راه غلبه بر مشکلات
۱۳۹۱-۱۲-۲۶
اهمال کاری
۱۳۹۱-۱۲-۲۶
Show all

اضطراب شایعترین علت تپش قلب

 اضطراب شایعترین علت تپش قلب

منظور از تپش قلب همان باز و بسته شدن یا انقباض و انبساط آن است. تلمبه قلب در حالت انقباض یا بسته شدن خون را بیرون می فرستد، اما داضطراب شایعترین علت تپش قلب ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریریرحالت انبساط یا باز شدن خون را به درون قلب می کشد.هر دوره این انقباضات در یک فرد بزرگسال سالم کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد. به همین دلیل تعداد ضربان قلب طبیعی در هر دقیقه برای آقایان حدود ۷۰ و برای خانم‌ها حدود ۷۵ ضربه است. این تعداد برای نوزادان که گردش خون سریع‌تر و تنفس تندتری دارند تا ۱۳۰ ضربه در دقیقه هم طبیعی است. تپش قلب، همان چیزی است که همه ما را زنده و امیدوار نگاه داشته است، اما همین تپش دوست‌داشتنی اگر به طور واضح احساس شود نشانه چندان خوبی نیست. با توجه به این که در بیشتر موارد تپش قلب، بیماری خاصی نیست، با کاهش استرس و اضطراب و انجام ورزش‌های سبک می توان تپش قلب را کاهش داد. معمولاً تپش قلب دائمی ناشی از وجود اضطراب در بیمار است . گاهی فرد احساس می‌کند که دچار تپش قلب شده است که به صورت‌های گوناگونی نظیر کوبیدن، لرزیدن، تپیدن و … احساس می شود.

ورزش و فعالیت بدنی شدید می تواند باعث تپش قلب به مدت چند دقیقه در فرد شود. مصرف‌ بعضی‌ از مواد و داروها مثل‌ کافئین ‌، کوکایین ‌، افدرین‌ یا سایر داروهای‌ تقویت‌کننده‌ دستگاه‌ سمپاتیک‌ ، دکونژستان‌ها ، داروهای‌ کم‌کننده‌ اشتها ، قهوه‌ زیاد ، کولا و سایر محرکها با یا بدون‌ کافئین ، آمفتامین‌ها و سیگار باعث تپش قلب می‌شوند.

همچنین مصرف برخی مواد غذایی همچون چای و قهوه، سیگار و نوشابه گازدار باعث تپش قلب می‌شوند که در چنین مواردی رعایت یک رژیم غذایی خاص به افراد توصیه می‌شود. غذاهای نفخ دار، سبزیجات و میوه‌های خام ممکن است باعث بروز تپش قلب در افراد شود.

مراجعه به متخصصین قلب برای مشخص شدن عامل به وجود آورنده تپش قلب و حذف آن ضروری است و در صورتی که تپش قلب ریشه در مشکلات روانی داشته باشد مراجعه بیمار به پزشک و هیپنوتراپیست و رسیدن به آرامش مفید است و اگر بررسی‌ها وجود بیماری قلبی را نشان دهد، درمانهای مربوط توسط متخصص انجام می‌شود.

عواملی همچون استرس، هیجان و کم خوابی در تپش قلب موثر است، در مواردی که این تپش قلب ناشی از بیماری‌های قلبی همچون افتادگی دریچه پرولاپس و یا فشارخون باشد، نگران کننده است. تپش قلب در زنان شایع‌تر است، اما درمان‌های دارویی آن ربطی به سن و جنس ندارد و در همه افراد بسته به علت و ریشه تپش قلب یکسان است.

کسی که دچار تپش قلب می‌شود باید به پزشک مراجعه کند. پس از انجام معاینات لازم نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود که تا حد زیادی می‌تواند علت تپش قلب را مشخص کند.

درمان تپش قلب، حذف عامل بوجود آورنده (دارو، تنباکو، قهوه، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماریهای همراه (پرکاری تیروئید، افت قند خون، علائم یائسگی و اضطراب) استوار است که در اکثر موارد با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، پرهیز از استرسها و هیجانات و انجام ندادن فعالیتهای ورزشی نامتناسب تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

علائم تپش قلب به عامل به وجود آورنده آن بستگی دارد. به طور مثال در بیماری ریه که با تپش قلب همراه است پوست تیره می‌شود و فرد بدن گرمی دارد و در اضطراب همراه با تپش، برافروختگی و رنگ پریدگی و در مواردی خشکی دهان وجود دارد. پیاده روی به طور منظم برای مبتلایان به تپش قلب توصیه می‌شود.

گاهی تپش قلب با علائمی مانند سرگیجه، تنگی نفس، سرفه های ناگهانی، درد قفسه سینه و غش کردن همراه است.فردی که به تپش قلب دچار می شود، باید به پزشک مراجعه کند و پس از انجام معاینه های لازم، نوار قلب از بیمار گرفته می شود که تا حدی می تواند علت تپش قلب را مشخص کند.

احساس تپش قلب دلایل متفاوتی دارد، مثلا اختلال هراس می‌تواند تپش قلب ایجاد کند. به‌طور معمول اختلال ترس (فوبیا) شامل احساس وحشت به‌طور ناگهانی است و بی اختیار و اغلب بدون دلیل تکرار می‌شود.در طول مدتی که می‌ترسید قلب شما تند می‌زند و ممکن است عرق کنید یا تنفس سریع، احساس ضعیف بودن، بیهوش شدن و سرگیجه داشته باشید.

علایم بدنی این اختلال ترس چیست؟

علایم بدنی آنقدر شدید است که ممکن است فکر کنید در حال مرگ هستید و نشانه‌های آن می‌تواند همانند علایم یک حمله قلبی باشد. ممکن است در قفسه سینه احساس درد کنید، آهسته نفس بکشید، احساس خفگی کنید و حتی کنترل تان را از دست بدهید. حمله می‌تواند در خانه یا بیرون خانه روی دهد و حتی شما را از خواب عمیق بیدارکند. یک حمله تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد، اما برای ده دقیقه یا بیشتر ادامه می‌یابد و بعد از آنکه متوقف شد، شما احساس کوفتگی و خستگی می‌کنید.

از آنجایی که زمان بروز حمله غیرقابل پیش‌بینی است، اغلب باعث ایجاد ترس و هیجان شدید یا نگرانی مداوم می‌شود و احتمال می‌دهید حمله در هر زمانی به وجود آید.
وجود مشکل قلبی می‌تواند تپش قلبمان را دچار اختلال کند. فیبریلاسیون دهلیزی قلب یکی از مواردی است که تپش قلب را تشدید می‌کند. مشخصه این بیماری، ضربان قلب نامنظم و اغلب سریع است. این حالت یک بی‌نظمی شایع قلب است که اغلب افراد مسن را مبتلا می‌کند. در فیبریلاسیون حفره‌های بالایی قلب بسیار سریع و نامنظم می‌تپند. سرعت ضربان بطن‌ها نیز افزایش می‌یابد و یک ریتم قلبی سریع و نامنظم ایجاد می‌کنند.

انقباضات زودرس قلب نیز می‌توانند احساس تپش و ضربان قلب را ملموس کنند. انقباضات یا ضربان‌های زودرس، اغلب ضربان‌هایی هستند پراکنده که گاهی فرد آنها را اینگونه توصیف می‌کند:”انگار بند قلبم پاره می‌شود.” این ضربان‌ها معمولا خطری را متوجه فرد نمی‌سازند.

همچنین برخی اوقات با افزایش فعالیت بدنی مثل ورزش، ضربان قلب تند می‌شود که فرد به خوبی تپش قلب خود را احساس می‌کند، اما مشکلی برای شخص به وجود نمی‌آید.
مشکلات تیروئید می‌تواند موجب احساس تپش قلب ‌شود  . در این بیماری، ضربان سریع و نامنظم قلب یا تپش قلب را احساس می‌کنیم. البته باید به یاد داشته باشیم که ضربان قلب در چنین بیماری یک موقعیت اورژانس است و با حالت‌های طبیعی متفاوت است، بنابراین اگر دچار پرکاری تیروئید هستید باید حتما درمان شوید و گرنه می‌تواند عوارض شدیدی در پی داشته باشد. این عوارض شامل مشکلات قلبی نظیر ضربان سریع قلب، ضربان نامنظم قلب یا فیبریلاسیون بطنی است.

در برخی موارد نیز نارسایی احتقانی قلب روی می‌دهد. این بیماری نزد زنان در مقایسه با مردان بیشتر است. اگر چه این بیماری می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما در جوانان و میانسالان بیشتر روی می‌دهد.
اگر علت تپش قلب مشخص نشود، نوار قلب متحرک به فرد متصل می شود تا اگر در طول ۲۴ ساعت فرد دچار تپش قلب شد، نوار قلب در همان حالت از بیمار گرفته شود و نوع بیماری مشخص شود. به علاوه می توان از تست ورزش استفاده کرد. عوامل به وجود آورنده تپش قلب را باید تشخیص داد و بیماری های قند خون، اضطراب و هیجانات را بهبود بخشید و با رعایت رژیم غذایی، پرهیز از استرس، هیجان، دوری از فعالیت‌های ورزشی سنگین، انجام پیاده روی، شنا و نیز کاهش وزن می توان ضربان قلب را کاهش داد.

مطالب مرتبط

اضطراب چیست؟

عوامل اضطراب زا

درمان موثر اضطراب ، هیپنوتیزم

مدیریت اضطراب و استرس

هیپنوتیزم اضطراب چاقی


اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی

اضطراب و افسردگی

آرامش با تکنیکهای رفع اضطراب

اضطراب شایعترین علت تپش قلب

اضطراب امتحان

مواد غذایی ایجاد کننده اضطراب

دکتر حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر )  و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

23 دیدگاه ها

  1. حمید حسینی گفت:

    سلام آقای دکتر بنده مدت ۲ ساله که هر موقع میخام در جمعی حرف بزنم ویا اظهار نظر کنم با ازدیاد ضربان مواجه میشم واین مسئله مانع میشود که بتوانم خوب صحبت کنم
    درصورتی که شغل بنده ایجاب میکند که حتما باید در جمع صحبت کنم اما این اضطراب واسترس وازدیاد ضربان اذیتم میکند خواهشا” راهنمایی کنید

  2. سلام آقاي دكتور! من تكان قلب دارم و شريان كاروتيد من زياد تپش دارد٠ تا جاييكه براييم اذيت كننده شده است گفت:

    جناب آقای دکتور بنده از تپش قلب رنج میبرم. تپش شریان کاروتید هم دارم باوجودیکه معاینات لازم قلبی گرفتم و کدام مشکل خاص در معاینات من وجود ندارد اما نمیدانم چرا تپش قلب و کاروتید من ادامه دارد. محض اطلاع شما باید گفت که بنده از اضطراب شدید هم رنج میبرم. لطفا مشوره لازم را بدهید؟

  3. ريحانه گفت:

    سلام آقای دکتر من دختری ٢٢ ساله هستم که مدتی تحت استرس و اضطراب شدیدی قرار گرفتم که دچار حالت تهوّع شدید شدم و نمیتونم چیزی بخورم که باعث شده بدنم ضعف داشته باشه ، به دکتر متخصص گوارش هم مراجعه کردم قرص لانزو و نورتریپتیلین تجویز کردن أوایل مصرف أسترسم کمتر شده بود و میتونستم چیزی بخورم اما دوباره تحت فشار قرار گرفتم که دیگه با این قرصم اروم نمیشم ، بنظر شما دوز بالا ترو مصرف کنم خوبه ؟ یا دوباره باید به دکترم مراجعه کنم ؟ ممنون میشم هرچی سریع تَر راهنماییم کنید

  4. فضیله گفت:

    سلام. من خانومی ۳۲ ساله هستم، همیشه استرس دارم و افکار منفی به سراغم میآید، دچار سرگیجه و سردرد میشوم و همراه با آن تاری دید شدید، به چشم پزشک مراجعه کردم مشکل از چشمانم نبوده، فشار خونم معمولا روی ۹ میباشد، گاهی دچار ضربانهای نامرتب قلب میشوم بخصوص موقع خواب.
    میخواستم در مورد،علل سرگیجه من را راهنمایی بفرمایید

    • سلام فضیله جان. سال نو مبارک.
      در مورد علل سرگیجه به نزدیکترین “متخصص داخلی” و سپس در صورت صلاحدید ایشان به نزدیگترین “متخصص نورولوژیست” و یا به نزدیگترین “متخصص گوش و حلق و بینی” مراجعه بفرمایید. توجه داشته باشید که روی تابلو و مهر آنها کلمه تخصص وجود داشته باشد. شادکام باشید.

  5. ماریا گفت:

    سلام دکتر .
    من یه دختر ۲۰ ساله هستم‌ که زمانایی که ناراحت میشم ، تپش قلب و درد میگیرم‌ بعضی اوقات هم تپش قلبم همراه با احساس خفگیه .
    به نظرتون ممکنه من بیماری قلبی داشته باشم .
    چکار کنم من ؟؟

    • سلام ماریا جان.
      شما ابتدا باید به متخصص قلب و عروق مراجعه بفرمایید تا عکس و اکو و نوار قلب و آزمایشهای خون و تیروئید و در صورت لزوم تستهای دیگر انجام دهند تا اینکه ابتدا مسایل جسمانی را مطمئن شویم که نیست . تشخیص های روانپزشکی همیشه باید پس از معاینات اولیه و انجام آزمایشات پاراکلینیک صورت بپذیرد تا اول مطمئن شویم که مشکل جسمانی وجود ندارد. موفق باشید.

  6. mahboobeh banaeyan گفت:

    [جناب قای دکتر حریری

    سلام علیکم
    من یک جوان ۳۱ ساله هستم سه الی چهار سال است که دچار فشار خون هستم همیشه ۱۶ روی ۱۰ است چهار سال پیش به دکتری در شهرستان شاهرود مراجعه کردم آزمایشات سی تی اسکن سر، ام آرا مغز،تست تیروئید،،کلسترول،خون، کلیه،… داده ام که همه آزمایشات طبیعی و نرمال بوده است اما دکتر وقت تجویز داروی والپرات سدیم و دنرین و ویتامین بی۱۲ کرد که پس از جهار الی پنج ماه فشار من طبیعی شد و دارو ها را قطع کردم .پس از چند ماه دوباره فشار خون ام بالا رفت و تا به حال هر کجا که رفتم هنوز درمانی پیدا نکردم و با خوردن دارویی فشار باز هم فشار پایین نمی آید لطفا کمکم کنید. واقیعتش مزاج من گرم،پرخاشگر،بی حوصله،عصبی،افسرده،همیشه احساس نامیدی دنیا،اگر فامیل های دچاریک بیماری مثل سرطان شود ناراحتی و غصه فراوان می خورم که نکنه من این بیماری را داشته باشم پوچی، درگیری ذهنی ،همیشه فکر انتقام گرفتن ، روابط خیلی سرد با فامیل های خانم ،کینه دوزی

    لطفا کمکم کنید

    با تشکر

    • سلام خانم mahboobeh banaeyan
      اگر دارو درمانی جواب داده نباید قطع میکردید و باید مدام ادامه میدادید. با نظر همان پزشک مجددا درمان را ادامه دهید. در مورد مواردی که فرمودید اینها نشانه های اضطراب و افسردگی است که اگر با دارو درمانی بهبودی پیدا نکرد با هیپنوتیزم قابل درما است . موفق باشید .

  7. مجتبی مادی گفت:

    سلام.من با یه مشکل جدی روبه رو شدم.اینکه موقع صحبت کردن تو یه جمع نفسم بند میاد و حالت سکته دارم و دیگه نمیتونم حرف بزنم.الان مشکلم جدی تر شده و حتی موقع صحبت با پدر و مادرم یا دوستم هم این مشکلو دارم و یه مشکل دیگه ای که دارم موقع انجام دادن جزئی ترین کاری جلوی یه نفر مثلا غذا خوردن یا نوشتن یه چیزی استرس شدید میاد سراغم و نمیتونم اون کارو انجام بدم.در ضمن من تهران نیستم.خواهشا راهنماییم کنید.

    • سلام آقای مجتبی مادی عزیز
      متاسفم از اینکه با این مشکلات در گیر هستید مشکلات شماپایه اضطرابی دارد که با هیپنوتیزم قابل درمان است در صورت تمایل با شماره های دفتر تماس بگیرید تا ئقیقتر راهنمائی شوید . باتشکر

  8. نادر گفت:

    سلام من میگرن شدید دارم لطف کنید بگید با هیپنوتیزم خوب میشم

  9. نادر گفت:

    سلام من مشکل روحی بدی برام پیش اومده و زندگی برام جهنم شده دنبال یه راه چاره یا هیپنوتیزر درمان گر خوب و با تجربه در تهران هستم لطفا منو راهنمائی کنید

  10. حسن گفت:

    سلام من پسری هستم ۲۴ ساله . مشکلی دارم که تحصیلاتم رو مختل کرده .. راستش مدتهاست وقتی قرار باشه توی یه جمعی صحبت کنم یا حتی وارد.کنفرانس بدم و بطور کلی فعالیت در جمع با و جود اینکه خیلی به ادامه تحصیل و رفتارهای جمعی علاقه دارم.نفسم بند میاد بطوری که واقعا نمی تونم حرف بزنم . قلبم به تپش می افته و حرکتشو توی سینم حس میکنم . دست و پاهام میلرزه .این خیلی عذابم میده دیگه از
    .خودم خسته شدم .لطفا راهنماییم کنید .یک دنیا از شما ممنونم
    ایا میشه با هیپنوتنیز درمان کرد؟با تشکر از راهنمایی های شما

    • سلام حسن جان .این مورد که میفرمایید بعنوان اضطراب صحنه نامگذاری شده است و یکی از کاربردهای هیپنوتیزم ، درمان همین مورد است و میتواند به درمان این عارضه کمک کند. اگر تهران هستید به شماره ۴۴۶۱۵۲۶۹ و ۴۴۶۱۵۲۷۰ تماس بگیرید تا راهنمایی شوید و در صورت تمایل وقت بگیرید. ممنونم.

    • محمود گفت:

      با سلام
      من یک مرد ۵۳ ساله هستم. که سالهای زیادی دارای طپش قلب عصبی و از اضطراب عصبی رنج میبرم. در ملا قات و معاشرت با افراد دچار مشکل هستم درجمع نمی توانم صحبت کنم دو بار در جلسات که می خواستم صحبت کنم بشدت دچار طپش قلب و اضطراب شدم بطوری که دچار هیجان شدید و از ادامه صحبت خوداری نمودم دانشجو هستم . اگر از من بخواهند که کنفراس بدهم اصلا نمی توانم واز این موقعیت فرار می کنم. دارای ترسهای شرطی شده می باشم. با توحه به اینکه فن خود هیپنوتیزم و مدی تیشن را بخوبی انجام می دهم ولی تاکنون نتوانستم برای درمان خودم با بهره گیری از این فنون استفاده و ترسهای خودم را از بین ببرم. با خودکاوی های بعمل امده توسط خودم بوسیله هیپنوتراپی و پرسش و پاسخ از ضمیر ناخودآگاه از طریق ایدئو موتریس به این نتیجه رسیدم که مشکلات من ریشه در کودکی و ظاهرا مربوط به دوران چهار سالگی ام می شود ولی تاکنون قادر نشدم که بوسیله سیر قهقرائی به خاطرات سرکوب شده این دوران ( چهار سالگی ) دسترسی پیدا کنم . هرچه تلاش می کنم کمتر نتیجه می گیرم . با توحه به اینکه در شهرستان هستم و به دلیل مشغله کاری و تحصیل نمی توانم در حال حاضر حضوری خدمت برسم . لطفا برای مشکلات فوق مرا راهنمائی و کمک بفرمائید.
      با تشکر محمود

      • جناب آقای محمود، سلام .
        همانطور که احتمالا میدانید نام مشکل شما سوشیوفوبیا یا اضطراب در جمع یا اضطراب صحنه است. و خوددرمانی های شما هم جواب نداده است . البته کلا خوددرمانی ها صحیح نیستند حتی اگر ظاهرا به نتیجه برسند. میدانید که درمان غیرحضوری در طبابت جایگاهی ندارد. من گاها آخر هفته را یا تعطیلاتی که بین هفته پیش می آید را برای مراجعین از شهرستان اختصاص می دهم . موفق باشید.

        • محمود گفت:

          با سلام
          درپاسخ به جواب سئوالم که جنابعالی فرموده اید خود درمانی اگر نتیجه هم بدهد موقتی است. میخواستم بپرسم آیا این همه نویسندگان خارجی و داخلی مانند لسلی لکرون ژوزف هاریمن ریچارت شروت و….. دیگر نوسندگان هیپنوتراپ که تعداد زیادی کتاب در مورد درمان بیماری ها و ناتوانی با خود هیپنوتیزم نوشته اند آیا همه این کتاب ها بدر نخور می باشند و علم این نویسندگان بی فایده بوده است . چرا در سراسر جهان این همه کتاب در مورد خود هیپنوتیزم نوشته شده و می شود و افراد را تشویق و ترغیب به درمان خود با خود هیپنوتیزم
          میکنند؟
          با تشکر محمود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.