اختلال کندن موی سر و ابرو
۱۳۹۲-۰۹-۱۴
قرص های لاغری
۱۳۹۲-۰۹-۱۴
Show all

آرامش با تکنیک های رفع اضطراب

آرامش با تکنیک های رفع اضطراب

آرامش با تکنیک های رفع اضطرابآرامش با تکنیکهای رفع اضگراب

تکنیک هائی وجود دارند  که می‌توان برای مهار اضطراب،  از آنها استفاده برد. همانگونه که می دانید بعضی از انواع اضطراب‌ها علل و عوامل مشخصی دارند وبرخی دیگر علت آشکاری ندارند. باید خاطر نشان کرد که روش‌های ذکر شده ،  شاید به تنهایی قادر به کنترل اضطراب‌های شدید نباشند و مراجعه به پزشک ضروری باشد . همچنین شدت و علت بروز اضطراب  ، برای کاهش  یا مهار آن در تکنیک های معرف شده ، تاثیرگذار است.

 یکی از بهترین  روشها  برای کاهش اضطراب استفاده از تکنیک  ریلکسیشن  یا تن آرامی  است. این تکنیک روشی بسیار عالی و موثر  برای کنترل اضطراب است. از این روش عمدتا در جریان  هیپنوتراپی ( هیپنوتیزم درمانی )  و روان درمانی انواع اضطراب‌ها، وسواس‌ها و سایر اختلالات روانی  و یا در ورزشهای  ذهنی استفاده میگردد. شخص مضطرب می‌تواند  با یادگیری این تکنیک بدون قرار گرفتن در جلسات روان درمانی، آرامش روزمره خود را تامین کند. استفاده طولانی مدت از این روش سبب حفظ آرامش روزمره در زندگی فرد شده و موجب می‌گردد   شخص  کنترل بیشتری روی علائم اضطرابی  وشرایط اضطراب زا داشته باشد. در این تکنیک به فرد آموزش داده می‌شود تا نسبت  به انبساط و شل کردن عضلات خود بپردازد. انقباض عضلات یکی از علائم  اساسی اضطراب است و احساس چنین علائمی متقابلا شدت اضطراب شخص را افزایش می‌دهد.هیپنوتیزم، هیپنوتیزم درمانی، هیپنوتراپی، آموزش خود هیپنوتیزم، هیپنوتیزم بیدار دکتر حریری

از دیگر شیوه ها و تکنیک های کاهش اضطراب  توجه  به تنفس و کنترل آن است. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد در حالتهای اضطرابی  توجهی  به درستی تنفس خود ندارند  و دم و بازدم آنها به صورت سطحی انجام می‌پذیرد و این شیوه نادرست  تنفس کردن موجب می‌شود تا  فرد دی‌اکسید کربن را به طور کامل تخلیه نکرده و اکسیژن کافی در یافت  نکند و به این ترتیب سطح اضطراب  فرد  افزایش می‌یابد. با استفاده از تکنیک درست تنفس کردن  فرد می آموزد دم و بازدم خود را به آرامی و با کنترل آگاهانه و ارادی انجام دهد.

 

از دیگر راهکارهای مهم برای کاهش اضطراب، فعالیت های بدنی است  زمانی  که احساس نگرانی و اضطراب دارید بهتر است به کار و فعالیتی مشغول شوید. ذهن  در یک لحظه نمی‌تواند به چند موضوع متفاوت فکر کند. کاری پیدا کنید که برایتان سرگرم کننده باشد و مشغول آن  شوید. این تکنیک  باعث خواهد شد راحت‌تر با افکار اضطراب‌زا مبارزه کنید. در واقع خواهید توانست ذهن خود را از درگیر شدن با افکار منفی منحرف کنید و به کارهای دیگری بپردازید.در این میان باید تذکر داد که نقش فعالیتهای منظم ورزشی برای کاهش اضطراب اثبات شده و بسیار مفید است. ورزش کردن باعث خواهد شد که شما در مواجهه با شرایط اضطراب‌زا خونسردی و آرامش بیشتری داشته باشید. ورزش تاثیرات فیزیولوژیکی بر بدن دارد که این تاثیرات فیزیولوژیک فراهم کننده آرامش در افراد هستند.

تکنیک دیگر برای از بین بردن اضطراب تغییر  افکار منفی به افکار مثبت است  . اضطراب فریبکار است. به حکم طبیعت خود شرایطی را فراهم می کند که ما را از رسیدن به موفقیت مأیوس می کند. اما اگر تسلیم نشویم، موفق می شویم و می فهمیم که احساس ناتوانیمان توهمی بیش نبوده. تن ندادن به اضطراب از اهمیت وی‍ژه ای برخوردار است. تفکر مثبت هم از قدرت بالای برخوردار است. اگر به موفقیت و جنبه های مثبت کاری که می خواهیم انجام دهیم فکر کنیم احتمالا نتیجه کارمان بهتر می شود. البته این به معنای خوشبینی و خوش خیالی محض نیست و لازم نیست شکست را ندیده بگیریم. بلکه بهتر است به جنبه های مثبت امور توجه بیشتری نشان بدهیم تا اتفاقات خوب و مثبت بیشتری برایمان رخ بدهد. اغلب  هجوم افکار منفی باعث دربر گرفتن اضطراب را به همراه دارد و تاثیر مخرب روی ذهن فرد و درنتیجه برهم زدن آرامش فرد را فراهم می آورد  . برای کاهش اضطراب بهتر است شخص  به این دسته از افکار خود توجه و آنها را شناسایی کرده و افکار مناسبی را جایگزین آنها نماید.

از روش های  دیگر تکنیک رفع اضطراب استفاده از روش خیال ترسیده است .  در این روش در یک مکالمه خیالی درباره بدترین حالتی که اضطرابمان را در زمینه ای خاص شدید می‌کند صحبت می کنیم و بدترین وضعیت ممکنه را بازی می کنیم. در پایان کار متوجه می شویم که هرقدر هم وضع بد باشد باز می شود با آن کنار آمد و از آن عبور کرد. چه بسا که گاهی وضع اصلا به بدی تصور ما نخواهد بود. با برداشتن قدم اول اضطرابمان فروکش می کند. اگر به جای پرهیز از اضطراب با آن مواجه شویم به نتیجه مطلوب می رسیم.

محققین توصیه می‌کنند که از عامل اضطراب‌زا فرار نکنید. فرار از چیزی که موجب اضطراب شما می‌شود شاید به طور موقتی شما را از تحمل اضطراب آسوده کند، ولی راه حل کاملا نامناسبی است که باعث می‌شود ریشه اضطراب در شما باقی بماند و در مراحل بعدی نیز از رویارویی با آن هراس داشته باشید. به این جهت تلاش کنید عاملی را که موجب اضطراب شما می‌شود شناسایی کنید و حتی ‌الامکان با آن روبه رو شده و آنها را حل کنید. برای دست یابی به  این منظور می توانید از متخصص و مشاور ماهر کمک بگیرید.

از جمله موارد دیگری که می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کنند این است که  نسبت به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس خود اقدام  کنید ، در کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید و از فنون خود هیپنوتیزم بهره بگیرید . اگر با وجود بکار بردن روش‌های بالا بازهم احساس کردید که نمی توانید اضطراب خود را تا حد مناسب کاهش دهید و هنوز با مشکل مواجه هستید می‌توانید از روشهای  هیپنوتراپی و یا هیپنوتیزم درمانی  ،  روان درمانی و دارو درمانی برای کاهش اضطراب استفاده کنید که مسلماً بایستی با بهره گرفتن از پزشک صورت پذیرد .

 دکتر حریری ، پزشک و هیپنوتراپیست ( هیپنوتیزم درمان گر ) و عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

 مطالب مرتبط

هیپنوتیزم بهترین و موثر ترین درمان

راهکار برای استرس

13 دیدگاه ها

  1. sh گفت:

    باسلام وخسته نباشید.دکتر بنده به دلیل١سری مسایل در گذشته دچار اضطراب خیلی زیادشدم وافسردگی,وبعدازدورانی پراسترس ١شب یهوازخواب پریدم ودچار١حمله عصبی شدم.پزشک تشخیص پانیک داده وکلونازپام ونورتریپتیلین تجویزکردن٢ماهه.خداروشکر حمله نداشتم ولی نگرانم باقطع داروهاایجادبشه.هنوز اضطراب دارم ونگران آینده وافسرده.میخواستم بدونم باهیپنوتیزمی که شما فرمودین قابل درمانم؟جسارتأهزینه کل این پروسه برای درمان چقدرمیشه؟ممنون میشم اگه بگین و برای درمان کمکم کنین.زندگیم مختل شده.ناامیدی وترس همه وجودمو گرفته.دارم پدرومادرمم روهم اذیت میکنم با این شرایطم.

  2. سارا گفت:

    سلام آقای دکتر من دختر ۲۸ساله هستم.خیلی اعتماد به نفسم بالا بود الانم تا حدی هست هیچ وقت تو زندگیم استرس امتحان وروبرو شدن در جمع رو نداشتم وهمیشه راحت بودم به طوری که تو سمینارهای بزرگ برنامه اجرا میکردم اما دوسال پیش دچار حمله پانیک شدم وبه شدت هراس داشتم که رفتم دکتر ودارو داد وکنترل شدم الان حمله پانیک ندارم اما استرس وترس دارم از آینده از تنها شدن از اینکه روزی ازدواج کنم و مجبور به خوردن دارو باشم.از مریض شدن ترس دارم .
    الان هیچ دارویی نمیخورم جز شبها نصف لورازپام ۱که خیلی حالم خوب میکنه اما موقت امروز خوندم که این دارو اعتیاد آوره نمیدونم چطور ترکش کنم از عوارض ترکش میترسم.دلم آرامش میخواد از اینکه مدام گیج ومبهوتم متنفرم.

    • سلام سارا جان.
      خوشبختانه نوشته اید:”…کنترل شدم الان حمله پانیک ندارم …” و ” نصف لورازپام ۱که خیلی حالم خوب میکنه ” لذا بنظرم همین دارو درمانی را ادامه دهید در مورد قطع دارو با پزشک خودتان مشورت کنید . اگر بخاطر علائمی که باقیمانده علائم پانیک است مشکلی دارید که با دارودرمانی خوب نشد، میتوانید به من مراجعه کنید. شادکام باشید.

  3. افشین گفت:

    با سلام
    من ۴۵ ساله و مدیر نسبتا موفقی در شغلم هستم . اما مدتی است که احساس میکنم قدرت تمرکز و انگیزه خودمو از دست دادم بطوریکه نسبت به همه چیز بی تفاوت شدم و هر تصمیمی که برای کاری میگیرم عقیم میمونه. حالا با شرایط سنی که دارم آیا امکان رفع این مشکل هست؟

    • سلام افشین جان.
      اینها نشانه های افسردگی هستند. مشغله های فکری هم این علائم را ایجاد میکنند. شما در محدوده سنی هیپنوتیزم درمانی هستید. هرچند که به لطف الهی و تلاش خودتان مدیدر موفقی هستید اما خستگیها نگرشها و گاه مشکلات درون خانواده میتوانند سدی برای ادامه موفقیتها بشوند. من تکنیکهای منحصر به فردی برای رفع این معضلات دارم که میتوانم با آنها برای شما پلن درمانی طراحی کنم. موفق باشید.

  4. شیما گفت:

    با سلا م خدمت آقای دکتر
    من ۲۹ سالمه الان ۴ ماهه که دچا ر حا لت بدی شدم یعنی وقتی نفس می کشم حوا سم به تنفسم هست و این خیلی بده یعنی تنفس غیر ارادی من به تنفس ارادی تبدیل شده خیلی حالت بدیه خواهش می کنم کمکم کنید من می ترسم همش استرس و دلشوره دارم البته من حدود ۱۱ سال پیش هم اینجوری شده بودم ولی بعدش خوب شدم و الان دوباره به این حالت دچار شدم همش احساس مردن بهم دست میده اگه میشه بگین دلیل این حالت چیه؟وباید چه کار کنم تا خوب بشم؟خواهش می کنم سوال منو پا سخ بدین ممنونم.

  5. ستاره گفت:

    سلام آقای دکترمیخواستم آدرس مطبتونوبگین ومیخواستم بدونم اگه کسی یه داستان دلهره آوروشنیده باشه ونتونه اونوفراموش کنه باهیپنوتیزم میتونه براش بی اهمیت بشه ممنون.

  6. سامان گفت:

    سلام استاد عزیز سوالی داشتم از حضورتون.
    جملات تاکیدی که در زمان هیپنوتیزم و ریلکس به خود تلقین میکنیم به صورت ذهنی باید باشد یا اینکه لب ها باید حرکت داشته باشد و صدای خودمان را بشنویم؟ و اینکه حداقل هر جمله چند بار باید در هر مرتبه تکرار گردد؟
    ممنون میشم پاسخ بنده را بدهید.

  7. 2any1 گفت:

    با سلام جناب دکتر
    من جوانی ۲۴ ساله هستم که توانایی های ذهنی زیادی چه در زمینه درسی و چه
    خلاقیت دارم اما نمیدونم چرا هیچ وقت،هیچ چیزی منو واسه انجام عملی تحریک
    نمیکنه! واقعا” از این که میبینم این طور دارم آینده خودمو از بین میبرم
    ناراحت میشم …
    خیلی وقته که همیشه ودر همه حال به خودم میگم که دیگه بسه و تصمیم میگیرم
    که کاری رو انجام بدم اما تا حالا نتونستم جوابی بگیرم،
    الان نزدیک به ۹ساله که هنوز نتونستم مدرک کاردانیم رو بگیرم ونه بخاطر
    اینکه کند ذهن باشم،نه!فقط وفقط بی خیالیمه که باعث این اشتباهات شده.
    در حال حاضر چندمین بار هست که دانشگاه ملی قبول میشم و به دانشگاه
    میرم اما تا حالا بیشتر از ۴۰ واحد نتونستم بگذرونم
    آقای دکتر خواهش میکنم بگید که آیا میتونید با هیپنوتیزم این مشکلات من رو حل کنید؟
    من میخوام که بتونم با خیاله راحت هر تصمیمی رو که میگیرم با تمام توان
    وتمرکزم انجامش بدم
    آیا میتونید به من کمک کنید؟
    به چند جلسه نیاز دارم؟

    بی صبرانه منتظر مساعدت شما هستم

    خیلی ممنون و سپاسگزارم جناب دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.