قانون جذب ، آیا شما هنوز ….؟
۱۳۹۳-۰۷-۰۶
ترس از پرواز با هواپیما
۱۳۹۳-۰۷-۰۶
Show all

استرس و مواد محرک

استرس و مواد محرکاسترس و مواد محرک ، هیپنوتیزم بیدار - دکتر حریری

عبور از سنین ۴۰ سال کم کم کاهش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را موجب می شود ، فرد را برای استرس آماد ه تر می کند، چاقی های موضعی در فرد بصورت مساعد تری بروز میکند ودر شرایط استرس زا هورمون هایی ترشح می شوند که اشتها را زیاد و چربی را ذخیره می کنند.
مواد محرک، ترشح اسید معده و هورمون های تیروئیدی را بیشتر می کنند. این مسئله ضمن ایجاد اضطراب، فعالیت کلیه ها را نیز افزایش داده و دفع ادراری نیز بیشتر می شود. کافئین از مواد محرک است که در قهوه، چای، کولاها، شکلات و برخی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل می کند و گاهی اوقات علائم آن را بدتر می کند. اغلب مردم کافئین را به عنوان عاملی محرک برای افزایش انرژی مصرف می کنند . در حالیکه این یک احساس کاذب از انرژی زا بودن است، زیرا درعین حال باعث خستگی غدد فوق کلیوی می شود و ترشح هورمون های آدرنالین که هورمون های استرس نامیده می شوند از غدد فوق کلیوی ترشح می شوند.کافئین همچنین جذب آهن دریافتی از طریق مواد گوشتی را مهار می کند و سبب ایجاد کم خونی ناشی از فقر آهن می شود. کافئین می تواند سردرد ایجاد کند بنابراین مصرف آن باید کنترل شده باشد و در صورت تمایل به مصرف قهوه ، می توان از قهوه بدون کافئین استفاده کرد. قهوه و کافئین می توانند عوارض دیگری نیز داشته باشند برای مثال در افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند، موجب اختلال در اثرگذاری دارو می شود به طوری که نوشیدن قهوه ممکن است امکان جذب دارو را متوقف سازد و یا اینکه حتی می تواند تاثیر دارو را تشدید کند.
متخصصان فارماکولوژی در انگلیس می گویند سایر ترکیبات موجود در قهوه به غیر از کافئین نیز ممکن است تاثیرات مشابهی اعمال کنند.
مطالعات نشان می دهد که بیش از ۱۲ داروی مختلف از جمله داروهای افسردگی ، استروژن و پوکی استخوان هستند که تحت تاثیر مصرف قهوه قرار می گیرند. برای مثال قهوه امکان جذب داروهای پوکی استخوان را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.
از عوامل محرک دیگر نوشیدنی های گازدار است. اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار با بر هم زدن تعادل کلسیم و فسفر و خروج کلسیم از استخوان ها باعث آسیب های استخوانی و افزایش خطر پوکی استخوان بویژه در زنان می شود که به دنبال مصرف طولانی مدت بروز می کند. اسید فسفریک موجود در این نوشابه ها در رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد صحیح معده را تحت تاثیر قرار می دهند. هنگامی که معده ناکارآمد می شود، غذای مصرفی به صورت گوارش نیافته باقی می ماند و سبب سوء هاضمه و نفخ می شود که این موضوع در ایجاد حس و حال ناخوشایند بسیار موثر است اما آب های معدنی و آب چشمه فسفر ندارند . منوسدیم گلوتامات از افزودنی هایی است که برای حفظ رنگ سبزی های کنسروی و گوشت های پخته استفاده می شود. علاوه بر آن در صنایع غذایی برای تشدید طعم، مصرف دارد. این ترکیب شیمیایی می تواند در ایجاد سردرد، واکنش های پوستی و سوزش در ناحیه پشت گردن نقش داشته باشد . بهترین راهکار برای کاهش اثرات مواد افزودنی، اجتناب از مصرف غذاهای حاوی مواد افزودنی است.اهمیت کاهش مواد غذایی استرس زا از برنامه غذایی روزانه یکی از راههای کنترل استرس است .

مطالب مرتبط :

اضطراب چیست؟

عوامل اضطراب زا

درمان موثر اضطراب ، هیپنوتیزم

مدیریت اضطراب و استرس

هیپنوتیزم اضطراب چاقی


اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی

اضطراب و افسردگی

آرامش با تکنیکهای رفع اضطراب

اضطراب شایعترین علت تپش قلب

اضطراب امتحان

مواد غذایی ایجاد کننده اضطراب

دکتر محمد جواد حریری پزشک و هیپنوتراپیست (هیپنوتیزم درمان گر )

2 دیدگاه ها

  1. سعد گفت:

    سلام جناب دکتر.
    الان اتفاقآ من دنبال جوای اینم که ممکنه مصرف کافئین(اونم زیادش) میتونه ما رو از درک افکار ناخودآگاه منع کنه؟ آخه من از ده دوازده سال پیش به یه سری چیزا حساسیت دارم و باعث عصبانیتم میشه. بعد از مطالعه چند کتاب از “آلبرت الیس” فهمیدم که دلیلش افکار من هستند و باید اونا رو تغییر بدم. مثل “باید” و “نباید”ها . اما مشکلی که دارم اینه که مثل قبنا نمیتونم متوجه افکار آروم ناخودآگاهم بشم. بخاطر مصرف کافئینه؟

    من در کنار نسکافه داروهای ضدافسردگی مصرف میکنم و تا حالا ۳ نوع داروی ضدافسردگی مصرف داشتم که هیچ کدوم منو خوب نکرده یا تاثیرش نصفه نیمه بوده. الان داروی سوم یعنی سرترالین مصرف میکنم و تا حالا نتیجه خوبی نگرفتم. ممکنه به دلیل مصرف نسکافه باشه؟ آخه من روزی ۳ تا ۴ فنجان(یه وقتایی تا ۵ف) نسکافه مصرف میکنم. از دو سال و نیم پیش. خیلی بهش وابسته شدم چون خیلی به من روحیه میده. یعنی واسه نوشیدنش خیلی روحیه پیدا میکنم. تا حالا چند بار خواستم ترک کنم اما فوری بعد یکی دو روز دوباره شروع کردم.
    نسکافه فکر کنم گاز هم داره. آخه وقتی در آب داغ حل میشه، روی سطح نسکافه کف سفید رنگی بوجود میاد و صدای خفیف آزاد شدن گاز(مثل نوشابه) میده و کم کم از بین میره.
    دکترم گفته بهتره مصرف نکنی ولی چون نگفت “حتمآ” و چیزی در مورد مصرف همزمان با ضدافسردگیها نگفته، من عمل نکردم.
    ببخشید. یه سوال دیگه هم از شما دارم. آیا با خودهیپنوتیزم میشه مغز رو شفا داد؟ آخه من ۱۰ سال پیش ضربه مغزی شدم و خیلی مشکلات برام پیش اومد و به مرور زمان بر مشکلات و ناراحتی های عصبی ام افزوده شد. اول فقط پشت سرم به دلیل ضربه آسیب دیده بود اما طی چند سال اینطور که در MRI بعدی معلوم شد، لوبهای فرونتال مغزم کوچیک شده بودند و بخش بین دو نیمکره هم تحلیل رفته بود. میخوام ببینم با هیپنوتیزم میشه مغز رو شفا داد؟ از شش سال پیش افسردگی هم پیدا کردم و اراده ام از بین رفته و خیلی تنبل و بی حوصله شدم و نمیتونم خودهیپنوتیزم کنم. مگه اینکه فایلهای صوتی رو گوش بدم و هیپنوتیزم شم، که اونم زیاد حوصله هر روز گوش دادن و دنبال کردن رو ندارم. نه از دست دکتر مغزواعصاب برا من کاری برمیاد و نه روانپزشک. به نظرتون باید چیکار کنم؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.