با سلام خدمت شما دکتر محترم
    دکتر من با یه آقایی آشنا شدم و قراره ازدواج کنیم ایشون به مقدار کمی لکنت دارن بیشتر در زمان استرس و بهم ریختن اعصابشون این اتفاق میوفته
    میخواستم بدونم کاملا از بین میره؟ دکتر من خیلی استرس دارم بابت این موضوع چون من میخام کاملا خوب شن
    چقدر میتونم به درمان قطعیشون امیدوار باشم دکتر؟
    ممنونم ازتون

  35. سامان گفت:

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر و ممنون از سایت خوبتون
    بنده ۲۷ سال دارم و تقریبا از ۴-۵ سالگی از ترس صدای سگ دچار لکنت شدم. دانشجوی فوف لیسانس حقوق هستم . اخیرا تو آزمون وکا… قبول شدم اما فکر نمیکنم بر اثر این لکنت بتونم در میدان عمل موفق باشم. بعضی وقتا شدیدا دچار استرس و در نتیجه لکنت میشم.چند ماهیه که گفتاردرمانی میرم اما اثرش برام محسوس نیست .به نظر حضرتعالی روش شما در مورد بنده جواب میده؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

    • سلام سامان عزیز
      در بین طیف گسترده انواع روان درمانی های لکنت زبان ، هیپنوتیزم درمانی دارای امتیازات زیر میباشد:
      ۱- در متن پیدایش و جریان خلسه هیپنوتیزمی، آرامش و درمان اضطراب و درمان بی قراری وجود دارد، در حالی که انواع روان درمانی های دیگر خود می توانند اضطراب بر انگیز باشند.
      ۲- در تمام انواع هیپنوتیزم درمانی، به افزایش اعتماد به نفس توجه می شود که این دو نکته در درمان لکنت زبان بسیار مهم هستند.
      ۳- در جریان هیپنوتیزم درمانی بر خلاف راه های دیگر با عدم تاکید بر روش ها و تمرین های تکلمی شدید، بیمار تحت تاثیر فشار بیزار کننده ای قرار نمی گیرد.
      ۴- در شرایط خلسه هیپنوتیزمی – حتی در پایان جلسه اول – بیمار خیلی بهتر از شروع جلسه صحبت می کند. به این ترتیب ضبط نوار صوتی در این شرایط و باز پخش آن پس از پایان جلسه، تاثیرات بسیار زیادی بر روی روحیه بیمار و امید او به درمان می گذارد.
      ۵- پس از چند جلسه درمانی، می توان به بیمار ” خود هیپنوتیزم “ را آموزش داد تا او خود در اوقات فراغت بتواند به درمان خودش کمک کند. با تکنیکهای هیپنوتیزمی و تلقینات تخصصی که بکار میبرم ، طی ۱۰ تا ۱۲ جلسه درمان صورت می گیرد . موفق و سلامت باشید.

  36. فاطمه گفت:

    سلام دکتر نامزد من ۲۳ سالشه زمانی که استرس بهش وارد میشه وبعضی مواقع درحالت عادی هم دچار لکنت میشه اما این لکنت زیاد نیست بین دوسه جمله تقریبا یکبار این اتفاق میوفته براش
    آیا از بین میره با هیپنوتیزم؟ ممنون میشم

  37. وحید فرزین گفت:

    سلام جناب دکتر خسته نباشید پسر باجناق بنده که جای برادری رو واسم داره متاسفانه در سن ۲ سالگی به علت افتادن موتور روی پاش از ترس لکنت زبان گرفته والان که سنش حدود ۱۰ سال هستش بعداز گذروندن گفتار درمانی ودیگر دکترها بازهم نمیتونه به راحتی صحبت کنه ومتاسفانه هنوز لکنت داره قابل ذکره این.کودک ما استرسی هست از شما بزرگوار کمک میخوام تا بتونم برای بچه برادرم کاری بکنم با کمال تشکر فرزین

    • سلام آقای وحید فرزین عزیز.
      آیا منظورتان این است که بهتر شده ولی کاملا خوب نشده و راحت صحبت نمیکنه یا اینکه اصلا بهتر نشده ؟ به هر حال من در محدوده سنی ۱۲ تا ۶۵ سال کار میکنم؛ اما اگر این کودک با آن درمانها قدری بهبودی یافته و همکاری خوبی داشته باشد چون سنش کم است تنها مشکلش این است که تعداد جلساتش بیشتر از معمول میشود. موفق باشید.

  38. بهنام گفت:

    باسلام جناب آقای دکتر حریری من بهنام هستم از تبریز میخوام یه چیزهایی بگم ولی خواهش میکنم که منو به چشم یکی از لکنتی های شدید دنیا نگاه کنید که به خدا پزشکان برجسته ای نتونستن تو درمان من موفق باشن. من ۲۲ سالمه تو ۵ سالگی فکر کنم از گربه ترسیدم ۱۷ ساله که لکنت دارم فوق العاده شدیده حتی یک کلمه هم نمیتونم حرف بزنم دکتر من چندبار به گفتار درمانی های با تجربه رفتم ( دکتر د.) چندبار به دکتر اعصاب و روان مجرب ( دکتر ن. و دکتر ش. خیلی هاشو یادم نمیاد) به انرژی درمانی رفتم به مشاوره رفتم همه جارو رفتم حتی به هیپنوتیزم هم رفتم پیش دکتر ش. حتما میشناسین بیش از پنج جلسه نذاشت گفت تاثیرش تا این حده خودم هم دیدم که اثره زیادی نداشت فقط یک ساعت بعد از هیپنوتیزم اثرش ادامه داشت بعدش دیگه هیچی. دکتر برای لکنت من چاره ای بیندیش مثل پایان نامه ی دانشگاه نگاه کن که باید تمومش کنم. دکتر میدونی چی میخوام؟ یکی این که مراحل درمان منو به طور دقیق با ایمیل بهم بگید دوم این که دکتر ازتون میخوام که به (((( دانشمندان برجسته ی ایران بگید که فقط برای من یک دستگاه لکنت شکن اختراع کنن به خدا زندگیمو میفروشم خداشاهده راست میگم قبول میکنین؟)))) هیچ دستگاه لکنت شکنی روی من تاثیر نداشت مانندPFF حتی اگه بگید به امریکا هم میرم شما چطور صلاح میدونید؟ لطفا سریع و دقیق جواب بدید

    • سلام بهنام جان.
      دو نکته در گلایه های شما بود که بنظرم امیدوار کننده و روزنه ای برای انجام درمان شماست . یکی اینکه لکنت شما با یک ترس شروع شده دوم اینکه هیپنوتیزم آثار موقت در شما داشته و میتوان با تکنیکهایی آنرا دائمی کرد . در ابتدا باید شما را ببینم تا بتوانم نظر بدهم . موفق باشید.

  39. محمد گفت:

    سلام.دکتر بنده یادم نمیاد چطور لکنت گرفتم.فکر کنم از ترس چیزی بوده.نوجوانی شدید بود ولی الان ۲۴ سالمه خیلی بهتر شده.موقع استرس مثل دادن کنفرانس به لکنت دچار میشم و حتی قبلش ضربان قلبم بالا میره.ولی در بقیه موارد خیلی خفیف لکنت دارم.طوری که فرد مقابلم متوجه نمیشه

  40. سهیلا گفت:

    سلام اقای دکتر خسته نباشی من کودک ۴ ساله ای دارم که لکنت زبانش را از خاله اش تقلید میکند وقتی که ۴ یا ۵ روز پیش خواهرم نمیبرمش بسیار خوب صحبت میکند ولی وقتی که ۳ الی ۴ روز پشت سر هم میبرم باز زبانش میگرد ؟ ایا سن تقلید است ؟ باید جدی بگیرم ؟

  41. اعظم فرجي گفت:

    باسلام خدمت جناب اقای دکتر
    پسرمن ۱۷سال داره وازبچگی دچارلکنت زبانه باوچوداینکه باگفتاردرمان های زیادی کارکرده اما هنوزلکنت داره می خواستم ببینم باروش درمانی جنابعالی بهبودی ۱۰۰درصدی حاصل می شه ونیاز به چندجلسه درمان داره متشکرم ازیکی ازشهرستانهای شیراز هستم

    • سلام خانم فرجی.
      هیپنوتیزم به رفع مشکل لکنت زبان کمک میکند و یکی از راه های درمانی لکنت و عوارض پیرامونی آن مثل کاهش اعتماد به نفس ، ترس از حضور در جمع و خودکم بینی است . برای جزییات بیشتر با مدیر دفتر من خانم صادقی ۰۹۱۲۳۹۸۹۵۸۷ تماس بگیرید. خداوند یارتان باشد .

  42. عادل گفت:

    سلام آقای دکتر
    من۳۵ سالمه وازکودکی لکنت داشتم.
    آیاروش هیپنوتیزم درمان قطعی وپایداری برای حل مشکل لکنت زبان هست؟
    ممنون میشم اگرجواب بدید.

    • سلام عادل جان.

      هیپنوتیزم به رفع مشکل لکنت زبان کمک میکند و یکی از راه های درمانی لکنت و عوارض پیرامونی آن مثل کاهش اعتماد به نفس ، ترس از حضور در جمع و خودکم بینی است . روش من که فکر میکنم دیگران انجام نمیدهند این است که به مراجعینم خودهیپنوتیزم را آموزش میدهم تا خودشان پس از اتمام دوره درمانی قادر به ادامه تلقینات مفید باشند و بنابراین بیماری عود نکند و وابسته به مراجعه دایم به دفتر من نباشند. موفق باشید .

  43. مسعود گفت:

    سلام دکتر
    من ۲۷ سالمه ولکنت همراه با تیک چشم دارم
    خیلی به روانشناس و درمانگر مراجعه کردم ولی جوابی نگرفتم، واقعا این روش هیپنوتیزم جواب میده؟ تورو خدا به من بگین یعنی هنوزم میشه درمان شد؟

  44. رها گفت:

    با سلام
    پسر من از سن ٢ سالگی همزمان بار فتن به مهد ،تغییر محل سکوت دچار لکنت شده گاهی کاملا از بین میره
    والآن ۵ سالش هست
    أیا شما می توانید کمکم کنید تا قبل از مدرسه بهتر بشه
    با تشکر

    • سلام رها خانم
      در بیشتر موارد لکنت زبان کودکان تا سنین ۹ تا ۱۲ سال از بین می رود و بهتر است با گفتار درمانگر و یا روانشناس درموردکودکتان مشورت فرمائید . من هیپنوتراپی را از سن ۱۲ سال تا سن ۶۵ سال انجام میدهم . موفق باشید.

  45. سعيده گفت:

    سلام دکتر جان
    ترو خدا کمکم کنید از این لکنت لعنتی خسته شدم . هرچه گفتار درمانی رفتم ف هرچه درمان کردم انگار نه انگار تنها امیدم به شماست . آیا واقعاً هیپنوتیزم میتونه بمن کمک کنه ؟

  46. ویدا گفت:

    خدمت جناب دکتر حریری
    من فرزندم ۱۲ سال دارد و به تازگی گاه گاهی دچار گیر کردن در بیان کلمات می شود آیا این شروع لکنت زبان است ؟ خیلی ترس دارم که او دچار لکنت زبان شود آیا می شود برای او کاری کرد ؟ لطفاً جواب مرا بدهید .

    • سلام ویدا خانم .
      باید بررسی شوند. به روانپزشک حاذق در این زمینه و یا به گفتار درمانگر مراجعه بفرمایید تا اول تشخیص صحیح بگذارند. اگر مشکلات اضطرابی و یا ترس دارند و نیز اگر لکنت زبان دارند با هیپنوتیزم میشود کمک کرد. موفق باشید.

  47. ابوالفضل گفت:

    سلام آقای دکتر حریری
    من از ۹سالگی در اثر ترس شدید از گاز گرفتن پایم توسط یک سگ دچار لکنت شم در حال حاضر ۴۵ ساله هستم میخواهم بدانم آیا در این سن هیپنوتیزم می تواند کمکی به درمان من نماید ؟ در ضمن از سایت خوبتون هم تشکر میکنم .

  48. سحر ترابي گفت:

    خدمت جناب استاد عزیز دکتر حریری
    به توصیه یکی از دوستان سایت بسیار زیبا ی شما را مطالعه کردم و خیلی از آن خوشم آمد و لذت بردم .مطالب سودمندی در ان است من ۳۲ ساله هستم و از کودکی دچار لکنت شدید در کرمان زندگی میکنم . به گفتار درمانی و روانشناسان زیادی مراجعه کرده ام اخیراً از یکی دوستان مطلع شدم که با هیپنوتیزم شما لکنت زبان را به مقدار زیادی خوب و قابل کنترل می کنید به همین دلیل مشتاق درمان با روش شما شدم . چطورمی توانم هماهنگ کنم برای درمان ؟ چند جلسه نیاز است ؟ممنونم جواب بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.