محبوب منزوی
۱۳۹۲-۰۵-۲۰
دلبستگی
۱۳۹۲-۰۵-۲۰
Show all

ازدواج و انتخاب همسر

ازدواج و انتخاب همسرازدواج

یکی از مهمترین مسائل در نهاد خانواده، ازدواج و انتخاب همسر مناسب است . بطور کلی ازدواج و انتخاب همسر، پیوند دو شخصیت است با حفظ نسبی استقلال هر یک از زن و شوهر، برای همکاری متقابل،  نه از بین بردن شخصیت بخاطر تکمیل خواسته های دیگری . ازدواج و انتخاب همسر قراردادی است رسمی برای پذیرش یک تعهد متقابل ، جهت زندگی خانوادگی که آدمی در خط سیر معین و مشخصی از زندگی قرار می گیرد .

ازدواج موفق پایه و بنبانی عالی برای خانواده شاد و مستحکم است . جالب اینجاست که ما وقت و پول برای برگزاری و انجام مراسم عروسی که تنها یک یا دو روز است صرف می کنیم ، در حالیکه برای خود ازدواج که یک عمر بطول می انجامد نه تنها چنان پولی صرف نمی کنیم ، حاضر به وقت گذاشتن هم نیستیم و بعداٌ با مشکلات بسیاری در زندگی روبرو می شویم که با خود می گوئیم کاش آگاهانه تر و با دید بازتری انتخاب می کردیم .

تصمیم برای ازدواج زمانی باید گرفته شود که اطلاعات و دانسته های ما و تجربه و پختگی مان به حد معقول رسیده باشد . قبل از ازدواج قدرت و اختیار در تصمیم گیری بسیار است و می تواند تشکیل ساختاری مشکل زا دوری کرد . اینجاست که ضرورت آموزش پیش از ازدواج مطرح می شود تا از خسارتهائی که در آینده ممکن است با آنها روبرو شویم  ، پیشگیری کنیم .

یک ازدواج با هدف و منطقی می تواند عاملی برای رفاه ، سکون و تکمیل شخصیت باشد و در سایه آن وسیله ای برای بقاء و تربیت نسل بحساب آید . از دیدگاه روانشناسی ازدواج عملی است پر اهمیت که احتیاج به شخصیتی سالم ، فداکاری ، قدرت خلاقیت ، صرف نیرو ، شجاعت ، اندیشه و توانائی دارد . ازدواج و انتخاب همسرهائی که فقط بر مبنای احساسات سطحی و زود گذر بنا شده موجب آثار ناگواری بر روی فرزندان آنان و نیز موجب تظاهرات گوناگون روانی و سر شکستگی اجتماعی میگردد .

ازدواج نقطه عطفی است که می تواند باعث صعود انسان به قله های بلند معنویت و انسانیت شود و مرحله مهمی برای پیشرفت و ترقی باشد . البته به این شرط که شرایطی را که لازمه زندگی زناشوئی موفقیت آمیز است را در نظر بگیریم .

ضرورت آموزش قبل از ازدواج

  • شناخت افکار و خواسته های خود و طرف مقابل

  • شناخت معیارهای تشکیل زندگی

  • شناخت مهارتهای تشکیل زندگی

  • قدرت تصمیم گیری

  • قدرت متعادل کردن خواسته ها

  • قدرت پذیرفتن تغییر من به ما

عوامل اساسی و اصلی ایجاد انگیزه برای ازدواج و زندگی زناشوئی

  • پیوند ابدی بر اساس سلیقه های مشترک ، عشق ، صداقت ، دوستی ، تفاهم و محبت

  • ارتباط جنسی ، روحی ، عاطفی

  • تشکیل خانواده و صاحب فرزند شدن

از عوامل حفظ زناشوئی

  • احساس مسئولیت

  • انعطاف پذیری ، سازگاری و تفاهم

  • حوصله و بردباری

  • ازخود گذشتگی

  • اعتماد و اطمینان

  • نظم و انضباط

  • مهربانی ، صداقت و وفاداری

  • همکاری و تعهد

چه فردی را برای همسری خود انتخاب کنیم

  • همانند بهترین دوست صمیمی شما باشد

  • بخواهید از او و شبیه او فرزندی داشته باشید

  • از اینکه گذر زمان شما را شبیه او بکند احساس بدی نداشته باشید

  • او را همانگونه که هست و بدون هیچ تغییری بپذیرید و به این باور رسیده باشید که شما دو نفر تکمیل کننده هم هستید .

دکترمحمد جواد حریری ، پزشک و هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر )   هیپنوتیزم  بیداربالینی ایران

 

19 دیدگاه ها

  1. آزاده گفت:

    سلام من ۳۴ ساله هستم. شخصیت موفق و معقولی دارم که همیشه مورد ستایش دیگران بوده. با پسری وارد رابطه شده م که ۲ ساله بدون کوچکترین مشکل و حتی یک جروبحث با خوشحالی و عشق در کنار همدیگه هستیم، اما چند روز پیش بی دلیل و ناگهانی احساس کردم که دوستش ندارم و این مشکل قبلا برای من در روابط دیگرم ایجاد شده بود اما همیشه طرفم مشکلی داشته که من برای خودم اون مشکل رو دلیل این حس ناگهانی میدونستم… اما در این رابطه نمیتونم تشخیص بدم چرا این اتفاق برام افتاده… چطور میتونم دلیلش رو بدونم یا قبل از اینکه مشکلی برای رابطه م ایجاد کنم این مسئله رو حل کنم؟

  2. مریم گفت:

    سلام
    ممنون از جوابتون،
    برای تحت درمان قرار گرفتن برای افسردگیم چگونه با شما هماهنگ کنم.

    • سلام مریم خانم
      جهت درمان لازم است با تعیین وقت قبلی مراجعه فرمایید جهت تعیین وقت از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب با شماره های مطب ۴۴۲۷۶۳۱۱ و ۴۴۲۷۶۳۲۶ ۰۲۱ و یا با شماره همراه ۰۹۱۲۳۹۸۹۵۸۷ خانم صادقی تماس بگیرید. موفق باشید.

  3. الهام گفت:

    با سلام من دختری ۳۰ساله هستم .مدت ۱ساله با بسری اشنا شدم.هر دو ما شاغل هستیم.و به هم خیلی علاقه داریم ولی بنا بر یکسری از مشکلات از قبیل اینکه ایشون یکبار عقد کردند و و بعد ۲ماه بهم خورده از ازدواج میترسه هر دو ما هم نمی توانیم از هم جدا شیم..به نظر شما این روش میتونه به اون کمک کنه تا افکارش مثبت یشه؟

  4. پرگل گفت:

    سلام دکتر
    من طبق راهنمایی شما عمل خواهم کرد و نتیجه را اعلام میکنم
    راجع به رشته و دانشگاه هم دیدگاهی نوشته بودم که نگران آینده شغلی هستم
    این نگرانی من تا حدودی رفع شده
    چون به تازگی کاری را شروع کردم و فکر میکنم با روحیاتم سازگار است
    با تشکر بسیار بابت راهنمایی و لطف بی دریغتان

  5. پرگل گفت:

    دکتر جان نمیتونم مطرح کنم
    میتونم نه بشنوم و باهاش کنار بیام اما نمیتونم بهش بگم فکر میکنم آبروم بره!

    • سلام پرگل جان.
      من هم بر اساس همین خصوصیت شما آن پاسخ را نوشتم . اگر دقت بفرمایید متوجه میشوید که چه کمکهایی را در چه محورهایی برایتان ذکر کرده ام در واقع نگفته ام به او چیزی بگویید! در ضمن پاسخ آن کامنت دیگرتان : من دانشجوی رشته مورد علاقه ام در بهترین….. اصلاح شده است ؛ لطفا به اینجـــــــا مراجعه فرمایید . موفق باشید.

  6. پرگل گفت:

    و هم چنین بسیار مایلم از برنامه همایش هاتون مطلع باشم

  7. پرگل گفت:

    سلام دکتر
    من. به یکی از پسرهای فامیل علاقه مند هستم اما نمیدونم چطور باید بهش بفهمونم و از طرفی فکر میکنم که اون حتی فکر اینکه من عاشقشم رو نمیکنه اما همیشه با همه مهربونه و خوشبرخورد
    من دختر مغروری هستم و از هیچ رفتار من نمیشه پی به علاقه ی من به اون برد و هرگز رودررو به او چنین چیزی نخواهم گفت حتی اگر امکانش هم باشه!
    لطف میکنید اگر راهنماییم کنید.

    • سلام پرگل جان.
      میتوانم برایتان تکنیکهایی طراحی کنم که بتوانید مشکلتان را حل کنید اما اول مطمئن شوید که او هم شما را دوست دارد وگرنه مطرح بکنید و جواب نه بشنوید شاید مهارت نه شنیدن نداشته باشید . البته شاید در زمینه دانستن اینکه او هم شما را دوست دارد یا نه و اینکه شما به نظر او و با معیارهای او مناسب هستید یا نه هم نیاز به کمک داشته باشید. یک راه دیگه که باز هم در آن زمینه میتونم کمکتان کنم اینه که اگر روشی یا رفتاری یا یک طرز گفتاری جواب مورد نظر ما را نداد پس مناسب و موثر نیست و آن را تغییر دهیم موفق باشید.

  8. مریم گفت:

    چرا من موفق به ازدواج نمیشم ۴۰ سالمه هنوزم مجردم و خیلی دوست دارم ازدواج کنم آرام وسازگارم اما هیچ کس منو به عنوان همسر انتخاب نمی کنه. خیلی ازم تعریف و تمجید میشه ولی من به این باور رسیده ام که همه این تعریف ها دروغه همیشه غمگین وناراحتم و حساسم نسبت به همه چیز و همه کس و زود اشکم سرازیر میشه . آیا هیپنوتیزم میتونه به من کمک کنه.

    • سلام مریم عزیز.
      اینکه الآن دچار افسردگی هستید، هیپنوتیزم برای رفع افسردگیتان میتواند کمک کننده باشد اما برای سایر مسایلی که فرموده اید فنون و روشهای دیگری مثل NLP و مشاوره های خانواده و گسترش ارتباطات بهتر و مفیدتر نیاز است که به “هیپنوتیزم درمانی” ارتباطی ندارد. موفق باشید.

  9. سوسن عنبرزاده گفت:

    من دختری سی و پنج ساله هستم که هنوز برای تصمیم گیری های زندگیم مشکل دارم و هنوز نمیدانم واقعا از چه کاری خوشم میاید و مدام از شاخه به شاخه تعغیر وضعیت میدم افرد زیادی هستن که به راحتی تصمیم منو تعغیر میدن و هنوز کار مشخصی ندارم و از این وضع کلافه ام و نمیدانم بالاخره چه میشه اگر ممکنه راهنمایی کنید ایا هیپنوتیزم میتواند کمکم کنه

    • سلام خانم سوسن عنبر زاده
      هیپنوتیزم می تواند در افزایش اعتماد به نفس شما و همچنین ایجاد انگیزه نقش بسزایی داشته باشد . میتوانید جهت هماهنگی گرفتن شرح حال و درمان با شماره ۴۴۲۷۶۳۱۱ و ۴۴۲۷۶۳۲۶ ۰۲۱ تماس بگیرید و وقت ویزیت خود را رزرو نمایید . موفق باشید.

  10. hadi گفت:

    میشه بپرسم زن و شوهر هایی که طلاق می گیرن از نظر روانشناسی چه مشکلی دارند؟

  11. hadi گفت:

    ممنونم موثر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.