خطرسیگارهای الکترونیک
۱۳۹۳-۰۶-۲۰
میگرن
۱۳۹۳-۰۶-۲۰
Show all

اعتبار علمی هیپنوتیزم

اعتبار علمی هیپنوتیزم اعتبار علمی هیپنوتیزم - دکتر حریری در دومین کنگره بین المللی هیپنوتیزم

اعتبار علمی هیپنوتیزم چیست؟

بر اساس کتاب روانپزشکی کاپلان سادوک که یک کتاب معتبر مرجع درسی دانشگاهی پزشکی و روانشناسی در دنیاست “هیپنوتیزم نوعی فعالیت ذهن بهنجار است که از طریق آن توجه متمرکز می شود و با افزایش تلقین پذیری همراه است و با این کار احساسات و افکار جدید بهتر پذیرش شده و بدینوسیله تغییر درمانی تسریع می شود”.
در فصل ۱۰/۳۵ ازاین کتاب معتبر درسی دانشگاهی در خصوص اعتبار علمی هیپنوتیزم نوشته شده است: ” در واقع هیپنوتیزم ابزار قدرتمندی برای هدایت قابلیتهای ذاتی تخیل، تجسم و توجه است. در خلال خلسه هیپنوتیزمی، توجه کانونی و تجسم تقویت می شود “. همچنین در بخش دیگری از این کتاب به صراحت در خصوص اعتبار علمی هیپنوتیزم ذکر گردیده که “انجمن پزشکان آمریکا و انجمن روانپزشکان آمریکا از سال ۱۹۸۵ هیپنوتیزم درمانی را موثر و بدون ضرر اعلام کرده اند و تدریس آنرا در دانشگاههای پزشکی توصیه نموده اند”.
هیپنوتیزم درمانی یک علم بین رشته ای و مشترک بین پزشکی و روانشناسی است. هیپنوتیزم روش درمانی موثر هیجان برانگیز و جذابی است. اگر چه هیپنوتیزم درمانی یا هیپنوتراپی موفقیتهای بسیار در درمان داشته است و تفاوتهای بسیار با هیپنوتیزم نمایشی و هیپنوتیزم صحنه دارد، اما متاسفانه استفاده از هیپنوتیزم در کارهای نمایشی و تفریحی ضررهای زیادی را به بدنه هیپنوتیزم درمانی وارد نموده است و  در طول تاریخ باعث ایجاد باورهای نادرست در اذهان شده و پیشرفت و پذیرش هیپنوتیزم را اینهمه سال به تاخیر انداخته است.

کاربردهای هیپنوتیزم  و اعتبار علمی آن:
امروزه کاربردهای اثبات شده هیپنوتیزم بسیار است. شایع است که از هر ۱۰ بیمار که به پزشکان مختلف مراجعه می کنند ۸ نفر از آنها بعلت فشارهای عصبی روحی روانی، بیماری جسمی پیدا کرده اند و یا احساس بیماری می کنند و یا بیماریشان تشدید می شود. هیپنوتیزم در درمان همه این افراد کمک کننده و موثر است و میتواند آنها را به زندگی طبیعی بازگرداند.
در درمان انواع اضطراب ها، فوبیا (ترسها)، وسواسها، بیماری پانیک، اختلالات خواب، بیماریهای روان تنی و افسردگی هیپنوتیزم موثر و کمک کننده است. هیپنوتیزم در تقویت حافظه دانش آموزان و دانشجویان و افزایش انگیزه تحصیلی و افزایش تمرکز آنها موثر است.
با هیپنوتیزم کارهای شگرف و زیادی صورت گرفته است.

هیپنوتیزم بیدار چگونه است ؟
امکان دارد شما در زندگی روزمره با مشکلاتی دست به گریبان باشید که شما را ناتوان کند مثل هراس از حضور در جمع، هراس صحبت کردن در جمع، هراس از بلندی، وجود افسردگیها و پرخاشگری ها و وجود بیماری پانیک و غیره و در جایی هستید که نیاز دارید هیپنوتیزم به کمک شما بیاید و شما را از آن وضع خلاص کند اما امکان هیپنوتیزم شدن مرسوم و کلاسیک وجود ندارد. تکنیکهای این روش در چنین مواقعی به کمک شما می آیند. طبیعی است که این روش پیشرفته تر از هیپنوتیزم معمولی است.

آیا هیپنوتیزم خطر یا ضرر دارد؟

شایعات فراوانی درباره ی خطرهای هیپنوتیزم در طول تاریخ نقل شده است که هیچ یک مبنای درست علمی ندارد.

به صراحت می توان گفت وقتی هیپنوتیزم توسط پزشکی یا روانشناسی که دوره های لازم را دیده باشد، انجام شود هیچگونه خطر و یا ضرری ندارد چون تنها این دو گروه به مکانیسم سلامتی وجود انسان آشنا هستند. حتی نه برای سایکوتیکها و نه سایر اختلالات شخصیتی.
اما یک اخطار بزرگ و حیاتی این است که تنها وتنها خطر واقعی هیپنوتراپی زمانی است که آن را یک هیپنوتیزور غیر ماهر و بی صلاحیت انجام دهد .

هیپنوتیزم چگونه تاثیر می گذارد؟

وقتی دکتر آنتون مسمر طبیب اتریشی در سال ۱۷۷۵ میلادی پدیده ای به نام ”مانیه تیزم” که امروزه آن را ”هیپنوتیزم” می نامند را کشف کرد و اقعا” نمی دانست که چه چیزی را کشف کرده است. حتی بسیاری از علمای علاقمند به این پدیده نیز واقعا” نمی دانستند که این پدیده چگونه بوجود می آید. دکتر مسمر تصور می کرد راه جدیدی را برای معالجه امراض روانی کشف کرده است.
ولی متوجه نبود که پدیده عظیمی را کشف کرده که دهها راه دیگر از آن منشعب می شود و معالجه امراض یکی از آنهاست.

امروزه صاحب نظران عقیده دارند که مهم ترین عامل، تجربه، دانش و قضاوت بالینی هیپنوتیزم گر از یک سو و انگیزه و تمایل فرد هیپنوتیزم شونده از سوی دیگر است. همانند هر روش درمانی دیگر، انتخاب مناسب بیمار از سوی درمانگر و برقراری رابطه ی مناسب درمانی اهمیت زیادی دارد. باید به خاطر داشت که هیپنوتیزم به خودی خود درمان نیست بلکه روشی است که می تواند در چارچوب روش انتخاب شده توسط درمانگر، تسهیل کننده ی برخی فرایندهای درمانی باشد.

اثر هیپنوتیزم بواسطه تاثیرگذاری بر ضمیر هوشیار، نیمه هوشیار و ناهشیار است.ابزار کار هیپنوتیزم درمانی اغلب تصویرسازی ذهنی و متمرکز کردن توجه است اما تصویرسازی تنها یک ابزار است. بعضی به اشتباه فکر میکنند همینکه شخصی تصویرسازی کرد درمان هیپنوتیزمی به تمام و کمال انجام شده، در حالیکه چنین نیست و این تازه ابتدای شروع درمان است. هنر یک هیپنوتراپیست ماهر این است که با این تصویرسازی ها تلقینات صحیح درمانی را ارایه دهد تا درمان انجام شود و سپس کاری کند که درمان پایدار بماند.

مطالب مرتبط :

پیشرفتهای هیپنوتیزم درمانی ایران برابر فرانسه

تعریف هیپنوتیزم

تاریخچه هیپنوتیزم

فوائد هیپنوتیزم

هیپنوتیزم در اوج افتخار

آیا من هیپنوتیزم می شوم

کاربرد خود هیپنوتیزم

هیپنوتیزم و دسترسی به اطلاعات

انواع هیپنوتیزم

هیپنوتیزم علمی را بیشتر بشناسیم

کلیدهای اصلی موفقیت هیپنوتیزم

هیپنوتیزم بیدار چگونه است

هیپنوتیزم را چطور تعریف می کنید

هیپنوتیزم شاهکارش ایجاد آرامش است

هیپنوتیزم درمانی یا هیپنوتراپی

زندگی خوب با هیپنوتیزم بیدار

ارتباط ریلکسیشن و هیپنوتیزم

همسو نگری با بیمار

باورهای نادرست

آموزش فن خود هیپنوتیزم

تعریف ضمیر خود آگاه و ناخود آگاه

پرسشهای متداول در مورد هیپنوتیزم

شرایط لازم جهت انجام هیپنوتیزم

آمادگی جهت آموزش خود هیپنوتیزم

دکتر محمد جواد حریری، پزشک، هیپنوتراپیست و عضو انجمن جهانی هیپنوتیزم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.