هیپنوتیزم در اوج افتخار
۱۳۹۳-۰۵-۱۰
کاربرد خود هیپنوتیزم
۱۳۹۳-۰۵-۱۰
Show all

باورهای غلط در مورد چاقی

باورهای غلط در مورد چاقیباورهای غلط در مورد چاقی - هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

باورهای غلط در مورد چاقی که منجر به ناراحتی های گوارشی می‌شود .
در مورد چاقی و لاغری قبل از هر چیز باید با سازوکار بروز چاقی آشنا باشیم تا از این طریق درک صحیحی از درمان چاقی میسر گردد . چاقی جز در مواردی که جنبه وراثتی و بیمارگونه دارد، عمدتاً در اثر عدم تعادل انرژی به وجود می‌آید. به عبارتی مصرف کالری و مواد غذایی بیش از نیاز روزانه بدن، منجر به تجمع چربی در بافت‌های بدن و موجب چاقی می‌شود که البته این حالت یک شبه رخ نمی‌دهد و فرآیندی است که طی سالها و با مصرف مستمر مواد غذایی به میزان بیش از احتیاج سلول‌های بدن ایجاد می گردد.

برای درمان چاقی باید تعادل منفی در انرژی ایجاد گردد یعنی میزان مصرف انرژی را به پایین‌تر از مقدار مورد نیاز بدن تنزل دهیم که این امر با پیروی از رژیم غذایی مناسب ، افزایش فعالیت‌ های بدنی ، از بین بردن تعارضات واز بین بردن استرس و اضطراب که در بیشتر موارد باعث پرخوری های عصبی و یا کم خوری می گردد ، امکان پذیر می گردد .

یکی از باورهای غلط رایج در مورد چاقی این است که افراد چاق تصور می کنند از آنجا که والدین من چاق بوده‌اند من به صورت ارثی و بالاجبار دچار چاقی شده‌ام و امکان رهایی از آن نیست. اگرچه یکی از عوامل چاقی، وراثت است اما عادات غذایی هر فرد از دوران کودکی می‌تواند در تنظیم وزن دخالت داشته باشد، و الزاماٌ دارا بودن هر خصلت وراثتی دلیل بر بروز آن نیست و در موارد بسیاری رفتارهای فرد میتواند غالب بر خصیصه وراثتی وی گردد . کودک معمولاً از غذاهایی استفاده می‌کند که والدین چاق او می‌خورند و رفتاری را انجام می دهد که در چاقی وی موثر است ، پس نباید چاقی خود را به گردن والدین و یا وراثت خود بیاندازد.

برخی میگویند ما حتی اگر آب هم بخوریم چاق می شویم . در حالیکه مواد غذایی که به صورت پروتئین، چربی و مواد نشاسته‌ای وجود دارند و مصرف چربی و استفاده بیش از حد نیاز مواد نشاسته‌ای می‌تواند فرد را چاق نماید و مصرف آب نمی‌تواند فرد را چاق کند.

افرادی که کار نشسته انجام می دهند و در واقع پشت میزنشین هستند، باید بدانند که چربی‌های بدن آنها بیشتر از دیگران مستعد جمع شدن است و انجام کارهای فکری، کنترل اشتها را مشکل‌تر می‌کند بنابراین مصرف کالری و چربی بیشتر می شود.

از آنجا که سلولهای عصبی مغز برای تأمین سوخت به قند تکیه دارند، کار ذهنی شدید سبب ناپایداری سطح قند خون شده و فرد برای داشتن قوه ادراک بیشتر نیاز به مصرف گلوکز برای سوخت بیشتر دارد.

برای پیشگیری از افزایش چربی در بدن به دلیل مصرف چیپس و تنقلات بهترین راه برای مبارزه با گرسنگی، تأمین سوخت از غذاهای حاوی فیبر، پروتئین و کلسیم است.بنابراین اگر در میان روز و در محیط کار احساس گرسنگی کردید به جای خوردن یک بسته چیپس، چند قاشق ماست بدون چربی یا هویج و یا از مواد کم کالری استفاده نمائید .

اینکه برخی می گویند اختلال در غده مترشحه داخلی، عامل چاقی است و ربطی به زیاد خوردن ندارد صحت ندارد . در موارد نادر، کم کاری تیروئید و پرکاری غده آدرنال منجر به چاقی می‌شود.

از دیگر باورهای غلط اینکه می گویند هر وقت بیشتر ورزش می‌کنم، گرسنه‌تر می‌شوم و چاقی‌ام تشدید می‌شود . در این ارتباط باید گفت که ثابت شده که ورزش، زیاد کننده اشتها نیست، بلکه نقش تنظیمی و تعدیل کنندگی دارد و ثبات در انجام فعالیت‌های متعادل و نرمش‌های روزانه کلید اصلی برای رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن است.

اگر فرد به رژیم غذایی خود پایبند باشد و برنامه ورزشی او نیز به صورت منظم اجرا گردد ، کاهش وزن قطعی است هرچه فعالیت ورزشی بیشتر شود، مقدار کالری بیشتری مصرف می‌شود و کاهش وزن بارزتر است. مردم از قدیم به نقش ورزش و تحرک بیشتر در حفظ وزن ایده‌آل و کاهش وزن اضافی واقف بوده اند. وزن ایده‌آل با تمرینات ورزشی تنها همراه با یک رژیم غذایی مناسب و صحیح به دست می‌آید.

زمانی که فعالیت خود را کم کرده‌اید مثل بازنشستگی، نزدیک شدن محل کار به محل سکونت ، خریدن اتومبیل شخصی و غیره دچار اضافه وزن و چاقی شده‌اید.
استفاده غیر استاندارد از تردمیل در منزل ممکن است موجب پدید آوردن تغییراتی نامناسب در سیستم چربی‌های بدن شود اگر به صورت دائم و بدون برنامه هر روز از تردمیل استفاده می‌کنید باید بدانید که ممکن است نتیجه معکوس از سوزاندن چربی و کاهش وزن به دست بیاورید به این ترتیب که انجام ورزش آیروبیک و دویدن روی تردمیل اقتضا می‌کند خروجی انرژی شما افزایش پیدا کند.

در مورد رژیم‌های غذایی برای لاغری در مدت زمان کوتاه و یا در یک ماه، تبلیغات وسیعی وجود دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند برای آب کردن چربی‌های اضافی و رهایی از چاقی در مدت زمان کوتاه و با استفاده از رژیم‌های غذایی معجزه‌ گر و بدون ورزش موفقیت‌آمیز باشند . باید پرسید آیا می‌توان چربی‌هایی که در طی چند سال ، روز به روز به بدن اضافه شده‌اند، بصورت جادویی یک شبه آب شوند. خطرات رژیم غذایی این گونه کاهش وزن بسیار بالاست . این رژیم‌های غذایی براساس حذف گروهی مشخص از غذاها یا مواد غذایی بد، استفاده از مکمل‌های غذایی به عنوان چربی سوز و تأکید بر استفاده از غذاهای خاص از جمله گریپ‌فوروت، عصاره افرا، شربت آبلیمو، یا سوپ‌های مخصوص است.

این گونه رژیم‌ها اگر چه ممکن است برای کوتاه مدت باعث کاهش وزن شوند زیرا در جریان نخوردن برخی مواد غذایی، بخشی از آب اضافی بدن و قسمتی از چربی‌ها از بین می‌روند که این کاهش وزن معمولاً موقت است، زیرا با کنار گذاشتن رژیم‌های غذایی، فرد عادات غذایی گذشته را مجدد از سر می‌گیرد و بعد از چند هفته وزن اولیه مجددا بر می‌گردد پس نباید فریب ادعاهایی مانند مکمل‌های چربی‌سوز برای کاهش وزن را خورد.

مطالب مرتبط

پرخوری احساسی

راز کاهش وزن

رفع چاقی با ۸ اقدام موثر

دکتر حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.