استرس آلرژی را تشدید می کند
۱۳۹۳-۰۳-۰۷
بیماری هیستری
۱۳۹۳-۰۳-۰۷
Show all

اهمیت افکار انسان

اهمیت افکارانسان

افکار انسان - هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری افکار انسان اهمیت بسزایی در زندگی  او خواهد داشت. درواقع همانگونه که قدرت تفکر با وجود منحصر به فرد بودن خود در انسان ، انسان را از سایرموجودات متمایز می‌سازد علاوه بر آن تاثیرات عمیقی نیز در زندگی او خواهد گذاشت. بر این اساس چگونگی افکار انسان و نیز چگونه درگیر شدن او در افکار خود و همچنین چگونگی سازمان دهی آنها وغلبه انواع خاصی از افکار بر ذهن فرد مورد توجه روانشناسان است. گستره وسیعی ازفعالیتهای ذهنی را افکارانسان  دربرمی‌گیرد. هنگامی که مصمم هستیم کاری انجام دهیم و یا برنامه‌ای برای خود تنظیم کنیم و یا درباره فرزند بیمارمان دلواپس شویم. در همه این موارد سرگرم تفکر هستیم و انواعی از افکاردر ذهن ما جریان می یابد. در واقع افکار انسان اشاره به این توانایی انسان دارد که ما می‌توانیم اشیا افراد ووقایع را در غیاب آنهاتجسم و تصویر سازی کنیم و حتی می توانیم تغییراتی در آنها اعمال کنیم.

طبقه بندی افکار انسان

در یک طبقه بندی بسیار ساده افکار انسان در دو طبقه مثبت و منفی دسته بندی می‌شود. این نوع از دسته بندی بسیار مورد توجه روانشناسان و بویژه مشاورانی است که دیدگاه شناختی دارند. این دسته بندی دو نوع افکارمثبت و منفی در انسان شناسایی می‌شود و اعتقاد بر این است که غلبه هر یک از آنها برذهن فرد شیوه زندگی او را تا حدی وسیع نشان می‌دهد. بطوری که همین افکار ساده بهراحتی ممکن است موجب تفاوت سبک زندگی فرد با سایرین ، یا با خود او در مراحل مختلف زندگی شود.

افکار مثبت انسان

بر اساس این دسته بندی افکار مثبت آن دسته از افکاری راشامل می‌شود که تاثیرات مفیدی بر ذهن و رفتار فرد به جای می‌گذارند، هدایت کننده هستند و اغلب موجبات زندگی دلپذیررا فراهم می‌سازند. افرادی که دارای چنین افکاری هستند کمتر در داماسترسوفشارروانیگرفتار می‌شوند و یا حداقل به راحتی خود را می‌توانند از چنین شرائطی رهاکنند. این افراد اعتماد به نفس بالاتری دارند، دید خوبی نسبت به خود دارند و بطورکلی افکار آنها حول و حوش خوب بودن ، سالم بودن وواقع بین بودندور می‌زنند.

چند نمونه از افکار مثبت

 

  • من در موارد مختلف پیروز بوده‌ام هر چند شکستهایی نیز داشته‌ام.

  • من فرد کارآیی هستم.

  • لازم نیست همه مثل هم باشند.

  • بعضی افراد دروغ می‌گویند.

افکار منفی انسان

افکار منفی تحریک کننده هیجانات منفی در انسان هستند. کهاغلب در اثر وقایع بیرونی که بار منفی دارند برای افراد ناراحت کننده هستند راهاندازی می‌شوند. این افکار چسبندگی فوق‌العاده‌ای درذهن انساندارند و درگیری و مشغله شدیدیبرای صاحب خود ایجاد می‌کنند. افتادن در چرخه این افکار و عدم تلاش برای خارج شدناز این چرخه اغلب مشکلات جدی روانی را ممکن است به بار آورد. روانشناسان شناختیمعتقدند اغلب اضطرابها و افسردگیها ،اختلالات ارتباطی،مشکلات زناشوییو انواع مسائل دیگر از زندگیفرد ناشی از غلبه افکار منفی بر ذهن فرد است. بر این اساس هدف آنها گسترش حوزه وقلمرو افکار مثبت و به عبارتی مثبت اندیشی در افراد است.

چند نمونه از افکار منفی

 

  • من همیشه شکست می‌خورم.

  • دیگران نیز باید مثل من باشند.

  • هیچ کس نباید دروغ بگوید.

  • من فرد به درد بخوری نیستم.

افکار هدفمند در مقابل افکار بی‌هدف

 

افکار انسان را از لحاظ اینکه از یک هدف یا اهداف ویژه‌ای پیروی می‌کنند یا نه نیز می‌توان دسته بندی کرد. افکار هدفمندآن دسته از افکاری هستند که بر اساس اهداف ویژه‌ای سازمان می‌یابند. و فرد با درنظر گرفتن آن اهداف ، افکار خود را نیز سازمان می‌دهد. بطوری که می‌تواند به صورتگام به گام به تهیه مراحلی بپردازد که موجب رسیدن او به اهدافش می‌شود. مثل افکارمربوط به حل یک مساله ریاضی یا افکارمربوط به برنامه ریزی درسی.
برعکس افکار بی‌هدف ، بدون برنامه و بدون هدف ویژه‌ای ذهنفرد را درگیر می‌سازند خیالبافیها از جمله این دسته افکار هستند. که برنامه وسازمان مشخصی ندارند و ممکن است با یک عامل و محرک ساده را راه اندازی شوند و بهحوزه‌های مختلف وارد شوند و سرانجام فرد به خاطر نیاورد که از کجا به این نقطه فعلیاز افکار رسیده است. از شاخه به شاخه دیگر پریدن معمولا ویژگی این دسته از افکاراست. هر چند جلوگیری وضع کامل این دسته از افکار وجود ندارد. اما از آنجا که اغلبدر کارهای فکری فرد موجب ایجاد مشکل می‌شود و غالبا تمرکزفرد را به هم می‌ریزند لازم است با انواع تمرینات فکری تحت کنترل فرد قراربگیرند.

10 دیدگاه ها

  1. هانيه گفت:

    سلام جناب آقای دکتر حریری خدا قوت ممنون از وقتی که میزارید

    من خودم واقعا مشکلی ندارم وهمیشه سعی میکنم مراقب افکارم باشم کلا آدم آروم وبه قول اطرافیانم خونسرد و ریلکسی هستم متاسفانه خانواده ام بخصوص مامانم فوق العاده افسرده و منفی هست البته قبلا اینطوری نبود الان چند وقته ، خیلی سعی کردم کمکش کنم چند روز خوب میشه ولی دوباره مثل قبل میشه ، احساس میکنم خودمم دارم دچار اظطراب میشم چکار کنم ؟؟ شما مشاوره غیر حضوری هم دارد ؟؟ ساکن تهران نیستم

    • سلام هانیه جان. سال نو مبارک.
      درمان و یا بهبودی در صورتی امکان پذیر است که کسی خودش مایل به درمان و یا بهبودی باشد و به بیماری و یا مشکل خودش آگاه باشد. تمام درمانها حضوری هستند چون درمان ، تخصصی است و شما نمی توانید که خودتان، ایشان را درمان کنید. شادکام باشید.

  2. زهره گفت:

    سلام اقای دکتر
    من زهره هستم.من ….. درک کنه.امیدوارم شما کمکم کنید.
    لطفا جوابتون رو ب ایمیلم بفرستید(z…5@….com) و دوست ندارم این pmروکسی ببینه.ممنون از این که وقتتون رو برای من میگذارید.ببخشید اگر غلط املایی دارم یا این ک …. سریع نوشتم.lkjzv [,hfl.

    • سلام زهره جان.
      تمام مواردی که نوشته بودید را میتوانم برایتان پلن درمانی هیپنوتیزمی طراحی کنم تا بهبودی پیدا کنید. با وجودیکه مسایلی که نوشته بودید خصوصی و غیرقابل ذکر نبود اما چون نخواسته بودید کسی ببیند پاک کردم و متاسفانه سایر دوستان نمیتوانند آنها را ببینند و استفاده ببرند . بعلت مشغله ها ارسال پیام خصوصی برایم وقت گیر و بسیار سخت است . موفق باشید.

  3. سینا گفت:

    سلام اقای دکتر حریری.من سینا هستم در مورد سردرد تنشی که تو پست سردرد براتون پیام دادم قبلا دکتر روانپزشک رفته بودم و ایشان بعداز یک بار روان کاوی گفتند تمام مشکلات شما از فکر هایی که در سر داری و بخاطر افکارت میباشد و تمام افکار منفی در ذهن من باقی مانده و بدون انکه بهش فکر کنم در سیستم بدن من اختلال ایجاد میکنه و سر درد ایجادمیکنه چون الان با برنامه ریزی و فرار از موقعیت های استرس تا حدودی زیادی که برام غیر قابل پیش بینی بود بهتر شدم ولی تا خودم رو تو اون موقعیت ها قرار میدم دو باره میرم سر خونه اول سوال من از شما اینه شما میتوانید با هیپنوتیزم این افکار منفی که در ناخوداگاه بنده هست به افکار مثبت تبدیل کنید و من بدون اینکه به فکر افکار باشم افکار مثبت به سراغ من بیاد البته ببخشید شاید من اون طوری که باید سوالمو بپرسم نپرسیدم امیدوارم که شما متوجه شده باشید بعد نیاز به چند بار هیپنوتیزم دارم؟ قبل از هر چیز برای شما ارزوی سلامتی از خداوند منان خواستارم

    • سلام سینا جان.
      از دعای خیر شما سپاسگذارم. من در جریان هیپنوتیزم درمانی روی همه آن افکار برای شما کار میکنم و در برنامه من، اینکه از موقعیتها اجتناب کنید وجود ندارد چون همانطور که تجربه کرده اید امکان پذیر نیست . در مورد تعداد جلسات باید با هم ملاقاتی داشته باشیم تا ببینم نوع و تعداد و شدت تاثیر افکار شما تا چه اندازه است . موفق باشید.

  4. حمید گفت:

    سلام جناب دکتر حریری

    من ۲۹ سالمه من انقد درگیری فکری تو ذهنم جمع شده که الان خودمم دیگه نمیدونم مشکل اصلیم چیه! پرش فکری دارم هر روز یه تصمیمی میگیرم و آخرشم هیچکاری انجام نمیدم تنها چیزی که تونستم درباره اش تصمیم قطعی بگیرم خوندن برای ارشد بود که متاسفانه چون دوس داشتم حتما یه دانشگاه معتبر دولتی قبول شم نشد…الان مثل آدمی هستم که تو فضا رها شده و به هر طرفی میره و نمیدونم چیکار کنم اصلا…تو جلسات هیپنوتیزم حتما خود شخص باید بگه مشکلش چیه؟ یا در حالت هیپنوتیزم خودتون از شخص سوال میشه کنین که مشکل اصلیت چیه؟ با تشکر

  5. میعاد گفت:

    افکار مثبت زندگی انسان رو متعالی میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.